Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo 850 2,5 lpg a zawór wolnych obrotów

30 Kwi 2009 18:19 5151 6
  • Poziom 9  
    Po strzale obroty skoczyły na gazie do 2000. Poradziłem sobie z tym zaślepiając obieg zaworu wolnych obrotów (przepływomierz i tak odłączony). Nie daje mi jednak spokoju taki problem: Jeśli zawór steruje tylko powietrzem jałowego biegu, to co się z nim dzieje gdy przepustnica zostanie otwarta ? Zawór jałowego biegu się zamyka ? Co się z nim dzieje podczas pracy na lpg ? Jeśli przełączenie następuje przy 2500 obrotów i jest zamknięty, to czy otwiera się gdy przepustnica zostanie zamknięta ? Próbuję zrozumieć zasadę działania. Może ktoś mnie oświecić ?
  • Moderator Samochody
    Gaz sekwencja? jak nie to pewnie masz uszkodzoną lub nie domkniętą przepustnicę bo powinien teraz gasnąć na lpg z zamkniętą na benzynie w sumie też.
  • Poziom 9  
    Instalacja LPG 2 generacji z emulacją sondy. Przepustnica jest chyba minimalnie uchylona. Wynika to z ustawień. Instrukcja każe dokręcić śrubę regulacyjną bez luzu, a potem dokrecić ją jeszcze o pół obrotu. Twoim zdaniem powinna byc calkowicie zamknięta ?
  • Poziom 14  
    Witam.
    To co jest głównym problemem, za wysokie obroty czy zasada działania silnika krokowego?

    Moim zdaniem za duże obroty po strzale gazu to wynik tzw. lewego powietrza. Strzał lekko coś rozszczelnił i zasysa gdzieś bokiem i podwyższa obroty. Na jakichś wężach podciśnień, pod jakąś uszczelką. Ja kiedyś bardzo długo nie mogłem zlokalizować lewego powietrza, też jakoś dławiłem układ i jakoś chodził. W końcu został jeden element, na którym mogło być nieszczelnie, uszczelka pod kolektorem ssącym. Po wymianie wszystko było OK. Ale częściej jest to przetarty wąż, lub luźna obejma na jakimś przewodzie gumowym.

    Silnik krokowy jest sterowany z ECU (komputera) samochodu i pracuje zawsze, na gazie też. Jego zadaniem jest dawkowanie powietrza (omijając przepustnicę) w taki sposób, żeby wolne obroty były ok zarówno na ciepłym jak i zimnym silniku. Parametrem wejściowym do sterowania silnikiem krokowym jest temperatura silnika (czasem również odczyt sondy lambda i/lub sygnał czujnika spalania stukowego lub innego "miernika obciążenia").

    Oczywiście uszkodzony krokowiec też może podbijać obroty.
    W zależności od budowy może się nie domykać od dużej ilości zabrudzeń lub uszkodzenia (wyrobienia) elementu regulującego prześwit krokowca.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    A ja mam pytanie co się dzieję z zaworem przy pełnym otwarciu przepustnicy?? Zawór też pozostaje otwarty??

    Pozdrawiam
  • Poziom 14  
    To trochę niefortunne sformułowanie. W poprzednim poście napisałem, że PRACUJE zawsze, więc przy pełnym otwarciu przepustnicy też. Ale nie jest to tak, że albo jest otwarty albo zamknięty. Taki silniczek ma nawet kilkaset położeń (stąd nazwa silnik krokowy). W silniczkach takich jak np. w Oplach jest oś na ślimaku i w zależności od parametrów silniczek wkręca lub wykręca oś ustawiając wielkość szczeliny, którą przepływa powietrze. W silniczkach takich jak w VW lub Audi z lat 90-tych tak naprawdę nie jest to silniczek krokowy, tylko taki zawór elektromagnetyczny, który albo odciąga taką zapadkę, albo wykonuje drgania (czuć je wyraźnie przy dotknięciu ręką) tłoczkiem.
    Bardziej konkretnych informacji można poszukać w iternecie,
    po polsku nazywa się to zawór stabilizacji biegu jałowego a po angielsku IAC
    Idle Air Control.
    Najlepiej jednak znaleźć opis konkretnego układy regulacji silnika i układu wtryskowego. Czyli szukać opisu lub instrukcji serwisowej układu (nie wim jaki tam jest u Ciebie. K-Jetronic, Zetec, Digifrant itp. itd.

    O, znalazłem, np. na stronie astra(kropka)autokacik(kropka)pl
    w dziale Technika jest punkt pod nazwą "Układ Motronic".
    Bardzo obszerne i rzeczowe omówienie wielu elementów układu wtryskowego. Polecam.
  • Poziom 2  
    U mnie po strzale długo nie mogłem opanować wolnych obrotów. Badania szczelności układu dolotowego samostartem nie wykazały nieszczelności. Komputer też nie sygnalizował żadnych błędów. Okazało sie ze wspornik link gazu na przepustnicy się lekko wygiął przez co nie domykało przepustnicy.