Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zakłócenia z anteny CB, radio president + sirio ml145,megane

tomrom1985 27 Apr 2009 09:48 15507 17
  • #1
    tomrom1985
    Level 30  
    Witam wszystkich. Tamat zakłóceń był poruszany dziesiątki razy. Na początku zająłem się likwidacją szumów z instalacji WN. Założyłem filtry ferrytowe na kablach zasilających radio CB, na kablach od świec i przewodzie od alternatora + 1 na przewodzie antenowym. Okazało się, że antena zbiera jeszcze zakłócenia. Sirio ml145 jest anteną magnesowa więc o dobrej masie z karoserią nie ma mowy. Wczoraj poprowadziłem dodatkowy kabelek 1,5mm od masy auta pobranej z karoserii do promiennika w antenie. Zakłócenia zniknęły i wszystko wygląda doskonale. Moje pytanie brzmi czy tak można robić? Czy kabelek minusowy doczepiony do promiennika tuż nad podstawą nie zrobi mi jakiejś szkody, czy radio może się upalić lub coś innego?
  • #2
    sp3uca
    Level 12  
    tomekromanik wrote:
    Wczoraj poprowadziłem dodatkowy kabelek 1,5mm od masy auta pobranej z karoserii do promiennika w antenie. Zakłócenia zniknęły i wszystko wygląda doskonale. Moje pytanie brzmi czy tak można robić? Czy kabelek minusowy doczepiony do promiennika tuż nad podstawą nie zrobi mi jakiejś szkody, czy radio może się upalić lub coś innego?


    Jeżeli połączyłeś masę z promiennikiem czyli z pinowym prętem będącym anteną to ją "uziemiłeś".
    W zależności od wynikowej impedancji takiego obwodu w mniejszym lub większym stopniu część lub całość mocy wraca do końcówki mocy i wydziela się w postaci ciepła. Poziom SWR pewnie jest "w kosmosie". Mierzyłeś po tym podłączeniu ?

    Andrzej.
  • #3
    tomrom1985
    Level 30  
    SWR na 16ch wczesniej mialem na 1.4, ale teraz nie mierzylem. Koncowka nagrzewa sie tylko podczas nadawania? To jak mam podlaczyc mase, aby bylo dobrze? Zauwazylem tez, ze jesli dotkne masa do jednej z 4 srubek mocujacych obudowe magnesu to zaklucenia tez maleja. Czy moze jest jakies przebicie na obudowe? hmm. Dotykajac 3 nic sie nie dzieje tylko przy 4.

    Dodano po 58 [sekundy]:

    SWR na 19 ch sorry. Moze wystarczy tylko dostroic antene po takim "uziemieniu"?
  • #4
    sp3uca
    Level 12  
    tomekromanik wrote:
    SWR na 16ch wczesniej mialem na 1.4, ale teraz nie mierzylem. Koncowka nagrzewa sie tylko podczas nadawania? To jak mam podlaczyc mase, aby bylo dobrze? Zauwazylem tez, ze jesli dotkne masa do jednej z 4 srubek mocujacych obudowe magnesu to zaklucenia tez maleja. Czy moze jest jakies przebicie na obudowe? hmm. Dotykajac 3 nic sie nie dzieje tylko przy 4.

    Dodano po 58 [sekundy]:

    SWR na 19 ch sorry. Moze wystarczy tylko dostroic antene po takim "uziemieniu"?


    Właśnie tak należy uziemić podstawę anteny a nie element promieniujący.
    Być może śrubki mocujące magnes mają kontakt z masą anteny. Jeżeli zakłócenia się zmniejszają to tak proponuję podłączyć.

    Andrzej.
  • #5
    kotuniunia
    Level 29  
    Tylko ta 4-ta śrubka to przeciwwaga(masa ant), jeżeli tak ci likwiduje zakłócenia to ja podłącz do masy ,czyli karoserii.Ale po tym zabiegu i tak trzeba zmierzyć FWS, bo param.ukł. i tak się zmienią.
    Ten dodatkowy element posiada nie tylko wdawałoby się małą rezyst. bo dla w.cz. to dosyć duża impedancja,dlatego ant należy stroić powtórnie.
    Moim zdaniem to zabawa w harcerstwo bo w takim ukł. najlepiej zastosować ant. z masą galwaniczną.
  • #6
    tomrom1985
    Level 30  
    Wiec konczac temat co proponujecie? Podlaczyc mase karoserii do 4 srubki i potem ponownie zestroic antene? Hehe mam nadzieje, ze po tej operacji uda sie to :D
  • #7
    c2h5oh
    Moderator
    Podstawowe sprawy:
    - Anten z podstawą magnetyczną (podstaw magnetycznych) nie łączy się żadnymi dodatkowymi kabelkami z masą pojazdu.
    Ich konstrukcja nie przewiduje takich wynalazków.
    - Likwidować trzeba źródło zakłóceń, a nie ich skutek.
  • #8
    tomrom1985
    Level 30  
    Juz napisalem, ze zalozylem ferryty na kablach ukladu WN, ale to nic nie pomoglo. Zaklocen z zasilania nie mam tylko z anteny. Sprawdze w czwartek polaczenie 4 srubki z masa + strojenie anteny i dam znac. Jesli to nic nie da to zostaje "czystej" antenie.

