Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

POMOCY!! Zwalona płyta, ram czy zasilacz???

_Damian_ 03 May 2004 22:53 3387 31
Tespol
  • #1
    _Damian_
    Level 21  
    Witam!!
    Mata taki problem z kompem ECS K7S5A + Athlon 1,2 (133)+ Ram 128MB(133)+SEAGATE U6 40GB + K. sieciowa +SB 128PCI+ Tuner TV+ CD +DVD. Otóż komputer resetuje mi sie w trakcie pracy. Żeby temu zaradzic to musze obniżyc magistrale ze 133 do 100 Mhz i pracowac na 900 zamiast 1,2Ghz. Na początku myślałem że to wina grafy,miałem TNT2 teraz kupiłem GF2 GTS i to samo. CZy to może być wina zasilacza?? (300W)

    Drugi problem:
    Po naciśnięciu przycisku Power, komputer zamiast przejsc do wykrywania urządzeń, sam sie resetuje cały czas i żeby uruchomic kompa to musze : zanim nacisne Power, przytrzymac reset->właczyc Power, dalej trzymając reset (komp stoi) czekac jakis czas (20s-1min)->puścic reset. I jak monitor cyknie (dostanie prąd do karty graficznej) to juz wiem ze sie uruchomi. WIDZICIE JAKI MAM CYRK!!
    POMOCY!!!
  • Tespol
  • #2
    SQ9PXB
    Level 27  
    hmm, ten drugi problem to wydaje mi sie, ze zamienione miejscami sa kabelki od powera i resetu - sprawdz czy w dobre miejsca na plycie sa podlaczone

    natomiast jesli chodzi o problem pierwszy to byc moze procek zabardzo sie grzeje, sprawdz jego temp. na biosie - jesli wyzsza od ok 65-70 stopni to to moze byc przyczyna
  • #3
    _Damian_
    Level 21  
    Na procku mam cały czas ok 48-50st. (miedziany radiator). A co do tych kabelków to chyba dobrze są podłączone bo po pewnym czasie komp sie uruchomi. Tylko musze reset trzymac jakis czas (jak nacisne sam Power ot sie ciągle resetuje).
  • #4
    wunet
    Level 11  
    Kumpel miał ten sam problem (duron 1200) - po odpaleniu kompa restartował mu sie kilka razy, zanim "zatrybił" - pomogła zmiana zasilacza.
    Wuprubój inny zasilacz, lub wypnij wszystkie napędy (CD, DVD, CD-RW), i wtedy odpal - jeśli to pomoże to 100% zasilacz nie wyrabia.

    Pozdrawiam.
  • Tespol
  • #5
    szel
    Level 20  
    Skontroluj wartości napięć zasilających. Wiele biosów zawiera pozycje pozwalające odczytać wartości napięcia podawanego przez zasilacz do komputera podczas jego pracy. Jeśli Twój bios tego nie zawiera możesz skorzystać z programów diagnostycznych, które to zrobią - np Aida32. Będziesz wiedzieć czy zasilacz pracuje poprawnie.
  • #6
    _Damian_
    Level 21  
    Witam! mam takie wartości:
    Magistrala 100Mhz
    Vcore ----------1,744V
    Vcc2,5v--------2,480V
    Vcc3,3V--------3,152V
    +12V-----------12,416V
    SB3V-----------3,296V
    -12V----------- -11,393-721(skacze)
    SB5V-----------4,865V
    VBAT-----------3,296V

    Magistrala 133:

