Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z kompresorem, Prosze o pomoc.

Dariusz Goliński 27 Kwi 2009 12:33 5920 12
  • #1 27 Kwi 2009 12:33
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  

    Witam
    Pierwej proszę moderatora o wstawienie tematu w odpowiednie miejsce bo nie wiedziałem za bardzo gdzie go umieścić.

    Kolega poprosił mnie o pomoc przy zbudowaniu automatyki do kompresora. Kompresor składa się ze sprężarki trzy tłokowej WAN o wydajności 1300 litrów na minutę, do tego zbiornik oraz silnik 11KW 1460 obr/min.

    Zbudowałem automatykę ale jest problem.
    Załóżmy, że chcemy uzyskać ciśnienie 8 atm. Więc czujnik ciśnienia ustawiamy tak żeby kompresor tłoczył do 8 atm i się wyłączył a potem włączył się ponownie przy 6 atm.

    Włączam kompresor, startuje z gwiazdy po 5 sek. przełącza się na trójkąt i bije do 8 atm. Wyłącza się przy 8. Ciśnienie upuszczamy do 6 atm i próbujemy uruchomić go z marnym skutkiem. Ciśnienie powoduje, że silnik dęba staje i nie ma siły się rozbujać.
    Dodaliśmy elektrozawór odprężający pomiędzy kompresor a zbiornik ale nie wiele to zmieniło. Silnik rusza ale za chwilę wydajność kompresora rośnie tak szybko że przez elektrozawór który jest otwarty przepływa dużo powietrza i silnik zaczyna zwalniać i pali zabezpieczenia.

    Proszę o pomoc . Co można zrobić aby tego potwora ruszyć ?
    Ostatnią deską mojego pomysłu jest zastosowanie zaworu który da radę przepuścić te 1300 litrów na minutę. Gdy silnik przełączył by się na pracę w trójkąt, zamknął bym ten zawór i już. Ale może ktoś ma praktykę albo pomysł jak to zrobić inaczej.
    Ale gdzie taki zawór znaleźć ?

    Proszę o nie podrzucanie pomysłów typu falownik i softstart.
    Dzieki za pomoc.

    0 12
  • #2 27 Kwi 2009 12:57
    Adik C
    Poziom 25  

    Witam,elektrozawór odprężający zaraz na wyjściu z sprężarki,i konieczny jest zawór zwrotny na wejściu do zbiornika tak by powietrze o ciśnieniu 6atm. niewywierało obciążenia na głowice,dopuki się nie przełączy w trójkąt,po przełączeniu silnika w trójkąt zamyka sie elektro zawór odprężający.pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    W takim układzie rozruch silnika zkróć do 3s. pozdrawiam

    0
  • #3 27 Kwi 2009 13:31
    petronix1991
    Poziom 14  

    jesli silnik ma 11kW to ja dałbym na wał korbowy sprężarki większe kolo pasowe (oczywiscie z rozsądkiem). Wiadomo ze wydajność troche spadnie ale silnik bedzie mial łatwiejszy start. Sam obecnie robie kompresor z silnika od malucha.jak cos to pytac o porady:)

    0
  • #4 27 Kwi 2009 14:13
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  

    Zawór zwrotny oczywiście jest zainstalowany. Spróbuje oczywiście skrócić czas rozruchu.
    Koła pasowe są tak dopasowane aby zapewnić prędkość katalogową sprężarki. Jakoś przecież w oryginale ta sprężarka musiała pracować ?

    0
  • #5 27 Kwi 2009 16:48
    petronix1991
    Poziom 14  

    jeśli jest 3-tłokowa to idą do butli 3 rury czy połączone jest w jedną??

    Dodano po 32 [minuty]:

    a może tego typu zawór mechaniczny jednostronny byłby dobry?

    Problem z kompresorem, Prosze o pomoc.

    0
  • #6 28 Kwi 2009 03:21
    Adik C
    Poziom 25  

    Witam, a pomiędzy zaworem zwrotnym a sprężarką jest jakas mała kąpensacja powietrza tzn. sama rurka idzie od głowicy sprężarki,czy też masz np,mały zapas poprzez jakiś mniejszy zbiornik,lub jak to jest zazwyczaj robione na pewnym odcinku jest zastosowana rurka 50, osobiście miałem kontakt z niejedną sprężarką, ORLIK, też są 3 tłokowe, z silnikiem 11kW,podstawą jest własnie zawór zwrotny na wejściu do zbiornika który blokuje wracające ciśnienie,by niestwarzało niepotrzebnego oporu na głowice sprężarki, oraz zawór spustowy który ma za zadanie podczas rozruchu część ciśnienia rozładować na zewnątrz,rozruch silnika 11kW zazwyczaj 3s. no i element który wyżej opisałem,rurka o dużej średnicy przed zaworem zwrotnym,lub malutki zbiornik.Możesz spróbować podłączyć sterowanie elektrozaworem odciążającym,tak np.na styczniku z trójkąta poprzez styk NC zasilanie do cewki elektrozaworu,co da taki efekt że za każdym razem gdy sprężarka zakończy dobijanie do górnej granicy ciśnienia odrazu się odciąży to jest moja druga rada. Pozdrawiam i powodzenia

