Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d

TakiJeden 28 Mar 2010 21:05 70887 41
  • #31 28 Mar 2010 21:05
    robmaz
    Poziom 20  

    Dlaczego chcesz poprawiać fabrykę?

  • Relpol
  • #32 07 Kwi 2010 17:38
    Kenti
    Poziom 9  

    robmaz napisał:
    Dlaczego chcesz poprawiać fabrykę?

    rozumiem że temp 101 twoim zdaniem jest ok(fabryczne ustawienie0 ?? ja jednak w dotychczasowych problemach z autami nie spotkałem sie aby przy 101 St C włączał sie wentylator na niskich obrotach , sądze że 95 stC była by temp optymalną ?? jakieś pomysły ?? co o tym sądzicie ??? dociekam tematu ponieważ nie chce uszkodzić (przegrzać ) motoru...
    I jak zna ktoś jak rozwiązac problem lub wie na 100% jaka jest temp włączenia w tym aucie ??

  • Relpol
  • #33 01 Maj 2010 16:17
    mariuszkotwica
    Poziom 2  

    witam ja mam ten sam problem wentylator mi nie chodził kupiłem drugi i ten chodzi cały czas proszę o rade. Pozdrawiam

  • #34 11 Cze 2010 08:21
    MIKUr1
    Poziom 9  

    Wydaje mi się, że zamieniłeś padakę na padakę. Ten co kupiłeś to na pewno używany, prawda? Ja nabyłem nowy okazyjnie i chodzi ślicznie do dziś bez żadnych problemów.

  • #35 09 Lip 2010 10:47
    Kordian85
    Poziom 9  

    Witam.
    Mam problem z wiatrakiem w moim BMW 320d (150 KM). Objawy jakie mialem to słabo działająca klima na postoju, prawie wcale. Myślałem ze malo czynnika - pojechałem uzupełnić klimę. Problem znalazł mechanik który po nabiciu klimy stwierdził ze nie działa wentylator na chłodnicy (jest jeden - jedna wtyczka 3 kable). Jednak ciekawa rzecza jest to ze nigdy wskaźnik tempratury nie przeszedl mi za polowe i dlatego wyszlo to dopiero teraz. Jak mozna sprawdzic co jest zepsute? Wentylator sam w sobie ok, po podlaczeni na krótko do przewodów za sterownikiem wentylatora działa. Natomiast nie działa po podlaczeniu na krotko do sterownika i podaniu na sterujacey 12V. Zmierzylem też napięcie na kablu sterującym i jest 2,6 V - czy to dobrze, źle?
    Jak szukać usterki?
    Nie chciałbym wydawać pieniędzy na niekonieczne części/wizyty u mechanika.
    Bardzo prosze o pomoc ?

  • #36 10 Sie 2010 13:46
    misiek1003
    Poziom 2  

    w moim przypadku wentylator wcale nie działał, wymieniali i czujnik ciśnienia klimatyzacji i wentylator, okazało się że uszkodzony był zaraz za wtyczką wentylatora kabel sterujący, podziękowania za podpowiedz tym którzy o tym pisali

  • #37 28 Sie 2010 14:36
    bastek1006
    Poziom 9  

    Witam mam takie pytanie mam BMW E46 2000r padł mi czujnik sterowaniem wentylatora przy wentylatorze tak kostka

    Witam ponownie wszystkich juz doszedłem co jest popsute sterownik wentylatowa sorki ze tak dopiero dzis ale czas nie pozwolił duzo pracy było

    A teraz z innej beczki jak moja Beniasie zagrzeje otworzy sie termostat i przejdzie ciepła woda na czujnik temp to włacza wetylator na fol obroty tak mam racje.

    A jak załaczam klime to tez powinien sie właczyc wentylator ?????
    i czy powienien sie krecic na fol obrotach czy na jkichs mniejszych ??

    Jak to jest w praktyce

    A jeszcze czy tym cienkim kablem co idzie do tego sterownika ida rozne napiecia ??

