Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Came ZF1 (centrala) - podłączanie drugiej pary fotokomórek

fraydi 27 Kwi 2009 21:11 7979 22
  • #1 27 Kwi 2009 21:11
    fraydi
    Poziom 16  

    Witam

    Nie miałem do czynienia z wcześniej z tą centralką. Chodzi mi o możliwość podłączenia drugiej linii fotokomórek zabezpieczających otwieranie/zamykanie w celu uruchomienia funkcji automatycznego zamykania po określonym czasie. W sieci spotykam różne rozbieżne opisy.

    Załaczam zdjęcia.
    Came ZF1 (centrala) - podłączanie drugiej pary fotokomórek
    Came ZF1 (centrala) - podłączanie drugiej pary fotokomórek

    Według mnie posiada tylko jedno wejście opisane jako "C1", a więc tylko jedna linie fotokomórek.

    I tu moje pytanie. Czy jest możliwość uruchomienia podanej wyżej konfiguracji (czyli: para fotokomórek zabezpieczających zamykanie + para fotokomórek zabezpieczających zamykanie/otwieranie) na centralce ZF1?

    0 22
  • #2 28 Kwi 2009 13:12
    adamjur1
    Poziom 39  

    A po co chcesz zabezpieczać fotokomórkami otwieranie ?
    Pozdr.J.

    0
  • #3 28 Kwi 2009 14:34
    fraydi
    Poziom 16  

    Aby wykluczyć ryzyko niebezpieczeństwa otwarcia bramy w momencie, gdy pojazd znajdzie się w zasięgu ruchu otwierającego skrzydeł.

    0
  • #4 28 Kwi 2009 16:01
    adamjur1
    Poziom 39  

    Acha - nie zaznaczyłeś żre to brama skrzydłowa...
    W moim sterowniku od Nice jest funkcja sprawdzenia poprawności działania fotokomórki przed uruchomieniem napędu w dowolną stronę, jest ona ustawiana microswitchem na płytce.
    Jak się połączy w szereg dwa obiorniki to działa tak chciałeś, tylko jeżeli w zasięgu skrzydeł będą te fotokomórki to same skrzydłą mogą zakłócać.
    Dla przesuwanej to wystarczy.
    Pozdr.J.

    0
  • #5 28 Kwi 2009 16:27
    ELEKTROBRAM-ŁÓDŹ
    Poziom 17  

    witam

    nie możliwe żeby sie zakłó cały to jest prawdopodobne na bramach przesównych choć dobra fotokomórka może być zaadresowana i problem odpada.

    0
  • Pomocny post
    #6 28 Kwi 2009 19:04
    Marteen_G
    Poziom 21  

    Jedną parę fotokomórek zostaw jak jest (2-C1), a druga podepnij pod 2 -1 (stop). Wjazd pomiedzy tak podlaczona pare spowoduje zatrzymanie ruchu bramy.

    0
  • #7 28 Kwi 2009 19:20
    adamjur1
    Poziom 39  

    A jak ustawić te wewnętrze fotokomórki ( w którym miejscu) tak aby otwierająca się brama nie zatrzymała się sama wchodząc w pole ich obserwacji? ( zakładając że ma chronić pojazd stojący blisko bramy ok a jak bo tam nie będzie ?)
    Pozdr.J.

    0
  • #8 28 Kwi 2009 19:47
    fraydi
    Poziom 16  

    Marteen_G napisał:
    Jedną parę fotokomórek zostaw jak jest (2-C1), a druga podepnij pod 2 -1 (stop). Wjazd pomiedzy tak podlaczona pare spowoduje zatrzymanie ruchu bramy.


    Wydaje mi się to najlepszym rozwiązaniem. Dziękuje za pomysł. Faktycznie tak podłączone fotokomórki uniemożliwią otwarcie bramy w przypadku, gdy pojazd będzie zbyt blisko zarówno przed jak i podczas fazy otwierania/zamykania.

