Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Odnawianie kompresora, pomoc przy silniku itp...

XenonSG 28 Kwi 2009 22:27 9887 47
  • #1 28 Kwi 2009 22:27
    XenonSG
    Poziom 10  

    Witam serdecznie.
    Od wielu lat posiadam w garażu kompresor z zbiornikiem około 50 litrów sprężarką z tego co wyczytałem na forum HS 11:
    Odnawianie kompresora, pomoc przy silniku itp...
    napędem sprężarki taki oto silniczek:
    Odnawianie kompresora, pomoc przy silniku itp...
    przełożenie to około 2:1 (2 obroty na silniku 1 na sprężarce), myślałem ze to juz koniec tej sprężarki gdyż maksymalne ciśnienie uzyskiwane to było około 2bary, problem w tym ze z kompresora uchodziło powietrze gdzie tylko mogło :D, wiec postanowiłem wykonać próbę podłączając manometr bezpośrednio na wyjściu sprężarki i wtedy wskazówka skakała do 6 barów, wiec postanowiłem spróbować ją ożywić.

    Moje plany to:
    -Uszczelnienie zbiornika, malowanie, nowe kółka itp cuda bajery:)
    -zamontowanie zaworu jednokierunkowego stosowanego w instalacjach wodnych
    -wyłącznik ciśnieniowy z innego kompresora
    -zawór bezpieczeństwa

    Pomocy potrzebuje przy wyborze silnika, ten który był posiadał małą moc no i według przełożenia kręcił około 600 obrotów. Mam w garażu 2 silniki jeden pochodzi z uszkodzonej piły tarczowej:

    drugi nie wiem skąd, w zasadzie nic o nim nie wiem :):


    Teraz problem w tym który silnik lepszy? ten z piły posiada niby 1400wat i kreci 4800rpm co przy moim przełożeniu (2,5:1) daje około 1920rpm co wydaje sie być wystarczające tylko ze pytanie czy te 4800 obrotów jest na wirniku silnika czy na przełożeniu które niestety się rozsypało a jak widać na fotce jest dość duże.

    O drugim silniku wiem tylko tyle ze po podłączeniu prądu stałego 12V na zaciski 1 i 2 lub 2 i 3 to w pewnym momencie kręcenia ręką wału silnika czuć dość duży opór.

    Starałem się napisać najwięcej informacji i liczę na wyrozumiałość oraz pomoc :)

    0 29
  • Pomocny post
    #2 29 Kwi 2009 07:55
    niutat
    Poziom 37  

    Witam.
    Jeśli już to tylko ten drugi silnik, jeśli chodzi o pierwszy to są to obroty na wyjściu przekładni, sam silnik ma o wiele większe.

    0
  • #3 29 Kwi 2009 10:05
    XenonSG
    Poziom 10  

    aha no a gdybym zastosował tam dodatkową przekładnie?
    Odnośnie tego drugiego silnika to jak go mogę sprawdzić uruchomić żeby nie spalić silnika lub wszystkich kabli w domu :D? tak jak widać na foto idzie tam 6 kabli i są zmostkowane po 2, jakieś pomysły?

    Ja mam ciekawy pomysł!
    Popraw kolego swój pierwszy post w temacie, oraz ten, nie usuwając mojego wpisu! Na tym forum obowiązują zasady poprawnej pisowni właściwe dla języka polskiego.
    [Akrzy]

    0
  • #4 29 Kwi 2009 10:17
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 29 Kwi 2009 10:34
    XenonSG
    Poziom 10  

    Tylko że ja mam w domu tylko 2 fazy więc jak dobrać bloki skoro nic o nim nie wiem?

    Z tego co mi wiadomo silnik traci 1/3 mocy jak dobrze dobierze się bloki prawda?

    0
  • #6 29 Kwi 2009 12:21
    keszan
    Poziom 20  

    XenonSG napisał:
    Tylko że ja mam w domu tylko 2 fazy więc jak dobrać bloki skoro nic o nim nie wiem?

    Z tego co mi wiadomo silnik traci 1/3 mocy jak dobrze dobierze się bloki prawda?


