Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa anteny CB do samochodu

fazeeR 26 Kwi 2009 22:38 13120 26
  • #1 26 Kwi 2009 22:38
    fazeeR
    Poziom 12  

    Witam, chciałbym zaadaptować antenę czołgową do pasma CB. Antena ta ma długość ponad 3m, a z forum dowiedziałem się, że odpowiednia długość dla pasma CB to 2,75m (1/4 fali), więc duży nadmiar, ale da się skrócić.

    Jak wygląda sprawa dobrania przewodu sygnałowego? Czy wystarczy że zastosuję dowolny przewód 50Ω ?
    Czy przy tej długości promiennika potrzebna będzie jakaś dodatkowa cewka?
    Jak wygląda sprawa strojenia takiej samoróbki?

    Gdzie znajdę jakieś materiały pomocne przy budowie?

    Pozdrawiam

    0 26
  • Megger
  • #2 26 Kwi 2009 23:15
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Witam!
    Czeka Cię dłuuuuuuga seria eksperymentów, z których niektóre mogą się zakończyć "wykopceniem" tranzystora końcowego w nadajniku.
    Oczywiście pierwsza rzecz: MUSISZ mieć SWR-meter.
    Kabel (a nie przewód!) 50Ω musisz stosować dlatego, że do takiej oporności jest zaprojektowany nadajnik. Uzycie innego kabla jest możliwe, ale pojawia się konieczność zrobienia dopasowania, więc wchodzą dodatkowe elementy.
    Promiennik 1/4 fali dopasowuje się na 50Ω, ale z 3 przeciwwagami, też po 1/4 fali, więc wymiary zaczynają być dość niewygodne, jak dla samochodu.
    Większość "krótkich" anten samochodowych to albo helikale, albo anteny 1/2 fali (ew. 5/8) z cewkami dopasowującymi i skracającymi.
    Każda konstrukcja amatorska jest w dużym stopniu niepowtarzalna, więc nawet dość wierne skopiowanie czyjegoś rozwiazania nie oznacza, że musisz osiągnąć pełny sukces. Porównując niezbędny nakład sił i środków, z kosztem anten dostępnych w handlu, raczej bym doradzał kupienie gotowej, choćby używanej, zwłaszcza, że nowe są oferowane na Alle od 20.- zł wzwyż.

    0
  • #3 27 Kwi 2009 06:10
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    fazeeR napisał:
    Antena ta ma długość ponad 3m, a z forum dowiedziałem się, że odpowiednia długość dla pasma CB to 2,75m (1/4 fali), więc duży nadmiar, ale da się skrócić.

    Odpowiednia długość to taka jaka zostanie po strojeniu (skracaniu anteny).
    Teoretycznie długość ta powinna być ¼λ*k (k=współczynnik skrócenia i dla takiej anteny jest około 0,96). Więc 2,75*0,96= fizyczna długość.
    Cytat:
    Jak wygląda sprawa dobrania przewodu sygnałowego? Czy wystarczy że zastosuję dowolny przewód 50Ω ?

    Dosłownie dowolny z 50Ω.
    Cytat:
    Czy przy tej długości promiennika potrzebna będzie jakaś dodatkowa cewka?

    NIE, ponieważ taka długość promiennika ( ¼λ ) ma impedancję zbliżoną do 50Ω.
    Nadajnik ma 50Ω, kabel 50Ω i antena (bez żadnych cewek przy ¼λ) na także 50Ω. Wszystko jest OK. :D
    Cytat:
    Jak wygląda sprawa strojenia takiej samoróbki?

    Podpiąć reflektometr (SWR / WFS) i stroić przez skracanie promiennika co 2cm, aż do uzyskania dobrego dopasowania (WFS-u).
    Cytat:
    Gdzie znajdę jakieś materiały pomocne przy budowie?

    Antena jest dość długa, więc zamocuj ją jak najniżej a sam kabel koncentryczny przy "główce" anteny, dobrze podłącz do masy autka.

