Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja elektryczne na jachcie - ładowanie

czarnylewis 07 Maj 2009 00:09 9553 4
  • #1 07 Maj 2009 00:09
    czarnylewis
    Poziom 2  

    Witam!.

    Zwracam się z prośbą do osób, które w jaki kolwiek sposób mogą mi pomóc. Otóż dostałem zadanie zaprojektowania instalacji elektrycznej na jachcie. Wszystko ok oprócz samego ładowania akumulatorów. Jest ich 3 - dwa do odbiorników (lodówka, światła i itp.) i jeden tylko i wyłącznie na potrzeby silnika (rozrusznik, czujniki i itp.). Mając jeden alternator należało "sprawiedliwie" podzielić energię na wszystkie trzy. Dodatkowo klient zażyczył sobie aby akumulatory do odbioru nigdy nie były ładowane razem tylko poprzez wybór przełącznikiem. W tym celu musiałem dokonać ingerencji w oryginalną instalację elektryczną silnika (kolor zielony - oryginalne połączenie).
    Niestety po złożeniu instalacji okazuje się, że akumulatory przez alternator nie są ładowane - kontrolka ładowania świeci się, a napięcie na akumulatorach się nie podnosi. Nie wiem czym to jest spowodowane.
    Prosiłbym o wszelakie sugestie dotyczące schematu, którego dołączam.

    Instalacja elektryczne na jachcie - ładowanie

    I jeszcze jedno - czy na poniższym schemacie obydwa akumulatory zostaną jednakowo naładowane:

    Instalacja elektryczne na jachcie - ładowanie

    Dzięki za pomoc.

    0 4
  • #2 07 Maj 2009 05:46
    mareklan
    Poziom 15  

    Polecam stronęLink. Jest tam dużo ciekawych informacji.

    -1
  • #3 07 Maj 2009 07:43
    mczapski
    Poziom 38  

    Chyba niezbyt dokładnie rozrysowałeś układ. Czy rzeczywiście to co nazwałeś rozdzielaczem jest układem diod? Jeśli tak to rozumiem, że diody o odpowiednich właściwościach (duże obciążenie). Wprowadzając diody zakłóciłeś układ napięć na instalacji. Czyli układ regulacji otrzymuje informacje o napięciu ok. 0,6 V (lub więcej) niższym. Co do drugiego rysunku to oczywiście nie. Diodę traktuj jako rezystor, czyli oporność wypadkowa układów jest różna a więc popłynie różny prąd.
    Jak dla mnie nie do końca zrozumiały schemat. Zielony "x" na czarnej linii. Czarna linia między rozrusznikiem i akumulatorem "3" (czyżby tego wcześniej nie było?). Czarna linia między rozrusznikiem i pulpitem chyba zastępuje linię zieloną (po co?)? Gdzie i jaki regulator alteranatora? Ale jeśli dobrze czytam schemat to ogólnie układ winiem działać lepiej lub gorzej.

    0
  • #4 07 Maj 2009 10:54
    czarnylewis
    Poziom 2  

    Układ rozrysowałem tak aby pokazać sposób w jaki chciałem połączyć układ alternatora i trzech akumulatorów. Rozdzielacz to nic innego jak diody o dużym prądzie znamionowym (każda 125A).
    Jakie w takim razie proponujecie inne rozwiązanie, zakładając iż powrócę do oryginalnego połączenia instalacji w silniku (zielona kreska). Chciałbym przy tym zachować odseparowane ładowanie akumulatorów - tzn. akumulatory nie będą połączone równolegle.

    Ten rozdzielacz to np. http://www.abakus-europe.com.pl/pl/products/victron_energy/izolatory_diodowe_baterii.php

    0
  • #5 08 Maj 2009 11:07
    mczapski
    Poziom 38  

    Tak dla podsumowania aby nie zastanawiać się nad twoim rysunkiem. Układ dodatkowy podłączyć równolegle do istniejącego akumulatora. Punkt przyłączenia rozdzielacza to zacisk akumulatora lub rozrusznika. Musi działać. I rozumiem, że wyłącznik masy zwarty? Niestety spadek napięcia 0,6-07 V musi być i będzie miał następstwa. Rozwiązanie z linku to diody Schtki'ego o lepszych znacznie parametrach.

    0