Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Średniej wielkości firma - jaką dobrać centralę i łącze?

mmgryc 06 May 2009 21:19 4947 35
  • #1
    mmgryc
    Level 22  
    Witam,
    mam następujący problem, projektuję system teleinformatyczny do biurowca - firmy (jest to projekt zaliczeniowy na uczelni).
    Liczba abonentów to 579 duszyczek. W miarę możliwości zalecenie jest takie aby móc realizować połączenia po VoIP ale nie wyklucza się możliwości korzystania z tradycyjnej sieci PSTN.

    Jaką centralę do obsługi tak dużej liczby użytkowników wykorzystać?
    Przeglądając internet trafiłem na centrale HiPath 4000. Ale czy jest jakaś alternatywa? Nie chce za mocno przewymiarować systemu.

    Kolejne pytanie to łącze telefoniczne. Wydaje mi się że powinno to być ISDN PRA (30B+D), ale ile takich łączy będzie mi potrzebne? Planuje zastosować numerację MSN. Czy może mi ktoś z was coś podpowiedzieć?
    Proszę o informacje temat jest dla mnie dosć pilny.
    mmgryc
  • Helpful post
    #2
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    http://www.slican.pl/oferta/products.php?view=centrale
    do 640 abonentów wewnętrznych
    do 8 PRA
    do 118 abonentów VoIP
    do 80 translacji miejskich ASS(PSTN)
    do 80 translacji BRA(2B+D)

    Na początek 2-3 PRA , numeracja DDI
    36 kart po 16 abonentów+1 karta 8 abonentów =584 ab.wew.
    1 karta VoIP
  • #3
    amfi_amf
    Level 16  
    przy tej pojemnosci systemu bralbym pod uwage tylko alcatela oxe lub siemensa 4000
  • Helpful post
    #4
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    A jak firma jest gdzies na uboczu PL i nie ma neta albo się łączy przez modem to też pójdzie ??
    po za tym program jest darmowy , ale poszczególne karty na kilka wyposażeń to ok 1 kPLN za kartę :(
    A ile to prądu żre ???
    A ma jakiś UPS ??
    ect ...
    bardzo kosztowna zabawa :(
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Nie zapomnij o ilości PC w których te karty trzeba obsadzić ;) kazdy z zasilaczem 450VA ;)
    MAC w największym wyposażeniu potrzebuje <640VA cały.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    macmm
    Level 24  
    To bym chciał zobaczyć. Może jeszcze wszyscy jednocześnie mogą rozmawiać? 100% komutacji. Ten rachunek trochę mi się nie zgadza. Jeśli nawet sprzęt ma taka wydajność że jest w stanie zapewnić te 100 % komutacji to w tym przypadku 0,5 W/port wydaje mi się cokolwiek mało. Ale prąd prądem, tylko w zestawienie 320 rozmów jednoczesnych miedzy abonentami to chyba nie wierzę. Jeszcze jedno małe ale. Co z telefonami systemowymi, wsparciem dla DECTA, ewentualną integracją z domofonami?
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    mmgryc
    Level 22  
    Witam,
    miło mi ze się zainteresowaliście tematem. Czy centrale oparte na asterisku są tak samo niezawodne oraz opłacalne w użyciu jak dedykowane urządzenia np slican?
    Rozumiem że w obydwu przypadkach należy przy wejściu jak i wyjściu z centrali należy rozszyć kable po krosownicy np Krone?
    A co w przypadku chęci wprowadzenia backupu łącza telefonicznego? Czy jako backup można uznać łącze internetowe poprzez brankę VoIP czy też należy zatroszczyć się o dodatkowe 2-3 łącza PRA?
    Czy taki backup podpięty jest bezpośrednio pod centrale czy tez występuje jeszcze jakieś urządzenie przełączające pomiędzy dostawcami usług telefonicznych.

    Co do telefonów to się zastanawiam czy nie wykożystać zwykłych telefonów analogowych.

    Mam jeszcze pytanie odnośnie polecanego slicana. W dokumentacji wyszczególnione jest że bramka VoIP obsługuje 10 kanałów (rozumiem różnych operatorow) i do 118 abonentów - rozumiem ze tyle urzytkowników jest sie w stanie polączyć jednocześnie urzywając tej bramki?

