Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowarka BOSCH AL 2450 DV, a rozpoznawanie napięcia baterii

spinacz 19 Kwi 2009 22:15 7543 6
  • #1 19 Kwi 2009 22:15
    spinacz
    Poziom 38  

    Witam
    Chciał bym ładowarka jak w temacie ładować zwykłe akumulatorki 18V NiCd od elektronarzędzi marki typu Toya do każdego akumulatora wstawię termistor ale jest problem jak "poinformować" ładowarkę o tym ze to bateria 18V a nie np 24 czy 14,4 gdyż ta ładowarka ładuje akumulatorki od 7,2V do 24V. Wyczytałem ze oryginalne akumulatory Bosch'a maja styk kodujący który podaje informacje o tym jakie to akumulator i jak je ładować czyli pewnie chodzi właśnie o to o jakim napięciu on jest i pewnie czy NiCd czy NiMH. Wydaje mi się ze informacja o tym jaki to akumulator to odpowiednia rezystancja, mam akumulator Boscha 14,4 V NiMH i on miedzy tym stykiem a stykiem "-" ma ok 27kOhm. Czy ktos z was wie jakie rezystancje powinny być dla innych akumulatorów ?? a może ktoś ma akumulator Boscha NiCd 18V i mógł by zmierzyć jaka on ma rezystancje?
    Za wszelkie rady, pomysły lub wartości tej rezystancji będę wdzięczny.
    Przed chwilką znalazłem post w którym pisze ze wystarczy termistor żeby ładowarka się uruchomiła i na fotkach ładowarki nie widać dodatkowego złącza czy możliwe że ładowarka rozpoznaje tak po prostu jaki akumulatorek ładuje ?? czy to może wartość termistora już podaje informacje o rodzaju akumulatora ?? jeśli się w czymś mylę proszę mnie poprawić.

    Dziś pokombinowałem trochę z ładowarką w rzeczywistości ona nie ma wcześniej wspomnianego styku kodującego przy zmianie rezystancji w obwodzie termistora zmienia się napięcie na podłączonym akumulatorze który ma się ładować jednak nie wiem jaki powinien być termistor dla akumulatora 18 V
    Niech ktoś z was pomoże wystarczy jak zmierzy jaki ma termistor w akumulatorze BOSCH'a 18V

    0 6
  • #2 25 Kwi 2009 19:07
    sebmasc
    Poziom 9  

    Nie dawno kupiłem używaną identyczną ładowarkę .
    Mam baterie bosch NiCd 9,6V . W akumulatorze oprócz "+" i "-" są dodatkowe dwie blaszki przy których pisze dc co by oznaczało termistor .
    Zmierzyłem rezystancje między tymi dwiema blaszkami i wyszło 7,8kOhm , ale ładowarka posiada tylko trzy blaszki a nie 4 więc w jaki sposób wykrywa oporność termistora ?
    Nigdy się nie zajmowałem takimi rzeczami więc gdybyś mógł mnie troszkę oświecić :idea: .

    Również chciałbym ładować inne akumulatorki , jeśli mój pomiar ci jakkolwiek pomógł to czekam na twoje wnioski - będą przydatne .

    EDIT: sprawdziłem godzine po naładowaniu jeszcze raz i pokazało 10kOhm , sprawdziłem znów godzinę później i pokazuje 11,2kOhm :| - o co chodzi ?
    Może ma związek z tym miernik za 30zł ?!

