Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompka centralnego zamka VW Golf 3

onicram 24 Kwi 2009 16:42 14832 17
  • #1 24 Kwi 2009 16:42
    onicram
    Poziom 9  

    Witam!

    Jakiś czas temu padło mi sterowanie centralnego zamka w golfie 3. Centralny jest pneumatyczny sterowany kluczykiem. Sama pompka działa, jest jedynie problem z elektronika. Postanowilem zmajstrować coś sam, stworzylem uklad ktory bedzie uruchamial pompke w jedna czy to druga strone w zaleznosci od tego jak sie przekreci kluczyk. Pompka jak narazie ma sie wlaczac na pewien czas (3sekundy) i po tym czasie ma sie wylaczyc. Sam uklad dziala jednak po podlaczeniu do niego pompki centralnego niestety cos nie gra.
    Przekaznik po przekreceniu kluczyka probuje sie przelaczyc jednak widac tylko iskre i wraca do swojego poprzedniego polozenia. Jaki moze byc powod takiego dzialania ukladu?
    Sterowanie jest +. Poniżej zamieszczam schemat ukladu.

    Z gory dzieki za pomoc. Pozdrawiam

    0 17
  • Relpol
  • #2 24 Kwi 2009 22:19
    krzych.c4
    Poziom 9  

    nie prościej kupic centralkę z pilotami

    0
  • Relpol
  • #3 24 Kwi 2009 22:29
    onicram
    Poziom 9  

    Nie koniecznie prościej - w aucie jest przecież instalacja pneumatyczna, trzeba by było zmieniać wszystkie siłowniki drzwi + siłownik wlewu paliwa, z czym pewnie byłby największy problem. Do zamka pneumatycznego wystarczy dokupić alarm i zamek będzie działał na pilota, tylko najpierw w ogole musi działać.

    Sam zrobiony przeze mnie układ w samochodzie działa dobrze do momentu podłączenia pompki.
    takie pytanko jeszcze, jak zachowują się przekaźniki których prąd jest żle dobrany i jest za mały? Moje przekaźniki właczają się na ułamek sekundy a nie są podtrzymywane...

    0
  • #4 24 Kwi 2009 22:40
    mansky
    Poziom 18  

    przy centralnym pneumatycznym przekażniki muszą trzymać dłużej niż przy centralnym elektrycznym i w tym tkwi twój problem.

    0
  • #5 24 Kwi 2009 22:44
    onicram
    Poziom 9  

    Wiem że przekaźniki muszą trzymać dłużej, dlatego wlaśnie zastosowałem ukłąd ne555 (ne556=2xne555), który przedłuża impuls z kluczyka, aktualnie czas ten dobrany jest na 4 sekundy. Cały ten układ działa sprawnie, gdy podłączyłem zamiast pompki centralnego żarówkę to po przekręceniu kluczyka żarówka świeciła się przez 4 sekundy i gasła.
    Problem jest po podłączeniu samej pompki - wtedy przekaźnik przy przełączaniu dziwnie iskrzy na styku przełącznym i od razu się wyłącza.

    Może jakieś inne sugestie?

    0
  • #6 24 Kwi 2009 22:55
    mansky
    Poziom 18  

    A podjąc impulsy plus i minus na "krótko" pompka działa?

    1
  • #7 24 Kwi 2009 23:00
    122
    Poziom 13  

    Najlepiej kup centralkę dasz za nią 80zl i masz sterowanie pilotem,a nie z kluczyka.

    0
  • #8 24 Kwi 2009 23:08
    onicram
    Poziom 9  

    mansky napisał:
    A podjąc impulsy plus i minus na "krótko" pompka działa?


    Chodzi o bezpośrednie podanie sygnału na pompkę? sama pompka działa i to nawet przy krotkich impulsach. Przy podlaczonej pompce do mojego ukladu czy to krotki czy dlugi impuls to pompka nie rusza bo przekaznik przelacza sie na ulamki sekundy...

    122 napisał:
    Najlepiej kup centralkę dasz za nią 80zl i masz sterowanie pilotem,a nie z kluczyka.


    O jaką centralke chodzi? cały centralny z silownikami? czy sam uklad do sterowania centralnym pneumatycznym, jezeli to pierwsze to juz pisalem wyzej o tym ze to nie jest dobre rozwiazanie, jezeli jest taki uklad do sterowania centralnym pneumatycznym to moze moglbys podac przyklad np z allegro?

