Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz impulsowy do zastosowań audio 250W - projekt

Qwet 07 Lut 2012 16:57 439678 1147
  • #751
    jlukas
    Poziom 2  
    mkuczma napisał:
    jlukas mógłbyś napisać co to za przezroczysta taśma/folia którą izolowałeś uzwojenia transformatora głównego?


    Oczywiście, że mogę. Jest to folia, taka na wałku, do rysowania i pisania, do rzutników. Nie nadaje się ona do stosowania między warstwami uzwojeń. Pytałeś na forum, 21 Stycznia 2012, o folię odporną na wysoką temperaturę, którą mógłbyś zastosować między uzwojeniami transformatora. Taką folią jest folia teflonowa. Uważam jednak, że aż tak wysoka temperatura uzwojeń świadczy o złych założeniach i obliczeniach transformatora.
    Pozdrawiam.
  • AdexAdex
  • AdexAdex
  • #753
    Qwet
    Poziom 33  
    Gdy przetwornica pracuje, napięcie na pinie 4 powinno być stałe i jest w przybliżeniu stałe. Tutaj chodziło bardziej o jego wartość, a nie przebieg czasowy, więc niczego nowego się nie dowiedzieliśmy. Najważniejsze są przebiegi napięcia na bramkach mosfetów, ale możesz też pokazać przebiegi na wyjściach buforów Q2/3 i Q4/5.
  • #754
    trasek1987
    Poziom 10  
    jlukas wydaje mi się, że źle wlutowałeś diodę D3
  • #755
    jlukas
    Poziom 2  
    trasek1987 napisał:
    jlukas wydaje mi się, że źle wlutowałeś diodę D3

    Bardzo dziękuję. Rzeczywiście, Masz rację. To dlatego nie działało mi zabezpieczenie. Sądziłem, że to z powodu małego obciążenia (28Ω), chociaż chyba już powinno. Gratuluję dobrego wzroku. Jednak zdjęcia niosą ze sobą sporo informacji. Załączam nowe zdjęcia. Pozdrawiam.

    Zasilacz impulsowy do zastosowań audio 250W - projekt Zasilacz impulsowy do zastosowań audio 250W - projekt Zasilacz impulsowy do zastosowań audio 250W - projekt Zasilacz impulsowy do zastosowań audio 250W - projekt
  • #756
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Pomóżcie! Przy dłuższej pracy na nie dużym obciążeniu palą się diody D22 i D24(BY500-1000).
    Co robić?
  • #757
    ukixx
    Poziom 20  
    Po pierwsze to napisać więcej informacji o tym co się dzieje i jak to wygląda. Ja ciągnąłem prawie 7A przez kilkanaście minut i nic nie padło. No ale domyślam się że to nieduże obciążenie to jakieś 2-3A i diody są zwyczajnie wlutowane w płytkę na krótkich nóżkach oraz nie ma wentylatora.

    Napisz jeszcze jakie dałeś elektrolity na wyjściu oraz jaka jest indukcyjność i prąd nasycenia dławików.
  • #758
    pinkin
    Poziom 18  
    Jakie obciążenie(co jest obciążeniem)?
    Jaki jest prąd? Czy w ogóle mierzyłeś prąd?
    Po jakim czasie "palą się" diody i w jaki sposób? Wybuchają, skwierczą, zapalają się płomieniem, czy jest po prostu przebicie obustronne?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jakie masz napięcia wyjściowe?
  • #759
    Qwet
    Poziom 33  
    Diody o wyższym napięciu blokowania mają też większe napięcie przewodzenia. Spróbuj włożyć jakieś schottky, na przykład MBR10100 i wtedy dodatkowo masz możliwość podłączenia radiatora.