    0
  • #3 26 Kwi 2009 11:48
    spinacz
    Poziom 38  

    Termistor w akumulatorze jest podłączony jedna końcówką do blaszki - a drugi styk jest wyprowadzony na "szczycie" akumulatora i ma oznaczenie T a trzecia blaszka to + i jest jeszcze jeden styk w środku jakby tego złącza opisany jako C (styk kodujący) i tu jest końcówka zwykłego rezystora który drugim końcem też jest podłączony do -. Ładowarka posiada trzy styki więc styk kodujący jest nie używany a tylko styk termistora. Teraz pytanie miedzy jakimi stykami robiłeś pomiar ?? po swoim ostatnim doświadczeniu z ta ładowarka i akumulatorami wywnioskowałem ze najprawdopodobniej wystarczy jakikolwiek termistor NTC 10k lub 6,8k i rozpocznie się proces ładowania a napięcie ładowania wygląda na to że ładowarka dobiera sobie sama i sama rozpoznaje jaki pakiet ogniw jest do niej podłączony jednak pamiętaj żebyś ładował zawsze pakiety takie jakie produkuje bosch tzn o taki wartościach napięcia gdyż nie wiadomo jak zareaguje jak podłączysz jakiś pakiet o dziwnej wartości napięcia a wracając do termistora zawsze umieść go w ładowanym akumulatorze żeby wykrywał temperaturę ogniw bo ta ładowarka ładuje prądem 5 A wiec bardzo szybko się ładują i nagrzewają a ładowarka sama odłączy ładowanie jak wykryje ze są za gorące.

    0
  • #4 26 Kwi 2009 15:41
    sebmasc
    Poziom 9  

    No faktycznie nie zauważyłem literki T. Więc pomiar robiłem między T-C więc to nie tak jak powinno być.
    Pomiar między "-" i "T" to ok 9kOhm .
    Tylko że moja bateria to NiCd a twoja NiMH może też ma znaczenie.
    Więc zaopatrze się w termistory i wypróbuje na kilku bateriach , dam znać co wyszło .
    Dzięki za wyjaśnienie , jak na coś jeszcze wpadniesz to napisz ...

    0
  • #5 26 Kwi 2009 16:08
    spinacz
    Poziom 38  

    Wiec już wiemy ze 14,4V NiMH ma 7,5k, 9,6V NiCd 9k a 12V NiCd 6,5k wiec jak widać brak jakiejkolwiek logiki tym bardziej jeśli mówisz że twój akumulator ma 9k termistor. Jedyne logiczne wytłumaczenie jak dla mnie to to ze porostu akumulator musi mieć termistor NTC 6,8k lub 10k a ładowarka sama sobie dobierze napięcie ładowania. A swoja droga w tygodniu podjadę do sklepu i może pozwolą mi zmierzyć jakiś akumulator 18V i dowiem się na 100% jaki w nich siedzi termistor i czekam na wieści od Ciebie.
    A tu masz przydatny plik www.bosch-pt.pl/download/ACC_0910_CORDLESS_WORKING_PL-pl.pdf

    0
  • #6 21 Sie 2009 21:30
    Henry(k)
    Poziom 30  

    Witam.

    I jak tam ładowanie akumulatorów TOYA?
    Też właśnie mysle o takim patencie, mam aku 20,4V od TOYA.

    Pomierzyłeś jakie tam NTC siedzi? Mój akumulator Bosch 24V 2Ah NiCd ma teraz oporność 6,61kΩ przy temperaturze w pokoju 26 stopni.

    0
  • #7 12 Paź 2009 23:30
    pabloxrc
    Poziom 2  

    Czesc

    Mam tę samą ładowarke oraz GSB 18 VE-2 robiąc pomiar na baterii pomiędzy minusem i "T" pokazuje mi 4.125 Kohm a pomiędzy minusem i "C" pokazuje mi 27.43 Kohm. Bateria to 18v 2.6Ah NiMH Hevy Duty.

    Pomiaru dokonałem Fluke177, szkoda by było cos uszkodzić przez błędny pomiar, tym bardziej że za swój zestaw dałem ponad 1500zł cztery lata temu.

    Mam inny pomysl, ponieważ baterie są już dość słabe myslę o zastosowaniu 6 x LiFePo4 Battery 2300mAh 3.3V. Ładowarka ładuje orginalne akumulatorki do ok 21V. Co sądzą o tym szanowni koledzy?

    0