    0
  • #9 24 Kwi 2009 23:12
    122
    Poziom 13  

    Nie chodzi mi o centralny z siłownikami tylko o sterownik który steruje zamkiem pneumatycznym i ma na wyjściu 3sek zasilanie ,pod które możesz założyć przekaźnik i z tego na pompkę.I masz juz rozwiązany problem elektroniką.



    Nawet ten przekaźnik byłby nie potrzebny.Nie wiem jaka jest obciążalność prądowa na tym wyjściu,ale chyba powinna wystarczyć.

    0
  • #10 24 Kwi 2009 23:22
    onicram
    Poziom 9  

    122 napisał:
    Nie chodzi mi o centralny z siłownikami tylko o sterownik który steruje zamkiem pneumatycznym i ma na wyjściu 3sek zasilanie ,pod które możesz założyć przekaźnik i z tego na pompkę.I masz juz rozwiązany problem elektroniką.

    Nawet ten przekaźnik byłby nie potrzebny.Nie wiem jaka jest obciążalność prądowa na tym wyjściu,ale chyba powinna wystarczyć.


    Ok poszukam takiej centralki. Jednak dalej chcialbym rozwiazac problem z moim ukladem, ktory dziala tak samo, rowniez dostarcza na wyjsciu zasilanie tylko w moim przypadku 4sekundy, jednak pompka nie chce ruszyc (a żarówka 12V działa bez problemu).

    ps. moze masz jakis namiar na taka centralke?

    0
  • #11 24 Kwi 2009 23:27
    122
    Poziom 13  

    Wejdz na aledrogo i wpisz
    "sterownik centralnego zamka" i pierwszy lepszy z obsługą zamka pneumatycznego bedzie dobry.

    0
  • #12 17 Maj 2009 09:35
    emel2
    Poziom 17  

    Witam
    Temat ma miesiąc prawie ale dołoże swoje 3 grosze.Właśnie zrobiłem kompletnie nowy sterownik do sterowania silnikiem kompresorka.Klient zanim pojawił się u mnie wymieniał 3 razy pompki do golfa3.Miał pecha bo kupował bardzo zużyte ,padała elektronika i palił się silniczek.Nie chciało mi sie analizować dokładnie jak to działa(jest tam procek)-wolałem sam to zrobić od nowa.Podstawowa uwaga-jak będziesz wprost sterował silniczkiem kompresorka przez 3 sekundy spalisz go.W sterowniku jest zamontowany czujnik nadciśnienia/podciśnienia ktory steruje jego wyłaczeniem.Po zamknięciu centralnego lub po całkowitym otwarciu silnik będzie bardzo przeciążony i sterowanie ,,na sztywno czasem" uwali go.

    0
  • #13 17 Maj 2009 21:06
    onicram
    Poziom 9  

    emel2 napisał:
    Witam
    Temat ma miesiąc prawie ale dołoże swoje 3 grosze.Właśnie zrobiłem kompletnie nowy sterownik do sterowania silnikiem kompresorka.Klient zanim pojawił się u mnie wymieniał 3 razy pompki do golfa3.Miał pecha bo kupował bardzo zużyte ,padała elektronika i palił się silniczek.Nie chciało mi sie analizować dokładnie jak to działa(jest tam procek)-wolałem sam to zrobić od nowa.Podstawowa uwaga-jak będziesz wprost sterował silniczkiem kompresorka przez 3 sekundy spalisz go.W sterowniku jest zamontowany czujnik nadciśnienia/podciśnienia ktory steruje jego wyłaczeniem.Po zamknięciu centralnego lub po całkowitym otwarciu silnik będzie bardzo przeciążony i sterowanie ,,na sztywno czasem" uwali go.


    Czy układ ST HELLA 014LS to jest procek? Bo niestety nie udało mi się go zidentyfikować. Myślałem że to nie jest procek, w sumie ten układ do sterowania pompka jest dość prosty... Masz może dokumentacje do tego procka?
    Wiem, że w elektronice zastosowany jest czujnik który wyłączał pompkę kiedy siłowniki zamknęły/otworzyły drzwi. Ciężko ponownie użyć ten czujnik bez robienia płytki bo składa się on z 3 części. Narazie z tego zrezygnowałem i zrobiłem to prościej, sterując pompka z kluczyka bezpośrednio, prymityw ale działa - może jak więcej czasu będzie to zrobie coś lepszego.