    Vcore ----------1,744-60V (powinno być 1,760 ciągle, a przeskakuje)
    Vcc2,5v--------2,480V
    Vcc3,3V--------3,152V
    +12V-----------12,544V
    SB3V-----------3,296V
    -12V----------- -11,557-639(skacze)
    SB5V-----------4,865V
    VBAT-----------3,296V
  • #7
    SQ9PXB
    Level 27  
    hmm, napiecia wygladaja ok (u mnie tez skacze Vcore , tylko ze przy magistrali 100 mhz), pozatym tak sie sklada ze mam dokladnie ta sama plyte i takiego samego procka - sprawdzilem u siebie, magistrale mam ustawiona na 100 mhz, i procka mi pokazuje 1200 - czyli jest ok, ale jak przestawie na 133 mhz to wogole sie komp nie wlacza.... hmm, moze ty tam masz 900 a nie 1200 :> i jak ustawiasz na 133 to sie on poprostu podkreca? heh
  • #8
    _Damian_
    Level 21  
    Hmm w sklepie taki dali 3 lata temu :D
    Aha robie test w SiSoft Sandra 2003 i pisze mi tak: (na magistrali 100)

    Speed 896MHZ
    Model number 896 (estimated)
    Performance rating 1192(estimated) To moze byc znak ze to jednak 1,2Ghz???
  • #9
    skywalker
    Level 22  
    Obejżyj kondensatory na płycie głownej czy nie są przypadkiem wybrzuszone te duze obok procesora jezeli są jakies bardzo krzywe albo
    jezeli mają górne bleszki wybrzuszone to to jest przyczyna
  • #10
    TONI_2003
    Moderator
    Witam! ...czyli reasumując dla mnie osobiście żadne pomiary napięcia programami nie są do końca wiarygodne ,dalej jak napisałeś kompa masz tego masz trzy lata i jak mniemam cały czas tak nie było,więc dla mnie i to na pewno winny jest zasilacz , a to że ma 300W to już całkiem o niczym nie świadczy ( nie napisałeś jakiej jest firmy oraz jaki model !!! ) Trzy lata dla zasilacza to jest i tak dużo . Proponuję jego naprawę lub jak kto woli konserwację lub podmianę na w miarę porządny zasilacz (choćby tylko do testów by się przekonać ) no i tak jak kolega post wyżej napisał obejrzenie płyty pod kątem elektrolitów należy zaglądać jeszcze od spodu ( pomiędzy płytą a elektrolitem też bywają wycieki ) .Pozdrawiam
  • #11
    szel
    Level 20  
    Te minimalnie skaczące napięcia mogą być objawem wyschniętych filtrujących kondensatorów elektrolitycznych w zasilaczu. to daje niestabilność zasilania.
  • #12
    _Damian_
    Level 21  
    Za waszą radą sprawdziłem kondensatory na płycie gł. Wszystkie wyglądają normalnie.
    Zasilacz mam taki : CODEGEN 300W Model 250AX1
    Czy to dobry zasilacz czy raczej jakis szmelc?
  • #13
    wunet
    Level 11  
    Ja i kumpel mieliśmy te same zasilacze - jego nie wyrabiał, a gdy podłączył mój to chodził bez problemów - więc zależne jest to też od danego egzemplaża.

    Z moim jeszcze nieałem nigdy problemów (Abit BE6-II, Celeron 950@1100, 512 MB SDRAM, CDRW, HDD 40GB, a do tego kilka wentylatorków - napięcia w normie :lol: )

    Sprubój pomienić zasilacz - to sie przekonasz.

    Pozdrawiam !!!
  • #14
    TONI_2003
    Moderator
    _Damian_ wrote:
    Za waszą radą sprawdziłem kondensatory na płycie gł. Wszystkie wyglądają normalnie.
    Zasilacz mam taki : CODEGEN 300W Model 250AX1
    Czy to dobry zasilacz czy raczej jakis szmelc?

