Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Siena 1.6 16V - sonda (tryb awaryjny)

11 Maj 2009 09:09 6141 19
  • Poziom 9  
    Witam.
    Piszę ponieważ mam problem , którego od dłuższego czasu nie mogę rozwiązać.Mianowicie auto jest lekko mułowate i gorzej pracuje.
    W aucie jest instalacja II generacji.
    Problem polega na tym , że komputer benzynowy łapie błąd sondy lambda i przechodzi w tryb awaryjny podstawiając tym samym stałą wartość ok 0,4v na sondzie lambda , od tego momentu silnik chodzi gorzej.
    Byłem skasować błędy, zrobiłem kilkaset metrów , szarpnięcie autem tak jakby brakło paliwa i znów tryb awaryjny(niesygnalizowany przez kontrolkę wtrysku ale wyraźnie na wtyczce od sondy napięcie stoi.
    Zasłyszałem opinie że to może elektronika lpg nawala no więc odpiąłem lpg i podłączyłem sondę tak jak powinna być oryginalnie do pracy na benzynie.
    Mając auto tylko na benzynie pojechałem skasować znów błąd sondy, po skasowaniu auto nie do poznania , 2 razy mocniejsze ale po kilkuset metrach szarpnięcie i koniec tryb awaryjny i stałe napięcie na sondzie a lpg już nie było podłączone czyli elektronika lpg odpada.
    Na tak odłączonej instalacji pojechałem do aso gdzie podłączyli auto do kompa , skasowali błąd i już nie pamiętam czy po przekręcaniu kluczyka czy zaraz po odpaleniu silnika błąd wskoczył sam do kompa.Wykluczyli sondę bo ona po odpaleniu zimnego silnika i tak nie pracuje a błąd wskoczył.Sonda nie jest idealna ale działa ok 0,1v-0,7v zreszta takie same objawy na dwóch sondach.
    Czy możliwe są teorie ,że gdzieś na przewodzie od sondy do kompa jest jakieś zwarcie albo komp rozjechał się od wieloletniej jazdy na lpg bo takie opinie usłyszałem w aso?
    Zastanawiam się też czy cewka czasem nie ma gdzieś przebicia i stąd właśnie takie szarpnięcie i przejście w tryb awaryjny a wyskakuje błąd sondy skoro nie pali jakiś cylinder chwilowo to skład mieszanki też może być taki że komp rozpoznaje go jako błąd lamdy?Co prawda to przeczy teori jakoby błąd wskakiwał po przekręceniu zapłonu ale akurat ja odczuwałem zawsze spadek mocy i przechodzenie w tryb awaryjny po kilkuset metrach od wykasowania błędu podczas normalnej jazdy, z drugiej strony jak już szarpnie i przejdzie w tryb awaryjny to już nie szarpie więcej.
    Proszę o jakieś sugestie i z góry dziękuję.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    To może zapytam inaczej co powoduje że wyskakuje błąd sondy lambda : sygnał przerywany.
    Błąd ten wyskakiwał zarówno z podłączonym jak i odłączonym lpg.
    Sonda daje poprawne wskazania czy możliwe że okresowo wiesza się i nie podaje napięcia??
  • Moderator Samochody
    W instalacji II generacji sonda jest przełączana przez przekaźnik między ECU/ECM podczas jazdy na benzynie, a sterownik regulatora dawki gazu podczas jazdy na LPG. Możliwe że uszkodzeniu uległo połączenie przekaźnika z ECU (dorabiane złącze na przeciętym kablu od sondy). Podczas jazdy na LPG przekaźnik ten podaje do ECU/ECM sygnał z emulatora sondy.

    Swoją drogą sonda ma dużo krótsza żywotność podczas pracy na LPG.
  • Poziom 9  
    Z tego wynika że może być winne połączenie na przewodzie sygnałowym sondy?
    Tak jak pisałem błąd wyskakuje także podczas odłączonej elektroniki lpg i jeździe tylko na benzynie , przewód sygnałowy sondy biegnie bezpośrednio do ECU tak jakby lpg nie było w aucie.
    Fakt faktem że przewód sondy jest łączony bo kiedyś do montażu lpg musiał być rozcięty.
    Czy takie łączenie przewodu sygnałowego sondy może powodować chwilowe zaniki napięcia podawanego przez sonde do ecu?

    Dodam że błąd pojawiał się nawet wtedy gdy jeżdziłem na lpg a ECU dostawał idealny emulowany sygnał z centralki a on chyba raczej nie mógł byc przerywany ale mogę się mylic.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 42  
    Tak jak pisze Tzok , lub na kostce połączeniowej , kabelki przelecieć. Napięcie 0,4V prawidłowe , sterownik ok.
  • Poziom 32  
    Napięcie sondy zmienne między 200 a 800 mV , częstotliwość 1HZ
  • Poziom 42  
    Michu , 0,4 V ze sterownika, przy odłączonej sondzie , łapiesz?
  • Poziom 32  
    łapię 0,45 V sterownik w awaryjnym trybie pracy w przypadku braku próbkowania
  • Poziom 9  
    Czyli jakie wnioski co jeżeli 0,4v a co jeżeli 0,45v na wtyczce od sondy od strony sterownika.
    Przepraszam ale zupełnie się na tym nie znam.
    Z tego co pamiętam na examinerze to było chyba 440mv.
  • Poziom 42  
    0,4 od 0,45 V to tylko dokładność po przecinku. To oznacza - sonda leży /uszkodzona/ lub brak kontaktu na przewodach sonda sterownik.
  • Poziom 9  
    Dzięki.

