Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

JeepAss 24 Apr 2009 10:06 57838 39
  • #1
    JeepAss
    Level 11  
    Witam,

    Problem mam juz od dawna.

    Wymienione: nowy akumulator, tulejki rozrusznika , szczotki. ( sam wymieniałem tuleki i szczotki wiec nie wiem na 100% czy dobrze )

    Problem taki, że rano o 8:00 jak ide do pracy to zapali i i 16 jak wracam do domu to tez zapali i kreci rozrusznik.ale jak np po pracy pojechalbym do sklepu , zgasil silnik pozniej wyszedl ze sklepu to juz by razczej nie odpalil.musze go wtedy popchnac i dojade gdzies , zgasze silnik i znowu nie moge odpalic.Rozrusznik nie ma sily zakrecic wałem , tzn kreci ale tak jakby o pol obrotu bardzo wolno.
    To co wczesniej zaobserwowalem to leciał dym , robilo się zwarcie i juz opisuje gdzie:

    jak krecil kolega rozrusznikiem a ja pod maske spojrzalem to z miejsca gdzie z pokrywy komutatora wychodzi taki bolec a na bolcu jest plecionka ktora jest polaczona do sruby elektromagnesu to z jakby tego bolca leciały iskry i dym pozniej.ten bolec był obudowany taką gumą, żeby nie stykał on obudowy komutatora ale ta guma sie przerwała i stykal.tak wiec wyjałem ten rozrusznik , wycialem nowa gume i przykleilem i nic nie styka ale nie moge i tak na cieplym silniku uruchomic auta , poprostu kreci bardzo slabo jak silnik cieply.
    Na zimnym odpala zawsze.
    dolaczony obrazek pokazuje gdzie sie robilo zwarcie: ten bolez wierał obudowy jak guma izolująca była przerwana.jak będe w domu mogę zrobić normalne zdjęcie.
    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Co można sprawdzić ? wymienić ? jak do tego dojść zeby odpalał na ciepłym silniku ?

    Proszę o pomoc
    Bartek
  • #2
    marakus
    Level 26  
    Sprawdź jeszcze połączenia rozrusznika do akumulatora i masy oraz połączenie silnika do masy. Czasem naderwana taśma miedziana lub korozja na połączeniach może dawać takie efekty.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    JeepAss
    Level 11  
    Sorry zapomniałęm dodać , samochód to fiat uno 1.0 a dokładniej silnik Clip 994 ccm rok produkcji 1998 taki brazylijski wynalazek.
    tutaj specyfikacja auta: http://www.ricambifiat.pl/group.php?nr=V6&mod=Uno

    Samochód na benzynę + gaz landi renzo II generacja.

    ps. Sprawdze połączenia masy i + idący od akumulatora jak wroce tylko do domu.

    Jeszcze jakieś pomysły ?
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    JeepAss
    Level 11  
    elektrit wrote:
    Zobacz czy czopy wirnika mają okolo 10mm, w tych rozrusznikach czopy były nieutwardzane i wycierały sie szybciej niz tulejki.


    Wieczorem wykrece rozrusznik i rozbioe to zobacze.

    Dla pewnosci czy czop wirnika to to co zaznaczylem na zdjeciu ?

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    gdy rozbiore rozrusznik wrzuce relacje zdjeciowa jak to wszystko wyglada.

    Niechciałbym jechać z tym do mechanika bo to lichwa w biały dzień.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    pudzianowski
    Level 28  
    Jak już wyjmiesz ten rozrusznik,to przed rozkręceniem go,sprawdź na ew. przebicie
  • #9
    JeepAss
    Level 11  
    Elektrit dzieki za porady , wszystko to zrobie jak wroce wieczorem do domu.
    Pudzianowski sorry ale jestem laikiem i dopiero ucze sie wszystkiego przy samochodach , powiesz mi łopatologicznie jak sprawdzic czy nie ma przebicia ?
    dzieki
  • #10
    pudzianowski
    Level 28  
    Mechanikiem samochodowym nie jestem,ale napiszę tak:po wyciągnięciu wirnika zostaje obudowa z uzwojeniami-i należy sprawdzić,czy te uzwojenia nie odstają przebicia na obudowę.Pobieżnie można to wykonać zwykłym miernikiem-omomierzem,ale tylko pobieżnie.Bo może być tak,że będzie przebicie ujawnia się przy mocnym obciążeniu-podczas uruchamiania,a przy znikomym prądzie z miernika wszystko może wydawać się ok.Warto przyjrzeć się dokładnie uzwojeniom ,choć zapewne będą mocno zabrudzone.Takie mam przemyślenia po Twoim opisie lecącego dymka,iskrzenie zaś mogłoby być niejako "dodatkowo"-choć to takie moje teorie do zbadania dopiero.
    Drugi sposób sprawdzania przebicia:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic386688.html
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    pudzianowski
    Level 28  
    elektrit wrote:
    Bzdury ci gada z tym przebiciem.
    Sprawdź te czopy, sprawdź czy wirnik nie ugięty, często się giął w tych Marelli, najlepiej jak pisałem sprawdzć czy nie ma zadrapań na nabiegunnikach.