    0
  • #7 28 Kwi 2009 08:30
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  

    W tej sprężarce jest tak, że wyjście z 3 głowic jest połączone wspólną rurą i to idzie prosto i bezpośrednio do zaworu zwrotnego ( orurowanie i zawór oryginalny ) zamontowanego w głównym zbiorniku. Jaki by zawór zwrotny nie zastosować to według mnie problem polega że na ten właśnie zawór napiera 6 atm i sprężarka musi sobie z tym poradzić wytwarzając 6 atm, ale silnik nie ma siły na pokonanie tego oporu. Ten zawór odprężający załączam chwilę przed włączeniem silnika i wyłączam w momencie przejścia silnika w trójkąt. Jedyne co mi przychodzi do głowy to zastosowanie większego elektrozaworu ale nie mogę takiego znaleźć.
    Zamiast elektrozaworu zamontowałem zawór kulowy i wtedy upuściłem powietrze. Wtedy silnik ładnie się rozkręcił i zamknąłem zawór kulowy.
    Ale nie wiem czy w dobrą stronę idę.

    0
  • #8 28 Kwi 2009 11:39
    Adik C
    Poziom 25  

    Witam sprubój podłączyć ten elektrozawór odciążający tak jak ci napisałem w drugiej mojej radzie,zasil go przez styk NC"styk normalnie zamknięty gdy stycznik nie zadziałany" na styczniku trójkąta,i skróć ten rozruch na te 3s. napisz jaki efekt uzyskałeś? pozdrawiam.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Na codzień zajmuje się elektroniką przemysłową, troche praktyki z sprężarkami mam,głównie z śrubowymi zasil.silnikami prądu stałego,tzw. zmienno obrotuwki, ale twój problem nie jest mi obcy ponieważ w nieważne w jakim typie sprężaki by niezastosować napęd,nieda rady wykonać prawidłowego rozruchu bez jej odciążenia,postaraj sie zasilić ten elektrozawór jak pisze ,i skróć ten rozruch. Napisz o rezultatach pozdrawiam

    0
  • #9 28 Kwi 2009 13:22
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  

    Zawór odprężający pozostawiam cały czas otwarty i to nic nie zmienia. Prawdopodobnie ma za mały przepływ. Nie bardzo mogę wstawiać cokolwiek pomiędzy kompresor a zbiornik. Jest to na tym etapie konstrukcja dość zwarta a rura to łącząca ma z fi 60 więc nie jest to materiał wdzięczny w kombinacjach.

    0
  • #10 30 Kwi 2009 08:44
    Chris_W
    Poziom 37  

    Dariusz Goliński napisał:

    Zamiast elektrozaworu zamontowałem zawór kulowy i wtedy upuściłem powietrze. Wtedy silnik ładnie się rozkręcił i zamknąłem zawór kulowy.
    Ale nie wiem czy w dobrą stronę idę.

    No to na ten zawór aż prosi się o siłownik załączany równolegle z silnikiem. Przez czas kiedy siłownik będzie zamykał zawór silnik wystarczająco sie 'rozbuja'. Zamykający się zawór będzie stopniowo zwiększał obciążenie. Czas zamykania zaworu to jednak ok 60s więc może to być wadą. Otwieranie zaworu jest realizowane albo sprężyną powrotną albo drugim/innym sygnałem na siłownik, więc możliwości adaptacji są - jeśli wytrzymałość zaworu i czas zamykania/otwierania Cię zadowala.

    -1
  • #11 30 Kwi 2009 11:12
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  

    Znalazłem rysunki bardzo podobnego kompresora i tam jest to rozwiązane elektrozaworami z tym, że jeden jest na wyjściu sprężarki a jeden na wejściu. Tylko symbolu zaworów nie znam.

    0
  • #12 30 Kwi 2009 13:07
    Chris_W
    Poziom 37  

    Możesz równolegle wlutować kilka elektrozaworów. Możesz je nawet stopniowo załączać aby silnik był stopniowo obciążany (a nie skokiem). I chyba to byłoby najlepsze rozwiązanie jak jeden zawór ma za małą przepustowość to zastosuj 3 albo 5.

    0
  • #13 14 Lip 2009 08:17
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  

    Witam
    W końcu zakończyłem prace nad kompresorem.
    Znalazłem zawór o odpowiednio dużym przepływie. Włączyłem go wraz z cewką w trójkącie i działa bez zarzutu. Wszystkim dziękuje za pomoc. Jak by ktoś potrzebował pomocy to mam jakieś tam doświadczenie.
    Pozdrawiam.

    0