Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kłopot z silnikiem jednofazowym, wyłącznik odśrodkowy ...

29 Kwi 2009 18:21 20703 15
  • Poziom 10  
    Witam, jak w temacie napisane mam problem z silnikiem jenofazowym, który jest zamontowany do sprężarki, sprężarka samoróbka, nie ma zaworu zwrotnego, tylko co wyłącznik ciśnieniowy, ogólnie butla jest z samochodu ok. 80 l i sprężarka z samochodu liaza, 2 cylindrowa, z silnikiem połączona bez żadnego przełożenia, ten silnik ma niskie obroty i ma ładnych 15 lat, moc jaką przypuszczam to ok 2 KW. Kondensator ok. 115µF i wyłącznik ośrodkowy z którym mam problemy. Ten silniczek dawał sobie spokojnie z tą sprężarką rady, ale po jakimś czasie zaczął się jarać styk od wyłącznika ośrodkowego. Siedziałem nad nim cały dzień, czyściłem i regulowałem bez żadnych postępów. Myślałem, że jeśli on jest tam to styk jego powinien być obliczony. Z rozruchem było tak w miarę, najgorzej jak właśnie nabite jest 6 atmosfer i próbował sie włączać to miał ze 3 sekundy takiego spowolnienia. Potem już jak ruszył tak kręcił i kręcił. Właśnie teraz po fakcie, jak już odmówił posłuszeństwa to przyszło mi na myśl, żeby dać mu tam stycznik i niech on ma to całe obciążenie. Chciał bym w ogóle ominąć ten wyłącznik i wsadzić tam jakiś układ elektroniczny, co wy na to? Poproszę o schemat i sobie dam rade. Pozdrawiam :)

    Poprawiono pisownię, przecinki, spacje, zdania rozpoczynamy wielką literą.
    Proszę w swoich wypowiedziach używać polskich znaków diakrytycznych - ą, ę, ś, ł itd.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Znaki_diakrytyczne
  • Relpol przekaźniki
  • Moderator
    W silniku jednofazowym kondensator i wyłacznik odśrodkowy służą wyłącznie do rozruchu, a nie do pracy. Więc jesli masz problemy z wyłacznikiem odśrodkowym przy końcu cyklu roboczego sprężarki, to coś jest nie tak. To powinno działać nawet wtedy, jeśli zamiast wyłacznika odśrodkowego dasz zwykły wyłacznik klawiszowy sterowany twoim palcem. Tylko abyś wiedział kiedy przełączać.
    Myslę, że żaden schemat nie jest więc potrzebny.
    Jeśli silnik nie jest przeciążony, to zmniejsz naciąg sprężynek w odśrodkowym, aby odstawienie uzwojenia rozruchu następowało wczesniej.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 36  
    Witam !
    Rabin999 jeśli możesz dołącz zdjęcie tego wyłącznika.
    Jeśli silnik był produkowany w Poznaniu to mogę pomóc.
    Pozdrawiam. Stefan GG6293398

    schemat silnika jedno fazowego ze zmianą kierunku obrotów:
    Kłopot z silnikiem jednofazowym, wyłącznik odśrodkowy ...
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    panowie , nie rozumiecie mnie , chcę schemat elektronicznego rozruchu do takiego silnika , nie mam siły już z regulacją tego wyłącznika ośrodkowego . schemat połączenia kondensatora z wyłącznikiem i uzwojeniami jak najbardziej rozumiem i go mam na denku puszki z łączeniowej więc podziękuje , ale ja proszę żeby jakoś obejść ten wyłącznik i dać płytkę elektroniczną . pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Witam !
    Nie dawaj żadnego wyłącznika elektronicznego, wystarczy
    przycisk np taki jak przy dzwonku, trzeba go podłączyć w miejsce wyłącznika odśrodkowego. W czasie rozruchu silnika
    trzeba go nacisnąć na kilka sekund aż silnik nabierze obrotów, to wszystko ! Jeśli masz problem ż wyłącznikiem odśrodkowym to sfotografuj go i zamieść zdjęcie, W latach 70, 80tych pracowałem przy silnikach SFe90L4, SFe90S4, itp. Wiem jak reguluje się wyłączniki odśrodkowe.
    Przyczyn złego rozruchu silnika jedno fazowego może być kilka:
    1. Zwarcie w uzwojeniu.
    2. Przebicie uzwojenia. (przepalenie izolacji silnika)
    3. Uszkodzenie kondensatora. (zwarcie, przerwa, utrata pojemności)
    4. Zatarty, zabrudzony wyłącznik odśrodkowy.
    5. Nadpalone styki wyłącznika odśrodkowego.
    6. Zatarte łożyska.
    7. Za duże obciążenie podłączone na wale silnika.
    Wyłączniki odśrodkowe przy silnikach 1470obr/min były tak regulowane aby odłączały uzwojenie pomocnicze i kondensator rozruchowy w zakresie od 1050 - 1350obr/min. Próby rozruchu rób przy silniku bez obciążenia.
    Powodzenia życzę, pozdrawiam Stefan GG6293398
  • Poziom 10  
    Chcę żeby ten rozruch odbywał się automatycznie . postanowiłem to zrobić na elektronice ale nie mam schematu ...
    a wyłącznik ośrodkowy ma wypalone styki ... .
    Jeśli by się nie dało to chciał bym odkupić od kogoś nowy
  • Poziom 36  
    Daj zdjęcie tego wyłącznika.
    Trzeci raz o to proszę.
  • Poziom 13  
    rabin999 napisał:
    Chcę żeby ten rozruch odbywał się automatycznie . postanowiłem to zrobić na elektronice ale nie mam schematu ...
    a wyłącznik ośrodkowy ma wypalone styki ... .
    Jeśli by się nie dało to chciał bym odkupić od kogoś nowy


