Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

gierek_forever 28 Kwi 2009 00:36 113096 144
  • #61
    tzok
    Moderator Samochody
    Fabryczny silnik o mocy 0,4kW ma poważne problemy z pontonem z 2 osobami na pokładzie... ponton daje straszne opory, a jeszcze jak go obciążysz to już w ogóle tragedia.

    Jako bazę proponuję jednak fabryczny silnik, ze skokową regulacją obrotów i dorobienie do niego sterownika z płynną regulacją. Silniki z wycieraczek/wentylatora są dobre ale do pontonów-zabawek dla dzieci.
  • #62
    gerard_w
    Poziom 1  
    Witam
    To i ja sie pochwalę swoim dziełem. prace nad nim zostały zakończone w 2004- 2005r. od tego czasu leży sobie w piwnicy i czeka lepszych czasów. ale chyba sie doczekał :) muszę tylko wymyślić jakies mocowanie do łódki bo takowego nie mam :) widział ktoś może w necie jakies sensowne rozwiązanie? byłbym wdzięczny za podpowiedzi :)
    Co do samej konstrukcji.. silnik z chłodnicy z audi i VW (bo taki sam daja), sterowanie prędkością na NE555 bodajże +jakiś większy BUT (z tyłu z radiatorem) do tego dioda szotkiego - znacznie polepsza pracę, jest bardziej stabilna i prędkość jakby bardziej liniowa :) do tego na płytce kontrola naładowania aku (jak spada poniżej 10.5V to piszczy beeper i dioda błyska. Ciekawostką jest kształt Sruby... ciekawe jak sie sprawdzi. Końcówki śmigieł mają za zadanie koncentrować strumień wody w kształt walca a nie stożka jak to jest w normalnych śrubach. Jak nie zad egzaminu to wymienię śrubę :) i to tyle... ciekawe czy dam radę jeszcze odtworzyć na papierze sterowanie prędkością :)
    A.... jeszcze zciekawostek to przełącznik przód/tył i najważniejszy :) - reg/max pozwalający na przełączenie bezpośredniego napięcia AKU na silnik z pominięciem regulatora :) to tak jakby regulator na wodzie zakończył żywot. robie wtedy pstryk i jazda do brzegu na pełnej prędkości.. awaryjnie :D
    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    PS jeszcze raz proszę o jakies namiary na sposób wykonania mocowania do silnika łódki

    Pozdrawiam serdecznie
    Gerard
  • #63
    jutryna
    Poziom 9  
    Witam,
    a co powiecie na pomysł zastosowania jako napędu rozrusznika od, np: motocykla czy samochodu? Moce takich rozruszników to ok 0,6-08 KW.
  • #64
    tzok
    Moderator Samochody
  • #65
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Witam po wielu latach :-),
    przypomniał mi się ten temat, postanowiłem zamieścić zdjęcia, które robiłem przy próbie silnika na "hamowni". Pływałem na tym ustrojstwie. Dość przyzwoicie łódka zasuwała, choć silnik jest głośniejszy niż typowe konstrukcje podwodne (których właściwie nie słychać). Z własnego doświadczenia mogę podpowiedzieć przyszłym konstruktorom, że takie rozwiązanie nie jest zbyt dobre. Lepiej zastosować silnik zanurzony w wodzie. Jeżeli rozwiążemy problem uszczelnienia wału, reszta staje się banalna.

    Może w następnym roku podejmę się budowy nowego silnika. Ciągle jednak brakuje czasu, nawet na dyskutowanie na Elektrodzie :-(
  • #66
    tzok
    Moderator Samochody
    Przy elektronice PWM i prądach 8-10A radzę odpuścić sobie pomiary prądu przy użyciu tego typu miernika uniwersalnego, tylko cęgi wchodzą w grę. Spadki napięcia na tych miernikach przy takim prądzie są znaczące, a kabelki z zestawu już w ogóle się nie nadają, dla nich 2A to już dużo (pomiar prądu rzędu 10A nie powinien trwać dłużej niż 10s).