    Ale zaciekawił mnie ten procek o którym piszesz.

    Pozdrawiam.

    0
  • #14 17 Maj 2009 21:21
    emel2
    Poziom 17  

    Nie ma co się sugerować napisem na scalaku ,,Hella".Poważni odbiorcy (producenci) często zamawiali zaprogramowane procesory właśnie ze swoim opisem.Ja to zrobiłem na nowej płytce pasującej do kompresorka-2 monflopy ustawione na czas ok. 2,5 sekundy resetowane czujnikiem nadciśnienia/podciśnienia.Przerzutniki sterują przekaźnikami do zmiany kierunku obrotów silnika.Na wszelki wypadek w szereg z silnikiem dałem bezpiecznik polimerowy 3A.

    0
  • #15 17 Maj 2009 21:32
    onicram
    Poziom 9  

    emel2 napisał:
    Nie ma co się sugerować napisem na scalaku ,,Hella".Poważni odbiorcy (producenci) często zamawiali zaprogramowane procesory właśnie ze swoim opisem.Ja to zrobiłem na nowej płytce pasującej do kompresorka-2 monflopy ustawione na czas ok. 2,5 sekundy resetowane czujnikiem nadciśnienia/podciśnienia.Przerzutniki sterują przekaźnikami do zmiany kierunku obrotów silnika.Na wszelki wypadek w szereg z silnikiem dałem bezpiecznik polimerowy 3A.


    Nie sugerowałem się opisem, napisałem opis w celu identyfikacji układu. Byłem ciekawy co to za układ, nie umiałem niestety nigdzie znaleźć żadnej dokumentacji. Czy coś wiesz może o tym scalaku?

    Ja w swoim rozwiązaniu chciałem zrobić podobnie, układ NE 555 x2 który uruchamia pompkę w jedną bądź drugą stronę na pewien czas np 3 sek. No i w późniejszym czasie chciałem zastosować właśnie też ten czujnik który by wyłączał pompkę. Układ jest raczej prosty, tylko pojawił się właśnie problem opisany w tym temacie. Przekaźnik po przełączeniu od razu się wyłanczał. Nie wiem czy problemem jest zasilanie ukladu NE555. Sam układ sprawdzałem na zasilaczu w domu i działał bez problemu, a w samochodzie niestety nie...

    0
  • #16 17 Maj 2009 21:41
    emel2
    Poziom 17  

    Takie układy powinny być zasilane przez stabilizator-5V.Ja mam awersje do NE555-wolę CD4538.W samochodzię jest spory poziom zakłoceń i bez stabilizatora nie będzie to pewnie działało.

    0
  • #17 17 Maj 2009 21:54
    onicram
    Poziom 9  

    Dzięki za wskazówkę, spróbuję w takim razie z zastosowaniem stabilizatora, może pomoże :)

    Pozdrawiam

    0
  • #18 10 Cze 2009 22:47
    glapsson
    Poziom 17  

    Poszedłem inną drogą odrysowałem na nowej płytce otwory od wyłącznika ciśnieniowego
    zamontowałem go
    do tego 3 przekaźniki - 2 z nich na przemian sterują pompka z czego na stałe zwarte do masy po przerzuceniu jednego lub drugiego w + następuje zamykanie lub otwieranie sterowane oczywiście plusem krótkim impulsem a potem na samopodtrzymaniu przez diody żeby nie było możliwe spowodowania zwarcia w przypadku szybkiego przekręcenia kluczyka ( zam-otw)
    trzeci przekaźnik jest sterowany włącznikiem ciśnieniowym w stanie jak się załączy przerywa obwód zasilania i wszystko się zeruje
    planuję dorzucić układ czasowy do sterowania trzecim przekaźnikiem -- w razie awarii ( przerwania w układzie ciśnieniowym ) nie mogłoby nastąpić przerwanie obwodu i silnik działałby cały czas.... pracuje nad tym ( tranzystor rezystor zenerka i kondensator)
    co do kosztów 2 przekaźniki z starej płytki ze zwalona elektronika dokupiłem jeden jakieś grosze
    Na razie mam to na płytce bez laminatu ( pajączek po stronie po której normalnie byłby druk) wszystko jeszcze w fazie prac jak skończę i wyjdzie w miarę to wrzucę
    ogólnie amatorszczyzna ale proste i działa!!

    0