Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d

TakiJeden 07 May 2009 09:30 93483 42
  • #1
    TakiJeden
    Level 11  
    Witam, mam 2 pytania.

    Gdzie znajduje sie czujnik temperatury cieczy chlodzacej odpowiedzialny za wlaczenie wentylatora chlodnicy ?
    Jestem kompletnym laikiem wiec prosilbym o lopatologiczne objasnienia:) Jesli daloby rade zamiescic zdjecie bylbym bardzo wdzieczny.

    Jesli wogole istnieje - gdzie szukac przekaźnika wentylatora chlodnicy? Co do jego istnienia mam sprzeczne informacje.

    Dzieki za wszelkie odpowiedzi.
  • #2
    kierbedz4
    Level 36  
    Czujnik temperatury powinien się znajdować z boku lewej lub prawej strony w dolnej części chłodnicy i jest w nią wkręcony..W wielu samochodach czujnik ten bezpośrednio steruje pracą wentylatora.Czy tak jest i w tym przypadku należy rzucić okiem na schemat.
  • #3
    enduro47
    Level 14  
    Najpierw wypadałoby abyś napisał jakie są objawy usterki. Wentylator sterowany jest sygnałem ze sterownika silnika. Czujnik temperatury znajduje sie w bloku silnika i raczej nie jest on przyczyna nie działającego wentylatora.
  • #4
    TakiJeden
    Level 11  
    Co do usterki.. Wentylator chlodnicy caly czas kreci, nawet po wyjeciu kluczyka.

    Objawy takie jak w temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1065318.html

    Prawdopodobnie jest to wina sterownika wentylatora. Zastanawialem sie czy jest naprawialny jesli to on, ale jeszcze nie zdiagnozowalem usterki do konca, dlatego chcialem sprawdzic czujnik temperatury no i ewentualny przekaznik o ile istnieje.

    Jesli to ten sterownik to troche problem, bo sterownika oddzielnie nie da sie kupic chyba ze ze szrotu, a koszt wentylatora ze sterownikiem jest spory, a raczej ogromny.
    Az dziwne ze sterownika nie mozna kupic oddzielnie, przynajmniej ja nic o tym nie wiem. Stad moje pytanie o jego naprawe w innym poscie na forum elektrody. Swoja droga jesli ktos bedzie umial go zbudowac od zera zapewne bedzie mial troch klientow bo podobno ten sterownik dosc czesto zawodzi.
  • #5
    enduro47
    Level 14  
    Sprawdź czy klimatyzcja prawidłowo działa, a przedewszystkim czujnik cisnienia w klimatyzacji i połączenia.
  • #6
    shisso75
    Level 11  
    jeżeli wentylator cały czas kręci to albo masz zwarcie w sterowniku wentylatora połączony z klimą albo czujnik temp. silnika podaje za wysoką temp do komputera (padniety)
  • #7
    TakiJeden
    Level 11  
    No i bylem na sprawdzeniu auta w warsztacie. Komputer pokazal jak zwykle blad wentylatora,lub zwarcie przewodu sterującego.Czujniki temperatury sa ok. Teraz tak. Od wentylatora wychodza 3 przewody, 2 zasilajace i jeden sterujacy. Koles ktory sprawdzal bledy w kompie powiedzial ze w pierwszej kolejnosci trzeba sprawdzic czy nie ma zwarcia na przewodzie sterujacym wentylatorem, a pozniej sprawdzic dopiero czy ten sterownik wentylatora nie jest padniety.Ten przewod biegnie od wentylatora przez zlaczke (kostke) do komputera pod maska. Jako ze powiedzial ze przed sprawdzeniem trzeba odlaczyc ten kabel od komputera samochodu bo mozna go spalic, poradzcie mi.

    Jak mam sprawdzic ten przewod czy nie ma zwarcia. Rozumiem ze otwieram ta puszke pod maska gdzie znajduje sie komputer, musze odpiac przewod sterujacy i teraz jak sprawdzic to zwarcie ?????


