Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykonanie spawarki TIG AC/DC (projekt z EP)

Mimik2 16 Paź 2006 21:21 447631 530
  • #61 16 Paź 2006 21:21
    Marcin Stos
    Specjalista - spawarki

    Panie magistrze: (miło jak tak wszyscy mówią :D )

    Ja mam u siebie w Łodzi taki zakład, który robi przewody dla pneumatyki i hydrauliki i oni maja taką fajna zaciskarkę którą da się to zacisnąć, ale jeżeli chodzi o końcówkę to może być problem, radzę poszukać Ci po serwisach spawarek i odciąć od jakiegos starego przewodu który był wymieniany (wala sie u mnie takich kilka) jeżeli tylko znajdziesz odpowiedni gwint... (ze swoich źródeł wiem że ESAB jest dosyć popularną firmą w Wielkopolsce wiec chyba nie powinno byc problemów...)
    A koszt takiego przewodu prądowo-wodnego to zazwyczaj połowa ceny uchwytu, więc nie zawsze opłaca się naprawiać :cry:

  • Computer Controls
  • #62 16 Paź 2006 21:31
    numerek12
    Poziom 21  

    dostałem od kolegi uchwyt podobnej budowy ale firmy kempi
    równiez był problem z końcówką
    zrobiłem inaczej :
    rozebrałem uchwyt na części pierwsze
    kupiłem linkę miedzianą o ile dobrze pamietam to 10 mm²
    tę linkę wlutowalem lutem srebrnym do miejsca gdzie jest ta końcówka z gwintem
    całą linkę (odizolowaną ) wlożylem w przewód PCV wodny
    z drugiej strony zrobilem trójnik i wyprowadziłem linkę poza przewód wodny i połaczyłem z wejście EURO
    powrót wody z uchwytu jest drugim przewodem PCV
    cołość tworzy dosyć grubą wiązke ale koszt tego był prawie zerowy
    wszystko kombinowane w warsztacie

    jak nie znajdziesz sposobu zaciśnięcia tego przewodu zrob podobnie

  • #63 16 Paź 2006 21:47
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    No właśnie zaczynam kombinować. Jutro jadę na 2-3 dni do rodzinki (w ramach "nagrody" za ukończenie Polibudy) w powiedzmy to "zagłębie" mechaników, co prawda samochodowych ale tokarzy też się kilku znajdzie. Fajnie byłoby jakby ktoś zamieścił fotkę takiej złączki. Nie liczę, że uda mi się gdzieś zdobyć taką złączkę z kawałkiem węża bo to by było zbyt piękne. Z moich wiadomości wiem, że to miejsce jest względnie mocno awaryjne - ponoć często złącze cieknie albo uszkadza się wężyk w miejscu, gdzie się przegina przy wyjściu z uchwytu.

    Dla informacji: wąż zespolony 8m kosztuje katalogowo ponoć 44 euro netto. Nie wiem jakiego producenta. Tyle mi podali w pobliskiej firmie SAZ WELDING.

  • #64 17 Paź 2006 09:22
    Marcin Stos
    Specjalista - spawarki

    "0457866881 Przewód wodno-prądowyBTF 250, 8 m 221,81 zł"
    Wyciąg z cennika ESABa, cena netto.

  • #65 17 Paź 2006 13:16
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Właśnie byłem w sklepie RYWAL - kupiłem 2 złącza wodne. Niestety cena nijak ma się do faktycznej wartości elementu. Za 2 złącza zapłaciłem ponad 60zł

  • #66 17 Paź 2006 13:48
    Marcin Stos
    Specjalista - spawarki

    Niestety tyle to kosztuje, bo kupiłeś wersję z gwintem 1/8", która jest specjalnie do urządzeń OZAS'u, wersja z gwintem 1/4" jest troszke tańsza...

  • Computer Controls
  • #67 17 Paź 2006 14:38
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Marcin Stos napisał:
    Niestety tyle to kosztuje, bo kupiłeś wersję z gwintem 1/8", która jest specjalnie do urządzeń OZAS'u, wersja z gwintem 1/4" jest troszke tańsza...