    Czasami powodem nadmiernego nagrzewania diod są oscylacje. Pamiętam że ktoś pisał do mnie z takim problemem. Pomogło założenie malutkich gasików.
  • #760
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Właściwie to pali się jedna dioda D22, prąd około 1A napięcie ±53v. Obciążenie dwie końcówki mocy. Pali się tak po około 1 godzinie pracy, elektrolity to 3300µF 63V. Diody te po prostu grzeją się sukcesywnie aż dochodzi do spalenia. No i IRFy szlag trafił zarazem. Czy to możliwe, że winne są elektrolity?
    dorzucam zdjęcie.
    Zasilacz impulsowy do zastosowań audio 250W - projekt
  • #761
    ukixx
    Poziom 20  
    W starych zasilaczach ATX do katod diod (na prostowaniu dodatniego napięcia) był przylutowany kawałek blachy i przykręcone były do radiatora, więc albo tak zrób albo daj diody MBR10100 czy nawet jedną F16C20C i dwie np. F12C20C oraz radiator jaki masz na fotce. Bez dodatkowego chłodzenia praktycznie zawsze usmażysz diody.
  • #762
    pinkin
    Poziom 18  
    chińczyk_pekińczyk napisał:
    No i IRFy szlag trafił zarazem.

    To nie powinno tak być. Przy zwarciu itp powinno zadziałać zabezpieczenie przeciwzwarciowe. Możliwe że winą jest elektrolit, ale raczej bym obstawiał co innego. Zweryfikuj na dogodny sobie sposób czy trafo jest poprawnie nawinięte.

    Czy potencjometr zabezpieczenia nie był zwarty do masy(przekręcony do masy)?

    Rzeczywiście, tak jak ci pisze Qwet, możesz spróbować diód o mniejszych napięciach. Dla 2*53V spróbuj BY500-200. Chociaż ja zawsze miałem diody z przykręcaną blaszką(TO-220), przez podkładkę do odpowiednio odliczonego radiatora.

    Nie rozumiem dlaczego piszesz prąd OKOŁO 1A. Czy mierzyłeś ten prąd? Dla tej diody BY co ma 1,3V, to x1A= 1,3W Nie powinno aż tak się grzać, skoro ma wytrzymać 5A prądu średniego.
  • #763
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Brak dławików lub ich niewłaściwe dobranie (za mała indukcyjność lub nasycanie się) może być powodem grzania się wszystkiego w przetwornicy. Do wypuszczenia magicznego dymu włącznie.
  • #764
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Prąd około 1A bo jak mówiłem końcówki audio są zasilane. Dławiki z zasilacza tak jak autor radził, trafo raczej dobrze nawinięte skoro poprawnie działa, napięcie wyjściowe jakoś nie spada znacząco pod większym obciążeniem. Potencjometr też nie był zwarty. Nie wiem już co jest nie tak, może trzeba wymienić te diody na mocniejsze z radiatorami. Co do zasilaczy ATX to faktycznie diody mają chłodzenie ale tam prądy są po kilkanaście amperów a tu stosunkowo małe a i tak się grzeją nawet na ''luzie''. Macie jeszcze jakieś pomysły do dawajcie z góry dzięki.
  • #765
    ukixx
    Poziom 20  
    pinkin napisał:
    chińczyk_pekińczyk napisał:
    No i IRFy szlag trafił zarazem.

    To nie powinno tak być. Przy zwarciu itp powinno zadziałać zabezpieczenie przeciwzwarciowe.

    Nie prawda. Zabezpieczenie zadziała tylko przy zwarciu zacisków wyjściowych lub przeciążenia i to tylko wtedy zanim dławik się nasyci. Przebita dioda to zwarcie transformatora wiec policz sobie jaki prąd popłynie przez tranzystor przez czas otwarcia klucza wynoszący ok 14µs. Dla IRF840 będzie to ok 170A i tego tranzystor niestety nie wytrzyma :D
  • #766
    pinkin
    Poziom 18  
    ukixx Rzeczywiście jest jak mówisz. Zwarcie pozostaje na poziomie 1,3V przez działającą 2gą diodę po stronie wtórnej. 200A w szczycie mają tamte diody, ale nie o tym chciałem. Zgodzisz się ze mną w takim razie, że te 170A musi również popłynąć przez przekładnik prądowy(T3). On również działa jako dławik, ale nie o tym chciałem... Przed osiągnięciem 170A trafo zabezpieczające przekazuje napięcie do klucza i klucz zatrzymuje akcję natychmiastowo. Trafo sterujące rozładowuje się po stronie pierwotnej, a mosfet rozładowuje się przez tranzystor bd136 czy tam bd140, których czasu włączenia nie znalazłem niestety w katalogu. Postuluję jednak ze suma czasu tych wszystkich operacji będzie wynosiła mniej niż połowa okresu generowanego przez 494.
    2ga teza, mówi o tym, że przy założonym kondensatorze C10(1µF), przy 160V i 170A, kondensator ten w pełni zostanie naładowany po około 941ns. Licząc to od drugiej strony, to przez te 14µs przez kondensator popłynie średni prąd 11,4A
    Ale nie będę się kłócił, bo nie znalazłem czasu po jakim wysiada IRF, znalazłem tylko Imax=30A/100µs przy 25*C.

