Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode

jacekwozniak 18 Mar 2014 01:25 60425 82
  • #61
    bandi1234
    Level 11  
    tak jest to wiertarka bułgarska eltos typ bur2 500v lub 650 jest ona na lic aeg atlas corppco pierwsze firma nazywała sie elprom łowecz potem eltos a teraz istnieje pod nazwą eltos sparky
  • #62
    witoj
    Level 30  
    theos69 wrote:
    Może ktoś z Was ma taką samą?
    Będę wdzięczny za pomoc.


    Mam podobną a właściwie dwie jedna do ciężkiej pracy a druga na części :)

    Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode

    Jej jest bliżej do AEG niż do Elprom.
  • #63
    bandi1234
    Level 11  
    wiertarka mister craft na lic aeg zresztą jak elprom po zprywatyzowaniu zmieniła na eltos sa jeszcze wiertarki łudząco podobne do elprom zamieściłem na zdjeciuWiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode
  • #66
    Zbigniew Rusek
    Level 36  
    Można to poznać choćby po tabliczce, gdyż w alfabecie bułgarskim nie ma odwrotnego e - jest tylko normalne "grażdańskie" e (wymawiane jako e a nie je).
  • #67
    bandi1234
    Level 11  
    Nie jestem poliglotą z rosyjskiego ale jak się wpiszę w gogle ie1035 to coś przynajmniej wyszuka nawet Ukraińcy piszą ie
  • #69
    bandi1234
    Level 11  
    Nie wiem jaką masz ta drugą 2 biegową jeżeli masz bułgarską wystarczy odkrecić 4 sruby na korpusie wyjąc szczotki i podwarzyć srubokrętem pomiędzy plastikiem a aluminium pewnie trzymają łozyska lub jak jest to ruska może mieć dodatkowe śruby w razie czego przesyłam filmik ruskiej wiertarki jedno biegowej www.youtube.com/watch?v=TdDVc-rN6sY
  • #70
    mke46
    Level 2  
    Hello and greetings from Romania.

    I have the UPM 2-16 model (two speed) and wanted to restore it. It was functional last time when was used except that it doesn't have the on/off switch. Found the button on a site - will order today.

    I stripped it down, cleaned all the parts, the "percution" function was pretty jammed, but overall is complete.

    Can you please help me with an electric scheme, does this model had a capacitor (for filter ??)

    Inside I have 3 white wires (2 for the collectors, and one from the stator - ground maybe ?), is just as simple as the scheme in the photo below ?
    Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode
  • #72
    mke46
    Level 2  
    Thanks, I manage to connect it correctly after I received the switch. Couldn't find the capacitor, so I did one from specification (Bosch suppression capacitor)

    I used 1x 0.15 µF and 2x 2700 pF, all rated at least 400 V
    The circuit is simple, CAP 1 in parallel with the mains, BOTH CAP 2 are in series between them, and in parallel with the mains, and the GROUND from the stator wire, to inbetween the small caps.

    These are values for teorethical 1500 W... I remember I user a bit bigger.

    Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode



    I stripped everything down, cleaned all the parts (some jelly grease inside), parts were moving jerky or not at all, but she was spinning. Sanded, painted and matte coated the plastic body. Cleaned the aluminium body and painted grey and matte coat. The chuck is not original, but is kind of new (those that you can close by hand, not by key). Put some blue grease for mechanical parts inside gearbox. Greased all the bearings, not changed any because they were in good shape after cleaning. Made a replica label, plastified and epoxy glued to the body.

    My father said he will not use it anymore (as he has another), but will keep it for display only. Almost got a tear of joy when I gave it to him, he didn't recognize it, he said I got him another :))) I'm sorry I don't have a "before" pic, but here is some "after":

    Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode
  • #73
    beretus
    Level 11  
    mke46 wrote:
    and wanted to restore it
    Great job!
    Też zabrałem się do odrestaurowania "bułgarki" ale w moim egzemplarzu jest tuning na tuningu i ciężko dojść końca.
    A czy ktoś z kolegów posiada schemat budowy ELPROM BZ 16A - głównie rozchodzi mi się o budowę przełożeń? Mam problem z dorobieniem widełek do przełącznika biegów - chciałbym wiedzieć jak to funkcjonowało w oryginale.
  • #74
    Dayvvid
    Level 5  
    saskia wrote:
    Z tego co pamietam to wiele osob blokowalo sprzeglo i uzywalo ich do innych prac, bo mialy duze obroty, ale wlasnie ta szyjka to obudowa sprzegla i dlatego jest to takie dlugie. :-)
    Cala reszta to typowa zwykla wiertarka, jedynie ta przednia obudowa wrzeciona, w ktorej jednoczesnie miescilo sie sprzeglo klowe i dosc dluga sprezyna, byla montowana fabrycznie i sprzedawane jako wkretarki. Tuz przy wyjsciu wrzeciona z tej szyjki byla nakretka regulacji sily dokrecania.
    Byly nawet swego czasu nasadki do wiertarek, mocowane tak jak wiekszosc przystawek, aby mozna bylo samemu zmienic funkcje posiadanej zwyklej wiertarki.