    Nic mi nie mówili, że mają jakieś inne. Rozmiar 1/4 cala byłby za pewne łatwiejszy do zainstalowania. Mówi się trudno, teraz będę się męczył z jakimiś przejściówkami do węża.

  • #68 17 Paź 2006 18:22
    Marcin Stos
    Specjalista - spawarki

    Nic nie mówili bo pewnie nie mieli na stanie i tyle :D Jeżeli bedziesz czegoś potrzebował to pisz na pw albo e-mail to ja z nimi pogadam i dopiero tam pójdziesz ;-)
    A teraz z innej beczki: przeczytałem dzisiaj artykuł p. Stanisława i jest to napewno dobre rozwiązanie do spawania aluminium, ale przy niektórych stopach mogą pojawić się duże problemy (wczoraj miałem takie małe ustrojstwo do pospawania i nie mogłem sobie dać rady) ponieważ brak jest tu regulacji częstotliwości oraz balansu...
    Nie chce sie tu wymądrzać, ale kolejnym projektem mogłaby być przystawka TIG AC/DC do prostownika spawalniczego, np. bardzo popularnej SPB-315, która umożliwiałaby spawanie zarówno AC jak i DC bez zmiany przewodów i źródła prądu. Mam mały pomysł jak to zrobić, ale czekam najpierw na wasze sugestie na ten temat.

    Pozdrawiam.

    P.S. Naprawiałem kiedyś źródło TIG AC/DC firmy MILLER które było właśnie zasilane z transformatora 2-fazowgeo i miało regulację balansu, ale nie pamietam jak to było tam zrobione :cry:

  • #69 17 Paź 2006 18:44
    kaz
    Specjalista - spawarki

    Wtym ukladzie ten balans zapewne będzie zrealizowany tak że tyrystory będą sterowane niesymetrycznie ,jeden będzie przewodzil dlużej a drugi krócej kompensując skladową stalą.

  • #70 22 Paź 2006 23:08
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Udało mi się zdobyć dość fajną chłodnicę do TIG`a. Pochodzi ze starej zamrażarki "gastronomicznej".
    Co do pompy to jeszcze nie wiem - projekt robi się dość poważny i pomka paliwa przestaje pasować. Byłem w castoramie i znalazłem pomkę mniej wiecej pasującą - ciśnienie max prawie 4 bary, 40 l/min max. Pompka ma 2 wady: 1) przyłącza wodne 1" - nie wiem po co takie duże 2) Cena 146 zł

    Na fotce widać moją chłodniczkę - na razie po malowaniu (dospawałem wspornik) - wentylatorek jeszcze nie przykręcony. Zmieniłem trochę koncepcję układu chłodzenia - zastosuję zawór redukcyjny utrzymujący ciśnienie np. 1,5 atmosfery zasilające palnik i docelowo radiator wodny (może jednak będzie). Wszystko co przepłynie przez przelew pójdzie do chłodnicy. Myślę też jeszcze o jakimś filtrze (kanaliki w palniku są malutkie) oraz oczywiście o zbiorniczku wyrównawczym. Jakoś nie dopasowałem żadnego zbiorniczka samochodowego. Mam kawałek (37x78 cm) plexi o grubości 15 mm. Trochę mało i nie wiem jak z rurkami wlotowymi i wylotem ze zbiorniczka - musiałbym kupić kawałek rurki plexi ośrednicy zewnętrznej kilkanaście mm. Mam jedynie kawałek grubszej rury na wlew zbiornika. Tak w sumie byłby fajny efekt "tuningowy".

  • #71 23 Paź 2006 07:29
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Witam, odnośnie wykorzystania pompki paliwowej to zdecydowanie odradzam, ostatnio robilem zbiornik paliwa. trzeba było pospawać i fachowiec nalał wody a nie wyjął pompki. pompka Forda uległa korozji. Stosowanie w obiegu np. oleju transformatorowego nic nie da bo jest za gęsty. Ja rozważam mozliwość zastosowania pompki od pralki automatycznej,
    Marek

  • #72 23 Paź 2006 08:23
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Potrzeba większego ciśnienia. Pompka pralki ma modnoszenie kilka metrów. Myślę, że 1-1,5 bara przy wydajności w tym punkcie conajmniej 10 l/min byłoby optymalne.