    Chłopie coś Ty dzisiaj palił?
    Jak to stwierdziłeś,że Masz dwie fazy?
    Na dwóch fazach,silnik nie straci na mocy,on Ci się sfajczy
    Nie pal wynalazków,poszukaj trzeciej fazy.

    0
  • Pomocny post
    #7 29 Kwi 2009 12:32
    39006
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 29 Kwi 2009 13:36
    XenonSG
    Poziom 10  

    keszan napisał:
    XenonSG napisał:
    Tylko że ja mam w domu tylko 2 fazy więc jak dobrać bloki skoro nic o nim nie wiem?

    Z tego co mi wiadomo silnik traci 1/3 mocy jak dobrze dobierze się bloki prawda?


    Chłopie coś Ty dzisiaj palił?
    Jak to stwierdziłeś,że Masz dwie fazy?
    Na dwóch fazach,silnik nie straci na mocy,on Ci się sfajczy
    Nie pal wynalazków,poszukaj trzeciej fazy.


    Kolego sorry ale w tym momencie jesteś niemiły, nie każdy musi wiedzieć ze mając w gniazdku 230V nazywa się to jedną fazą a nie dwoma. Jak masz tak odpowiadać to zachowaj to dla siebie.

    Kolego Rycho T bardzo dziękuję za pomoc właśnie to miałem na myśli, czy mogę w jakiś sposób zmierzyć kondensatory które mam w domu?

    0
  • #9 29 Kwi 2009 14:07
    niutat
    Poziom 37  

    Kondensatory najlepiej zmierzyć za pomocą miernika, jest też sposób zastępczy ale tylko orientacyjny, możesz włączyć do sieci kondensator szeregowo z amperomierzem i zmierzyć pobór prądu. Kondensator o pojemności 1µF będzie pobierał w przybliżeniu 70mA, 2µF 140mA itd.
    Mam tylko wątpliwości co do tego silnika bo jeśli był połączony w trójkąt i pracował zasilany z trzech faz to na jednej straci więcej mocy niż 30%.

    0
  • #10 29 Kwi 2009 14:35
    XenonSG
    Poziom 10  

    hmm dziś już nie bardzo mam czas ale jutro przeszukam jeszcze raz garaż bo wydaje mi się że miałem gdzieś jeszcze jakiś silnik może znajdzie się coś z tabliczką znamionową. Może będzie coś lepszego.

    0
  • #11 29 Kwi 2009 15:15
    keszan
    Poziom 20  

    XenonSG napisał:
    keszan napisał:
    XenonSG napisał:
    Tylko że ja mam w domu tylko 2 fazy więc jak dobrać bloki skoro nic o nim nie wiem?

    Z tego co mi wiadomo silnik traci 1/3 mocy jak dobrze dobierze się bloki prawda?


    Chłopie coś Ty dzisiaj palił?
    Jak to stwierdziłeś,że Masz dwie fazy?
    Na dwóch fazach,silnik nie straci na mocy,on Ci się sfajczy
    Nie pal wynalazków,poszukaj trzeciej fazy.


    Kolego sorry ale w tym momencie jesteś niemiły, nie każdy musi wiedzieć ze mając w gniazdku 230V nazywa się to jedną fazą a nie dwoma. Jak masz tak odpowiadać to zachowaj to dla siebie.

    Kolego Rycho T bardzo dziękuję za pomoc właśnie to miałem na myśli, czy mogę w jakiś sposób zmierzyć kondensatory które mam w domu?


    Ja jak mam problem z piecykiem gazowym, wzywam gazownika,
    ponieważ wiem jakie mogą być skutki wybuchu gazu.
    Wybacz że Cię tak potraktowałem,ponieważ nie zdajesz Sobie
    sprawy jak działa prąd elektr.NIE WOLNO CI NARAŻAĆ ŻYCIA
    LUDZI SWOJEGO,ZWIERZĄT!!!!! Skoro nie odróżniasz instalacji
    1faz.od 3faz.wiadomo co można o Tobie myśleć.Chcesz uszczelnić
    zbiornik, a nie wiesz że,powinieneś oddać go do sprawdzenia
    w celu potwierdzenia ATESTU
    Pamiętaj o ochronie przeciwporażeniowej. :cry:

    0
  • #12 29 Kwi 2009 17:11
    XenonSG
    Poziom 10  

    Kolego keszan, nie muszę prowadzić z tobą dyskusji bo chcę sie dowiedzieć czegoś konkretnego więc tobie już podziękuję za twoje cenne uwagi.