    Dodano po 2 [godziny] 4 [minuty]:

    Mam jeszcze tylko pytanie czym różni sie oprócz mocy grzałki sonda z grzałką 18w/dolny potencjał masa od sondy 12w/dolny potencjał wolna.Czy jest wogóle sposób aby to odróżnić?W większości przypadków sprzedawane są sondy uniwersalne do kilku modeli a nawet te z fiatowską wtyczką nie posiadaja takich oznaczeń.Czy ten dolny potencjał to coś istotnego?
  • Moderator Samochody
    Nie wiem, wiem natomiast, że te niby uniwersalne BOSCHa są za wolne do starszych FIATów. Oryginalna sonda też jest BOSCHa ale nie ma tej dodatkowej osłony.

    Fiat Siena 1.6 16V - sonda (tryb awaryjny)
    Po lewej oryginalna (tu do FIATa Punto 75), po prawej niby uniwersalny zamiennik. Wygląd niemal identyczny, tylko ta "uniwersalna" ma dodatkową osłonę z blachy. Zwróć więc uwagę na wygląd starej sondy. Ta uniwersalna kosztuje <100zł, oryginał ok 350zł :(
  • Poziom 9  
    Chyba coś w tym jest.
    Sporo ludzi narzeka , że kupując sondę uniwersalną nie widzą poprawy, u mnie było tak samo ale jak widzę że np do mojego modelu są 4 rodzaje sond a gość z allegro mi mówi że ta którą on sprzedaje zastąpi każdą to nie ma się co dziwić.
    Faktycznie może nie ma co szukać usterek w sterowniku czy innych elementach tylko jak już wymieniać to na sondę dedykowaną do danego modelu co prawda tak jak piszesz 300pln to minimum ale chyba warto.
  • Poziom 9  
    Witam ponownie.
    Otóż poszedłem za Waszą radą i zacząłem sprawdzać stan przewodów od wtyczki sondy w stronę komputera.
    Jedyne co znalazłem to delikatnie przetarty przewód przez gumową odmę.
    Jest tak że z wtyczki od sondy wychodzą 4 przewody.2 z nich od grzałki idą luźno do wiązki a przewód sygnałowy i masa wchodzą dodatkowo w jeszcze jeden przewód z taką wiązką jak w kablu koncentrycznym do telewizora i właśnie w jednym miejscu izolacja tego przewodu była przetarta i troszkę ta wiązka natomiast biegnący w środku przewód sygnałowy i masowy były kompletnie nienaruszone.
    Czy przetarcie izolacji i delikatnie tej wiązki okalającej przewod sygnałowy i masowy może powodować chwilowe przerywanie sygnału z sondy do komputera?Czy ta wiązka jest po to aby eliminować potencjalne zakłocenia w związku z biegnącym przez przewody słabym sygnałem?
  • Poziom 9  
    Błąd sondy wskakuje również wtedy, gdy sonda jest odpięta i sterownik jest w trybie awaryjnym.Tzn jasne że błąd sondy sobie siedzi ale nie jest sygnalizowany przez kontrolkę natomiast co pewien czas(długa jazda w korkach) zapala sie kontrolka wtrysku i auto zaczyna chodzic jakby na dwa cylindry, dopiero zgaszenie i odczekanie ok 30 min powoduje że auto chodzi normalnie.
    Macie jakieś pomysły?
  • Poziom 42  
    Poczytaj jeszcze raz co napisał wyżej Michu , nie odkrywaj Ameryki.
  • Poziom 28  
    odlacz emulacje od centralki LPG a podlacz przekaznik ktory bedzie odlanczal sonde calkowicie od obwodu podczas pracy na gazie /czarny kabelek / i bedzie po problemie , LPG daje zla emulacje . Tylko upewnij sie wczesniej czy napewno na benzynie auto jezdzi dobrze
  • Poziom 9  
    No właśnie na benzynie też tak się dzieje przy prawidłowo podłączonej sondzie a na lpg zarówno przy emulowanym sygnale z centralki lpg jak i całkowicie odłączonej sondzie(wypięta wtyczka) czyli zawsze się tak dzieje bez względu na to czy sonda jest podpięta czy całkowicie wypięta.
    Najbardziej prawdopodobne tak jak piszą forumowicze , że przewód sygnałowy gdzieś przerwany w wiązce ale sprawdzałem wzrokowo i tam gdzie mogła ulec uszkodzeniom jest ok a reszta wiązki jest ładnie owinięta oryginalną izolacją.Jak można posiadając miernik sprawdzić czy przewód jest przerwany czy nie??
  • Poziom 28  
    no to niestety musisz sie z tym udac do kogos kto sie na tym zna bo jesli do tej pory nic nie wskorales to juz chyba nic nie wymyslisz. Jak sprawdzic ? odlanczasz wtyczke od centrali wtrysku oraz od sondy i sprawdzasz przewody sygnalowe czy nie maja zwarcia miedzy soba i do masy
  • Poziom 9  
    Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie ale na odpiętej sondzie napięcie na wtyczce wynosi jednak 0.3v a nie 0.45v.(poprzedni pomiar był kiepskim miernikiem)
    Może to wyjaśniałoby dlaczego nawet przy odłączonej sondzie mieszanka na wolnych obrotach jest stale wzbogacana.