    Do w/w konstrukcji - stanowczo za cienkie przewody zasilające.
  • #67
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Przewód 2,5mm2, spokojnie wytrzymuje 10A. Co do mierników to akurat takie miałem pod ręką, bardziej chodziło mi o rząd wielkości niż o dokładność pomiaru. Silnik nie ma sterowania PWM (nie miał w czasie testów w garnku :-) ). Jak widać zasilany jest z zasilacza komputerowego,dlatego napięcie trochę przysiada.
  • #68
    tzok
    Moderator Samochody
    Zmierz sobie przy takim prądzie napięcie od strony zasilacza i od strony silnika.

    Wytrzymać jasne, ze wytrzyma 10A ale jakie będą na nim spadki napięcia, a jak dojdzie PWM na kilkunastu kHz to dopiero zacznie się "zabawa".

    Jeśli ktoś pokusi się o PWM na uK to naprawdę trzeba grubych kabli i dobrego filtra na wejściu zasilania procesora.

    Co do samych kabli, to w fabrycznym silniku wymieniłem na grubsze i zaczął wyraźnie szybciej pływać, choć spadek napięcia na kablach był tylko 1-1,5V mniejszy.
  • #69
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Pewnie tak, tylko ten silnik już dawno gdzieś pływa... więc to teraz nie moja działka. Dzisiaj inaczej podszedłbym do tego problemu. Jeżeli chodzi o PWM na uP to wydaje mi się to trochę przesadą (zwłaszcza przy regulatorze jednostronnym). Nie prościej zastosować nieśmiertelny 555?
  • #70
    szkot14
    Poziom 11  
    Mój silnik wygląda tak. Dla zabawy i z ciekawości jeszcze mu dorobię dyszę Korta.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Mój silnik wygląda tak. Dla zabawy i z ciekawości jeszcze mu dorobię dySilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.szę Korta.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dla zainteresowanych Kolegów mogę podesłać zestaw zdjęć z budowania tego silniczka.
  • #71
    romkle
    Poziom 10  
    witam wszystkich, zimą zrobiłem małą składaną łódz wędkarską, nadszedł czas na silnik :) , szkot14, proszę zamieść zdjęcia, wszystkie,nawet jak idziesz na szrot po silniczek:) . będę wdzięczny i pochwalę się dziełem (jak wyjdzie) pozdrawia i zamieszczam link gdzie możecie znależć moją łódkę,mam taki sam nick . http://www.splawik.com.pl/Zrobmy_sami_lodke_wioslowa___374
  • #72
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Ładny ten silnik. W jaki sposób jest zrobiona ta bańka, w której jest umieszczony silnik? Jak wykonane jest uszczelnienie wału?
  • #73
    szkot14
    Poziom 11  
    Najtrudniejsze będzie zdobycie rurki o śr.wewn. 8mm bo tyle ma wałek silnika.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 34 [minuty]:

    W wałku jest już zrobiony otwór. Trzeba nabić rurkę i ją przewiercić tak żeby trafić na ww otwór. To najtrudniejsza część roboty.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 12 [minuty]:

    W ten otwór wbić bolec który zdobędziesz przy demontażu wiatraka /F 125p/ Długość rurki w zasadzie nie ma znaczenia ok 8-10cm. Ważne żeby rurka twardo siedziała na silnikowym wałku /bo jest krótki/ no i żeby nie biła. Po prostu ona ma być przedłużeniem wału silnika.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Rurkę należy na obrotach wyszlifować. bo ona się będzie obracała wewnątrz simeringów. Ja zakończyłem na papierze 800. To ma być lustrzany połysk.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Z ebonitu o gr. 8-10 mm / albo z czegoś innego / zrobić 3 krążki o zewnętrznej średnicy +/- średnica silnika. Pierwszy krążek musi być dopasowany i przyklejony do silnika. To baza , do niego będą przyklejone krążki z simeringami.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 13 [minuty]:

    W 2gim i 3cim krążku są byle jak poxipolem wklejone simeringi. Krążki zakładamy na rurkę tak żeby sprężynki simmeringów były skierowane do siebie /do środka/. Przyklejamy poxipolem 2gi krążek do 1go, 3ci do 2go i mamy uszczelniony wał. Simmeringi same ustawią właściwe położenie krążków 2 i 3.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Tak to wyglądało po sklejenSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.iu.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jak widać sklejanie krążków i simmeringów nie jest zbyt finezyjne. Tak to jest kiedy się nie maSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi. tokarki.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Rurka na zewnątrz już uszczelniona. Ale do czego przykręcić śrubę okrętową ? W rurkę o otworze 8 mm na poxipol wklejamy taką śrubę jak widać.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Koniecznie na poxipol bo wewnątrz jeszcze rurka jest nie szczelnaSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 24 [minuty]:

    A teraz przekazanie napędu. Przez rurkę i wklejoną śrubę przewiercamy otwór /Srednica dowolna/ i wkładamy jakąś poprzeczkę. Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.
  • #74
    tzok
    Moderator Samochody
    Tworzywo z którego masz wykonane te krążki to tekstolit (laminat kompozytowy - maty bawełniane nasączone żywicą i sprasowane), nie ebonit. Ebonit to taki "zabytkowy plastik" (wulkanizowany kauczuk).
  • #75
    szkot14
    Poziom 11  
    Pewnie masz rację miałem taką płytę.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi. Wszystko na końcu dokręcone nakrętką 8mm

    Dodano po 9 [minuty]:

    Zalaminowanie całego silnikaSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 2 [minuty]:

    dalejSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 2 [minuty]:

    dalej.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    dalejSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    dalejSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 10 [minuty]:

    I na końcu konstrukcja mechaniczna i prosta elektronika. Te czarne rurki to nogi do stolika albo ławy kupione w castoramie.Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Służę dodatkowymi informacjami. Na pontonie 3.4m 2 dorosłe osoby + aku 62Ah około 4 godz pływania z prędkością3-4 km/godz . Tak pokazuje nawigacja.
  • #76
    romkle
    Poziom 10  
    witam. fotki super, trochę roboty sobie zadałeś z laminowaniem i szpachlowaniem silnika ale efekt super,ja chyba pójdę na skróty i silnik wsadzę w jakąś rurę pcv odpowiedniej średnicy(kanalizacyjna będzie dość twarda)nie bardzo kumam elektryke:( ale z pomocą kumpla coś cię zrobi ,podsunął mi pomysł żeby włącznik zrobić z klawisza od szyb elektr. nię będzie regulacji obrotów ale przy takim małym silniku to chyba zbędne ,no i jak wypadnę z łodzi(oby nie) to przynajmniej mi sama nie odpłynie. jak włączysz bieg wsteczny to śruba się nie odkręca?? ,jaki inny materiał mógłbym wykorzystać do uszczelnienia wału ? pozdrawiam
  • #77
    szkot14
    Poziom 11  
    Kolego przy tych "mocach" silnika może wystarczyło by dokręcenie nakrętki palcami. Gdyby była taka obawa że śmigło się odkręci to przykleił bym go do tego krążka , który ma nacięcie na poprzeczkę. WAŻNA sprawa to odpowiedni kształt i wielkość śmigła. W zależności od mocy silnika i jego obrotów. Radzę śmigło wyginać na wodzie / nie w wannie/ i patrzeć na amperomierz. Okazuje się że przy starcie płynie większy prąd niż przy osiągniętej max prędkości. Co do regulacji prędkości to na prawdę nie jest tu niezbędna.
  • #78
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Ciekawa konstrukcja. Chyba prościej zrobić już się nie da. Małym mankamentem może być "nierozbieralność" tego ustrojstwa.

    Rurki różnych średnicach można kupić w marketach budowlanych (mosiężne i aluminiowe), ewentualnie zrobić wał samemu na tokarce.