    Pozdrawiam

    0
  • Megger
  • #5 27 Kwi 2009 13:16
    rotos
    Poziom 12  

    W samochodzie, a temat dotyczy samochodowej anteny karoseria jest przeciwwagą. Chyba że mamy karoserię czy sam dach z tworzywa to jeszcze wypada dołożyć solidny kawał blachy lub kilka przeciwwag z drutu.

    0
  • #6 27 Kwi 2009 13:31
    fazeeR
    Poziom 12  

    no właśnie tu jest problem o którym nie wspomniałem wcześniej. Ten samochód nie ma dachu. Czy w takim przypadku mogę zamontować na zderzaku albo tylnych drzwiach? Czy ten kawałek blachy w postaci zderzaka i drzwi wystarczy na przeciwwagę?

    0
  • #7 27 Kwi 2009 13:59
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Tego Ci nikt nie powie, jedyna możliwość, to POMIAR SWR-a zamontowanej anteny.
    Mam podstawowe wątpliwości, czy taki prosty promiennik zamontowany do przypadkowej konstrukcji da się wogóle zestroić. Dlatego jeszcze raz sugeruję zainteresowanie się jakąś "fabryczną" anteną, przy czym musiał byś się jeszcze umówić ze sprzedawcą, że warunkiem zakupu jest zestrojenie SWR-a na wartość poniżej 2 (na środku pasma CB).

    0
  • #8 27 Kwi 2009 14:11
    fazeeR
    Poziom 12  

    na tą chwilę posiadam jakąś antenę 110cm na podstawie magnetycznej i działa. Chciałem jednak zaadaptować bat od radiostacji czołgowej (bat ponad 3m, linka miedziana w 'izolacji' z włókna szklanego) na potrzeby CB, oczywiście jeżeli byłoby to wykonalne przy względnie niewielkim nakładzie sił i kosztów.

    Gdybym jednak zmontował ten bat (długość 1/4λ* wsp. skrócenia + pare_cm żeby nie okazał się zbyt krótki i miał jakieś pole do dostrajania) to jakie są szanse, że w czasie strojenia/mierzenia SWR spalę radio?

    0
  • #9 27 Kwi 2009 14:17
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Ten minimalny nakład sił i kosztów to po prostu przycinanie tego bata.
    Odpowiedź Ci da tylko SWR. Nie masz SWR-a? To kup, kosztuje tyle, co tania (i dająca sie dostroić) antena.
    Jeżeli nie uzyskasz SWR poniżej 2, to bat do wyrzucenia - w całości, lub w kawałkach.
    Możesz spróbować ten bat sprzedać, a uzyskane środki przeznaczyć na zakup anteny "z prawdziwego zdarzenia".

    0
  • #10 27 Kwi 2009 14:50
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Nie tnij tej anteny!!! Wykorzystaj ją całą jako 0,28 fali. Zasil ją od dołu przez kondensator zmienny, jakieś orientacyjnie w granicach 100pF, ekran kabla na masę pojazdu.
    Marek

    0
  • #11 27 Kwi 2009 15:10
    fazeeR
    Poziom 12  

    czy w tym przypadku kondensator służy do 'skrócenia' anteny?

    0
  • #12 27 Kwi 2009 15:40
    SP8JUX
    Poziom 30  

    zgadza się do 'skrócenia' czyli dopasowania do 50Ω

    0
  • #13 27 Kwi 2009 17:39
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Szeregowy kondensator "skróci" antenę, czyli dostroi ją do rezonansu na środku pasma, ale to wcale nie znaczy, że "cudownie" zmieni impedancję tak, że BEZ PRZECIWWAG "wyjdzie" 50Ω. Dostrojenie do rezonansu oznacza tylko, ze impedancja będzie rzeczywista, a nie zespolona.
    Oporność w rezonansie może być równie dobrze 20Ω lub 120Ω - zależnie od obecności obiektów przewodzących w pobliżu (<1/2λ) promiennika, i ich wymiarów.
    Antena 1/4λ jest dość wrażliwa na obecność, wymiary i odległość takich właśnie elementów przewodzących, dlatego jeszcze raz zachęcam do zainteresowania się antenami 1/2λ lub 5/8λ.
    Wszystkie wypowiedzi kolegów, mimo, że oparte na osobistym doświadczeniu (a nawet poparte uroczystym słowem honoru), nie mają jednak wartości POMIARU, a tylko pomiar da odpowiedź na pytanie o dopasowanie takiej "samoróbki".

