Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik bramy garażowej Atmega8

28 Kwi 2009 08:59 5670 5
  • Poziom 31  
    Witam. Dostałem do zrealizowania na zaliczenie przedmiotu projekt bramy garażowej na uC Atmega8. Program pod względem softu to pestka, gorzej już z hardware. Mam do zapojektowania sam sterownik, bez sterowania radiowego i części mechanicznej. Ważniejsze są zabezpieczenia, no i tutaj pytanie jakie zabezpieczenia będą w tym wypadku najlepsze, lub są najpopularniejsze. Jaki silnik najlepiej użyć? Jak sterować polaryzacją silnika? Myślałem o przekaźnikach ale to rozwiązanie jakoś mi nie pasuje.

    Do moderatorów. Jeśli uznacie że ten post powinien być w innym miejscu to proszę o przeniesienie.

    Pozdrawiam Duch__
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    A dla czego sterowanie na przekaźnikach ci nie pasuje. Wielu producentów tak robi. Nice, Horman. Jeśli chodzi o sterowanie silnikiem to zależy jakiego silnika użyjesz. Zasadniczo potrzebujesz 2 przekaźniki. Jeżeli będzie to silnik prądu stałego ( np napęd od wycieraczek ) to sprawa banalna. Zmiana polaryzacji na przekaźnikach. Jeżeli będzie to silnik prądu zmiennego klatkowy ( indukcyjny ) to jeden przekaźnik decyduje do którego odczepu podłączyć kondensator a drugi załącza napięcie.
    Jeśli chodzi o zabezpieczenie to musisz przewidzieć dwa. Jedna najłatwiejsza to bariera optyczna a drugie zabezpieczenie to pomiar prądu silnika. Jeżeli coś zablokuje bramę w pozycji otwierania lub opuszczania to brama musi się zatrzymać. A tu to można szaleć jeżeli chodzi o programowanie.
    Oczywiści możesz jeszcze zaszaleć z enkoderem i nauką bramy ale to kwestia na jaki stopień masz zaliczyć.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 31  
    Czyli twierdzisz że rozwiązanie z przekaźnikami nie jest złe? Wykładowca proponował mi żeby pomyślał nad mostkiem H, ale nigdy nie przerabiałem tematu sterowania takiego mostka.

    Musze dobrać silnik (prądu stałego), nie ważne czy to fabryczny czy z odzysku, tak by był wstanie podnieść bramę o wadze 150kg, czas otwarcia ma nie być dłuższy niż 10 sekund, czyli muszę dobrać moc tego ustrojstwa i napisać czemu taki a nie inny.

    Zabezpieczenie nadprądowe to jest moim zdaniem to co potrzebuje, bo barierę planowałem zrobić. Krótko rzecz biorąc ma być to projekt full wypas. Masz może jakiś schemat zabezpiczenia nadprądowego?
  • Poziom 22  
    Na elektrodzie znajdziesz kilka schematów pomiaru prądu przez atmegę. Chociażby zaczynając od miernika do zasilaczy.
    Oczywiście zrób pomiar prądu przez atmegę.
    Mostek H jest fajny ale musiał byś starannie dobrać tranzystory, zrobić chłodzenie itp idt a w sumie producenci i tak stosują przekaźniki.
    Ale możesz tu nadrobić stosownym oprogramowanie i zaskoczyć wykładowcę. Np jeżeli brama wykryje problem przy którymś ruchu to ma się kawałek cofnąć w przeciwnym i uruchomić buzerek, dopisać procedurkę autoadaptacji bramy ( tak jest np w hormanie ). Sam wiesz że od strony programowej można poszaleć.
  • Poziom 31  
    Tak se teraz pomyślałem.

    - Układ soft startu myślę że by się jeszcze przydał, co by bramą nie szarpało przy ruszaniu (no i zabezpieczenia prądowego nie włączało) - sterownie przez PWM sprzętowy(?)
    - sygnał z PWM to do jakiegoś tranzystora mocy, a przekaźnikami tylko sterować polaryzacją silnika?
    - Zabezpieczenie prądowe (wykrycie przeszkody) wykonać, poprzez pomiar prądu pobieranego przez zasilacz silnika za pomocą ADC w Atmedze - myślę że nie musi to być dokładny pomiar, bo i tak nie będzie prezentowana ta wartość nigdzie czyli 8bit wystarczy?
    - Zabezpieczenie optyczne poprzez przecięcie wiązki lasera?
    - Sygnalizacja zamknięcia/otwarcia bramy poprzez wyłączniki krańcowe czy może poprzez pomiar prądu? Które rozwiązanie lepsze? Myślę że krańcówki co by Atmega nie pomyślała że trafiła na przeszkodę i w tym momęcie...
    - Ma się brama cofnąć kawałek czy pozostać w takich pozycji jakiej jest w przypadku wykrycia przeszkody?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    No widzisz jakie bajery można zrobić ? I jeszcze komercyjnie zaczniesz produkować.
    - Sofstart OK
    - Przekaźniki + tranzystor z PWM - Jestem za
    - ADC jest OK
    - Nie wiązki lasera tylko gotowy układ optyczny na podczerwień.
    - Nieeeeeeee. Można co prawda na łańcuchu w prowadnicy zamontować np magnesik i kontraktony, ale jak ma być bajer to może enkoder kalibrowany w autoadaptacji przy montażu bramy. W hormanie jest tak zrobione, że na samym początku robisz autoadaptacje i jest wtedy określany ruch bramy oraz jej orientacyjny ciężar lub siła potrzebna do jej otwierania. Oczywiście jest to określane na podstawie pobieranego prądu przez silnik. Sterownik potem określa na podstawie zapisów czy brama się zablokowała czy właśnie skasowała dach samochodu bo fotokomórki nie było.
    - Ja bym cofnął kawałek w przeciwnym kierunku.

    Do tego kawałek LED albo LCD z informacjami co robi albo jaki jest błąd.