  • #73 23 Paź 2006 09:23
    Stanisław Krasicki
    Poziom 15  

    Witam
    Ładnie pomalował swoją chłodnicę kol. los_sandalos, lecz popełnił błąd, malując elementy metalowe bezpośrednio oddające ciepło. Farba stanowi również izolację termiczną.
    Pozdrawiam
    St. Krasicki

  • #74 23 Paź 2006 09:39
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Cienka warstwa farby nie spowoduje ( w moim mniemaniu) znacznej utraty zdolności oddawania ciepła przez chłodnicę. Jej rozmiary (a raczej powierzchnia oddawania ciepła jest tak duża, że nie powinno mieć to wpływu na proces jego oddawania. Chłodniczka ma bardzo wydajny wentylator więc "rękę dam sobie uciąć", że będzie ok. Warstwa farby jest dośc cienka - żeberka pomalowane jedną warstwą Emakolu, rozcieńczonego z resztą (nakładanie natryskowe).

    Nie wiem dlaczego, ale postanowiłem pomalować spawarkę dość "pstrokato", używając barw bardzo jaskrawych. Obudowa spawarki myślę, że będzie jasnoczerwona.

  • #75 23 Paź 2006 16:35
    turek:
    Specjalista - spawarki

    Odnośnie ciśnienia i przepływu czynnika chłodzącego w uchwytach tigowskich chłodzonych cieczą najlepiej spojrzec do DTR uchwytu.
    W załączniku jeden z serii AbiTig

  • #76 24 Paź 2006 17:47
    Stanisław Krasicki
    Poziom 15  

    Witam
    Polecam stronę www.spawalnictwo.com.pl gdzie jest wiele ofert w zakresie sprzętu jak i osprzętu spawalniczego. Zarówno, za wystawienie oferty jak i za zakup, nie pobiera sie żadnych opłat. Jest tam również tzw. część dyskusyjna, gdzie wielu zadaje pytania, a znakomici fachowcy na nie odpowiadają. Z czystym sumieniem polecam tą stronę.
    Pozdrawiam
    Stanisław Krasicki

  • #77 31 Paź 2006 10:47
    Stanisław Krasicki
    Poziom 15  

    Witam
    W nr 11/06 Elektroniki Praktycznej jest II-ga część mojego artykułu dot. przystawki TIG AC/DC. Zapraszam do lektury.
    Pozdrawiam
    St. Krasicki

  • #78 31 Paź 2006 12:07
    bizm
    Poziom 2  

    Szukałem I części artykułu ale mi się nie udało :(. Najlepiej jakby autor udostępnił ten artykuł np za pkty żeby nie było gadania o prawie autorskim itp :). Jakby co to dodam że mam parę gazet z wcześniejszych lat i w działe 'ŚWIAT HOBBY' kserowali i rozprowadzali artykuły z gazet zagranicznych. Dodatkowo chyba nie lubią autora artykułu bo w drugiej części jakiś .... sobie przeciął rysunek schematu i umieścił na drugiej stronie kartki.

  • #79 31 Paź 2006 14:22
    mareckii
    Poziom 13  

    Witam
    Dziś kupiłem EP z drugą częścią artykułu o przystawce,wygląda to całkiem fajnie,tylko że w opisie jest mowa o oscylogramach,których w opisie niestety nie ma.Chyba ,że ja coś źle zrozumiałem.
    Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz,mianowicie czy jak zastosuję trafo spawalnicze jednofazowe czy nie pojawią się jakieś dodatkowe problemy??


    Pozdrawiam Mareckii.