    0
  • #14 27 Kwi 2009 18:44
    fazeeR
    Poziom 12  

    Ale jeżeli wartość SWR będzie w akceptowalnym zakresie, to chyba oznacza, że antena posiada mniej więcej dopasowaną impedancję, mam rację?

    Czy anteny 1/2λ i 5,8λ są mniej wrażliwe na obecność elementów przewodzących? Jeżeli tak to może zbudować taką 1/2λ dokładając odpowiednią cewkę. Tylko w takim wypadku jaka powinna być ta cewka dla anteny np. 3m?

    Nie zależy mi koniecznie na antenie 1/4λ tylko wydawało mi się, że taką antenę będzie najłatwiej wykonać.
    W takim razie czy łatwiej zrobić antenę 1/2λ?

    0
  • #15 27 Kwi 2009 19:08
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Rzuuf napisał:
    Szeregowy kondensator "skróci" antenę, czyli dostroi ją do rezonansu na środku pasma, ale to wcale nie znaczy, że "cudownie" zmieni impedancję tak, że BEZ PRZECIWWAG "wyjdzie" 50Ω.

    Przecież napisałem: "ekran kabla na masę pojazdu" może dopowiem, że pod anteną; ta antena była opisana w Biuletynie PZK w latach siedemdziesiątych. W - dziewięćdziesiątych wykonałem taką antenę i praktycznie nie ustępowała w łącznościach pełnowymiarowej 5/8, oczywiście miała przeciwwagi.
    Wszystkie anteny mobilne pasma obywatelskiego wykorzystują metalowe elementy karoserii jako przeciwwagę, nie stosuje się dodatkowych elementów.
    Rzuuf napisał:
    Dostrojenie do rezonansu oznacza tylko, ze impedancja będzie rzeczywista, a nie zespolona.

    podczas strojenia reflektometr co pokaże? -chyba zespoloną?
    Rzuuf napisał:

    Oporność w rezonansie może być równie dobrze 20Ω lub 120Ω - zależnie od obecności obiektów przewodzących w pobliżu (<1/2λ) promiennika, i ich wymiarów.

    - dlatego stroi się już po zamocowaniu anteny, trudno jest przewidzieć jak zachowa się dowolna antena umieszczona w konkretnym miejscu na pojeździe.
    Rzuuf napisał:

    Antena 1/4λ jest dość wrażliwa na obecność, wymiary i odległość takich właśnie elementów przewodzących, dlatego jeszcze raz zachęcam do zainteresowania się antenami 1/2λ lub 5/8λ.

    - 1/2λ lub 5/8λ jest tak samo wrażliwa na otoczenie, jak 1/4 czy 0,28λ

    0
  • #16 27 Kwi 2009 19:14
    fazeeR
    Poziom 12  

    więc będę próbował z anteną i kondensatorem, może coś wyjdzie.

    Załóżmy że bat będzie miał te 3,08m (0,28λ) i szeregowy trymer 100pF. Czy w tym przypadku ryzyko spalenia radia przy strojeniu jest duże?

