Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lampa EL86 zamiast EL84 w OR TATRY 3281

SzReQ 04 Maj 2004 10:57 8566 15
  • #1 04 Maj 2004 10:57
    SzReQ
    Poziom 18  

    mam pytanie czy można zamienić lampe el 84 na el 86 szukałem troche na ten temat i niektórzy piszą ze są to podobne lamy..,ale czy mają takie same wyprowadzenia?? i żarzenie?? bo mam radio tatry 3281 jest w idealnym stanie lecz nie działa wzmacniacz , ma uszkodzoną lampe el 84 tzn rozszczelniła sie :( można wstawić tą drugą...el 86??? czy trzeba coś przerabiać..

    0 15
  • #2 04 Maj 2004 11:42
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    Wyprowadzenia identyczne, ale EL86 wsadzona w miejsce EL84 to sporo wiekszy prad anodowy i praca chyba ponad jej moc amdisyjna.

    Ale powiem tak:
    Radio Nordmende Rigoletto - EL86 zamiast EL84 i mostek prostowniczy krzemowy. Poprawa jakosci odtwarzania basow. Gra od dluzszego czasu. Brak negatywnych efektow jak nadpalony rezystor katodowy.

    Radio Graetz - dopoki byl prostownik selenowy to bylo OK. Ale ten prostownik wysiadl (za duzy prad.....). Na prostowniku krzemowym - spadek napiecia i mocno grzejace oporniki katodowe (i tak wieksze 180 omow zamiast 130 omow).


    Wiec co - po pierwsze tak aby byc w zgodzie z parametrami lamp nalezy dac dodatkowy rezysto szeregowy do siatki drugiej EL86. Jakies 330 omow.
    Ponadto opornik katodowy zwiekszyc do 220 - 240 omow.

    Bedzie grac. Przy pelnej mocy bedzie mocno siadac napiecie zaislania w radiu. Prostownik selenowy w przypakdu polskiego radia od razu zastpa mostkiem prostowniczym 1A 400V.

    EL86 ma identyczne wyprowadzenia jak EL84
    A zreszta PL84 jest niemalze identyczna z EL86 a nie z EL84.

    Ponadto zamiast EL84 mozesz wstawic 6P14P (rosyjska, ale ma nieco wieksza moc admisyjna niz EL84!!!!) Rosyjska 6P18P to praktycznie EL86.

    0
  • #3 04 Maj 2004 18:12
    AlekZ
    Specjalista - lampy próżniowe

    Ale po co tak kombinować :?:
    Daj EL84 albo 6P14P i nic nie przerabiaj. Nówka EL84 JJ kosztuje wprawdzie coś koło 30 zł ale ze starszych zapasów dostaniesz dużo taniej.

    0
  • #4 04 Maj 2004 20:33
    Vault Dweller
    Poziom 29  

    Ja nie wiem czy nie zrobiłbym pieca gitarowego na czterech PL84. Mam przeciwsobne trafo głośnikowe, żarzenie się zrobi szeregowe (wraz ze czterema PY88 i paroma PCC85) tylko problemem może być trafo sieciowe- ale może skombinuje się transformator separacyjny 230/230V.

    0
  • #5 18 Maj 2004 22:42
    TOMI
    Serwisant

    Coś tu nie gra. EL84 to pentoda, a EL86 to pentoda z triodą. Ciekawe jak wyprowadzenia pasują?

    0
  • #6 18 Maj 2004 22:47
    velsper
    Poziom 29  

    TOMI napisał:
    Coś tu nie gra. EL84 to pentoda, a EL86 to pentoda z triodą. Ciekawe jak wyprowadzenia pasują?


    A przypadkiem nie pomyliłeś EL86 z ECL86 ? EL86 to pojedyńcza pentoda - wyprowadzenia ma takie same jak EL84

    0
  • #7 18 Maj 2004 23:05
    TOMI
    Serwisant

    Napewno pomyliłem! :(
    Natomiast za EL86 teoretycznie można zastosować EL84, a odwrotnie raczej nie powinno się.

    0
  • #8 20 Maj 2004 12:04
    SzReQ
    Poziom 18  

    aha mam jeszcze pytanie jaką moc ma wzmacniacz (kupiłem el84) bo naprawde ładnie gra jestem pod wrażeniem,podłączyłem to radio pod cd ,super.czy to normalne ze ten mostek w tym radiu sie mocno grzeje ,można go wymienić na mocniejszy jaki tam płynie prąd???

    0
  • #9 23 Maj 2004 20:05
    studisat
    Specjalista - lampowe odbiorniki radiowe

    Moc wzmacniacza w radiu na jednej lampie EL84?
    Teoretycznie da sie wycisnac okolo 6W mocy z EL84. Ale przy napieciach jakie sa stosowane w radiach to szczytem marzen moze byc 4,5W.
    W praktyce bardziej ogranicza moc wyjsciowa transformator.

    Popatrz na symbol, beda litery Tg a potem liczba - ona to moc przenoszna przez trafo w watach.

    W zasadzie to fabryczne polskie lampowe radioodbiorniki poza radiem Eroica nie mialy wiekszej mocy niz 3W.

    A co do mostka - jelsi selenowy to jest OK. Mostki selenowe maja doze spadki napiec, wiec sila rzeczy jest w nich tracone sporo mocy.