    Ale co chcesz robić automatycznie załączać cały kompresor czy tylko wyłączać kondensator i uzwojenie rozruchowe po starcie.

    Warsztatowy i niezawodny sposób na wypalone styki bierzesz 2 śrubki i nakrętki 3mm wkręcasz w miejsce styków szlifujesz główki żeby powierzchnia styku była lepsza i gotowe pochodzi następne 5 lat
  • Poziom 27  
    Witam........

    Przeanalizowałem problem i najprościej to faktycznie zregenerować styki, ale nie zwykłymi śrubkami ,jeśli już to w ostateczności masiężnymi.
    Następnie wyregulawać wyłącznik ciśnieniowy na dużo mniejsze ciśnienie startowe bo te 2,2kW mocy silnika przy dwucylindrowej sprężarce i sześciu atmosferach na starcie to nieporozumienie.
    Jeśli upierasz się przy rozruchu elektronicznym to w prosty sposób załóż jakąkolwiek "czasówkę" i doświadczalnie dobierz czas rozruchu.

    Powodzenia..............
  • Poziom 10  
    hobbyelektronik to nawet jest pomysł ale zastanowię się jeszcze . a fotki zrobię jutro . muszę dokupić jeszcze zawór zwrotny bo nie ma co tak się męczyć z tymi śróbkami mi się nie podoba ... jak już to przez stycznik i wyłącznik ośrodkowy , ale mowie że nie da się go wcale wyregulować , po za tym on miał to kółko połamane i do nitowane jest na wierzch nowe , było to dość staranie zrobione . więc on na pewno nie będzie działał , nawet jak uda mi się go odpalić bez złączania śrubokrętem dwóch kabli to gdy dostanie obciążenia to styk się włącza , a jeśli go odegnę dalej to wcale niema rozruchu:( . Uświadamiam was że nie jestem tołmanem i z regulacjami poszczególnych urządzeń sobie radze bardzo dobrze , mam wyobraźnie tylko tego po prostu się nie da


    a co do tej czasówki to prosił bym o jakiś prosty schemat na układzie , z regulacją 0-20 sekund
  • Poziom 36  
    Witam !
    Posiadam część ruchomą i nieruchomą wyłącznika odśrodkowego od silnika 1,1kW 1470obr/min, tylko czy będzie pasował ? ( czy jest taki sam ? ) to ja nie wiem dlatego potrzebna fotka, fotki !
    Pozdrawiam. Stefan Poznań

    Dziękuję za scalenie postów,
    Między tymi postami był inny post z linkami do zdjęć ( ktoś go usunął ).

    Scaliłem posty. Korzystaj z przycisku Zmień!
    [Akrzy]


    Witam !
    Zdjęcia widziałem.
    To jest ten wyłącznik.
    Wymiary części stałej :
    rozstaw otworów mocujących 93mm
    średnica wewnętrzna pierścienia 65mm
    średnica zewnętrzna pierścienia 86mm
    Wymiary części ruchomej :
    średnica wewnętrzna pierścienia 33mm
    średnica zewnętrzna pierścienia 82mm
    proszę o kontakt GG6293398 lub sp3ots(małpa)o2.pl
    Pozdrawiam.
  • Poziom 22  
    Można też zastosować przekaźnik czasowy z opóźninym odpadaniem stykówz czasem 1-2 sek dobrać doświadczalnie.
  • Poziom 26  
    Kolego rabin999, po co kombinować, przewiń silnik na 3 fazy. Dodasz stycznik do wył. ciśnieniowego i po problemie. Zero problemów przy rozruchu.
  • Poziom 12  
    witam u mnie podobny problem szczególnie w zimie jest problem z uruchomieniem silnika przy kompresorze tzn załancza sie na kilka wolnych obrotów i gasnie i tak kilka kilkanaście razy po czym ilosc tych obrotow narasta i po któryms razie normalnie sie uruchamia. wydaje mi sie ze jest jakiś termik który odcina napięcie. pomyślałem ze moze olej za gęsty przy niskich tem. ale nawet po wymianie jest tak samo. latem ten problem jest mniejszy o tyle tylko ze jak chcę uruchomić na przedłużce to jest podobny problem co w niskich temp. mimo że przekrój przewodów jest wystarczajaco gruby