    Co do śruby, to widziałem na Allegro specjalne pędniki do silników elektrycznych cenach 20-40zł. Nie sprawdzałem w jaki sposób są mocowane, ale nie powinno być problemów z wykonaniem odpowiedniego reduktora.
  • #79
    szkot14
    Poziom 11  
    Witam. Śmigło MUSISZ wykonać samodzielnie. Kształt MUSI być dostosowany do tego konkretnego silnika. W przeciwnym razie albo popłyniesz bardzo powoli, albo szybciej lecz krótko bo zamordujesz silnik.
  • #80
    autowig
    Poziom 10  
    do czternastego szkota
    Widzę, że solidnie zabrałeś się z konstrukcję. Wszystkie Twoje spostrzeżenia są słuszne, ale proponowałbym jednak zastosować śrubę napędową od producenta, który ma nieco doświadczenia w konstruowaniu. Dobór kształtu i zawinięcia powierzchni płatu ma istotne znaczenie dla uniknięcia strat hydrodynamicznych. Ze względu na małą moc naszego silnika powinny to być śruby o 2 łopatkach. Natomiast powierzchnię czynną należałoby zmniejszać eksperymentalnie odcinając po kawałeczku podczas prób na jeziorze. Próby w wannie nie dają tej pewności, gdyż w pewnym momencie woda zaczyna krążyć wokół naszego urządzenia dając fałszywe spostrzeżenia.
    Samo odcinanie jest niestety nieodwracalne i w końcowym momencie należy być ostrożnym, chyba że się ma 2 śruby i gdy spostrzeżemy wyraźny spadek prędkości podróżowania, drugą przycinamy do kształtów nas satysfakcjonujących, a tę eksperymentalną zostawiamy jako zapasową.
    Co do zastosowania 2 simmeringów, jestem w dylemacie. Na pewno uszczelnienie będzie skuteczniejsze, co przy nierozbieralności Twojej konstrukcji na istotne znaczenie, lecz zdecydowanie zwiększy opory na osi. Przy moich próbach właśnie dlatego zrezygnowałem z 2 simeringów. Dobre nasmarowanie powierzchni styku uszczelnienie i osi daje czas dobre efekty ale tylko na pewien czas. Smar powinien być odporny na wypłukiwanie wodą. Wędkarze nie mają ze smarem problemów, bo do smarowania kołowrotka byle czego nie da się zastosować.
    Kształt obudowy silnika jest jak najbardziej odpowiedni, tylko obawiam się, czy nie nałożyłeś zbyt dużo laminatu, przez co zdecydowanie gorzej będzie odprowadzane ciepło z silnika, co ma istotny wpływ na trwałość konstrukcji.
    Twoje spostrzeżenia co do osiąganych efektów są zbieżne z moimi i na pewno nic więcej nie da się osiągnąć, chyba że zastosowanie kierownicy dla uporządkowania strumienia rzeczywiście może być uzasadnione.
  • #81
    tzok
    Moderator Samochody
    Uszczelnienia fabrycznych silników nie wymagają smarowania, ale nie wolno ich uruchamiać "na sucho".

    Fabrycznie od strony silnika jest mosiężna tuleja i 2 simmeringi, a między nie wtłoczony smar, który po ~15 latach wciąż tam był.
  • #82
    szkot14
    Poziom 11  
    Do autowiga. Zgadzam się ze wszystkim co napisałeś. Laminatu dałem niezbędne minimum /z lenistwa/. A co do śruby , łatwiej mi było wyrzynarką wyciąć kawałek blachy Al 2mm niż szukać sklepu z takimi sprzętami. Mieszkam w niewodnym terenie.
  • #83
    romkle
    Poziom 10  
    szkot14, witam! mógłbyś podać kilka fotek samej śruby, silniczek mam prawie kupiony,org. śruby drogie ,najtańsza 65zł +przesyłka ,no a silniczek musi taniusi bo jak nie pociągnie to do kosza, i jakieś wymiary tej śruby ,dzięki i pozdrawiam
  • #84
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Na Allegro są śruby po 28zł. Wydaje mi się, że nie jest to zbyt wygórowana cena. Można samemu wyklepać, chociaż z własnego długiego doświadczenia w modelarstwie okrętowym wiem, że ciężko jest zrobić dostateczną śrubę domowymi metodami.
  • #85
    romkle
    Poziom 10  
    witam! no fakt są śruby na allegro żle wpisywałem w wyszukiwarkę.