    0
  • #17 27 Kwi 2009 19:16
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Poczytaj np. tutaj o antenach "GP"; http://www.elportal.pl/pdf/k15/32_01e.pdf
    Masz tam tekst:
    Najprostsza ćwierćfalowa antena GP składa się z promiennika oraz z trzech lub czterech przeciwwag, które stanowią sztuczną płaszczyznę ziemi o długościach λ /4. Rezystancja promieniowania takiej anteny wynosi - w zależności od średnicy radiatora - 30...35Ω. W celu dopasowania do kabla o typowej impedancji 50Ω rozgina się przeciwwagi do dołu pod kątem 135 stopni ...
    Tak więc twoim problemem jest nie tylko promiennik, ale również przeciwwagi (3 lub 4) o długości λ/4, a sprawdzienem Twoich działań jest tylko POMIAR.
    Jeśli nie masz miernika SWR, to nie masz podstawowego narzędzia dla zrobienia anteny, i żadna dobra rada tego miernika nie zastąpi.

    Elektroda nie jest miejscem dla prowadzenia wykładów np. z techniki antenowej. Linki do omówień tematów antenowych są zarówno na Elektrodzie, jak i w Googlu, poszukaj coś samodzielnie, bo moderator wyśle ci temat do kosza z powodu lenistwa.

    SP8JUX !
    Składowa reaktancyjna jest równoważna wydłużeniu lub skróceniu linii i zatem położeniu węzła lub strzałki, ale to dotyczy TYLKO sytuacji niedopasowania, gdy wystepuje odbicie. W rezonansie składowe reaktancyjne znikają (są równe 0), jest tylko składowa rzeczywista i reflektometr pokaże tylko stosunek oporności, jaką jest zamkniety kabel, do oporności falowej kabla. Przy braku składowych reaktancyjnych (rezonans!) ale przy niedopasowaniu oporności, oczywiście że będą węzły i strzałki, a więc wskazania reflektometru będą >1!
    Dopasowanie impedancji powoduje, że odbicia nie ma, a więc nie ma węzłów i strzałek, SWR=1.

    0
  • #18 27 Kwi 2009 19:30
    fazeeR
    Poziom 12  

    ale ja nie napisałem, że nie posiadam miernika SWR.

    Pytam na co zwrócić uwagę przy konstruowaniu anteny, i czy jest to wykonalne, a co do techniki antenowej to 90% artykułów dotyczy anten dipolowych, a jeżeli nie, to z reguły są to informacje na temat anten stacjonarnych. Ale przecież w samochodach też są montowane anteny i jakoś działają a jeszcze nie widziałem samochodowej anteny CB z przeciwwagami w postaci prętów, a napewno takie coś rzuca się w oczy :). Wiec przydałby się jakiś artykuł jak dopasować taką antenę na samochodzie i jak wykorzystać karoserię jako przeciwwagę, jak dopasować impedancję w takim wypadku?

    0
  • #20 27 Kwi 2009 21:10
    switaniec
    Poziom 18  

    Mam prośbę ,czy może ktoś opisać mi samochodową antenę 5/8 fali na pasmo CB i ewentualne jej zalety.
    Adam

    0
  • #22 27 Kwi 2009 21:28
    SP8JUX
    Poziom 30  

    fazeeR napisał:
    więc będę próbował z anteną i kondensatorem, może coś wyjdzie.

    Załóżmy że bat będzie miał te 3,08m (0,28λ) i szeregowy trymer 100pF. Czy w tym przypadku ryzyko spalenia radia przy strojeniu jest duże?

    Ryzyko spalenia jest bardzo duże, tym bardziej że nie masz przyrządów do strojenia i doświadczenia. Strojąc robi się to na wyłączonym silniku (mniejsze napięcie) i bardzo krótko naciska się nadawanie -to podstawowe zasady

    ps.
    dzisiaj odciąłem 3m drutu 1,5mm ² i jako przeciwwagę dałem blachę parapetową 70 x 50 cm , antena bardzo ładnie się zestroiła przy pojemności kondensatora około 105pF

    0
  • #23 27 Kwi 2009 21:47
    switaniec
    Poziom 18  

    W bazowych to rozumiem ,że promiennik ma długość mechaniczną 5/8 fali w celu zmniejszenia kąta promieniowania listka głównego, a jak to jest w antenie samochodowej co tam jest tym 5/8 fali?
    Adam