    Proszę o dalsze pomysły i podpowiedzi.
    Pozdrawiam
  • #14
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    10 kanałów wystarczy do obsłuzenia 118 abonentów VoIP bo wszyscy na raz nie beda rozmawiać i wiecej niz 10 kont u operatorów VoIP.
    Centrala ma wykonanie RACK z gniazdami RJ-45 wiec można ja zamontować zgrabnie w szafie dystrybucyjnej.
    Do backupu nadaje sie najlepiej zwykła linia PSTN bo nie wymaga zasilania 230V i prosta jest jak cep.
    2 druty i sygnał.;)Podłaczasz ją przez translację ASS.
    W centrali mozna też użyć kartę GSM która jest zinegrowana z centralą i moze wysyłas SMSy o stanie centrali, zanik 230V,awaria PRA ,ASS do sewisu ;)
    W razie zaniku 230V centrala działa minimum 4-8 h na akumulatorach.
  • #15
    KAT10
    Phones specialist
    Tracer2 wrote:
    10 kanałów wystarczy do obsłuzenia 118 abonentów VoIP bo wszyscy na raz nie beda rozmawiać i wiecej niz 10 kont u operatorów VoIP.

    Czy nie uczciwiej byłoby napisać, że tylko 10 ze 118 abonentów VoIP może jednocześnie prowadzić rozmowę? Poza tym, czy pozostali abonenci wewnętrzni (czyli nie-voip) nie mogą korzystać z kanałów VoIP?
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    W obecnej wersji softu i hardwaru zmniejszono ilośc z 16 na 10 kanałów. Widocznie wystarczy. Jest do tego monit0ring wbudowany w Configmana.

    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    KAT10 wrote:

    Czy nie uczciwiej byłoby napisać, że tylko 10 ze 118 abonentów VoIP może jednocześnie prowadzić rozmowę? Poza tym, czy pozostali abonenci wewnętrzni (czyli nie-voip) nie mogą korzystać z kanałów VoIP?


    A mam pytanie i nie ukrywam ,że jest podchwytliwe ;)

    Ile by musiała wynośic predkośc łacza internetowego,zeby tych 118 abonentów podzielić na dwie grupy i rozmawiali oni miedzy sobą??
    Tak w Mb/s czy w Gb/s ????
  • #18
    macmm
    Level 24  
    Gwoli sprostowania. Zmniejszenie ilości kanałów było w wersji 3.08. W wersji 4.02 jest znów 16 kanałów. Wszyscy abonenci również nie voip mogą korzystać z kanałów voip.
    Nie mniej dla poważnego call center centrali na VoIP bym nie postawił.Powodów jest kilka. Po pierwsze chimeryczne działanie. Jakość VoIP zależy niestety nie tylko od posiadanego przez nas pasma internetowego. Ciężka konfiguracja asteriska. Nie znam aplikacji dla użytkownika pozwalającej na łatwą i szybką konfigurację centrali w danej chwili ( porównuję z ConfigMAN user Slicana). Dlatego raczej postawiłby na operatorów stacjonarnych. Dlatego VoIP traktowałbym jako backup i tam gdzie nie da się dociągnąć linii telefonicznej. Centrala automatycznie przełączy się na łącze zapasowe w przypadku uszkodzenia głównego. O to nie musisz się martwić. Chyba nawet asterisc to potrafi choc pewności nie mam. To jak wspomniałem chimeryczne urządzenie.
  • #19
    nixau
    Level 17  
    Tracer2 wrote:
    Ile by musiała wynośic predkośc łacza internetowego,zeby tych 118 abonentów podzielić na dwie grupy i rozmawiali oni miedzy sobą??
    Tak w Mb/s czy w Gb/s ????


    Bardzo zawęziłeś zapytanie. Wszystko zależy od tego czy jest to rozmowa trunk-local, czy local-local, jakie kodeki, czy faksy też wchodzą w grę itd.

    Ogólnie to minimum 7,3 Mb/s, przy założeniu że wszyscy równocześnie rozmawiają. Zalecane 10 Mb/s. W lokalnej sieci nie ma problemu z osiągnięciem takiej przepustowości.