    autowig , oglądałem twoje mocowanie silnika do łódki ,chyba je skopiuję (chyba że opatentowane?) wytłumacz mi tylko czy silnik ci się nie zsuwa z tego teflonu? no bo musi być luz żeby tym można było kierować. pozdrawiam

    Dodano po 6 [minuty]:

    "Dysza Korta - układ dyszy i umieszczonej w niej śruby napędowej jednostki pływającej. Rozwiązanie takie jest stosowane w celu polepszenia warunków pracy śruby napędowej i zwiększenia jej sprawności. Dysza Korta może zwiększyć uciąg na palu nawet o 50 procent, a zysk na sprawności maleje wraz ze wzrostem prędkości i spada do zera przy prędkości około 10 węzłów (19 km/h). " czyli że co, będzie działać?????????????
  • #86
    szkot14
    Poziom 11  
    Witam Wszystkich. Romkle moja śruba to po prostu wygięty kawałek blachy. Wyginałem ją w trakcie pływania mierząc prąd pobierany z akumulatora. Jak się pokazało 9 -10A to tak zostawiłem. Myślę że tyle można bezpiecznie wycisnąć z silniczka 90W. Mam inne pomysły co do śruby, ale pokażę dopiero po testach. Na foto jest również sposób zamocowania do deski. /a deska do pontonu/. Zrezygnowałem z regulacji góra - dół ponieważ jest to napęd do tego konkretnie pontonu i wiedziałem jak głęboko śruba ma być zanużona. Tzn. regulacja jest ale nie ma blokady, sinik jest podnoszony do góry tylko przy spuszczaniu i wyciąganiu pontonu z wody żeby śruba nie szorowała o dno. Sposób zamocowania silnika wydaje się prosty. Do deski jest przymocowana połowa zawiasu. Na rurce jesSilnik z wiertarki akku do napędu łodzi.t druga połowa. Montaż obu części trwa 10s.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Silnik z wiertarki akku do napędu łodzi.
  • #87
    kotuniunia
    Poziom 29  
    A gdyby tak zastosować silnik(rozrusznik) i do tego PWM, tak jak w projekcie szkota 14,może ktoś już się przymierzał,bo moc takiego silnika jest nieporównywalnie większa!?
  • #88
    tzok
    Moderator Samochody
    Rozrusznik nie jest przystosowany do pracy ciągłej, poza tym na pełnej mocy rozładowałby akumulator w kilka minut.
  • #89
    satanistik
    Poziom 27  
    A ja mam inny pomysł - silnik 3 fazowy BLDC. Silnik taki można pozyskać z kserokopiarki np xerox . Koledzy z forum www.alex.com uzyskali moc ok 1000W i ciąg na śmigle ok 4kg (w powietrzu ) . Prosty regulator to w sumie procesor atmega8 i 6-12 tranzystorów mosfet + jakies sterowniki tych tranzystorów. Zaletą takiego silnika jest fakt iż może on pracować pod wodą bez uszczelnienia - brak komutatorów , szczotek , uzwojenia emaliowane a nawet jak się uszkodzi izolacja - to prąd przemienny nie zajdą procesy elektrolizy.

    http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/viewtopic.php?t=2146

    tu jest sporo informacji na temat takiego silnika
  • #90
    gierek_forever
    Poziom 16  
    Jest to jakieś rozwiązanie (silnik BLCD), tylko póki co nie jest go łatwo zdobyć (przynajmniej tak mi się wydaje). Słyszałem, że można z tego niezłe osiągi uzyskać stosując magnesy neodymowe.

    Co do możliwości pracy bez uszczelnienia to nie byłbym taki pewny. Jeżeli nawet elektrycznie wytrzyma, to szlak trafi go od strony mechanicznej.

    Silniki BLCD to pewnie przyszłość napędów łodzi, ale póki co zostają nam tylko szczotkowe.