    Znalazłem chwilkę i znalazłem w garażu jeszcze taki silniczek:
    patrząc na tabliczkę znamionowa zastanawiam się czy ten silnik bez problemów można podłączyć pod 230V, a jako że kręci on 3370rpm to przy przełożeniu około 2,5:1 uzyskałbym na sprężarce około 1340rpm (przy poprzednim silniku było to około 500rpm) zastanawiam się też na zastosowaniu może tego silnika oraz na drugim pasku tego starego silnika co o tym sądzicie?

    Odnawianie kompresora, pomoc przy silniku itp...

    czy napis 220/380 ∆/Y oznacza ze podłączając 220V stosuje się trójkąt, a przy 380V gwiazdę?

    0
  • #13 29 Kwi 2009 17:32
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    A z jaką prędkością może się kręcić ta sprężarka? Ma jakąś tabliczkę?

    0
  • #14 29 Kwi 2009 17:49
    XenonSG
    Poziom 10  

    czytałem gdzieś ale teraz nie mogę znaleźć wiem że max obroty to 2800rpm oto dane podobnej:
    Sprężarki samochodowe Star HS17, dane techniczne;
    liczba cyl...........................1
    średnica cylindra..............80 mm
    skok tłoka........................36 mm
    pojemność skokowa........229 ccm
    max. obr. praca ciągła...2800 obr/min
    obroty max. chwilowe....3000 obr/min
    ciśnienie robocze................8 atmosfer
    max ciśnienie chwilowe......10 atmosfer
    moc zużyta przy ciśnieniu
    tłoczenia 8 atm.................3.5 kW
    wydatek przy 8 atm..........320 ltr/min
    wydatek przy 5 atm.......... 400 ltr/min
    ta moja to chyba HS11 z tego co pamiętam to tam pojemność cylindra wynosi około 115ccm

    0
  • #15 29 Kwi 2009 18:14
    Akrzy74
    Poziom 39  

    A widzisz kolego, powinieneś dokładnie przeczytać instrukcję wklejania zdjęć, a w szczególności część dotyczącą innych serwerów /pod koniec/.

    W związku z tym, że wskazałeś mi źle dodane fotki, tematu nie zamknę, tylko usunę fotki. Jeśli dodasz je regulaminowo- a więc tak jak napisałem, tematu Ci nie zamknę.

    Zasady wklejania zdjęć

    0
  • #16 30 Kwi 2009 08:38
    XenonSG
    Poziom 10  

    Witam ponownie, dużo jeszcze czytałem różnych informacji na forum i niestety często odpowiedzi różnią się bardzo od siebie więc chciałbym trochę to wszystko podsumować.
    1.Czy każdy silnik posiadający 6 styków mogę uruchomić łącząc go w trójkąt i na zewnętrzne styki podpinając kondensator a na środkowy i prawy lub lewy w zależności od obrotów napięcie?
    2.Czy silniki na których pisze 220/380 Δ/Y to są silniki które mogą spokojnie pracować na napięciu 220V lub 380V i w obydwu przypadkach mają taką samą moc?
    3.Dobierając moc kondensatora w przypadku gdy kondensator będzie:
    -za słaby to silnik będzie trudniej startował?
    -za mocny wtedy będzie łatwiej silnikowi ruszyć pod obciążeniem ale później może się grzać?

