Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obliczenia windy osobowej

23 Kwi 2009 12:39 6900 8
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich :]
    Mam taką może nie do końca pasującą do tego forum sprawę. Jestem studentem wydziału mechanicznego na AGH i dostałem za zadanie zaprojektować przekładnię zębatą do windy osobowej. Chciałem zapytać czy ktoś mógłby mi polecić jakieś książki o windach, bo jak liczyć przekładnie to wiem tylko właśnie mój profesor kazał mi przeliczyć przeciwciężar a ja właśnie nie wiem za bardzo jak to zrobić. Szukam jakiejś literatury na temat wind i nie mogę znaleźć. Za pomoc z góry dziękuję.
    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Tu jest temat o windach (w szczególności ZREMB):
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic651794.html
    Przyjmuje się, że przeciwwaga ma masę kabiny + połowę udźwigu.
    Przyjmij jakieś dane początkowe, udźwig, prędkość, wsp. tarcia lina/rowek.
    W podanym wyżej temacie pisałem m.in. o obliczaniu sprzęgła w zespole napędowym windy.
  • Poziom 31  
    Kto ci taki projekt zadał? Wygląda jak projekt od Maziarza. Pytałeś w blibliotece w B2? Babka czasami potrafi jakąś książkę polecić.

    Jest książka wydawnictwa AGH Jerzy Kwaśniewski - Dźwigi osobowe i towarowe : budowa i eksploatacja. W bibliotece AGH jej nie widziałem, w Bibliotece Jagiellonskiej jest, jak masz plastikową legitymację to sie możesz zarejestrować za darmo. Sprawdź też w księgarniach AGH.

    Możesz też przejrzec liste norm na stronie wikipedii o windach i wypożyczyć je w normowni w blibliotece.
  • Poziom 9  
    No zgadłeś. Maziarz mi zadał ten projekt. Jego dokładna treść:
    zaprojektować przekładnię zębatą do napędu windy osobowej dla danych:
    ciężar klatki + załoga - 1,5 tony
    prędkość jazdy- 1m/s
    obroty silnika- 950 obt/m
    Praca przez 8 lat na dwie zmiany przy współczynniku wykorzystania czasu pracy 0,6
    Roczna produkcja 1000szt.
    Mam książki do przekładni zębatych (Maziarz,Kuliński "obliczenia przekładni zębatych wg. norm ISO"; Mazanka; Dietricha i parę innych). Policzyłem moc, przełożenie przekładni, wymiary, wytrzymałość na naprężenia zginające, stykowe itd. i chciałem się zabrać za obliczenia sprawdzające. Pokazałem doktorowi co już zrobiłem ale doczepił się na początku przy obliczaniu mocy że powinienem uwzględnić przeciwciężar bo może mi mniejsza przekładnia wyjść i ogólnie dostałem kazanie jak to było w PRLu kiedyś i takie tam, a na koniec powiedział że się nie wgłębiłem w te windy i żebym poszukał jakiejś literatury. Wybiorę się jutro do naszej wydziałowej biblioteki i spróbuję coś znaleźć. Mam nadzieję że nie wymyśli czegoś ponad ten przeciwciężar.
  • Poziom 9  
    Może jeszcze dacie radę mi pomóc. Mam tą książkę którą mi polecałeś. W temacie mam masę klatki plus załogę (udźwig) to chciałem do przeciwciężaru wyliczyć masę klatki samej. Stwierdziłem że wyliczę liczbę pasażerów i potem dla każdego przyjmę jakąś tam masę i odejmę to od udźwigu i wyjdzie masa klatki. Niestety w tej książce jest napisane że liczba pasażerów powinna odpowiadać najmniejszej wartości wyliczonej wg. wzoru udźwig przez 75 co daje 20 osób. Zobaczyłem u siebie na klatce schodowej że winda może przewieźć 500 kg lub 6 osób co daje troszkę ponad 80 kg. Jeśli pomnożę 20 osób razy 80 kg to wyjdzie mi 1600 kg. Popełniłem gdzieś błąd? Co mogę teraz zrobić?

    EDIT:
    Ok wiem już że udźwig to jest to co może winda podnieść czyli w moim przypadku ciężar samej załogi. Jak wyliczyć ten udźwig? Albo masę kabiny?
    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Z pewnością popełniasz błąd.
    Wyliczasz zapewne 1500/75=20 osób. To jest błędne założenie.
    1,5 T to nie jest w tym przypadku udźwig, a więc nie odpowiada w żaden sposób liczbie pasażerów.
    Już prędzej można przyjąć, że klatka waży 1000 kg, a udźwig 500 kg, co daje 6 osób (dane typowe dla wind ZREMB tzw. meblowe).
    Stąd można oszacować, że przeciwwaga powinna ważyć 1250 kg.
  • Poziom 9  
    Napisałem niżej że udźwig to masa samej załogi. Rozmawiałem z prowadzącym wczoraj i powiedział że to co on mi podał (czyli masę kabiny i załogi łącznie) mam przyjąć jako udźwig i nie bawić się w wyliczanie liczby osób albo ciężaru kabiny bo ja mam zaprojektować napęd a nie windę. W związku z tym moje pytanie brzmi jak mogę wyliczyć przeciwciężar skoro to jest masa kabiny plus połowa udźwigu? Mogę np. przyjąć że przeciwciężar to będzie 0,8 tego mojego udźwigu? (czyli kabiny+załogi)
  • Poziom 19  
    Gdyby kabina miała być zawsze pełna, to można nawet założyć, że przeciwciężar ma też 1,5 t. Moc silnika musiałaby być taka, żeby przewyższyć straty w mechanizmach, które zresztą też byłyby niewielkie w stanie równowagi. Takie założenia są błędne i do niczego nie prowadzą.
    Powinno się znać masę kabiny i udźwig i traktować to jako wielkości niezależne. Jak napisałem wcześniej, możesz przyjąć udźwig 500 kg i wg tego liczyć przeciwciężar (przynajmniej realistyczny przypadek).
  • Poziom 9  
    Witam! Niestety dalej męczę się z tą windą. Wiem jak wszystko policzyć ale wychodzi mi potem że ślimak jest większy od ślimacznicy (ok. 4 cm). Patrzyłem w książkach i tak raczej nie powinno być. Myślę że to kwestia przełożenia. Wie ktoś jak je poprawnie policzyć?