    Mozna wymienic go na mostek krzemowy (min 400V, natezenie 1A to wystarczy ze sporym zapasem, ale radze kupic na wiekszy prad bo maja otwor ulatwiajcy jego montaz za pomoca srubki M3 gdzies na chassis.
    Wtedy tez radze wymienic kondensatory elektrolityczne w filtrze zasilacza. Moga byc 220 mikto na 385V. Bedzie miejszy przydzwiek.

    Radio zyska nieco na mocy i czulosci, bowiem podniesie sie napiecie anodowe i to o minimium kilkanascie woltow.

    Jesli chcesz czasem cos odebrac na zakresach AM, radze dolozyc od storny sieci pomiedzy wylafcznikiem a trafem typowy filtr przeciwzakloceniowy w formie metalowego cylindra z piecioma wystajacymi przewodami. Jesli trafo nie bylo wyposazone w ekran pomiedzy uzwojeniami to ten filtr poprawi odbior na falach srednich i dlugich.

    0
  • #10 24 Maj 2004 11:09
    SzReQ
    Poziom 18  

    oki wielkie dzięki .pozdrowienia

    0
  • #11 04 Sie 2005 10:52
    marjan1
    Poziom 10  

    Próbowałem zamiany el84 na el86 we wzmacniaczu własnej produkcji okazało się że nie znoszą tego za dobrze , ale mam pytanie jak ewentualnie dopasować już istniejącą konstrukcje do el86 no i jakie poniesie to ze sobą konsekwencje .

    Acha...... w mojej konstrukcji mam zamontowane dwa trafa głośnikowe produkcji niemieckiej o mocy (jak sądze bo tak tam pisze 8W) posiadają one po dwa odczepy na wtórnym o imopedancji 4 ohm i 2 ohm (sic) , el84 sterowane są ecc83 .
    Gra to rewelacyjnie

    0
  • #12 04 Sie 2005 11:28
    tszczesn
    Specjalista-oldradio

    marjan1 napisał:
    Próbowałem zamiany el84 na el86 we wzmacniaczu własnej produkcji okazało się że nie znoszą tego za dobrze , ale mam pytanie jak ewentualnie dopasować już istniejącą konstrukcje do el86 no i jakie poniesie to ze sobą konsekwencje .


    Ciężko będzie - EL84 dość mocno się różnią od EL86. Przedewszystkim EL86 wymaga znacznie mniejeszego napięcia na anodzie, a znacznie większego prądu. Da się ją przymusić do pracy w miejsce EL84, ale (o ile nie chcesz szybko zużyć lampy) będziesz miał znacznie mniejsza moc wyjściową. Musisz otrzymać prąd lampy EL86 na poziomie EL84 (aby nie przekroczyć mocy admisyjnej tej lampy), co oznacza znaczne zwiększenie opornika katodowego, dać w szereg z siatką drugą opornik, w celu zbicia napięcia do 170V (inaczej prąd S2 będzie stanowczo zbyt duży), ponadtodobrać oporność obciążenie (czyli przekładnię transformatora głośnikowego). (nie mam pod ręką charakterystyk EL86 to nie powiem teraz jakie oporniki katodowy i S2 dać i oporność obciążenia dać).

    Generalnie IMO nieopłacalne, zwłaszcza, że EL84 jakoś scpecjlanie droga nie jest.

    0
  • #13 04 Sie 2005 11:54
    marjan1
    Poziom 10  

    dzięki za informacje a pytałem z tego powodu że , mam parę sztuk rzeczonej el86 i nie wiem do czego to można sensownie wykorzystać . Jeśli ktoś ma jakieś propozycje niech mówi ........

    0
  • #14 04 Sie 2005 12:23
    velsper
    Poziom 29  

    marjan1 napisał:
    (...), mam parę sztuk rzeczonej el86 i nie wiem do czego to można sensownie wykorzystać . Jeśli ktoś ma jakieś propozycje niech mówi ........


    Te lampy doskonale nadają się do wzmacniaczy OTL

    http://www.bonavolta.ch/hobby/fr/audio/el86.htm
    http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Siemens-EL86/EL86.htm

    Problem w tym, że impedancja głośnika na wyjściu wzmacniacza powinna być rzędu setek omów...

    0
  • #15 04 Sie 2005 13:40
    tszczesn
    Specjalista-oldradio

    marjan1 napisał:
    dzięki za informacje a pytałem z tego powodu że , mam parę sztuk rzeczonej el86 i nie wiem do czego to można sensownie wykorzystać . Jeśli ktoś ma jakieś propozycje niech mówi ........


    Można na nich zrobić wzmacniacz, ale nie przerabiając układ z EL84, bo to nie da dobrych efektów - jest mnóstwo gotowych schematów dopasowanych dl EL86. Ponadto ze względu na swoją niewielką oporność wyjściową (lampa działa przy małym napięciu i dużym prądzie) lampa jest dobra do OTLi (wzmacniaczy beztransformatorowych).

    Budując wzmacniacz OTL musisz mieć albo specjalne, wysokoomowe głośniki, albo uzyskasz niewielką sprawność, jednak w zamian - brak transformatora wyjściowego (cena), który jest jednocześnie najbardziej ograniczającym elementem wzmacniacza lampowego (pasmo, zniekształcenia).

    0
  • #16 15 Gru 2005 08:45
    Kuśnier
    Poziom 13  

    a ja mam pytanie odnosnie tego radia ale nie o lampy.
    czy ktos z was moze wie ile zwojow maja cewki obwodow wejsciowych fal dlugich oraz cewki oscylatora fal dlugich i srednich?

    0