    0
  • Pomocny post
    #17 30 Kwi 2009 10:14
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    1. Każdy silnik 3-fazowy posiada 3 uzwojenia. 6 kołków, które są w tabliczce zaciskowej to wyprowadzenia końców tych uzwojeń. Pozwala to dowolnie łączyć ze sobą te cewki, zestawiać silnik albo w gwiazdę albo w trójkąt.
    2. Silniki z takim oznaczeniem można łączyć albo w trójkat albo w gwiazdę. Zaleca się połaczenie w trójkąt. przy takim połaczeniu, na każdej z cewek wystempuje napięcie międzyfazowe, czyli 400V. Łącząc w Gwiazdę na każdej z cewek jest napięcie fazowe, czyli 230V. Jak nie trudno się domyśleć moc silnika jest większa w połaczeniu w trójkąt. Gwiazdę stosujemy przy rozruchu z duzymi obciążeniami, lub przy dużych mocach silnika (powyżej 6kW) ponieważ silnik w momencie rozruchu pobieraz 3x większy prąd niż podczas pracy.
    3.Mocy kondensatora się nie dobiera. Kupuje się kondensator specjalnego typu, przystosowany do pracy w takich warunkach, takie kondensatory są stosowane w pralkach i podobnym sprzęcie (kondensatory rozruchowe) jego pojemność dobiera się do mocy silnika, względem tabeli, która gdzieś się na forum przewala.

    0
  • #18 30 Kwi 2009 10:31
    XenonSG
    Poziom 10  

    dokładnie to miałem na myśli z tego co czytałem to chyba 80-100µf na 1kW mocy silnika prawda?
    A co gdy dobiorę zły kondensator który np nie ma oznaczenia? (bo ktoś go pomalował farba?) za mało µf silnik będzie miał kłopot ruszyć a za dużo będzie się grzał? to taka moja ciekawość "co by było gdyby" :)

    0
  • #19 30 Kwi 2009 18:04
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Bardzo ciężko będzie tą sprężarkę napędzić z 1 fazy. Ponieważ:

    1. Wymaga ona silnika o mocy 4kW i obrotach 1500RPM- To bardzo dużo jak na jedną fazę w gospodarstwie domowym.
    3. Kondensator do tego silnika będzie wielkości cegły - to też niedobrze, rozruch silnia z "fazą kondensatorową" nie powinien być stosowany przy tak dużych mocach. Ze względu na prądy jakie musiały by popłynąć przez kondensator, no ale może uda się znaleźć taki, który to wytrzyma.

    0
  • #20 30 Kwi 2009 20:24
    XenonSG
    Poziom 10  

    Kolego te 4kW to według tych danych podanych w moim poście? Nie sugeruj się nimi bo podałem złe, te są bardziej zbliżone:
    Pojemność skokowa 113ccm
    średnica tłoka nominalna 60mm
    skok tłoka 40 mm
    Max obroty 2800/min, przy takich obrotach należy zapewnić sprężarce dodatkowe chłodzenie na podstawie własnych doświadczeń najkorzystniejsze obroty to ok 1400/min
    Poziom oleju łatwy do ustalenia -ilość oleju potrzebna dla zalania sprężarki to 120ml można stosować zwykły olej silnikowy - ta sprężarka nie wymaga oleju sprężarkowego.
    Jest to opis HS14 ale różnica polega tylko na tym, że HS 11 ma mniejszą pojemność ( mniejszy skok tłoka a pojemność nie będzie przekraczać 100ccm).

    Z tego co widziałem w innym temacie to wiele osób do tej sprężarki stosuje silniki około 1,1 kW i chodzi bardzo dobrze.

    Odnośnie mojego silnika to zamontowałem ten:
    Odnawianie kompresora, pomoc przy silniku itp...
    i podłączyłem go w gwiazdę z kondensatorami a że akurat nie mam w domu żadnego 80-100uf to dałem w zasadzie równolegle wszystkie jakie znalazłem i w zasadzie mam "coś" ponad 50uf ale nie wiem dokładnie ile i sprawa wygląda tak:
    -sam silnik bez paska nie startuje z KAŻDEJ pozycji czasami wystarczy obrócić wałem o może 1/8 obrotu i z tej pozycji spokojnie startuje
    -silnik + sprężarka tak samo nie w każdej pozycji startuje ale jak juz ruszy to kreci dość szybko i wylotu powietrza z sprężarki nie da rady ręką zatrzymać.

    Czy mogę przez to sądzić ze gdybym dobrał odpowiedni kondensator to silnik będzie bez większych problemów ruszał?

    Przyszedł mi do głowy pewien pomysł, mam w domu licznik energii elektrycznej cyfrowy w którym mogę sprawdzić chwilowy pobór energii w domu czy jak sprawdzę jaka jest różnica chwilowego poboru podczas pracy silnika na biegu jałowym to poznam chociaż w przybliżeniu jego moc?

