Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Najlepsze glosniki do jak najmniejszej pojemnosci

carefree 04 May 2009 07:05 4356 9
  • #1
    carefree
    Level 17  
    Witam. Prawdopodobnie nie jestem pierwszy, ktory zadaje to pytanie, ale tu jest tego tyle, ze nie zamierzam spedzac miesiaca na poszukiwaniu odpowiedniego postu. Moje pytanie brzmi: ktore glosniki zejda najnizej w pasmie przenoszenia, przy jak najmniejszej pojemnosci? Powiedzmy, ze cena nie gra roli, miejsce sprzedazy tez nie, ani cel uzycia. Moze jeden w obudowie band pass, moze dwa w jednej obudowie z bass reflexem? Powiedzmy ze srednica nie powinna przekraczac 12 cali, czyli ok 30 cm. Nie wazne, czy to samochodowe glosniki szeroko pasmowe, czy subwoofer. Podajcie glosniki najbardziej optymalne do moich wymagan. Dzieki. Jesli znajde odpowiednie, posune sie dalej. Pomysl nie glupi, ale sam tego nie dokonam.



    Proszę w swoich wypowiedziach używać polskich znaków diakrytycznych - ą, ę, ś, ł itd.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Znaki_diakrytyczne
    Nie kasować wpisów moderacyjnych!
    [_P_]


    Dodano po 3 [godziny] 41 [minuty]:

    A jesli nie mieszkam w Polsce, nie korzystam z polskiego windowsa i nie mam polskich znakow?
  • #2
    Pawel S.
    Level 39  
    temat troche bez sensu i bez omowienia pewnych ograniczen trudno cokolwiek podac...
    ale postaram sie
    najmniejsza skrzynke z najnizszym zejsciem z tych co slyszalem oferowal scan speak
    http://www.loudspeakershop.eu/glosnik-scan-speak-23w4557t00-p-1121.html
    http://www.loudspeakershop.eu/membrana-bierna-scan-speak-23w00000-p-1172.html
    glosnik gra naprawde nisko ale tylko i wylacznie najnizszy bas. zero "kopa" bo tak wysoko juz nie gra. kolega je mial chyba w 15-20 litrach
    http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=12235

    jak interesuje ciebie wieksze natezenie dzwieku to chyba tylko peerless XXLS 12 z membrana bierna w obudowie 30 litrow

    Zdania rozpoczynamy wielką literą.
    Proszę w swoich wypowiedziach używać polskich znaków diakrytycznych - ą, ę, ś, ł itd.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Znaki_diakrytyczne
    Proszę to poprawić.
    Nie kasować wpisów moderacyjnych!
    [_P_]
  • #3
    carefree
    Level 17  
    Dzieki, nareszcie ktos sie odezwal. Twoja informacja napewno mi sie przyda (moze nie w tym projekcie, ale pozniej). Kiedys napisalem podobny post, ale ktos mnie "wysmial" i zarzucil mi ze nie znam sie kompletnie na akustyce. Fakt moze i nie wiem za duzo, ale zamiast wysmiewac moze lepiej wytlumaczyc, co i dlaczego.
    Na poczatek moze zadam pytanie dlaczego nikt nie podaje szczegolowych danych na temat glosnikow szerokopasmowych takich jak np glosniki samochodowe (powiedzmy 8", 7", 6.5") cztero, troj lub dwudroznych? Chcialbym wsadzic takie dwa do obudowy powiedzmy ok 20l. Dokladnie tak jak to zrobil Blaupunkt Velocity 2Go. Znalazlem dwa fajne glosniki np: Kenwood KFC-C1739ie lub PIONEER PREMIER TS-D701P. Problem w tym, ze nie wiem czy to jest dobry pomysl. Jeli cos moglo by z tego wyjsc, to jak wyliczyc do nich bass reflex, i pojemnosc obudowy. Reszte problemow zostawiam na pozniej.
  • #4
    Pawel S.
    Level 39  
    Quote:
    dlaczego nikt nie podaje szczegolowych danych na temat glosnikow szerokopasmowych takich jak np glosniki samochodowe (powiedzmy 8", 7", 6.5") cztero, troj lub dwudroznych?
    bo to zabawki wypychajace luki na polce. nikt powaznie zajmujacy sie naglosnieniem nie bierze ich pod uwage :P
    cztero i troj drozne to tylko chwyt marketingowy - to i tak sa 2 drogi
    sa one przeznaczone do wolnej zabudowy czyli tzw free-air. czyli ich QTS zbliza sie nawet do 1 :!:
    tak wiec zabudowa takiego glosnika w obudowie b-r spowoduje tylko nieustajace buczenie :lol:

    prawdziwe szerokopasmowki to zupelnie inna bajka

    napisz lepiej od poczatku do konca co chcesz zrobic i co chcesz osiagnac to moze znajdzie sie inne wyjscie
  • #5
    carefree
    Level 17  
    Ok, nie wazne ilo pasmowe. Widziales co to jest Blaupunkt Velocity 2Go? Powiedzmy ze nie jestem zadowolony z brzmienia jakiegokolwiek boomboxa, ktore sa teraz i byly kiedykolwiek budowane. Wiem ze z takiego, lub troche wiekszego (20l) pudelka mozna wyciagnac ladniejsze brzmienie. Nie mowimy o sprzecie audiofilskim, cudow nie probuje dokonac. To ma byc cos na dwor. Pudlo z dwoma glosnikami, w srodku zasilacz i wzmacniacz np TDA 1560Q (lub cos lepszego). Na zewnatrz kabel do podlaczenia MP3 playera. i kabel zasilajacy. Pamietacie taki polski sprzet jak CONDOR? Moze basu bylo w nim malo, ale za to najpiekniejszy, jaki kiedykolwiek slyszalem w takim sprzecie (chyba mozna powiedziec, ze to rodzaj boomboxa). Byl miekki, az milo bylo posluchac. Moc tez nie byla glupia. Nie wiem jak wygladala jego charakterystyka brzmienia, ale bylem zadowolony. Stad wlasnie pomysl z glosnikami samochodowymi. Podoba mi sie pasmo przenoszenia tych Pioneerow, ktore podalem wyzej. Da sie tego sluchac? Ja wierze, ze tak, tylko w jakiej obudowie je zamknac, czy zastosowac bass-reflex? Nie chcialbym zrobic kolejnej "pukawki", jakie mozna teraz kupic w sklepach, a cos lepszego. Nigdy nie slyszalem jak gra ten Blaupunkt Velocity 2Go, ale podobno ma ladny basik. Producent podaje takie dane, miedzy innymi: Max (RMS) Output Power 160 Watt, Response Bandwidth 50 - 25000 Hz, -3dB Frequency Response 40 - 25000 Hz. A tu link do opisu (w jezyku angielskim) http://reviews.cnet.com/car-audio/blaupunkt-velocity-2go-6/4505-3425_7-32651519.html
    Piszesz, ze prawdziwe szerokopasmowki to zupelnie inna bajka. Masz takie, ktore spelnia moje zachcianki? Mozna nawet dodac oddzielny wysokotonowy glosnik, aby ten szeroko pasmowy zszedl wystarczajaco nisko.
  • #6
    Pawel S.
    Level 39  
    Quote:
    Widziales co to jest Blaupunkt Velocity 2Go
    no juz wiem
    Quote:
    TDA 1560Q (lub cos lepszego)
    zapomnij o tej kostce - drogie, malo wydajne, mala moc i jeszcze raz drogie. lepiej poszukac uzywanego wzmacniacza samchodowego

    Quote:
    Piszesz, ze prawdziwe szerokopasmowki to zupelnie inna bajka. Masz takie, ktore spelnia moje zachcianki?

    najbardziej znane sa chyba fostexy http://www.fostexinternational.com/speaker_home.shtml
    ale nawet cos tanszego da sie znalezc co dobrze zagra - chociazby znany ARZ6608 naszych czeskich sasiadow ;)

