Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Chrysler Voyager SE 2.4 16V 95' Nie działają wentylatory

Venarnarco 24 Apr 2009 16:12 12292 26
  • #1
    Venarnarco
    Level 13  
    Problem jak w tytule nie załączają się wentylatory poprzednim razem gdy coś mi nawaliło w układzie chłodzenia wentylatory nie wyłączały się działały do rozładowania akumulatora. pojechałem do serwisu 20 minut i 500 zł teraz chciał bym sam zrobić a nie dorabiać serwis
    Gdzie znajduje się czujnik temperatury, z postów zamieszczonych przez innych forumowiczów znalazłem przekaźnik znajdujący się z lewej strony chłodnicy na belce (prostokątny z wejściem od spodu) jak sprawdzić czy działa.
  • #2
    milejow
    Level 43  
    Piny na sterowniku wentylatorow sa ponumerowane:
    1:czarny-masa
    2:jasno zielony/ciemno niebieski-sterowanie z ECU(sygn.masy)
    3:ciemnozielony-wyjscie na wentyle(+)
    4:siwy-zasilanie(+staly z bezp.F4-40A,skrzynka pod maska)
    Jak podasz mase na pin2,wentylatory powinny wiac
  • #3
    Venarnarco
    Level 13  
    Czy silnik musi byc rozgrzany czy wymuszę w ten sposób chwilowa pracę wentylatora
    Gdzie jest czujnik temperatury
  • #4
    milejow
    Level 43  
    Jak podasz mase,powinny ruszyc nawet na zamarznietym silniku.Czujnik jest na termostacie
  • #5
    Venarnarco
    Level 13  
    Wentylatory działaja zaraz poszukam czujnika jak można sprawdzić czy jest sprawny


    czujnik znalazłem na kolanie wchodzącym w głowice sa 2 piny czy jeśli je zmostkuje komputer odczyta to jako sygnał do załączenia wentylatorów



    odłączyłem kostkę czujnika przestał działać wskaźnik temperatury czy czujnik jest 2 funkcyjny czy tez jest jeszcze jeden odpowiedzialny za załączanie wentylatorów
  • #6
    milejow
    Level 43  
    Nic sie nie mostkuje,czujnik podaje okreslona wartosc rezystancji w stosunku do temperatury plynu.Nie majac dojscia do testera sterownikow tego auta trzeba posilkowac sie podajac opory testowe zamiast czujnika temp.Nie pamietam parametrow czujnika w okreslonych temp.pracy.Chyba czeka cie jednak elektryk bo nie bardzo rozumiesz zasade dzialania.Zadnego zwierania kabli czujnika.Jeszcze jedno,po odpieciu czujnika,na pracujacym silniku wentylatory powinny ruszyc(tryb awaryjny),jesli tego nie robia to problem ze sterowaniem zECU silnika lub polaczenie ECU-modul went.
  • #7
    Venarnarco
    Level 13  
    [quote="milejow"]Chyba czeka cie jednak elektryk bo nie bardzo rozumiesz zasade dzialania.

    Samochód Kolego był już u elektryka miał problem ze znalezieniem "czegoś tam" wiec zrobił na krótko kawałek kabla chyba kondensator albo jakaś cewka i jest na włącznik a człowiek jedzie i patrzy na wskaźnik a nie na drogę.
    Zasadę działania nie rozumie ale chętnie poznam, mam pytanie odłączyłem czujnik na zgaszonym silniku i nie działał wskaźnik temperatury wiec czujnik podaje temperaturę na wskaźnik i ECU, nie odłączałem na włączonym , na razie muszę jechać do pracy spróbuje w piątek.
  • #8
    milejow
    Level 43  
    Jesli juz ten twoj,,elektryk,,chcial to zrobic,omijajac fabryczny czujnik i sterowanie z ECU to jest cos takiego jak trojnik do weza wodnego z mocowaniem do wkrecenia wlacznika temperaturowego.Bardzo proste w zamontowaniu,nawet dla ciebie.Jest to czujnik zwierajacy styki w momecie osiagniecia przez plyn temp.ok 100*C.styki rozwiera po spadku do ok.90*C.wystarczy podac na jeden styk mase a z drugiego przewod do sterowania na modul wentyli i masz pracujace wentylatory.Proponuje jednak podjechac do warsztatu,ktory ma mozliwosc zeskanowania systemow auta(specjalizacja USA)Szkoda go dawac do dlubania takim trolom,jak elektryk przez ciebie opisany.Jeszcze jedno kolego-w swoim profilu podaj miasto bo na forum sa ludzie ktorzy maja kontakty z takimi warsztatami
  • #9
    Venarnarco
    Level 13  
    Wiem o czym mówisz brat montował podobny sterownik w Passacie, co do serwisów troszkę kilosów się bije autko ma przejechane 400 tys. przeważnie naprawiane było pod Elblągiem w serwisie amerykańców, do Ząbek też jeździłem na diagnostykę komputerową ale finanse ostatnio doskwierają i staram się jak najwięcej naprawić sam. Jak to tylko czujnik to koszt 130 zł jak coś więcej to problem.
  • #10
    Venarnarco
    Level 13  
    Sprawdziłem po odłączeniu czujnika wentylatory załączają się jak mówiłeś w trybie awaryjnym. Wnioskuje z tego że nie działa czujnik temperatury - wiec wymienić go na nowy?