    Zgodnie z punktem 15 regulaminu, proszę poprawić ten post, oraz poprzednie.
    Użyj przycisku Zakłócenia z anteny CB, radio president + sirio ml145,megane przed wysłaniem postu.
    Nie kasować wpisu.
    /c2h5oh/
  • #9
    Olek II
    Moderator
    tomekromanik wrote:
    Juz napisalem, ze zalozylem ferryty na kablach ukladu WN, ale to nic nie pomoglo. Zaklocen z zasilania nie mam tylko z anteny.


    Właśnie to jest błedne myślenie. Zakłócenia nie są z anteny. Ferryty, ferryty w tym wypadku nie pomogą, nie wiem jakie to auto, ale skąd wiesz że zakłócenia nie wyłażą z aparatu zapłonowego?, palec rozdzielacza. Jeśli dalej będziesz kombinował z uziemianiem promiennika, poleci końcówka w radiu. Mało tego uziemiając promiennik osłabiasz zakłócenia ale również prawidłowy sygnał. To tak, jakbyś miał na tym samym kanale dwóch rozmówców i jednego chcesz wyeliminować przez uziemianie promiennika lub modyfikacje podstawy magnesowej swojej anteny. Pomyśl i szukaj źródła zakłóceń. Pozdrawiam.

    Spróbuj przykręcić do karoserii taśmę antystatyczną, w niektórych przypadkach pomagało.
  • #10
    tomrom1985
    Level 30  
    Z taśmą nie pomyślałem, ale napewno sprawdzę. Jak odłączę antenę od radia to zakłóceń nie mam. Przy wyłączonym zapłonie jest wszystko OK nawet gdy antena jest podłączona tak więc to na 100% antena. Mam założony filtr na zasilaniu do radia.
  • #11
    Olek II
    Moderator
    [quote="tomekromanik"] Przy wyłączonym zapłonie jest wszystko OK nawet gdy antena jest podłączona tak więc to na 100% antena.

    Widzę że piszesz co innego, a co innego myślisz. Zakłócenia masz od silnika samochodu i tam się skup, a nie na antenie. A ferryty to wywal nic to nie dają. W zupełnej ciemności podnieś maskę silnika, może zobaczysz seledynowe latające nitki wys. napięcia, oczywiście na włączonym silniku. Może być przebita kopułka, palec rozdzielacza, kable wys. nap. do wymiany. Kabel od cewki do kopułki, a może wytarte szczotki na alternatorze, da się sprawdzić ściągając pasek, tylko pomyśleć trochę. Antenę zostaw w spokoju.
  • #12
    tomrom1985
    Level 30  
    To o czym świadczy brak zakłóceń przy odłączonej antenie???
    Przebić na kablach WN nie mam. Poza tym są nowe. Tak samo jak kopułka i palec rozdzielacza. Świece też są nowe.
  • #14
    tomrom1985
    Level 30  
    Alternator sprawdzę, ale dopiero w czwartek. No to dlaczego nie ma zakłóceń jak odłączę antenę? Może po to tu piszę żeby się dowiedzieć. Nie sądzisz? Gdybym wszystko wiedział to nie zakładał bym tego tematu.
  • #15
    piachu2
    Level 17  
    c2h5oh wrote:
    Podstawowe sprawy:
    - Anten z podstawą magnetyczną (podstaw magnetycznych) nie łączy się żadnymi dodatkowymi kabelkami z masą pojazdu.
    Ich konstrukcja nie przewiduje takich wynalazków.
    - Likwidować trzeba źródło zakłóceń, a nie ich skutek.

    Ładnie to napisałeś, ale co mam zrobić, gdy w moim przypadku zakłócenia ( i to bardzo silne)
    pojawiają się gdy ruszam kierownicą, czy to na postoju czy w czasie jazdy?
    Moje auto to Renault Kangoo.
    Podejrzewam, że źródłem jest wspomaganie kierownicy, ale jak to wyeliminować?
    Filtr na zasilaniu nic nie pomógł.
  • #16
    c2h5oh
    Moderator
    Nie jestem "samochodowcem", ale pewnie wspomaganie kierownicy ma pompę zasilaną elektrycznie. Należy zlokalizować silniczek i z nim powalczyć.
    Postępowanie podobne jak z silnikami od wycieraczek.
    Pomaga blokowanie szczotek kondensatorami i doprowadzenie napięcia poprzez odpowiednie dławiki.
    Pomaga dobre połączenie metalowej obudowy silnika z masą pojazdu. Nie zawsze jest to dobrze zrobione.
  • #17
    piachu2
    Level 17  
    c2h5oh wrote:
    ... Należy zlokalizować silniczek i z nim powalczyć....


    Dzięki!

    Niestety osobiście tego nie zrobię, choć potrafię, ale auto jest na gwarancji i jakakolwiek ingerencja może źle sie dla mnie skończyć.
    Autko jest nowe (4 m-ce) więc zapytam w serwisie czy da sie z tym coś zrobić.
  • #18
    tomrom1985
    Level 30  
    Czy montaż anteny stałej może mie sens w moim przypadku? Chodzi o antenę mocowaną na tylnej klapie. W grę wchodzi antena na cewce a nie prosta. Taka antena jest zmasowana więc może i zakłócenia się zmniejszą.....