    Bądź łaskaw wczytywać się w to,co inni piszą.Chodzi mi o to,że przy rozebraniu całego rozrusznika warto zająć się sprawami,o których wspomniałem.
    A jak już sprawdzi Twoje przypuszczenia i okażą się akurat nie trafione?To ma nie sprawdzać tego,co ja wskazałem?

    Dodano po 56 [sekundy]:

    jaworskiauto wrote:
    wybity na tulejkach i tyle, po co tyle gadania o jakichś przebiciach, jak by miał przebicie to by zawsze ciężko kręcił, posłuchaj kolegi elektrita, dobrze ci radzi, a zrobisz jak uważasz

    Mogę się mylić,ale skąd dymek?
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    JeepAss
    Level 11  
    Witam,

    Sprawdzałem kabel masy od akumulatora i jest dobrze przytwierdzony do obudowy skrzyni biegow wiec masa napewno jest.Podkresle jeszcze raz, jak jest zimny to zapala zawsze, jak cieply to bardzo slabo kreci i nie chce odpalic.

    W ramach sprostowania rozrusznik jest firmy BOSCH a nie magnetti marelli.

    Rozebralem rozrusznik i z tego co patrzylem to szczotki w bardzo dobrym stanie bo wymienialem. tulejki równiez.
    Czop wirniki tak jak na zdjeciu ma powyzej 10mm a dokładnie około 12mm!

    Nie wiem jak z resztą z częsci rozrusznika ale wydaje mi się ze też są ok zresztą sprawdzcie sami na zdjęciach.

    Kilka rzeczy ktore mi sie przypomniało :

    Nieraz słysze jak otworze maske z akumulatora tak jakby sie w nim gotowalo ?!

    Prawie zawsze jak wysiadam z auta i zamykam drzwi "tak jakby łapie mnie prąd" tak jakby byly naelektryzowane czy jak..



    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    I jak myslicie, pozostałe częsci rozrusznika wyglądają ok ?

    hmm kompletnie nie wiem co robic dalej , gdzie szukac przyczyny ciezkiego odpalania i na benzynie i na gazie kiedy silnik jest cieply.

    Prosze o pomoc.
    Pozdrawiam
    Bartek
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    janusz2008
    Level 33  
    Rzeczywiście szczotki są za komutatorem, tu może być przyczyna.
  • #20
    carrot
    Moderator of Cars
    Nie ma podkładek pod półksiężycem i pewnie wytarty rowek na niego w wirniku, dlatego go tak ciągnie do przodu
  • #21
    viper555
    Level 39  
    Sprawa jest znana w tych rozrusznikach właśnie padają wirniki jak już zauważył kolega enauto.P
  • #23
    viper555
    Level 39  
    kwok wrote:
    zaraz padają -


    Raczej kolega nie zna tematu.P
  • #24
    kwok
    Level 39  
    nie no po prostu ten mi na padnięty nie wygląda tzn komutator wydaje się być w dobrym stanie (lamelkii nie powypalane) chociaż w ręce tego nie miałem i nie wszystko na fotkach widać
    jak napisałem wcześniej - ustawić we właściwym miejscu i próbować a wirnik chyba ten co ma być w tym rozruszniku bo niedoczytałem się żeby był wymieniany a chyba wcześniej chodził pozatym JeepAss pisał (tak wynika z tematu) że problem zaczął się po wymianie szczotek