    EDIT:
    Co do przekaznika wentylatora to nie istnieje. Pytalem w Focie, ten model nie ma go.
  • #8
    enduro47
    Level 14  
    Jak juz wcześniej pisałem , sprawdź czujnik cisnienia w układzie klimatyzacji, jeśli masz mozliwość podłączenia pod komputer, wejdź w diagnoze klimatyzacji i sprawdź czy czujnik wskazuje prawidłowe ciśnienie. Jeśli będzie za wysokie to jest pewność , ze jest uszkodzony czujnik lub instalacja. Sterowanie wentylatorem jest poprzez sterownik silnika, sygnał anologowy od 0-12V.
  • #9
    TakiJeden
    Level 11  
    Ok postaram sie sprawdzic. Ale wczoraj wpadlem na inny pomysl. Jako ze mechanicy czy jak ich tam zwac mimo tego ze podlaczali komputer nadal nie potrafia wskazac usterki musze zabrac sie za to sam. Wentylator ma 3 przewody idace do sterownika wentylatora, ktory wlacza i wylacza wentylator. 2 zasilajace i jeden sterujacy. Jesli podlacze tylko 2 zasilajace to gdy sterownik bedzie sprawny wentylator nie powinien krecic. Jesli bedzie krecil nadal to znaczy ze sterownik wentylatora jest uszkodzony. Czy to co pisze ma sens ??
  • #10
    emeryt2
    Level 42  
    Oczywiście , logicznie , gramatycznie i z interpunkcją.
  • #11
    TakiJeden
    Level 11  
    Ok zdemontowalem wentylator. Zajrzalem do modulu sterujacego. Zalany jest silikonem. Wyglada na to ze faktycznie sterownik wentylatora poszedl, w silikonie dziura i widac jak pod nia rozlana cyna, prawdopodobnie zrobila zwarcie. Teraz "tylko" naprawic.... Moze ktos zna sie na takich wynalazkach, najlepiej w Olsztynie ?????

    Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d

    Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d
  • #12
    DANUŚ
    Level 13  
    Ma sens. W czasie mojej praktyki zawodowej 99% przypadków z usterkami wentylatorów było winą cewek przy wentylatorach właśnie. Wymień wentylator z cewkami i po problemie. Jak pisze kolega o układzie klimatyzacji- owszem możliwe ale raczej w E39. W E46 padały po prostu cewki i jest to powszechna usterka.
  • #13
    byniek28
    Level 10  
    Wydaje mi sie ze skoro masz taka widoczna usterke to tylko probowac ja zrobic nic nie masz do stracenia, no i widac ze to wlasnie ten nieszczesny moduł. Wez dobrego elektryka to powiien dac sobie rade, jakby sie udalo to trzeba dobrze zabezpieczyc przed dostepem wilgoci gdyz jest on na to bardzo narazony. Pozdrawiam powodzenia
  • #14
    TakiJeden
    Level 11  
    Modul trzeba pozbawic tego silikonu, oddam do sprawdzenia elementow elektronicznych. Moze zadziala. Na koniec wszystko trzeba zatopic w silikonie tak jak oryginalnie bo faktycznie narazone jest na wilgoc.

    Zobaczymy co z tego wyniknie, dam znac jak poszlo
  • #15
    TakiJeden
    Level 11  
    Oddalem wentylator ze sterownikiem dla elekronika do naprawy ale chyba za bardzo nie wiedzial co i jak i w sumie nic nie zrobil. Czy jest ktoz z Olsztyna kto moglby podjac sie naprawy sterownika wentylatora ? Ewentualnie zna sie na elektronice samochodowej.