    Quote:
    Mozna nawet dodac oddzielny wysokotonowy glosnik, aby ten szeroko pasmowy zszedl wystarczajaco nisko.
    szerokopasmowki z natury nie graja nisko.
    jak chcesz dodac wysokotonowy to mozna juz uzyc normalnego midwoofera


    to cos ma grac pod zasilaniem sieciowym (230V), w samochodzie czy calkowicie przenosne?
  • #7
    carefree
    Level 17  
    Wiesz Pawel S. naprawde jestem Ci wdzieczny, ze interesujesz sie moim topikiem. Napisalem dwa mce temu podobny i nie dosc, ze ktos mnie zganil, to jeszcze nikt wiecej nikt nie odpisal. Zalozenia wstepne: Zasilanie 110V (Chicago), czyli zasilanie sieciowe, moc nie ograniczona. Moze w przyszlosci upgrade (downgrade) na 12V (jakis tani dobry wzmacniacz samochodowy). Mysle ze 2x40 W to dobra moc, zeby dobrze "umuzykalnic" piknik, albo grilla, czyli wzmacniacz 2x100W max (miesci sie w realiach, prawda?). Jesli to bedzie mozliwe to moze i nawet wyposaze to w odpowiednie akumulatory (kwestia objetosci). Dlaczego tak bardzo czepilem sie glosnikow samochodowych? Bo sa uniwersalne. Jezdze Audi A6 z 2002 roku. Z tego co wiem siedza w nim 4 glosniki BOSE + smieszny subwoofer w tylnym blotniku i oryginalne radio. Gra zadowalajaco. Czy naprawde trzeba dokonac cudow, zeby zrobic boomboxa, ktory zagra lepiej? Pojemnosc 20l, tak jak napisalem wyzej. Teraz tylko jakie glosniki dobrac? Chyba czeskich glosnikow tutaj nie znajde. O Fostexach tez nic nie slyszalem (ostatecznie kupie te). Dla przykladu opowiem cos. Kiedy pilismy sobie piwko z kolegami w Polsce. Podjechal kumpel Audi 100. Niezle mu gralo w srodku. Bas niosl sie konkretnie. Kiedy otworzyl bagaznik, nie moglem uwierzyc. To byl kwadratowy glosnik, ok 25cm srednicy w malutkiej obudowie bandpass. Nie powiem wam nic wiecej na ten temat, bo nie mam takich informacji ale wierzcie, ze nie jestem zwyklym chlopaczkiem oderwanym od pluga, ktory sie podnieca kiedy skacza lusterka w samochodzie. Nie bawi mnie moc, a barwa dzwieku.
    Pawel S. napisales, ze mozna uzyc midwoofera. Cokolwiek to znaczy (moge sie tylko domyslac) zalezy mi glownie na jak najnizszym i "miekkim basie", ale oczywiscie tez, zeby to gralo w calym pasmie. Wlasnie po to ten topic, bo sam nie dam rady. Podalem jako przyklad glosniki PIONEER PREMIER TS-D701P (Frequency Response : 25Hz~32kHz). Ladne pasmo przenoszenia, prawda? Tylko co bedzie jesli je zamkne w obudowie?
    Jeszcze jeden przyklad. Kuzyn poprosil mnie kiedys, zebym mu zrobil jakies "pudlo grajace" do samochodu. Mialem dwa glosniki nisko-srednio tonowe Tonsil 25 cm, do tego jakies "bazarowe" sredniotonowe i piezo wysoko tonowe. Wiem ze szkoda Tonsili do tego, zle zrobilem co chcial. Wyliczylem obudowe i bass-reflex w WinISD. Kupilem do tego za smieszne pieniadze stary wzmacniacz samochodowy Blaupunkt 4x100W. Gralo naprawde fajnie i dosyc glosno (wystarczajaco na ogniska i grille). Cala konstrukcja byla ciezka i dosyc duza, ale dalo sie wziasc pod pache (taki wiekszy imprezowy boombox).
    No wlasnie. Rozpisalem sie, ale chyba wiecie juz dokladnie czego chce dokonac.