    Witam. Może jeszcze ktoś mi pomoże w tym temacie. Panowie, nabyłem właśnie drogą kupna wkrętarkę Elprom Łowecz. Sprzęt jest wyprodukowany w 1975 roku i nigdy nie był używany. Chciałbym go jednak używać jako wiertarkę. Czytając ten post, zrozumiałem, że teoretycznie jest to możliwe, bo były sprzedawane nasadki ( uchwyty wiertarskie) na ten rodzaj głowicy. Czy ktoś wie jak to wygląda i czy ktoś mi może pomóc w tym poszukiwaniu?
    Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode
  • #75
    Marksrz
    Level 22  
    Quote:

    A czy ktoś z kolegów posiada schemat budowy ELPROM BZ 16A - głównie rozchodzi mi się o budowę przełożeń? Mam problem z dorobieniem widełek do przełącznika biegów - chciałbym wiedzieć jak to funkcjonowało w oryginale.

    W tym modelu nie było widełek , biegi zmieniał wałek z poprzecznym bolcem ktory wchodził w szczeline miedzy kołami zebatymi
    wałek blokował klawisz widoczny z zewnarz i nalezało go wcisnac aby przesuwac wałek przod -tył
    konstrukcja prosta jak budowa cepa
    zauwazyłem ze zyjesz po sasiedzku to mozesz to zobaczyc u mnie w warsztacie
    Moderated By Topolski Mirosław:

    Mimo wielu próśb kol. nadal lekceważy zasady pisowni - regulamin pkt.3.1.13.
    Ostrzeżenie#2

  • #76
    Zbigniew Rusek
    Level 36  
    Dayvvid wrote:
    saskia wrote:
    Z tego co pamietam to wiele osob blokowalo sprzeglo i uzywalo ich do innych prac, bo mialy duze obroty, ale wlasnie ta szyjka to obudowa sprzegla i dlatego jest to takie dlugie. :-)
    Cala reszta to typowa zwykla wiertarka, jedynie ta przednia obudowa wrzeciona, w ktorej jednoczesnie miescilo sie sprzeglo klowe i dosc dluga sprezyna, byla montowana fabrycznie i sprzedawane jako wkretarki. Tuz przy wyjsciu wrzeciona z tej szyjki byla nakretka regulacji sily dokrecania.
    Byly nawet swego czasu nasadki do wiertarek, mocowane tak jak wiekszosc przystawek, aby mozna bylo samemu zmienic funkcje posiadanej zwyklej wiertarki.


    Witam. Może jeszcze ktoś mi pomoże w tym temacie. Panowie, nabyłem właśnie drogą kupna wkrętarkę Elprom Łowecz. Sprzęt jest wyprodukowany w 1975 roku i nigdy nie był używany. Chciałbym go jednak używać jako wiertarkę. Czytając ten post, zrozumiałem, że teoretycznie jest to możliwe, bo były sprzedawane nasadki ( uchwyty wiertarskie) na ten rodzaj głowicy. Czy ktoś wie jak to wygląda i czy ktoś mi może pomóc w tym poszukiwaniu?
    Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode

    Ja też mam bułgarską wiertarkę (kupioną w Polsce chyba w 1989 r. lub w 1990). Tam uchwyt jest nakręcany na gwint. Na zdjęciach widzę jakąś nakrętkę. Trzeba ją odkręcić i prawdopodobnie uzyska się gwint do nakręcenia uchwytu wiertarskiego. Moja wiertarka to ta mniejsza, jednobiegowa, bez udaru, ale potem kupiłem nasadkę udarową do Celmy i pasuje do tej bułgarskiej wiertarki. Brakuje jednak biegów (800 obr./min to trochę za szybko do stali - może być dobre do drewna, aluminiuym, ew. mosiądzu, miedzi, a jednocześnie szybkie obroty rzędu 1500/min. ułatwiłyby np. szlifowanie).
  • #77
    Dayvvid
    Level 5  
    No właśnie rozebrałem to. Pod nakrętką jest tulejka widoczna na zdjęciu, pod nią sprężyna. Po wyjęciu obu, da się również wyjąć część sprzęgła kłowego widocznego na zdjęciu. w głębi wiertarki widzę łożysko. Mniemam, że żadna przeróbka nie wchodzi w grę. A szkoda, bo wszystko nowe, pięknie wykonane, porządne. Szkoda wyrzucać. Poszukam całej głowicy na wymianę.
  • #78
    witoj
    Level 30  
    Zbigniew Rusek wrote:
    Tam uchwyt jest nakręcany na gwint. Na zdjęciach widzę jakąś nakrętkę. Trzeba ją odkręcić i prawdopodobnie uzyska się gwint do nakręcenia uchwytu wiertarskiego.

