Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bramki logiczne jak połączyć? i jakie?

24 Kwi 2009 22:49 3526 12
  • Poziom 9  
    Witam,
    nie mam pojęcia o elektronice, z zawodu jestem chemikiem, ale chciałbym zbudować układ/obwód

przejdę teraz do sedna:

mając dwa odbiorniki(żarówki/silniczki) kolejno nazwane odbiornik 1 i odbiornik 2
    do tego 2 przełączniki pierwszy i drugi(kolejno dopasowane do oborników)
    Chciałbym po włączeniu pierwszego przełącznika(uruchomieniu odbiornika nr1) nic się nie działo, dopiero po uruchomianiu drugiego odbiornika, ALE i dopiero po jego wyłączeniu(odbiornik 2) dało się uruchomić pierwszy odbiornik.
    Następnie dopiero po wyłączeniu pierwszego odbiornika chciałbym dopiero móc uruchomić drugi, ALE także nie móc ponownie uruchomić odbiornika pierwszego.

I nie chodzi mi tu o część logiczną tylko jakich bramek użyć i jak je połączyć.

Nie mam nawet wiedzy jak wstawia się bramki logiczne do obwodu elektrycznego(jeżeli się wstawia w ogóle)

Z góry proszę o nie pisanie postów typu idź do przedszkola lub tym podobne.
    Dziękuję za odpowiedź.
  • IGE-XAO
  • Poziom 26  
    Nie możesz bezpośrednio z bramek sterować urządzeń, nie mają wystarczającej wydajności, trzeba stosować przekaźniki sterowane tranzystorkiem.
    Podsumuję twoją teorię działania:
    A - wył 1
    B - wył 2
    X - urz 1
    Y - urz 2
    A B X Y
    0 0 0 0
    1 0 0 0
    1 1 0 1
    1 \. 1 0
    \.0 0L 0
    0 1 0 1

\. wyzwolenie zboczem opadającym - reakcja na wyłączenie
    0L blokada w stanie wyłączonym
    Pytanie - czy można uruchomić odb. 2 niezależnie od tego co się wcześniej działo i stanu odb. 1
  • Poziom 42  
    Mnie to bardziej pasuje na automat stanowy w którym przejścia są wyzwalane kombinacją przełączników niż na układ bramek logicznych.
  • IGE-XAO
  • Poziom 9