  • #80 31 Paź 2006 20:26
    Stanisław Krasicki
    Poziom 15  

    Witam
    Mi nie wolno udostępniać zarówno za darmo jak i za punkty treści artykułu, który jest własnością Redakcji Elektroniki Praktycznej. Z archiwum EP można ściągnąć każdy artykuł wg. ich procedur. Oscylogramy będa w części trzeciej tego opracowania.
    Pozdrawiam
    St. Krasicki

  • #81 01 Lis 2006 15:27
    mareckii
    Poziom 13  

    Witam
    ...hmm z opisu wynika że ma być użyte trafo o charakterystyce opadającej,zastanawia mnie co by się stało gdybyśmy zastosowali trafo o charakterystyce sztywnej np.z migomatu, co prawda ma ono niższe napięcie ale przecież do zapalenia i utrzymania łuku służy nam jonizator??
    Zastanawia mnie również to czy stosując trafo jedno-fazowe nie napotkam jakiś dodatkowych problemów??

    Pozdrawiam Mareckii.

  • #82 01 Lis 2006 16:03
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Trafo musi charakteryzować się opadającą charakterystyką z tego względu, że tylko w ten sposób uzyskamy stały prąd spawania. Wynika to z równań obwodu, bilansu cieplnego łuku itp. Po prostu im dłuższy łuk tym wiekszy spadek napięcia na nim a więc przy sztywnym trafo miałoby miejsce zjawisko takie, że prąd spawania bardzo mocno byłby zależny od długości łuku elektrycznego. Miękkie trafo stabilizuje prąd spawania na mniej więcej równym poziomie.

    Co do trafa jedno (dwufazowego) to nie powinno być problemów. Jeśli chcemy budować TIG`a DC to ważne tylko aby dobrze odfiltrować prąd za prostownikiem. Sam buduję właśnie Tiga (na razie tylko DC) i zamierzam użyć względnie małego źródła prądu (przerobione pożądne trafo od spawarki jednofazowej 105 A / 65 V) ale zastosuję pożądny dławik (już mi nawijają) aby uzyskać prąd jak najmniej pulsujący. Może niektórym może wydawać się, że trafo jest znacznie za małe ale zamierzam na razie spawać kwasówkę o ściankach 1,5 - 3 mm a więc prądy spawania niezbyt wielkie. Docelowo spawarka ma być AC/DC a palnik mam 250 A więc w przypływie gotówki zamienię trafo na jakieś mocniejsze, dwufazowe.

  • #83 01 Lis 2006 22:19
    werk
    Poziom 12  

    Witam.
    Zbudowałem tiga dc wg. projektu P.Krasickiego i rownież zastosowałem dość duży dławik ,jako żródło prądu sluży bester 225 zasilany międzyfazowo.Jeżeli mam spawać cienkie elementy,zasilam spawarkę 220v zamiast 380v,zmniejsza się wtedy napięcie łuku,i spawa sie b.łagodnie i miękko,a przy tym łuk jest stabilny choć pracuję bez jonizatora .Jonizator chcę zastosować po ukazaniu się opracowania P.Krasickiego.Dzięki Mu za to,Pan Staszek jest Wielki.

  • #84 04 Lis 2006 13:24
    Stanisław Krasicki
    Poziom 15  

    Witam
    Przedstawiam układ wysokiego napięcia do TIG DC. Układ generuje impulsy WN o częstotliwości 50 Hz, co zupełnie wystarcza, do zajarzenia łuku w TIG DC, bowiem impulsy te są potrzebne tylko do inicjacji łuku spawalniczego. Na zdjęciu jest transformator WN, zastosowany do spawarki, opis której został opublikowany w EP 12/03. Wstawienie kondensatora elektrolitycznego 1500 µF/150 V w obwodzie prostownika mocy spawarki, znacznie poprawiło stabilność łuku przy prądzie bazy.
    Uzwojenie pierwotne (dla opracowania z EP 12/03) TrWN wynosi 1 zwój drutu Cu 2 mm kw, a wtórne uzwajamy do "wypełnienia" linką Cu o przekroju 16 mm kw. Kropką zaznaczono początek uzwojenia. Szczegóły dot. konstrukcji TrWN są podane w moim opracowaniu w EP 11/06.
    Stanisław Krasicki

  • #86 04 Lis 2006 15:08
    chester8
    Poziom 19  

    Witam, a co myślicie o zastosowaniu nagrzewnicy samochodowej, jest mała a bardzo wydajna, jako wymiennik dobrze by się spisywał wymiennik ciepła z junkersa, albo jakiegoś piecyka na gaz...


