Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

LUTOWANIE sprawa nie banalna!!?

hazet 06 May 2004 16:58 40062 23
  • #1
    hazet
    Level 26  
    Wydawało mi sie ze na temat lutowania wiem wystarczajaco duzo.A jednak !! Jeżeli materia tyczy sie tak znanego metalu jakim jest miedż mosiadz to sprawa jest prosta.Natomiast muszę polutować """CZYMKOLWIEK"""" blache kwasoodporną!Jak to zrobić, jakie odczynniki
    (topnik.jaki materiał do lutowania czy tez cyna czy inny)Szukałem,szukałem w sieci i nic!!!!O ile sa informacje na temat spawania
    tlenowego stali kwasoodpornej to na temat lutowania nic.
    Forum elektrody odwiedza bardzo dozo 'madrych' i kompetentnych userów
    moze ktos wie gdzie moge czegos sie dowiedziec cos na temat lutowania!!
    Za pomoc z góry dziękuje !!!
  • #2
    jomek78
    Level 24  
    ...nie spotkałem się z lutowaniem kwasówki. Ja robiłem tak-dziurka-nit miedziany i dopiero wtedy lut. pozdrawiam.jomek
  • #3
    hazet
    Level 26  
    a moze ktos zna jakieś forum od "miłośników"starych motocykli i samochodów.Ci to dopiero robia cuda z metalurgii .chromuja ,nikluja wszystko i łącza wszystko ze wszystkim!!!
  • #4
    lakrymator
    Level 16  
    Stal nierdzewna, kwasoodporna ze względu na dużą zawartość chromu jest teoretycznie i praktycznie nielutowalna.
    Nie pozwala się ciąć nawet tlenem a to ze względu na dużą aktywność chromu i natychmiastową pasywację (pokrywanie się szczelną wartewką ochronną tlenków w kontakcie z tlenem czy kwasami utleniajacymi).
    To samo odnosi się do aluminium.
    Z mojego doświadczenia to cynowałem kiedyś chromonikielinę na podkładzie z polichlorku winylu i po wielu próbach się udało.
    Aluminium natomiast cynowałem pod warstwą oleju silikonowego (grotem lutownicy trzeba zeskrobać warstewkę tlenku pod silikonem i nanieść cynę z topnikem zanim metal złapie kontakt z powietrzem).
    Jak już pocynujesz to reszta (lutowanie) nie problem.
    Nie jest to takie łatwe jakby się wydawało ale możliwe.
    Pozdr.
  • #5
    e55
    Level 13  
    Witam
    prubowalem ruznosci ale niestety musialem polaczyc kwasowkie mechanicznie i tak polecam zrobic
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    łukasz_22
    Level 12  
    da sie - tak samo do aluminium sa specjalne topniki i luty. poszukaj w sklepach z akcesoriami dla spawaczy....
  • #8
    h-doc
    Level 27  
    nie wiem jak z blachą, ale aluminium da się polutować metodą podobną jak sugerował lakrymator - ja najpierw czyściłem powierzchnię a potem przy pomocy lutownicy kapałem sporą ilością kalafonii w to miejsce, żeby wytworzyć osłonę. Następnie energicznie pocierając grotem lutownicy z kropelką cyny uzyskiwałem zwilżenie.
  • #9
    łukasz_22
    Level 12  
    do tej blachy bym polecił użyć palnika do lutowania twardego no i poprubował bym na razie z ruznymi topnikami kture mam akurat pod reką - może coś by to dało...
  • #10
    hazet
    Level 26  
    techniczne możliwosci mam tzn mam palnik na propan butan ze wspomaganiem tlenowym .Chciałem dowiedzieć sie właśnie o topnikach!
    Próbę przeprowadziłem na odczynnikach od standartowej blach oczynkowanej tzn odtłuściłem kwasem solnym ale to chyba za mało bo cyna niestety nie trzyma prawdopodobnie musi cos być innego

    kolega@geguś napisał

    Witam
    stal nierdzewna i kwaso odporna jest lutowalna jak zwykła TYLKO:
    musi być topnik odpowiedni do konkretnej stali
    lutowałem taką stal i do takiej stali lutowałem mosiądz
    jak znajde jutro w pracy adres firmy od której dostałem
    spoiwo to zamieszczę


    MAM OLBRZYMIA PROSBĘ!!!
    o dane tego sklepu i nazwe topnika!!!
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    POL02
    Home appliances specialist
    Witam.
    Kolego hazet kwasówki nie lutowałem ale nierdzewkę tak.A kwasówka chyba bedzie podobna do lutowania jak nierdzewka.
    Zasosuj kwas fosforowy.
    Powodzenia.
  • #13
    serwis
    Level 37  
    POL02 wrote:
    Witam.
    Kolego hazet kwasówki nie lutowałem ale nierdzewkę tak.A kwasówka chyba bedzie podobna do lutowania jak nierdzewka.
    Zasosuj kwas fosforowy.
    Powodzenia.