    I jeszcze jedna sprawa, samochód na gazie zarzuca na jednej świecy, wykręciłem je wyczyściłem i ustawiłem szczelinę na 0.7 mm. Czy taka powinna być szczelina (znalazłem 2 opisy 0.6-0.7 i 0.8-0.9 mm )
  • #11
    milejow
    Level 43  
    Jesli wentyle wlaczyly sie to sterownik widzi czujnik.Trzeba podpatrzec,jakie wartosci widzi po nagrzaniu silnika.Plyn ci sie gotuje a wentylatory nie pracuja(piszesz tylko,ze nie dzialaja)?
  • #12
    Venarnarco
    Level 13  
    Nie załączają je się, silnik się gotuje słychać dźwięk pikanie i kontrolka czerwona się załącza a wentylatory stoją. Wspomniałeś wcześniej że czujnik działa na zasadzie oporności czyli jak temperatura wzrasta zmniejsza sie oporność - popraw jak się mylę - głowologia podpowiada mi ze trzeba by rozgrzać silnik przyłożyć miernik i tu moja wiedza się kończy czy naciąć izolacje i dotknąć elektrodami przewodów czy odpiąć kostkę i mierzyć z pinów czujnika. Jaka wartość musi mieć powiedzmy przy 90*C

    Wartość rezystancji na zimnym silniku miernik (za 20 zł wiec nic super dokładnego) 200kOm - 14.5 na rozgrzanym (na 2 kresce wskaznika kiedy powinny się załączyć wentylatory +/-) 1.2 zmniejszyłem do 20kOM pokazało 1.18. Musze załatwić sobie jakiś termometr do 120*c żeby podać dokładniejsze dane.
  • #13
    emeryt2
    Level 42  
    Na "papudze" podane jest ,że czujnik temperatury chłodziwa ma oporność: przy zimnym sinlniku;2 do 3 kohm , na ciepłym /temp/90st./ 200 do 300ohm.
    Wentylator włącza się przy temperaturze 105 stopni.
  • #14
    julek19771
    Level 2  
    nawiązując do rozmowy mam ten sam problem z wentylatorami
    podając masę na 2gi pin to we wtyczce tak? To oznacza ze impuls idzie bez modułu czyli sprawdzamy wentylatory tak? A jak sprawdzić moduł
  • #15
    milejow
    Level 43  
    julek19771 wrote:
    nawiązując do rozmowy mam ten sam problem z wentylatorami
    podając masę na 2gi pin to we wtyczce tak? To oznacza ze impuls idzie bez modułu czyli sprawdzamy wentylatory tak? A jak sprawdzić moduł