    Czy wie ktoś czy przewodzi prąd chłodziwo, które jest stosowane w warsztatach ślusarskich do tokarek itp. jeśli nie albo ma dużą resystancje to by sie moze nadawało ma ono małą gęstość, może to by współgrało z pompą paliwa żeby nie korodowała...

  • #87 04 Lis 2006 15:47
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    chester8 napisał:
    Witam, a co myślicie o zastosowaniu nagrzewnicy samochodowej, jest mała a bardzo wydajna, jako wymiennik dobrze by się spisywał wymiennik ciepła z junkersa, albo jakiegoś piecyka na gaz...


    Czy wie ktoś czy przewodzi prąd chłodziwo, które jest stosowane w warsztatach ślusarskich do tokarek itp. jeśli nie albo ma dużą resystancje to by sie moze nadawało ma ono małą gęstość, może to by współgrało z pompą paliwa żeby nie korodowała...


    Nagrzewnica samochodowa to bardzo dobry pomysł. U mnie przegrała jednak z chłodniczką od zamrażarki przemysłowej.

    Do zalet nagrzewnicy można zaliczyć:

    - łatwość dopasowania (nabycia) odpowiedniej do naszej spawaki (wymiary)
    - niska (względnie) cena
    - bardzo duża wydajność oddawania ciepła
    - małe opory przepływu pozwalające na umieszczenie w dowolnym miejscu obiegu wodnego


    Do wad zaliczę:
    - konieczność wykonania odpowiednich uchwytów montażowych - nagrzewnica nie posiada (z reguły) fabrycznych uchwytów
    - delikatność - blaszki chłodnicy są bardzo cienkie
    - nieznana wytrzymałość na ciśnienie - w obiegu wodnym silnika panuje nadciśnienie nie większe niż 1 bar więc trudno określić czy nie wystąpią przecieki, gdy umieścimy chłodnicę po stronie wysokiego ciśnienia.


    Przewodność płynów jest ważnym zagadnieniem. W przypadku TIG`a DC i cieczowym chłodzeniu radiatorów elementów energoelektronicznych występować może zjawisko elektroerozji (rozpuszczania metalu) radiatorów. Przyznam, że dość dużo już nad tym myślałem (ale nic mądrego nie wymyśliłem) - sprawdzę w praktyce przewodność płynów takich jak borygo (i podobne) i wyniki obserwacji przedstawię na elektrodzie. Chłodziwo od obrabiarek nie jest dobrym pomysłem - chyba lepsze już byoby zastosowanie mieszanki wody (demineralizowanej) ze spirytusem (dla obniżenia temperatury zamarzania).

  • #88 05 Lis 2006 09:16
    mareckii
    Poziom 13  

    Witam
    Jeśli chodzi o kwestie chłodzenia to zastanówmy się czy do tego celu nadawał by się olej transformatorowy.
    Mam jeszcze pytanie odnośnie TIG DC opisanego w EP12/03 rozumiem że dławika tam nie ma??ponieważ mógłby on tłumić pulsacje które sobie ustawimy??

  • #89 05 Lis 2006 09:20
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Cytat:
    Jeśli chodzi o kwestie chłodzenia to zastanówmy się czy do tego celu nadawał by się olej transformatorowy.


    Niestety lepkość zbyt duża - potrzebaby bardzo dużego ciśnienia do osiągnięcia zadowalającego przepływu przez palnik. U mnie rurka w palniku ma w sumie 16 m (2x8 m) a opory są bardzo duże.

  • #90 05 Lis 2006 09:56
    mareckii
    Poziom 13  

    ...hmm to może koncentrat do chłodnic samochodowych?? Zakładając ,że się nada, jest ciut gęstszy niż woda??