    Tylko mam pytanie czy brama po takim zatrzymaniu będzie kontynuowała ruch po usunięciu przeszkody?

    adamjur1 napisał:
    A jak ustawić te wewnętrze fotokomórki ( w którym miejscu) tak aby otwierająca się brama nie zatrzymała się sama wchodząc w pole ich obserwacji? ( zakładając że ma chronić pojazd stojący blisko bramy ok a jak bo tam nie będzie ?)
    Pozdr.J.


    Ja instalując te wewnętrzne fotokomórki ustawiam je w odległości ok.20cm za otwartym skrzydłem.

    0
  • #9 28 Kwi 2009 20:04
    adamjur1
    Poziom 39  

    Czyli wózek dziecięcy czy inwalidzki między fotokomórkami a bramą już nie będzie zauważony; można tu liczyć tylko na ogranicznik prądu w napędzie, jak się o niego oprze to zatrzyma....
    Pozdr.J.

    0
  • #10 29 Kwi 2009 21:20
    Marteen_G
    Poziom 21  

    fraydi, nie będzie kontynuować ruchu. Dlatego dobrze jest przejeżdżać przez już zatrzymaną bramę.

    0
  • #11 30 Kwi 2009 06:46
    fraydi
    Poziom 16  

    Marteen_G napisał:
    fraydi, nie będzie kontynuować ruchu. Dlatego dobrze jest przejeżdżać przez już zatrzymaną bramę.


    No właśnie. Czyli pewnie również nie zamknie się automatycznie, gdy zatrzyma się w ten sposób :| a przejeżdżanie przez zatrzymaną do końca bramę będzie cieżkie do wyegzekwowania, gdy do automatu wydanych jest 80 pilotów. Tym bardziej, że te wewnętrzne fotokomórki będą również czasem przecinane przez ruch pieszych, ponieważ furtka jest z lewej strony bramy, przy ścianie budynku.

    0
  • #12 30 Kwi 2009 08:49
    adamjur1
    Poziom 39  

    No więc jak widać - konieczne jest zastosowanie bardziej zaawansowanego sterownika - przy zastosowaniach profesjonalnych wymagana jest preność i 100% powtrzalność schematu działania.
    Pozdr.J.

    0
  • #13 30 Kwi 2009 19:52
    Marteen_G
    Poziom 21  

    Tak, kolega adamjur1 ma rację. Do bramy dwuskrzydłowej polecam centralę Faac 452MPS lub Nice A60, mają wszystkie potrzebne funkcje. Zwłaszcza jeśli to jest do użytku publicznego. Centrala Faac ma natomiast taką małą wadę - jeśli ustawiamy automatyczne zamykanie, wówczas nie ma opcji stop w trakcie ruchu. Cykl wygląda tak - OPEN-CLOSE-OPEN-CLOSE-OPEN.... Natomiast zamiast automatycznego zamykania można ustawić w centrali A60 zamknij po foto, czyli po przejechaniu przez promienie fotokomórek, brama zamknie się po x sekundach.

    0
  • #14 30 Kwi 2009 20:39
    fraydi
    Poziom 16  

    W pełni się z wami zgadzam, ale nie wiem czy wymiana centrali, a raczej koszty z tym związane spotkają się z aprobatą administracji.
    Nie znałem wcześniej tej centrali (ZF1 Came), gdyż nie ja montowałem ten automat (kit A3000), ale nie przypuszczałem, że jest on tak mocno "okrojony". A ktoś i tak mocno przyoszczędził zakładając tylko jedna parę fotokomórek do bramy dwuskrzydłowej, tym bardziej, że jest ona użytkowana dość intensywnie przez wielu lokatorów.