    Prosze o kontakt
  • #16
    DANUŚ
    Level 13  
    używka kosztuje mniej niż ilość czasu jaką już zmarnowałeś. za 300 kupisz używkę zamontujesz w 15 minut z myciem auta :)
    W olsztynie jest serwis BMW FOTA- oni się znają:)
    pozdrawiam
  • #17
    TakiJeden
    Level 11  
    Moze i masz racje z ta uzywka. Mnie natomiast denerwuje jedna sprawa. Wszedzie sie mowi o ekologii przemyslanych rozwiazaniach itp itd. Tylko wiesz, jak mam wymienic sprawny wentylator tylko dlatego ze padl sterownik to mnie to troche denerwuje, zwlaszcza ze gdy odwiedze Fote to zaspiewaja niezla sumke. A to jest forum jakby nie patrzec ludzi ktorzy chca miedzy innymi cos naprawic. Wiec kupno wentylatora ok, moze i jest logiczne. Tylko ze gdy pomyslisz ze kazdy ktoremu przytrafi sie taka usterka wymienia wentylator i to SPRAWNY, to chyba cos jest nie tak.
    Jak przepali ci sie zarowka nie wymieniasz żyrandola, prawda?

    Co do serwisu Fota w Olsztynie.... raczej nie potrafili zdiagnozowac problemu wiec co do ich uslug wypowiadal sie nie bede
  • #18
    emeryt2
    Level 42  
    Jest w Olsztynie b.dobry elektryk samochodowy , uczestnik tego forum , nosi nick - Goldwinger.
  • #19
    DANUŚ
    Level 13  
    Słuchaj . dwa tygodnie kręcisz się koło tematu. Zwykle samochód jest ludziom potrzebny wiec myślałem że i Tobie również. Stąd moja sugestia wymiany kompletnej używki i zamknięcie tematu. Działaj więc i podziel sie jak usunąłeś usterkę. Chętnie sam się dowiem. Powodzenia i pozdrówka
  • #20
    TakiJeden
    Level 11  
    Dwa tygodnie krece sie kolo tematu bo po pierwsze mam jeszcze prace, po drugie nie jestem elektronikiem i kompletnie sie na tym nie znam, po trzecie bylem u dwoch elektromechanikow ktorzy szukali przekaznika ktorego nie ma i nikt nie sugerowal ze moze byc to wentylator. Po czwarte dwa razy probowal naprawic sterownik gosc ktory chcial pomoc ale zroblil nic wiecej poza polutowaniem sciezek nie sprawdzajac czy jakis element nie zostal uszkodzony. Ostatecznie na cale szczescie mam dwa samochody i jakos sobie radze. Reasumujac aby zamknac temat stwierdze ze kupuje wentylator na zamiane i rozwieje wszelkie watpliwosci co do sposobu naprawy. Danus, ja wiem ze cie to moze drazni, ale skoro sugerujesz wymiane wentylatora to juz nie ma po co sie ciekawic, bo sam podsuwasz rozwiazanie.

    Emeryt2, dzieki wielkie za ino :)

    Temat uwazam za zamkniety
  • #21
    rafalmm
    Level 2  
    Orientuje się ktos gdzie mozna w malopolsce lub tez samym Krakowie naprawic w/w modul elektroniczny?
    Bo chyba ten element jest naprawialny i nie ma sensu kupować nowego moduly wentylatora w całosci.
  • #22
    TakiJeden
    Level 11  
    Rozebrałem ten element, jesli chcesz go rozebrać to mała podpowiedź:

    patrząc od strony tego żelu - przy krotszych bokach są z jednej strony 3 a z drugiej dwa (tak jak wchodzą i wychodzą kable z modułu) miejsca lutowania. musisz je wylutować przed wyjęciem elektroniki, inaczej pozrywasz mocowania łączące płytke- zaznaczylem na zdjeciu
  • #23
    sofix
    Level 12  
    Dodam tylko że siedzą tam tranzystory BUZ100
  • #24
    Oregon22
    Level 2  
    Witam czy możecie mi napisać jakie są kolory pasków na tych dwóch opornikach zaznaczanoch na fotce 1, 2 oczywiscie zaczynając od tej strony przy której krawiędzi pierwszy pasek jest bliżej , bo własnie walcze z takim sterownikiem , z góry dzięki
    Sterownik wentylatora, czujnik temperatury BMW E46 320d
  • #25
    MIKUr1
    Level 10  
    Mam podobny problem, tylko że wentyl nie załącza się wcale... Mam 330D. Prąd na kostce jest - na zasilających normalnie przy odpalonym ponad 13V (ładowanie) a na sterującym niezależnie od tego czy klima jest włączona czy nie, jest 3,57 V. Druga sprawa wentylator teoretycznie powinien nie działać po podłączeniu + i - a dopiero po dostarczeniu napięcia na kabel sterujący, jednakże mój działa właśnie na samym + i -. Jakieś pomysły?
  • #26
    Kenti
    Level 10  
    Witam -szanowne grono -- mam podobny problem przy tym samym aucie BMW 320d na Vp44 (taki sam jest moduł jak na zdjęciach)
    1. nie włącza sie wentylator po przekroczeniu temp 90stC
    działa prawidłowo na klimie !
    2 faluja mi obroty silnika zaraz po zapalniu motoru az do osiagniecia temp pracy czyli powyżej 70 st. C wtedy wskazówka osiąga "pion" (obroty około 950 na 750) latem tego efektu brak
    3. Sprawdziłem komputerem (carsoft 6.1.4) wywala błąd B1 not defined ? co on oznacza bo brak mam opisu

    szanowni koledzy mechanicy i userzy czy jesteście w stanie mnie na prowadzić na usterkę ???

    jeżeli ktos posiada inny program np INPA to poproszę na e-mail lub przez gg ,skype

    Pozdrawiam Serdecznie
  • #27
    MIKUr1
    Level 10  
    Myślę, że jeśli chodzi o obydwa problemy to nie są one ze sobą bezpośrednio połączone. Co do pierwszego to na bank odcina prąd, tylko, że na sterującym czy na plusie? Bo to też może mieć znaczenie. Potem do sprawdzenia czujniki i sterowniki. Co do drugiego problemu stawiam na zużyte świece żarowe.

    A co do mojego problemu - wyciągnąłem wentylator, jeden kabel praktycznie sam odleciał. Sam sterownik też wygląda jakby był przepalony, choć nie widać tego tak dobrze, jak u kolegi u góry na zdjęciu. Zamówiłem nowy, założę i zobaczę co i jak. Martwi mnie tylko, że na sterującym kablu cały czas jest 3,57V nawet jeśli włączę klimę.
  • #28
    Kenti
    Level 10  
    MIKUr1 wrote:
    Myślę, że jeśli chodzi o obydwa problemy to nie są one ze sobą bezpośrednio połączone. Co do pierwszego to na bank odcina prąd, tylko, że na sterującym czy na plusie? Bo to też może mieć znaczenie. Potem do sprawdzenia czujniki i sterowniki. Co do drugiego problemu stawiam na zużyte świece żarowe.

    A co do mojego problemu - wyciągnąłem wentylator, jeden kabel praktycznie sam odleciał. Sam sterownik też wygląda jakby był przepalony, choć nie widać tego tak dobrze, jak u kolegi u góry na zdjęciu. Zamówiłem nowy, założę i zobaczę co i jak. Martwi mnie tylko, że na sterującym kablu cały czas jest 3,57V nawet jeśli włączę klimę.


    sprawdziłem i na sterującym, mam 12,7
  • #29
    bis13
    Level 10  
    Chcialbym sie dowiedzieć co steruje roletą na chłodnicy. Wiem ze odpowiedzialny za to jest zaworek podobny jak do EGR-a nawet taki sam znajdują sie w tym samym miejscu. Co go ma załaczac na zimnym silniku. Chodzi o BMW 525 TDS
  • #30
    Kenti
    Level 10  
    wentylator uruchomiony -załącza juz po przekroczeniu UWAGA 101 stC , to za duże temp ??? powinno szybciej włącząć ?? falowanie usunołem-- nagrzewnica uwalona.

    czujnik temp w głowicy sprawdzony --idealnie wskazuje ?? co mogę zrobic aby włączał wcześniej np 92stC