    Dodano po 3 [godziny] 24 [minuty]:

    Poczytalem troche i widze, ze chyba nie ma sensu robic obudowy innej niz zamknietej. Czytam dalej.
  • #8
    Pawel S.
    Level 39  
    Quote:
    Pawel S. napisales, ze mozna uzyc midwoofera. Cokolwiek to znaczy (moge sie tylko domyslac)
    hehe, siedzisz w USA a nawet nie potrafisz przetlumaczyc? :lol:
    jest to poprostu glosnik nisko-sredniotonowy czyli takie do konstrukcji 2 droznych

    zwykle 2 drogi na 13-16cm glosniku dadza tutaj rade. i tak nie wsadzisz tam subwoofera wiec innego wyjscia nie ma.
    moce ktore podawales sa realne i nie az takie drogie do zrealizowania

    napisz mi jeszcze tylko dlaczego to ma byc w formie boomboxa? nie mozesz zrobic 2 kolumn aktywnych? lepiej ze stereofonia ;)

    masz adresy jakis sklepow internetowych w twojej okolicy? bo ja znam tylko partexpress

    aha - no i podaj jaki budzet :P
  • #9
    carefree
    Level 17  
    Pawel S. wrote:
    hehe, siedzisz w USA a nawet nie potrafisz przetlumaczyc? :lol:


    Wlasnie dlatego napisalem ze moge sie domyslac, bo sobie przetlumaczylem, ale glowy nie dal bym sobie za to uciac.

    Dlaczego boombox? Bo spodobal mi sie pomysl Blaupunkta. Gdybym mial zrobic dwie kolumny, to tego topicu by tu nie bylo. Kupil bym 3 glosniki, wyliczyl obudowe, ewentualnie o cos zapytal, albo poczytal. A pomysl byl taki, ze wrzucam do bagaznika i jade. Tam wyciagam na trawke, podlaczam do akumulatora i gra (lub do sieci pod domem). Moglbym tez kupic zwyklego boomboxa Sony, ale jak pisalem ten dzwiek mnie drazni. To puka a nie gra. Bo jakie to ma dolne pasmo przenoszenia? 80Hz? 100Hz? To juz lepiej otworzyc drzwi w samochodzie i wlaczyc radio.

    Co do sklepow to ja tez znam wlasnie Parts Express. A tak oglonie to szukam informacji na necie. Jesli juz znajde konkretna rzecz, to albo kupuje z ebaya albo szukam na google shopping.

    Budzet? Chyba nie ma sensu robic w tym wypadku czegos drozszego niz $200. To tylko przenosny sprzet do naglosnienia kilkuosobowej imprezki na powietrzu.
  • #10
    Pawel S.
    Level 39  
    z tego i tak basu nie uzyskasz na otwartej przestrzeni - fizyki nie obejdziesz :P

    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=290-378 tanio i prosto. jak z jakoscia - niemam pojecia :P
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-422 tania i mala estradowka. basu z tego nie bedzie za wiele ale glosno wiec powinno sie nadac na otwarta przestrzen
    na 8" woofery nawet nie ma co patrzec - potrzebuja wiekszej skrzyni

    http://www.parts-express.com/wizards/searchRe...e=1&srchPrice=&srchCat=45&srchMfg=&srchPromo= samochodowe wspolosiowki - nie znam zadnego z tych :lol:

    a dalej to juz zaglebiamy sie w domowki, tylko ze beda w jednej obudowie
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-362 + SEAS 27TDFC (nie widze kopolki w partexpress) przynajmniej do tego mam zwrotnice. jak poszukasz to moze znajdzie sie do innych kopolek
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-364 + SEAS TBF CG
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-335 do tego tez jest sporo zwrotnic. ale ze byly z nieosiagalnymi w polsce glosnikami wysokotonowymi wiec nie zapisywalem - sam poszukaj

    http://www.zaphaudio.com/ZMV5.html
    http://www.rjbaudio.com/Microbe/microbe.html
    http://www.xenophonics.net/low_budget/low_budget.htm

    wiecej nic mi do glowy teraz nie przychodzi