    0
  • #15 30 Kwi 2009 21:47
    adamjur1
    Poziom 39  

    Cieszę się że siły fachowe popierają moje stanowisko (kol Marteen_G)
    Moją poprzednią odpowiedź chciałem zacząć od ludowego przysłowia:
    " Z g...a bicza nie ukręcisz " ale coś mnie powstrzymywało...
    Zakładałem dużo urządzeń w różnych sferach użuteczności publicznej i wyznaję jedną zasadę :
    Jak ktoś chce mieć coś dobrze i tanio to musi być bardzo bogaty - bo chce dwie instalacje ( lub urządzenia ).....
    W miejscu gdzie występuje duży ruch i odpowiedzialność ( możliwość narażenia ludzi na uszkodzenia, o samochodach nie wspominając) nie wolno oszczędzać - a co na to nadzór budowlany dopuszczajacy obiekt do użytku , strażak( konieczość otwarcia bramy bez prądu) itp.
    Pozdr.J.

    0
  • #16 20 Kwi 2011 20:49
    sezambrampl
    Poziom 9  

    Witam kolegów i proponuję na początek kontakt z serwisem bo jak już ktoś tutaj napisał "najważniejsze jest bezpieczeństwo użytkowników". Po wykonaniu jednego małego połączenia telefonicznego można się dowiedzieć od serwisanta firmy CAME o istnieniu ADP-37 , czyli przekaźnika podłącznego do drugiej linii fotokomórek działających na otwieraniu i zamykaniu sterującego obwodem zasilania siłowników. Po wydaniu kilkunastu zł. nasza okrojona płyta ZF1 pracuje z dwoma parami fotokomórek i śpimy spokojnie, że dziecko klienta (lub on sam..) nie będzie sprawdzał co jest mocniejsze: brama czy auto!
    W załączniku schemat podłączenia drugiej linii fotokomórek do centrali CAME ZF1

    0
  • #17 20 Kwi 2011 23:08
    Bouli2009
    Poziom 15  

    Wystarczy dwie linie foto dać w szereg ich przekażniki.

    0
  • #18 21 Kwi 2011 15:57
    sezambrampl
    Poziom 9  

    Witam. Przy centrali ZF1 zadziałanie pierwszej linii fotokomórek w fazie zamykania powoduje natychmiastowe odwrócenie ruchu skrzydeł bramy na ponowne otwarcie , w fazie otwierania są one nieaktywne więc połączenie szeregowe nic nam nie da. Druga linia fotek nie zadziała podczas otwierania..

    0
  • #19 22 Kwi 2011 05:35
    Bouli2009
    Poziom 15  

    Nie myslałem o otwieraniu.

    0
  • #20 20 Paź 2011 18:46
    przysniciel

    Poziom 19  

    Niestety jeszcze nikt nie wymyślił bezpiecznego w 100% zabezpieczenia przy bramie wychylnej. W tej centrali pozostaje wpiąć drugą parę fotek pod stop co pozostawia problem przy wjeździe przez nie do końca otwartą bramę i automatyczne zamykanie. Najlepiej zamykać bramę pilotem. Przy prywatnej posesji raczej nikt inny nie bawi się pilotem podczas manewrów. Jest jeszcze opcja zastosowania pętli indukcyjnych ale to przerost formy nad treścią.

    0
  • #21 20 Paź 2011 22:21
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    przysniciel napisał:
    Jest jeszcze opcja zastosowania pętli indukcyjnych ale to przerost formy nad treścią.

    Dosyć często spotykam się z takim zastosowaniem pętli indukcyjnej w garażach karetek pogotowia ratunkowego , pętla ułożona kilka metrów za skrzydłem bramy wyjazdowej zamyka ją po przejechaniu przez nią auta.

    0
  • #22 23 Paź 2011 08:50
    przysniciel

    Poziom 19  

    Sam taką montowałem na izbie przyjęć. Jest też niezastąpiona przy systemach parkingowych, gdzie nie można używać fotobarier. Chodzi mi o to, że jest to przerost formy nad treścią na prywatnej posesji

    0
  • #23 23 Paź 2011 20:17
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    przysniciel napisał:
    Chodzi mi o to, że jest to przerost formy nad treścią na prywatnej posesji

    A to to tak.Chociaż jak ktoś ma dom 3000m², basen , korty , golfy , jacht , to nawet za mały przerost :D .

    0