    Zgadza się ale średnica gwintu może być mniejsza, miałem kiedyś Bułgarkę dwubiegową i nie pasowały uchwyty wiertarskie standardu : 1/2 - 20UNF.
  • #79
    Zbigniew Rusek
    Level 36  
    Moja wiertarka (bułgarska) ma gwint M12, ale drobnozwojowy, chyba M12x1,25 (zwykła nakrętka metryczna nie pasuje) i na to jest nakręcany uchwyt. Były też wiertarki bułgarskie z uchwytem montowanym na stożek Morse'a. Takie uchwyty (gwint M12x1,25) są do nabycia. Nawet myślę o zmianie uchwytu w swojej wiertarce, bym mógł zakładać wiertła większe niż 10 mm. (na uchwyt 13 mm.). Silnik chyba "uciągnie", jeśli najpierw się będzie wstępnie wiercić mniejszy otwór, a potem rozwiercać dużym wiertłem. Demontaż i montaż uchwytu jest banalnie prosty. 1/2'' to jest 12/7 mm. , a więc nieco inny gwint.
  • #80
    nikusert
    Level 40  
    Witam .
    Ja również mam Bułgara z jedną prędkością od 30-lat .Działa znakomicie ,nie były nawet wymieniane szczotki i łożyska.
  • #81
    Dayvvid
    Level 5  
    Panowie, może wiecie gdzie szukać informacji katalogowych z tamtych lat. Bardzo mnie intryguje to, co kolega napisał o przystawce uchwytu wiertarskiego do tego sprzęgła kłowego. Jeżeli bym wiedział że takie coś istnieje, to szukałbym na portalach aukcyjnych w Bułgarii.
  • #82
    Zbigniew Rusek
    Level 36  
    carthagoss wrote:
    Mam jedną z tych mniejszych wiertarek bułgarskich taką jak na tym zdjęciu,
    ale jest jakaś nie typowa - średnica szyjki 38 mm
    z średnicą wrzeciona na którym osadzony jest uchwyt wiertarski też jest coś nie tak
    na pewno nie jest gwint 1/2" , zresztą średnica wrzeciona nie jest taka sama na całej długości: na początku 10,5 mm w środku 11,8 mm na końcu 11,4. Nie bardzo Nie bardzo wiem o co w tym chodzi. Czy ktoś się w tym orientuje. Wiertarka "bułgarska" dwubiegowa. Poszukiwany mode
    Gwint M12, ale drobnozwojowy, czyli M12x1,25.
  • #83
    bandi1234
    Level 11  
    Wierarka jednobiegowa na rączkę 38mm jest produkcji rosyjskiej ROST 1032-1 420 W 9mm w stali 900 obr/min tak jak wiertarka dwubiegowa 1202A od spodu ma przełącznik biegów z gwintem 1/2x1 nie mówię tutaj o UPM2. Modeli wiertarek jednobiegowych jest kilka modeli ROST 1032-1 38 mm uchwyt na rękojeść stożek morsa B10 Elprom Łowecz model B 8 420 W 43 uchwyt na rękojeść 800 obr/min gwint 1/2 lub stożek morsa B10 max wiercenie w stali 8 mm 3 model B10P 43 rękojeść 700obr/min stożek morsa B16 420 W wiercenie w stali max 10mm #4 B13P 43 mm uchwyt obr niepamietam 550 W wiercenie w stali 13mm

    Dodano po 37 [minuty]:

    Co do wkrętarki s6 można dokupić futerko na bita albo inna wiertarke na części i przełożyć korpus przekładni koszt 40 zł + ewentualnie koszt wysyki do wkretarek raczej nie było żadnych nasadek a tą śrubę co odkręcales jest do regulowania mocy sprzęgła cos jak w aku wiertarki sa na lic aeg klepane od lat 60 do 90 lat przez Rosjan Bułgarię Niemców więc troche tego jest rost. elprom.aeg. i w czerwonym kolorze impex 2 biegi z regulacją udaru. firma elprom istnieje do dziś tylko pod nazwa sparki a pomiędzy nazywała sie eltos