    chińczyk_pekińczyk Pytałem czy mierzyłeś prąd amperomierzem.
    Czy masz tyle samo zwojów na każdym dławiku wyjściowym? Bo mi sie wydaje że na jednym jest 16, a na drugim 18.
    Sory, ale te diody się nie nadają, albo coś źle policzyłeś. Przy +/-53V, będziesz miał ok 30V~ i na 8Ω głośniku będziesz miał 3,7A. Aha i jeszcze x2 głośniki. 3,7A, to wg dataszeetu dioda wysiada przy 80*C. A gdy wszystko się nagrzeje, to w temperaturze otoczenia 100*C dioda wysiada przy 1A.
    Sprawa rozwiązana. Wymień diody i będzie spoko. Przy chłodzeniu pasywnym zakładam wzór 10cm^2 na 1W dla radiatora.
    Jakiej mocy oczekujesz od zasilacza?
    Jeżeli będziesz potrzebował takiego prądu jak policzyłem, możesz użyć np BYW29-200, lub jakąś podobnie szybką na 7A. Albo jak kolega poleca podwójne F12C20 czy F16C20, są często w zasilaczach ATX. Możesz użyć jednej F12C20 i dwie BYW29-200.
  • #767
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Nie wiem stary jak to policzyłeś ten prąd 3,7A ale chyba fakt że w końcówkach siedzą 1A szybkie bezpieczniki nie pozostawia wątpliwości. Co do dławików rzeczywiście L3 ma 19 zwojów a L4 17 no i pytanie czy to paradoksalnie większa liczba zwojów na L3 powoduje przegrzewanie się diod D22 i D24? Co w związku z tym zrobić? Przewinąć z 19 zwojów na 17 czy z 17 na 19?
  • #768
    pinkin
    Poziom 18  
    Jeszcze raz ci napiszę najkrócej jak sie tylko da. Po teorię jak sie liczy prąd, polecam lekturę z pana Ohma.

    Po pierwsze:
    1.Prądu nie zmierzyłeś amperomierzem. Mam rację?
    2. Dławiki nawiń po równo(symetrycznie), prostym drutem, tyle zwojów, ile się ściśnie w jednej warstwie.
    3.Diody wymień na takie jak wyżej napisaliśmy.

    Skąd wywnioskowałeś te 2*53V które masz w zasilaczu, skoro pobierasz tylko 1A? Masz 30omowe głośniki?
  • #769
    -RoMan-
    Poziom 42  
    -> chińczyk_pekińczyk

    Ze zdjęcia trudno to wywnioskować - jaki jest kolor rdzeni tych dławików? Są jednolicie żółte czy też mają jeden bok biały? Sprawdzałeś ich indukcyjność?
  • #770
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Prawo Ohma kolego to ja znam doskonale. Wnioskujesz więc, że owy głośnik jest podłączony bezpośrednio do zasilacza. A to ciekawe... Mówię, zrozumcie w końcu że prąd nie przekracza 1A, siędzą bezpieczniki 1A za zasilaczem i to wytrzymują na pełnym wysterowaniu a ja słuchałem cicho muzyki i bach dymm! Diody grzały się nawet bez obciążenia.
  • #771
    -RoMan-
    Poziom 42  
    Doczekam odpowiedzi o kolor rdzeni i indukcyjność dławików?
  • #772
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Jeden to na pewno ma białą ściankę a drugi to w sumie trudno powiedzieć taki jakby wyblakły żółty, ale już wymieniłem na taki co ma wyraźną białą stronę.
    Co do tej indukcyjności to niestety nie posiadam takiego luksusu jak miernik indukcyjności.
    Doszedł nowy problem co zrobić jak przetwornica jest ciągle włączona bez różnicy na pozycję PR1. Dodam, że sprawdziłem cały tor odpowiedzialny za włączanie sterownika razem z przekładnikiem prądowym.
  • #773
    pinkin
    Poziom 18  
    Dalej nie odpowiadasz na pytania postawione Tobie.