  • #39 19 Sie 2012 21:21
    Przem777
    Poziom 8  

    Niestety i ja muszę dodać swoje problemy do dyskusji. Chodzi konkretnie o model z silnikiem M47 136KM.
    1. Wentylator uruchamia się jakieś 20 sek po przekręceniu stacyjki do pozycji zapłon i wyłącza się dopiero zaraz po przekręceniu na pozycję I. Pomierzyłem napięcie na przewodzie sterującym, 0V gdy stacyjka jest w pozycji 0 lub I, 5.05V gdy jest w pozycji II, ale silnik jeszcze nie pracuje, oraz 5.87V po uruchomieniu silnika, bez względu czy jest włączona klima czy nie.
    2. Jaki jest związek klimy ze sterowaniem tym wentylatorem. Zwłaszcza kontrola ciśnienia klimy? Pytanie o tyle zasadne, bo miałem właśnie wymieniany kompresor i nabijaną klimę (740g wg. instrukcji). Odnoszę wrażenie, że problem z wentylatorem nastąpił właśnie po naprawie klimatyzacji, która działa bez zarzutu.
    3. Czy wentylator ze sterownikiem rzecz jasna jest ten sam w wersji z silnikiem M47N 150KM? Bo odkryłem przy pomiarach, że na kostce od strony wentylatora mam wybity w kółku rok 04, a od silnika słuszny 01. Chyba, że to rok produkcji części, a nie całego samochodu z którego to wymontowano. Nie znam historii tej wymiany.

  • #40 13 Cze 2015 15:40
    kamot
    Poziom 11  

    Tematów poświęconych odratowaniu wiatraka (a właściwie modułu wiatraka) nie ma w ogóle, swój odratowałem, więc może komuś się przyda. Pozwolę sobie odkopać.

    Zgłębiłem temat, czego się dowiedziałem (na przykładzie e46 M47):

    Wiatrak jest w sterowany płynnie, wyłącznie przez ECU silnika. Dwa piny mają na stałe +/-, + obsluguje bezpiecznik F101 (duzy, przykręcany nad bezpiecznikami w schowku), trzeci pin idzie wprost z komputera silnika. Nie ma żadnego termostatu.

    Sterowanie na pinie PWMem, ale przy dobraniu odpowiedniej częstotliwości generatorem (zdaje się kolo 500Hz, nie pamietam dokladnie), można go uruchomić na stole.

    Prędkość wiatraka dobierana płynnie, w zależności od ciśnienia na skraplaczu klimatyzacji. Im większe ciśnienie, tym na większych obrotach pracuje wentylator. Wiatrak wychładza skraplacz --> spada ciśnienie.

    Powyżej 80km/h wiatrak wyłącza się całkowicie.

    Teraz same awarię sterownika. Bywa różnie, moja awaria polegała na oberwaniu się lutów na scalaku zaznaczonym na zdjęciu. Silikon zabezpieczający schodzi dość dobrze, kruszy się.

    Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d

    Przelutowane od nowa, wszystko działa jak należy. Pamiętać by zabezpieczyć wszystko na nowo silikonem.

  • #41 17 Cze 2015 20:10
    Sanyo-PL
    Poziom 1  

    Cześć,

    Dzięki za odkopanie, bo też zaciekawił mnie temat. Akurat u siebie wymieniłem cały wentylator na używkę ale dociekam co nie działało w moim starym. Otóż sam wentylator działa po podłączeniu odwrotnie zasilania. Na samochodzie mierzyłem jakie napięcie przychodzi na przewodzie sterującym i wszystko jest ok (napięcie z 12V spada wraz ze wzrostem ciśnienia w układzie i przy 5.7V powinien się wentylator załączyć). Zaznaczam od razu że napięcie trzeba mierzyć na zapiętej kostce od wentylatora, bo pomiary na odpiętej to pomyłka.

    Nie wiem czy to normalne ale po podaniu napięcia na plus na wejściu do modułu, to na wyjściu na obu przewodach jest napięcie. Nie widać żeby coś tam się zwarło, a u mnie ten moduł wygląda całkiem inaczej:
    Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d

    Strasznie ciężko było go otworzyć, jakby był zaklejony.

  • #42 07 Lip 2015 09:26
    mayki.m
    Poziom 10  

    Witam.
    Kolejny klient z problemem z wentylatorem :-(.
    Samochód BMW E46 1,9B 99 rok bez klimy.
    Objawy są takie, że wentylator mimo wysokiej temperatury nie rusza.
    Nie mam programów do testowania elektroniki samochodu więc nie wiem co tam słychać.
    Jedno co wyczytałem i sprawdziłem to gdy odpalę silnik i zdejmę wtyczkę z czujnika temperatury (po lewej stronie na dole wejścia do chłodnicy) wentylator zaczyna powoli się rozkręcać i pracuje). Oporność tego czujnika to około 2,8kom (na zimnym silniku. Nie wiem czy jest ona prawidłowa). Jest jeszcze jeden czujnik przy termostacie. Czy on też ma jakiś wpływ na załączanie wentylatora? (na jego stykach jest przerwa - brak jakiegokolwiek oporności).
    Serdecznie proszę o pomoc.