    Jak podasz mase na pin 2modulu(na wpietej wtyczce)i wentylatory rusza to masz sprawdzony i sprawny modul i wentylatory.
    Venarnarco sprawdz polaczenie/ciaglosc przewodu sterujacego wlaczeniem wentylatorow(od pin 73 ECU silnika do modulu wentylatorow)Na klimie(sprawnej) pracuja wentylatory?Jesli pracuja,wymien czujnik
  • #16
    julek19771
    Level 2  
    czy jak po podpięciu samochód do komputera na komputerze temperatura była 107C to znaczy ze czujnik działa
  • #17
    aarwi
    Level 2  
    [quote="Venarnarco"]Kolego miałem podobny przypadek (Voyager 2,4 SE 96) do twojego, jedyna rada to wymienić regulator wentylatorów który się przepalił i dlatego wentylatory rozładowały akumulator. Regulator jest zamocowany pod filtrem powietrza i przykręcony do lewej podłużnicy. Koszt regulatora to ok 220zł a wymiana banalnie prosta po zdemontowniu obudowy filtra powietrza. Gdzieś na stronach inernetu ktoś z częściami do USA w Radzyminie pod Warszawą sprzedaje regulatory wzmocnione.
  • #19
    Venarnarco
    Level 13  
    Podsumowując wasze posty:
    julek19771 - u mnie tez pokazuje temperaturę wskaźnik temperatury działa a wentylatory nie załączają się odłączam czujnik załączają się w trybie awaryjnym tak jak powiedział ''milejow"

    emeryt2: nie wiem jaką temperaturę powinien trzymać ale podane przez ciebie 105*C to trochę za dużo nawet petrygo się zagotuje

    aarwi - we wcześniejszych postach koledzy podpowiedzieli jak sprawdzić ten regulator/ przekaźnik sprawdziłem i z tego co milejow pisze jest OK, jak padnie to wtedy załączają się wiatraki i chodzą aż padnie bateryjka przerobiłem to kiedyś

    MIRAS-S - nie wiem co twój kolega za czujnik rozbierał bo ten o którym mowa ma z jednej strony ma blachę z drugiej obudowę z plastiku a środek jest zalany żywica epoksydową lub czymś podobnym
  • #20
    emeryt2
    Level 42  
    Kolego , przeglądnij dokumentacje techniczną kilku siników to zobaczysz , że bardzo częsta ta temperatura załącza I stopień wentylatora. Zapomniałeś ,że płyn jest pod ciśnieniem - fizyka się kłania.
  • #21
    julek19771
    Level 2  
    podałem masę na 2gi pin i wiatraki stoją a po odpięciu czujnika tempratury tez stoją

    Dodano po 6 [minuty]:

    a na krótko jak podaje prąd na wentylatory to kręcą
  • #22
    MIRAS-S
    Level 19  
    MIRAS-S - nie wiem co twój kolega za czujnik rozbierał bo ten o którym mowa ma z jednej strony ma blachę z drugiej obudowę z plastiku a środek jest zalany żywica epoksydową lub czymś podobnym

    Jak się nie mylę to ten czujnik niestety forum ASU nie działa a tam były zdjęcia tego czujnika i jest zalany.
  • #23
    Venarnarco
    Level 13  
    Julek 2:jasno zielony/ciemno niebieski pasek sterowanie z ECU(sygn.masy) włóż przewód w tą wtyczkę wepnij przekaźnik i pod prąd z akumulatora oczywiście przekręć kluczyk czy nawet lepiej uruchom silnik jak nie działa to sklep najprościej ujmując

    Dodano po 1 [minuty]:

    Emeryt kak byś mógł podać jakiś link odnośnie temperatury i oporności czujnika poduczę się może coś mi pomoże.
  • #24
    emeryt2
    Level 42  
    Mówisz i masz - WoirkshopData, Autodata pl.
  • #25
    Venarnarco
    Level 13  
    milejow - klima nie działa pompa jest zdemontowana (padło sprzęgło - osobna historia) komp jest po prawej stronie koło bezpieczników a piny są ponumerowane we wtykach?
  • #26
    Venarnarco
    Level 13  
    Jest przejście od pin 73 ECU silnika do modułu wentylatorów, a jeśli nie ma pompy klimatyzacji bo padło sprzęgło i podobno gaz się zagotował jest jeszcze jeden czujnik właśnie temperatury klimy i podobno jak on jest zjeb...y wtedy wentylatory się nie załącza.


    Słuchajcie magicy, odłączyłem czujnik, od klimy podłączyłem przekaźnik silnik pochodził i wentylatory załączyły się na razie działają zostawiłem obejście zrobione przez elektryka na wszelki wypadek. Cóż na to odpowiecie.
  • #27
    julek19771
    Level 2  
    koledzy u mnie był padnięty moduł