    W przypadku zewnętrznego wyjścia to 10 Mb/s powoli staje się standardem - dodatkowo jeżeli firma korzysta od np. lokalnego providera to bez problemu osiągnie nawet 30Mb/s.
  • #20
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    W MACu jest 10 lub 16 kanałów do obsługi 99 operatorów/translacji VoIP i 118 abonentów
    Półek jest 4 czyli jesli damy 4 karty po 10 kanałów to masz 40 kanałów .
    nikt nie mówił o obsłudze 579 abonentów.
    nie zapomnij ze do Asteriska musisz mieć sprawną i szybką sieć WAN/LAN
    Może i cena przystepna tylko zapomniałes policzyc koszt aparatów VoIP ok 200PLN/sztuke albo bramek VoIP ok 100 PLN/sztukę
    579 x 100 PLN = 57900 PLN za same bramki + jakieś aparaty PSTN....
    a przy telefonach 2 razy tyle ;)
    I co tu jest realnie tansze ????
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    borsoock
    Level 2  
    Zwróć uwagę na centralę 3CX - www.3cx.com. Jest już w pełni spolszczona wersja (interface plus wszystkie zapowiedzi). Do tego weź SIP trunk od pożądnego operatora (GTS włśnie startuje z ofertą na SIP trunki) i zadbaj żeby budynek miał łącza nternetowe od 2 operatorów. Jeśli sensownie zrobisz sieć wewnętrzną z VLANami to wszystko powinno ładnie śmigać. Nie daj się wkręcić w żadne pasikoniki czy inne centrale z dedykowanymi aparatami tel bo będziesz później płakał i płacił. TYLKO VOIP, reszta powoli odchodzi do lamusa.

    Pozdrawiam
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    tombo83
    Level 11  
    Jest tez nowa centralka oparta o windows dodatkowo z pelna integracja skype ( do 60 jednoczesnych polaczen)
    Cos jak Asterisk tylko ze skype - na razie testuje - jak dobrze pojdzie od czerwca bedzie w mojej ofercie:)

    PS: Wszystkie karty do Asteriska/Trixboxa rowniez dzialaja z ta centrala
  • #27
    borsoock
    Level 2  
    Adamt27 wrote:
    3CX to juz spory wydatek .
    http://www.3cx.com./ordering/pricing.html.
    Wydatek 12.500 UDS (9999 Euro) za samą licencje to jest 'kawałek grosza'.
    A asterisk zawsze jest za free, niezależnie ilu ma obsługiwać użytkowników 10 czy 10.000.


    Warto poczytać całość i zrozumieć za co się płaci. Licencja w tym rozwiązaniu jest na liczbę JEDNOCZESNYCH połączeń (ani liczba linii zewnętrznych ani wewnętrznych nie jest limitowana). Podana wyrywkowo przez Ciebie (najwyższa) cena to licencja na 256 jednoczesnych callsów. Czy tyle potrzeba do tej instalacji? Chyba nie? A co w zamian za zapłatę? Przede wszystkim jak to zwykle w płatnych rozwiązaniach - normalny support, Klient płaci Klient wymaga. A producent reaguje błyskawicznie zarówno na bugi jak i sugestie użytkowników. Nie traktuj tego jako złośliwość, ale z praktyki wynika, że do kosztów systemów 'za free' zwykle trzeba doliczyć wynagrodzenie jakiegoś 'guru' który ciągle grzebie mu pod maską żeby jakoś to chodziło (albo udaje żeby wygladać na niezastąpionego) ;).
  • #28
    amfi_amf
    Level 16  
    wszystko super.. nastawiacie sie na asteriska, ale niech wam cos walnie na tej platformie.. ile czasu Wasz Prezes pozwoli Wam zglebiac problem zanim dostaniecie po czterech literach?? jak kupisz centrale fizyczna, to poki masz gwarancje, a nawet pozniej masz szybki serwis gwarancyjny i nie musisz szukac supportu po roznych dziwnych forach.
  • #29
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    Tracer2
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    MAC jest stary.Hahaha.
    Produkcja ruszyła we wrześniu 2007 i jak jest dobrze skonfigurowany to zapominasz o tym ,ze taki serwer istnieje.