    0
  • #24 27 Kwi 2009 22:05
    Rzuuf
    Poziom 43  

    W antenach samochodowych stosowane są 2 rozwiązania:
    1 - cewka "skracająca" długość czynną anteny - zostaje tylko ok. 1 - 1,5 metra drutu, będący "czubkiem" anteny, która elektrycznie zachowuje się jak 1/2 lub 5/8 fali, a fizycznie ma długość od mocowania do końca tylko 1 - 1,5m;
    2 - antena helikalna, gdzie drut o długości fizycznej np. 1/2 lub 5/8 fali (około) jest nawinięty na dielektryczny rdzeń (np. włókno szklane i epoksyd), dzieki czemu tworzy się "bat", o charakterystyce elektrycznej odpowiednio 1/2 lub 5/8 - falowej, ale o rzeczywistym wymiarze fizycznym tylko ok. 1m.
    Popatrz na obrazki anten w tym linku:
    http://www.meteorcb.pl/go/_category/?idc=id_56
    Strojenie tych anten odbywa się albo wysuwaniem ruchomego elementu na końcu anteny, albo metalową przesuwką przy mocowaniu, ta przesuwka albo zmienia wtrąconą pojemność, albo stanowi zwój zwarty sprzężony z cewką "skracajacą".

    0
  • #25 27 Kwi 2009 23:19
    switaniec
    Poziom 18  

    Mnie się zawsze wydawało ,że ważny jest wymiar mechaniczny 5/8 fali /korygowany współczynnikiem skrócenia wynikającym ze smukłości konstrukcji/.Natomiast wszystkie konstrukcje krótsze od 1/4 fali zaliczamy do unipoli skróconych gdzie wzrastającą wraz ze skróceniem reaktancję pojemnościowa kompensujemy indukcyjnością cewki doprowadzając całość do rezonansu .W poważniejszych konstrukcjach cześć cewki jest transformatorem dopasowania impedancji.Poprzez" manewry" rozkładem indukcyjności i pojemności na promienniku /sławna antena DV/ lub długością promiennika w stosunku do długości fali /zawsze krótszego niż 1/4 /wpływamy na kąt listków względem ziemi.Tego co jest napisane na ulotkach handlowych nie będę komentował.Natomiast antena helikalna jest konstrukcja z jednorodnie rozłożona indukcyjnością i pojemnością na jej długości mechanicznej będącą w rezonansie na częstotliwości pracy.Może teraz coś sie zmieniło??...o powiązaniu długości drutu stanowiącego uzwojenie w antenie helikalnej z długością fali nie słyszałem...
    Adam

    0
  • #26 28 Kwi 2009 00:07
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Z takimi antenami "skracanymi" i helikalnymi eksperymentowałem kilkanaście lat temu, zaczynajac od rozebrania anteny "fabrycznej" (miała przerwę w nawinięciu pręta i nie dało się jej zestroić) i pomierzenia jej elementów. Sam byłem zaskoczony, że dla anteny helikalnej 1/2 fali właśnie taka (+/-) długość drutu była nawinięta na rdzeniu izolacyjnym, oczywiście był też transformator dopasowujacy impedancję, o ile pamiętam - o przekładni zwojowej ok. 3:1 (albo 4:1?). Eksperymenty powtarzałem dla wielu kombinacji, ale wyniki były dość zbieżne: zestrojenie na minimum SWR-a przypadało w pobliżu 1/2 fali.
    Prawdopodobnie ma również znaczenie skok nawinięcia i średnica rdzenia.
    Tak, czy inaczej - bez osobistego przećwiczenia różnych anten, oczywiście z SWR-metrem, się nie obejdzie, a można mieć też miłe niespodzianki, jak SP8JUX z blachą parapetową ...

    0
  • #27 28 Kwi 2009 19:30
    kajoj6661
    Warunkowo odblokowany

    bez analizatora i dobrego mierniczka swr nie bubuja anten cb,szkoda zachodu

    0