    0
  • #21 30 Kwi 2009 20:35
    niutat
    Poziom 37  

    Powodem tego że silnik nie startuje z każdej pozycji może być bicie wirnika i jego ocieranie o stojan lub uszkodzona klatka wirnika.

    0
  • #22 30 Kwi 2009 20:45
    XenonSG
    Poziom 10  

    hmm to nie dobrze bo w takim wypadku nawet dobry kondensator nie pomorze :/

    0
  • #23 30 Kwi 2009 20:50
    niutat
    Poziom 37  

    Zobacz czy na wirniku nie ma śladów ocierania, klatkę można spróbować pospawać jeśli pękniecie jest przy pierścieniu zwierającym.

    0
  • #24 30 Kwi 2009 21:08
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Klatkę masz całą, nie wyobrażam sobie, żeby klatka mogła pęknąć. Ale kondensatory źle musiałeś podłączyć. Jak popchniesz sinik ręką, to wiadomo, że ruszy, i to w tą stronę, w którą popchniesz. Silnik zepnij w trójkąt, i kondensatory podłącz tak jak na obrazku wyżej.

    0
  • #25 30 Kwi 2009 22:21
    XenonSG
    Poziom 10  

    silnik jest spięty w trójkąt a kondensatory są równolegle pod zaciski zewnętrzne, tylko podejrzewam ze mam za małą moc:
    2x20uf
    2x5uf
    3x nie wiem ile takie kwadratowe dość duże

    no i na różne napięcia, musiałbym jeszcze na osiedlu w piwnicy zobaczyć czy nie mam innych :/ ale to jutro

    zapomniałem dodać ze jak zakręcę ręką obojętnie w którą stronę to z kondensatorami silnik ruszy w ta stronę w którą jest spięty, jak zepnę na lewe obroty a zakręcę w prawo to po przestawieniu wału o parę stopni on itak zakręci w lewo

    Zrobiłem dzisiaj mały test i wyszło mi że:
    silnik wyłączony pobór =0 kW
    silnik włączony ale zablokowany żeby nie mógł ruszyć =2,438 kW
    silnik włączony kręcąc sprężarką bez obciążenia =2,411 kW
    silnik włączony kręcąc sprężarką pod obciążeniem =1,998 kW
    silnik włączony kręcąc sprężarką bez obciążenia =1,877 kW
    silnik wyłączony pobór =0 kW

    Więc jakie wnioski?


    P.S. Wyniki te uzyskałem odejmując od chwilowego poboru wskazanego przez licznik w trakcie próby pobór jaki występuje kiedy w domu są uruchomione normalne sprzęty AGD (ok 280 W)

    0
  • #26 01 Maj 2009 21:49
    XenonSG
    Poziom 10  

    a tutaj już nikt nic nie napisze? co z moim eksperymentem ma ktoś jakies wnioski?
    podejżewam ze silnik pobiera więcej mocy niż oddaje wiec moglbym po tym sądzić ze silnik ma około 1,5 kW?

    0
  • #27 01 Maj 2009 22:09
    keszan
    Poziom 20  

    Zamień się ze znajomymi,na silnik 1faz moc 1,1KW.
    Będziesz zadowolony.Sąsiad ma kompresor,
    samoróbkę,zbiornik;100 L,sprężarka od Stara.
    Hula już około 10 lat.
    Zaufaj 0 problemów.

    0
  • #28 01 Maj 2009 22:12
    niutat
    Poziom 37  

    A klatkę i tak masz pękniętą.

    0
  • #29 01 Maj 2009 22:16
    XenonSG
    Poziom 10  

    a skąd te podejżenia że pęknięta? jutro rozkręce silnik i zobacze

    Keszan dlatego miałem nadzieje na silnik od pilarki bo jest 1 fazowy ale niestety nie mam innego znajomi też

    0
  • #30 01 Maj 2009 22:34
    niutat
    Poziom 37  

    XenonSG napisał:
    a skąd te podejżenia że pęknięta?

    Bo tak się zachowuje silnik jednofazowy z pękniętą klatką.

    0
  Szukaj w 5mln produktów