Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat zasilania i sterowania (wciągnik)

10 Maj 2009 12:22 14208 14
  • Poziom 9  
    Witam,
    Mam wykonać schemat zasilania i sterowania wciągnika z hamulcem ze zwalniakiem elektromagnetycznym. Sterowanie ma być z ręcznej kasety wiszącej. wybór jednej z dwóch prędkości obrotowych. Wybór kierunku ruchu. Nie wiem jak zainstalować hamulec oraz jak zaprojektować wybór jednej z dwóch prędkości obrotowych :/ Proszę bardzo o pomoc.

    Schemat zasilania:

    Schemat zasilania i sterowania (wciągnik)

    Schemat sterowania:

    Schemat zasilania i sterowania (wciągnik)
  • Poziom 17  
    W jaki sposób przewidywana jest realizacja dwustopniowych obrotów.
  • Poziom 9  
    Przez wciśnięcie guzika na ręcznej kasecie wiszącej.
  • Warunkowo odblokowany
    Do tego układu musisz dodać wyłącznik krańcowy maksymalnego i minimalnego nawinięcia liny
  • Poziom 19  
    Taki sposób sterowania silnikiem stosuje się w windach.
    Oto przykład podłączenia styczników (oryginalny schemat od wind):
    Schemat zasilania i sterowania (wciągnik)
    Ponieważ w układzie będą styczniki góra/dół (U, N na schemacie) i szybko/wolno (H, L) do prędkości, to luzownik należy podłączyć za stycznikami kierunkowymi oraz poprzez styki pomocnicze styczników prędkości (musi puszczać, kiedy pojawi się napięcie na silniku), można też zastosować jednofazowy luzownik prądu przemiennego (włączony do jednej fazy na silniku i przewodu neutralnego) lub z zasilaniem prądem stałym (z np. obwodu sterowego, który może być właśnie na prąd stały).
    W sterowaniu ZREMB wykorzystano styki główne styczników kierunkowych (nie wykożystane do zasilania silnika) do sterowania luzownikiem.
    Rozwiązań układu może być wiele, zależy czy chcesz np. ze względu bezpieczeńtwa zastosować zasilanie obwodu sterowego niskim napięciem z dodatkowego transformatora, czy bezpośrednio z sieci. Trzeba zapewnić blokadę możliwości zasterowania przeciwnych kierunków i dwóch prędkości jednocześnie.
  • Poziom 9  
    Tomisan napisał:


    Hamulec (3 fazowy) podpinasz pod stycznik K1M lub K2M


    Szeregowo czy równolegle ?

    Jak wybiorę układ Dahlandera

    Z której strony silnika zamontować zwalniak? Z lewej, z prawej czy z obu :D
    Bo nie mam pojęcia :/
  • Poziom 19  
    Nie wolno pod styczniki K1M lub K2M.
    To doprowadzi do odblokowania luzownika po naciśnięciu przycisku kierunku, a silnik wystartuje dopiero po wyborze prędkości, czyli po naciśnięciu dwóch przycisków.
    Dla luzownika musi być spełnony warunek (dla oznaczenia wg mojego schematu): (H lub L) i (U lub N).
  • Poziom 12  
    No tak - z lenistwa nie chciało mi się analizować sterowania, rzeczywiście nie można pod styczniki kierunkowe tym bardziej ze to wciągarka
    :( :shii:

    Ale można przykładowo tak:
    Schemat zasilania i sterowania (wciągnik)

    Tak jak kolega kris669 powiedział - rozwiązań może być wiele. Można wykorzystać również inny rodzaj sterowania (moim zdaniem lepszy) np na 2 przyciskach z 4 mikroprzełącznikami (wcisniecie 1 slabo -jazda góra wolno, 1 mocno - jazda góra szybko .....vice v. 2) .
  • Poziom 9  
    Ok Dziękuję bardzo :) Tylko mam pytanie z tym hamulcem jeszcze, bo do silnika mam sześć wejść ze względu na dwie prędkości To jak mam podłączyć ten hamulec pod układ zasilania ?
  • Poziom 19  
    Masz już ten hamulec (luzownik)? Jeśli jest 3-fazowy to np. wg schematu podanego w poście powyżej.
    Najlepiej podaj już gotowy schemat układu sterowania (na który się decydujesz), a wtedy można będzie dorysować obwód luzownika.
  • Poziom 10  
    Jeśli jak piszesz jest to wciągnik -to silnik jest z hamulcem (jako integralną częścią silnika).Hamulec moze byc rózny.1 ,2 ,3 fazowy,zasilany poprzez układ prostowniczy z gwiazdy silnika lub zasilany z układu prostowniczego niezależnego.
  • Poziom 10  
    Witam!

    Mam podobny problem jak kolega. Jedyna różnica polega na tym, że mają być trzy prędkości obrotowe...

    Przeglądałem różne wersje układów Dahlandera i znalazłem schemat ze silnikiem dwuuzwojeniowym i 3 prędkościami ale jednym kierunkiem obrotów. http://www.falowniki.com/index.php?func=8&parent_id=54&page=54&id=57&pol=exe

    Zastanawiam się jak w takim przypadku realizować dwukierunkowość? Czy może do tego celu lepiej zastosować inny układ?
  • Poziom 19  
    Dwukierunkowe wirowanie realizuje się dokładnie tak samo jak dla 2 prędkości. Najpierw 3 fazy podane na styczniki "kierunkowe", z ich wyjść 3 fazy na dowolną ilość styczników prędkości.