    1. Ile mocy potrzebujesz z przetwornicy?
    2. Na jaką moc masz jedną końcówkę?
    3. Czy wymieniłeś diody na takie jakie ci kazaliśmy?

    Wypadałoby sprawdzić zasilacz na pełnej mocy. Nie na pełnym wysterowaniu końcówki. Tym bardziej jeżeli chcesz cokolwiek wnioskować(nie liczyć) o progu zadziałania zabezpieczenia.
  • #774
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    No sprawdzałem na pełnym wysterowaniu za pomocą czajnika działa ok. Prąd prawie 4A był więc moc jakieś 400W. Są to 2 końcówki po 100 W. Kupiłem nowe diody BYW29/200. A te diody (BY 500/1000) się grzeją tak jakby nie były szybkie, powoli aż się przegrzeją, nawet bez obciążenia. Teraz bardziej mi zależy by naprawić ten układ włączania sterownika( sterownik też wymieniony).
  • #775
    pinkin
    Poziom 18  
    Tematu mocy końcówek nie będę ruszał.
    Chcesz naprawić układ włączania, czy wyłączania sterownika? Sprawdź przy wpiętej grzałce 4A czy układ reaguje na kręcenie pot PR1. Jeżeli nie, to sprawdź trafo T3, skoro mówisz, ze resztę układu dokładnie sprawdziłeś. Trafo nie może mieć szczeliny, ani żadnych zabrudzeń/klejów między segmentami rdzenia. Jaka masz przekładnie? Taką jak na schemacie?
    Jak sprawdzisz to wszystko, to sprawdź napięcie po drugiej stronie T3 przy podpiętym czajniku.

    Z uwagi na stabilność Twojego układu zachowaj przy tym wszystkim szczególną ostrożność.
  • #776
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Po prostu przetwornica działa non stop bez różnicy na pozycję potencjometru i obciążenia. To ja jeszcze mam takie pytanie: jak wygląda dokładnie charakterystyka napięciowa sterowania tym zabezpieczeniem i uruchamianiem sterownika. Chodzi mi o to co się dzieje z układem przy różnych napięciach na nóżkach 3 i 16 to wtedy będę wiedział co tam pokombinować. Jak byś tak jeszcze mógł to napisać. Przekładnia jak na schemacie.
  • #777
    pinkin
    Poziom 18  
    Nie jest to charakterystyka przebiegowa, tylko napięcie stałe. Było ono podawane wielokrotnie w tym temacie, szczególnie przez Qweta. Miałeś sprawdzić czy uzyskujesz tam jakiekolwiek napięcie!! Przylutuj 2 kabelki od wyprostowanego napięcia z T3 żeby to sprawdzać na odległość. Wymieniłeś resztę elementów? Diody się grzeją? Dałeś im radiator?
  • #778
    chińczyk_pekińczyk
    Poziom 10  
    Reszta jest opanowana. A więc się doczekam odpowiedzi na pytanie o tą charakterystykę.
  • #779
    Qwet
    Poziom 33  
    -> chińczyk_pekińczyk

    Siadłeś z założonymi rękami i żądasz gotowej odpowiedzi bo tak jest najłatwiej, ale pamiętaj, że taką postawą łamiesz 16 punkt regulaminu.

    Co do twojego problemu, wszystko jest w nocie katalogowej. Nóżka 3 to jednocześnie wyjście wzmacniaczy błędu i wejście komparatora PWM, od wartości napięcia na tym pinie zależy współczynnik wypełnienia. Pin 16 to wejście wzmacniacza błędu, więc tutaj 'charakterystyka' zależy od tego co się dzieje na nóżce 15.
  • #780
    sebagnych
    Poziom 15  
    Dla tranzystorów IRF460 jakie zastosować rezystory gasikowe?