Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Implementacja komputera spalania własnej produkcji.

BizU 02 May 2009 14:41 1370 9
  • #1
    BizU
    Level 10  
    Witam szanowne koleżanki i szanownych kolegów.

    Proszę o radę. Mam do czynienia z Fordem Sierra 1.8TD, czyli silnik z pompą LUCAS ITCI.20 - całkowicie mechaniczna pompa.
    Potrzebuje zmierzyć ilość paliwa jaka się dostaje do pompy za pomocą przepływomierza.

    Poproszę o pomoc w wyborze odpowiedniego przepływomierza (średnica kanału dolotowego to ok 5mm, powinien wytrzymać przepływ do 6 cm3 na sekundę). Dedykowane do aut są bardzo drogie, a to projekt raczej nie przewiduje.
    Jeszcze mam jeden problem:
    Mianowicie potrzebuje zliczyć ilość obrotów wału napędowego (RWD).
    Ciężko mi coś konkretnego wymyślić. Proszę o pomoc również w tym zagadnieniu.

    Co do projektu:
    Projekt oparłem na ATMega8, mam już zrobione pokazywanie informacji na wyświetlaczu od nokii 3310. Jak do tej pory mam podłączony pod ADC sygnał od termistora (temperatura zewnętrzna), szybkościomierz, i akumulator. Oczywiście wszystko odpowiednio zabezpieczone i przeskalowane. Potrzebuje jeszcze podpiąć pod to dane z przepływomierza i wału, aby softowo poobliczać przejechany dystans/ spalanie średnie/chwilowe. I pozostałe dane o aucie.

    Proszę o doradztwo w tych 2 kwestiach.

    Pozdrawiam.
  • #2
    kybernetes
    Level 39  
    Kolego BizU, a jak zamierzasz obliczyc rzeczywista ilosc wtryskiwanego paliwa? Pompa jest chlodzona i smarowana paliwem, ktore jest przez nia przetlaczane w duzym nadmiarze. Stosunek ilosci paliwa wtryskiwanego do cylindrow do tego, ktore przeplywa przez pompe jest bardzo maly a w dodatku zmienny. Do tego czesc paliwa splywa przelewami wtryskiwaczy...

    Pozdrawiam
  • #3
    emeryt2
    Level 42  
    Ilość spalonego paliwa , w tym przypadku, to różnica pomiędzy dostarczonym paliwem /zasilaniem / a powrotem.
  • #5
    kybernetes
    Level 39  
    Wydaje mi sie, ze taki uklad roznicowy pomiaru paliwa (przy tych przeplywach) musialby byc niezwykle precyzyjny a co za tym idzie drogi i awaryjny...
  • #6
    BizU
    Level 10  
    hej.
    Wychodzę z założenie, że to co się dostanie do pompy paliwa to się spali. Owszem jest kanalik powrotny, ale jego w tym przypadku można pominąć. Być może nie będę miał precyzyjnych pomiarów spalania chwilowego, ale przy dłuższym probówkowaniu wartość powinna być miarodajna.

    Macie pomysły co mogę użyć w tym rozwiązaniu, co nie zrujnuje mnie finansowo?
    Co do prędkości obrotowej odczytanej z alternatora to oczywiście odpada, musi byś prędkość obrotowa wału.
    Choć teraz myślę że odpowiednio przetworzone dane z prędkościomierza dadzą mi odpowiedź.
  • #7
    ociz
    Moderator of Cars
    Bardzo błędne założenie bo więcej tego paliwa wraca spowrotem do baku niż zostaje spalone.
    BizU wrote:
    Co do prędkości obrotowej odczytanej z alternatora to oczywiście odpada, musi byś prędkość obrotowa wału.

    To dzielić w szkole nie uczyli?
  • #8
    BizU
    Level 10  
    ociz:
    Nie ma kanaliku powrotnego do baku. Jest kanalik powrtony z wtrysków do pompy. Wystarczy zobaczyć na pierwszy lepszy rysunek ITCI.20. Stąd moje założenie o 1 przepływomierzu.

    Proszę, myślałem że mam do czynienia z poważnymi ludźmi. Jak wspomniałem chodzi o prędkość obrotową wału (po to dopisek RWD, aby można było zrozumieć że chodzi o wał pędny, a nie rozrządu/korbowy, zresztą to wynika z kontekstu), ale mniejsza o to. Już sobie tak na prawdę poradziłem z tym.

    Z całym szacunkiem prosił bym o rzetelne podpowiedzi. Jak ukończę projekt dodam go do DIY. Prosił bym o pomoc w doborze odpowiedniego przepływomierza do Oleju Napędowego.
  • #9
    kybernetes
    Level 39  
    Kolego BizU, obawiam sie, ze jednak sie mylisz i w twoim silniku jest powrot paliwa z pompy do zbiornika (jak zreszta w kazdym silniku diesla). Prosze, obejrzyj dokladnie ten uklad. Paliwo w pompie ITCI 20 smaruje, chlodzi i wykonuje prace uruchamiajac wewnetrzne elementy pompy w rodzaju np. przestawiacza kata wtrysku. To wszystko wymaga dosc sporego jego przeplywu o czym juz wyzej ja i inni koledzy wspomnielismy. Mierzac sama ilosc paliwa doplywajacego do pompy nie bedziesz mogl okreslic jego wydatku.
  • #10
    BizU
    Level 10  
    Hej, co prawda schematu nie mam. Ale musicie mi uwierzyć na słowo. Nie ma zlewu nadmiaru paliwa z pomp ITCI(10/20/30 pewnie i 40) do baku. Nadmiar paliwa z wtryskiwaczy jest z powrotem cofany do pompy. (jak by sprzężenie zwrotne). To jest stara konstrukcja, nie ma odcięcia dopływu paliwa podczas wyhamowywania silnikiem. Proste, mechaniczne ssanie paliwa poprzez podciśnienie. Możemy sie wykłócać, generalizować co jest w każdym dieslu nie zależnie od daty produkcji. Ale to nie jest przedmiotem tematu.

    Na prawdę nie oczekuję od Was wyjaśniania mi na jakiej zasadzie działa mój silnik, przy którym spędziłem trochę czasu.

    Proszę Was, elektroników o pomoc w doborze przepływomierza. Nawet sytuacja w której bym potrzebował 2, do różnicowania wymaga posiadania wiedzy n.t. samego czujnika.