    Witam ! Chciałbym Cię nie martwić ale moim skromnym zdaniem ten zasilacz jest na samym szczycie zasilaczy made in szmelc stwarza sam w sobie potencjalne zagrożenie dla kompa w jakim pracuje i to pomijając fakt że 300Wat to on ma tylko napisane ( poszczególne modele bardzo się od siebie różnią wykonaniem ale to można stwierdzić dopiero po otwarciu .Pozdrawiam :wink:
  • #15
    szel
    Level 20  
    Sprawdź system antywirusem - może coś w nim siedzi.
  • #16
    _Damian_
    Level 21  
    Tzn jak ustawie magistrale na 100Mhz (9x100) to komputer chodzi bardzo stabilnie. A jak przestawie magistrale na 133 (9x133 czyli na nominalną predkosc procka 1,2) to komp sie wiesza.
  • #17
    raul777
    Level 11  
    powiem Ci ze mam ten sam procesor,ta sama dokladnie plyte glowna,ten sam dysk,ta sama grafike i ta sama dzwiekowa.problem masz taki mianowicie ze masz zle paste miedzy prockiem a radiatorem.warstwa jest albo za cienka albo za gruba.powinna byc tak polozona zeby zakrywala caly rdzen i nie byla za gruba.i dobrze zaloz radiator.ja to samo mialem kiedys i potem jak wyjmowalem radiator a potem zakladalem.musialem poprawic i juz jest good
  • #19
    _Damian_
    Level 21  
    Hmm ale ja nie mam 1200+ tylko Athlona 1,2Ghz Thunderbird (133Mhz)

    Aha . Raul777 tobie to chodzi z magistralą 133 czy 100?
  • #20
    raul777
    Level 11  
    no ja mialem to samo.przestawialem na wyzsza magistarle i juz sie wieszal albo najlepeij reset zapodawal,jakby to byl zasilacz jak to koledzy wyzej radza to by siadal przy magistarli nawet 100mhz.ale jak mowisz tak jest ok to to jest na pewno wina chlodzenia.i nawet najlepszy cooler ci nie zalatwi sprawy skoro odprowadzanie ciepla z jadra do radiatora bedzie nieteges.mowie ci...narka.mialem ten sam problem i go rozwiazalem prosto bez zadnych kosztow.
  • #21
    brombal
    Level 19  
    tzok wrote:
    Athlon 1200+ NIE pracuje z zegarem 1,2GHz !!! To 1200+ to Pentium Rating lub Performance Rating.

    tak ale nie zaprzeczysz ze predkosc szyny dla atlona to 133 wiec niema to znaczenia ze on nie jest 1200 czy jest gosc nie pisze ze podkrecal proca .

    podmien zasilacz i jesli nie pomoze to sprawdz czy istnieje na twojej plycie mozliwosc ustawienia proca na 133 a ramu na 100 bo moze tu tkwi problem czesto mialem takie przypadki i po ustawieniu proc/ram 133/100 pomagalo albo wymiana pamiatki
    pozdrawiam
  • #22
    Zibers
    Level 14  
    Sprawdź czy aby na pewno jest to Athlon z szyną 133 MHz, powinien mieć oznaczenie A1200AMS3C, bo jeśli ostatnia litera będzie B to jest to szyna 100 MHz i robią się jaja. Moim zdaniem to jednak jest wina zasilacza!
  • #23
    DWAserwis
    Level 29  
    Stare Atlony 1200 miały szynę 100MHz i mnożnik stały 12 , a ty usilnie próbujesz go puścić na 1596MHz i to ci się nieuda - no chyba że go dasz w ciekły azot i zasilacz około 1000Wat :lol:

    A koniecznie musisz zfleszować bios, bo pokazuje bzdurny wynik 900mhz - czyli bios niejest przystosowany do tego procka i nieobsługuje go w pełni - może go nawet obsługiwać jako zwykłego durona i niekożystać z Cache w tym procku
    http://www.ecsusa.com/downloads/bios.html
    Przed fleszowaniem koniecznie sprawdz jaką wersje płyty masz ( możesz ją uziemiś na stałe) pisze to pomiędzy słotami na środku płyty
    K7S5A PCB 1.0x
    K7S5A2 PCB 1.0/1.0a
    K7S5A PCB 1.X/3.X
    K7S5AF PCB 1.0x
    Co do zasilacza to codegeny miały one żywotność lekko ponad rok potem zaczynały dawać zaduże napięcie 12V i paliło CDRomy i dyski a zamałe 5V i 3,3V i uszkadzało płyty główne , a jak padało im napięcie stendbayowe SB 5V to komp miał problemy ze startem.
    Atlony potrzebują przy starcie niezłego prądu i do tego jeszcze dyski , wentylatory i CDR dla roskręcenia tależy i jak już wystartuje to wystarczy zasilacz 150W ale do startu to grubo ponad prawdziwe 250Wat.
  • #24
    Wujek Dobra Rada
    Level 17  
    najlepszy biosik znajdziesz tutaj
    a zmiana zasilki powinna pomoc
  • #25
    wunet
    Level 11  
    DWAserwis wrote:
    ....Co do zasilacza to codegeny miały one żywotność lekko ponad rok potem zaczynały dawać zaduże napięcie 12V i paliło CDRomy i dyski a zamałe 5V i 3,3V i uszkadzało płyty główne , a jak padało im napięcie stendbayowe SB 5V to komp miał problemy ze startem....


    :roll: hmmmm.... jutro lece po nowy zasilacz :? , chociaz jak narazie mój chodzi ponad 2 lata i jeszcze niczego nie spalił, lecz wole się ubezpieczyć 8)

    Pozdrawiam :)
  • #26
    _Damian_
    Level 21  
    DWAserwis wrote:
    Stare Atlony 1200 miały szynę 100MHz i mnożnik stały 12 , a ty usilnie próbujesz go puścić na 1596MHz i to ci się nieuda - no chyba że go dasz w ciekły azot i zasilacz około 1000Wat :lol:



    Ale ja czytałem ze jest seria Athlonów Thunderbird z magistalą 133. I swiadomie takiego kupiłem. (tzn w sklepie powiedziasłem że chce konkretnie TEN model, a nie dowolny 1,2)
  • #27
    wieku
    Level 11  
    Też miałem taki problem. U mnie było to spowodowane ewidentnie zasilaczem. otóż jest taka prawidłowość że w moim 5 letnim kompie, stary zasilacz Codegena chodzi aż chuczy a w rocznym, zasilacz codegena już się posypał. Proponuje podłączyć zasilacz i poprostu miernikiem uniwersalnym posprawdzać napięcia na przewodach i co ważniejsze posprawdzać stabilność. (czyli po obserwacji 10-o sekundowej sprawdzić czy są wachania). A w skrajnym przpadku proponuje zakupić zasilacz Chieftecha lub Modecoma.
  • #28
    DWAserwis
    Level 29  
    Warto pomyśleć o dobrym zasilaczu - od jego zależy stabilność naszego komputera - i żywot podzespołów w komputerze - wszelkie próby naprawy to bezsens i szkoda zabawy jak dobry zasilacz - koniecznie z dłuższą gwarancją np 3lata to niecałe 100zł np huntek 300W i jest bardzo cichy (zależnie od temperatury kręci wiatrakiem) a częste padanie twardych dysków to sprawa zasilacza gdzie zamiast 12V +/- 5% to skacze nawet do 18V można to zobaczyć na oscyloskopie lub szybkim mierniku analogowym - na cyfrówce tego się niezobaczy.
  • #29
    piotr.poz
    Level 12  
    ha! Też mam ECS K7S5a, athlon 1800 xp, 256 ddr ram, gainward gf 3 ti/450 GS itd. Problem ten sam - działa na max. FSB ustawionym na 124/124 (wykrywa jako 1600xp). Powyższe ustawienie FSB jest mozliwe tylko na bios-ach overclockerskich, w standardowym bedzie działał tak jak podajesz tylko na 100/100. Co ja nie robiłem, co nie kombinowałem, ile sie nie naszukałem w sieci o tej badziewnej płycie, jaka jest ECS k7s5a. W każdym razie wielu ludzi ma ten sam problem jak my (trzeba przyznać, że wielu też chwali sobie tą płytę, ale procent tych, którzy narzekają jest zatrważajacy). :? Co można zrobić? 1)Po pierwsze zmienić RAM na dobrej marki DDR-y. Nie stosować DIMM. Po takiej zmianie moj problem (który polegał na nieustannych zwiechach w grach 3d) ustał na jakiś rok. Niestety od ok 2 miesiecy zaczęło się znowu. 2) W sieci przeczytałem że można zdjąć radiator z chipsetu płyty głównej i założyć go przy użyciu pasty twermoprzewodzącej (cienka warstwa) i dwóch małych kropelek super glue na przekatnych krawędziach (inaczej spadnie). Ten radiator firmowo przyczepiono na zwykła taśmę dwustronna, która źle odprowadza ciepło, dlatego gdy dotkniesz radiator podczas pracy, to jest on zimny. Tak zrobiłem i rzeczywiście teraz czuć, ze mocno odprowadza ciepło,jednak nadal się zawiesza przy 133/133 a; 3) kolejnym problemem może być, tak jak mówili moi przedmówcy , zasilacz. Też mam codegena, tyle że 350 W i po przeczytaniu testu zasilaczy w jednym z wiodacych serwisów internetowych chwyciłem się za głowe. Przy większym obciazeniu napięcia testowanego badziewia w ogóle nie mieściły się w normie. Ostrzegano, żeby nie kupować takiego shita. Myślę, ze ostatnim możliwym rozwiązaniem bedzie zmiana zasilacza. Sam się do tego przymierzam. Jeśli zmienisz wcześniej, to daj znać jak wyszło. Podejrzewam jendak, ze to po prostu wada K7S5A, chyba,że jest ona szczególnie wrażliwa na kiepskie zasilacze.
    Tyle w moim nieco przydługawym poście. Pewnie nic nie poradziłem, ale wiesz przynajmniej,że wielu ma problem na systemach budowanych na tej płycie. Pozdrawiam i zycze powodzenia! :)
  • #30
    kondziub
    Level 21  
    DWAserwis wrote:
    Warto pomyśleć o dobrym zasilaczu - od jego zależy stabilność naszego komputera - i żywot podzespołów w komputerze - wszelkie próby naprawy to bezsens i szkoda zabawy jak dobry zasilacz - koniecznie z dłuższą gwarancją np 3lata to niecałe 100zł np huntek 300W i jest bardzo cichy (zależnie od temperatury kręci wiatrakiem) a częste padanie twardych dysków to sprawa zasilacza gdzie zamiast 12V +/- 5% to skacze nawet do 18V można to zobaczyć na oscyloskopie lub szybkim mierniku analogowym - na cyfrówce tego się niezobaczy.


    Co do tej gwarancji to tez jest roznie. Jakies pol roku temu kupowalem zasilacz do kompa bo stary sie zepsul. Stwiedzilem ze doloze i kupie jakis lepszy z dluzsza gwarancja. Wybralem sobie model z dwuletnia gwarancja. Jak go kupowalem to sie spytalem sprzedawcy co obejmuje ta gwarancja a on mi odpowiedzial ze to wszystko zalezy i wiadomo dopiero po rozebraniu takiego uszkodzonaego zasilacza. Troche dziwne bo co i od czego moze sie zapsuc taki zasilacz? Zazwyczaj jest to zbyt wysokie/niskie napiecie, nagly skok tegoz napiecia (mowie o uzywaniu zasilacza zgodnie z jego przeznaczeniem a nie np. trzymanie kwiatka na komputerze i jego podlewanie). Wiec aby sie dowiedziec czy gwarancja obejmie uszkodzenie zasilacza trzeba niekiedy poczekac na ekspertyze.