    Dodano po 2 [minuty]:

    aaa sory na początku jest "problem mam od dawna" więc może być wirnik i to mogło być powodem wymiany wszystkiego
  • #25
    viper555
    Level 39  
    Wszystkie wyglądają jeszcze lepiej niż te na zdjęciu chodzi o słabą izolację między zwojową dlatego po nagrzaniu następuje zwarcie. Ten typ rozrusznika jest stosowany w fordach i usterka jest bardzo częstą.P
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #27
    viper555
    Level 39  
    Tylko że zjawisko mówi samo za siebie -zimny kręci gorący nie.P
  • #28
    JeepAss
    Level 11  
    elektrit wrote:
    Ty, a co ta szczotka ( fot 7) pracuje tak prawie połową?


    Witam,

    Elektrit : Wymieniałem 2 miesiace temu szczotki i szczotkotrzymacz i nie umialem tego inaczej wymienic tak aby te wszystkie szczotki cala powierzchnia odpowiednio przylegały do powierzni na której pracują.Zreszta poprzedni szczotkotrzymacz i szczotki tak samo wygladaly , ponizej zdjecia wszystkich szczotek ktore sa wg. mnie ok.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    carrot: mozesz mi powiedziec czy chodzi o ta podkladke pod polksiezycem ktora jest na fotce ? jesli tak to ona jest zalozona , jesli nie to poinformuj mnie gdzie ona powinna byc.

    Rozrusznik słabo kręci na ciepłym silniku.

    Kwok : co masz na mysli mowiac ustawic go we własciwym miejscu ?

    Wczoraj rozebralem jeszcze raz rozrusznik , wyczyscilem tak ze nie ma zadnego niepotrzebnego syfu, brudu w środku.
    W środku znalazłem jeszcze na magnesie przyczepiony kawałek metalu , nie wiem z kąd on się wziął.wygladał jak podkładka pod nakrętkę.
    złożyłem rozrusznik, zmieniłem wszystkie podkładki i nakrętki na nowiuśkie bo tamte były pordzewiałe , wszystko dobrze skręcilem i co sie stało ?

    Rozrusznik dużo lepiej zakrecił jak odpaliłem auto , tzn dużo szybciej i szybciej zapalił.zrobilem 10 kilometrów , zgasiłem.Odpaliłem auto za 3 godziny jak juz byl zimny silnik i znowu "zagadał" do mnie po chwili i pojechałem oglądać Kubicę.wyszedłem , odjechałem do sklepu, silnik sie sporo nagrzał , z 90 stopni było na zegarze , zgasiłem auto kupilem co mialem kupic w sklepie i jak wrocilem to tak jak wtedy nie ma siły krecić , robi po pół obrotu.kazałem koledze zakręcić i spojrzałem pod maskę i tak po około 10 sekundach kręcenia zaczał lecieć dym z okolic obudowy wirnika.dołożyłem ucho do akumulatora , tak jakby cos w nim bulgotało.Kabel czerwony + idący do rozrusznika był gorący.

    Myśle żę to cos z wirnikiem jednak , ale jeszcze oprocz tego mam do sprawdzenia kabel + czerwony czy wszystko z nim ok bo takto to chyba tylko ten wirnik.
    Chyba bedzie czekało mnie najgorsze czyli wizyta u speca od rozruszników :|
    ps.chyba, że z wami uda mi się cos zdziałać

    Bartek
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    kwok
    Level 39  
    szczotki mają całą swoją szerokością opierać się o komutator czyli wirnik musiałby być przesunięty w stronę tylniej obudowy (tam gdzie podkładka - półksiężyc)
    przykręć szczotkotrzymacz do tylniej obudowy, włóż wirnik i sprawdź czy wtedy szczotki są całe na komutatorze
    jeśli nie to sprawdź czy nie ma jakiś podkładek czy czegoś podobnego co by dystansowało wirnik od obudowy
    jeśli jest ok to pewnie wirnik wystaje sporo za tylnią tulejkę i wtedy trzeba podłożyć dystans pod półksiężyc
    i jak już będziesz zadowolony to ciekawe czy nie okaże się że wirnik zrobił się za krótki po przedniej stronie hehehe
    a poważnie to może szczotkotrzymacz nie od tego modelu albo wirnik (zakładając że wszystko poskładane jak trzeba)

    chyba lepiej oddaj to do fachowca bo ci się jeszcze auto na koniec zapali
    pozdrawiam