    Jasne że można też tak. Ale nie mając kwasu fosforowego można zastosować popularny ongiś odrdzewiacz "Fosol".Jest on na bazie kwasu fosforowego, i bardzo powszechnie stosowany przez modelarzy do lutowania ogniw NICD.Stary, dobry i sprawdzony sposób.
  • #14
    hazet
    Level 26  
    Fosol niestety nie zdał egzaminu :( moze dlatego ze to tylko roztwór kwasu fosforowego będe szukał stęzonego.
  • #15
    SanceS
    Level 22  
    Znajomy też miał kiedyś taki dylemat i szukał wszystkich odczynników topników itd ale w końcu cena wszystkich odczynników była wyższa niż cena sprzętu (motorek) noi zrobił łatę na nitach a prześwit zaslikonował. Nie wygląda pięknie ale się sprawdza.

    A z tego co wiem to nawet jak byś użył niewiadomo jakiego topnika i oczyszczacza to lut niebyłby odpoorny na rozrywanie i wibracje (kilka razy młotkiem i odpada)
  • #16
    _jta_
    Electronics specialist
    h-doc wrote:
    nie wiem jak z blachą, ale aluminium da się polutować metodą podobną jak sugerował lakrymator - ja najpierw czyściłem powierzchnię a potem przy pomocy lutownicy kapałem sporą ilością kalafonii w to miejsce, żeby wytworzyć osłonę. Następnie energicznie pocierając grotem lutownicy z kropelką cyny uzyskiwałem zwilżenie.


    To może jeszcze przypomnę, że warto posypać jakiegoś proszku ściernego...
  • #17
    hazet
    Level 26  
    OK!doszedłem do tego jak i czy polutowac kwasówkę!
    Nauka nie poszła w las.Podam recepturę moze komuś sie przyda oprócz mnie!
    Do trwałego lutowania (mięki lut)potrzebujemy!
    1/Topnik >>chlorek cynku!
    cięzko jest dostać ja sobie poradziłem w nastepujacy sposób!kwas solny stęzony+blacha cynkowa (nie mylić
    ze stalowa oczynkowaną).Absolutnie nie nadaje sie FOSOL blacha dostaje szarego nalotu i lut spływa jak woda po gesi!
    2/stop cyny z ołowiem o jak najwiekszym procentowym
    udziale cyny.Ja użyłem w takiej proporcji 90%cyny 10%ołołowiu!Nie nadaje sie tzw 60 (sześdziesiatka) czesto uzywana do lutowania blachy ocynkowanej!!
    3/Lutowanie robi sie z doskonałym skutkiem duza kolba do lutowania z grotem miedzianym!!Ja uzyłem
    grzanej palnikiem na proman-butan bo nie miałem odpowiednio duzej grzanej elektrycznie!
    PRZED LUTOWANIEM NALEZY POCYNOWAĆ KONIEC GROTA ZWYKLA CYNĄ W KALAFONII!!!
    próbowałem tez grzać i samym palnikiem propan-butan
    niestety z niezadawalajacym skutkiem!!
    A jeszcze jadna uwaga oczywista!łutowane powiezchnie trzeba KONIECZNIE oczyścić mechanicznie np:drobnoziarnistym papierem sciernym!
    Po spełnienu takich warunków lut kwasówki nie odbiega zbytnio od lutu elementów miedzianych!! :D :D :D :D
  • #18
    lakrymator
    Level 16  
    Dzięki za tak wspaniałe opracowanie tematu.
    Pozdr.
    Ps. Blachę cynkową można najprędzej zdobyć z rozebranego ogniwa R20 manganowo cynkowego (wewnętrzny kubek cynkowy).
    Tyle cennych pierwiastków ulega rozproszeniu w naszym otoczeniu.

    elektrit, ale chyba można nim tylko pobielić nierdzewkę a lutować już 60-tką ?
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    radomscy
    Level 11  
    mnie sie udało polutować na kwas solny z dodatkiem cynku tylko cynku czystego chemicznie (dodawałem stopniowo gdyż reakcja jest bardzo silna do momentu aż przestało go rozpuszczać)i wtedy dużą kolbą taką jak do lutowania rynien po porysowanej pow. dało się jakoś lutować cyną 60%
    pozdrawiam
  • #21
    hazet
    Level 26  
    elektrit wrote:
    Ten stop cyny o którym piszesz nie podoba mi się.Połączenie może się rozsypać na mrozie.


    Nie wiem jak na mrozie bo lutowałem pojemnik z blachy kwasoodpornej
    uzywany wewnatrz pomieszczenia gdzie temperatura jest pokojowa!!
    a jeszcze jedno dobrze w ten sam sposób polutowac rury miedziane do
    łaczek hydraulicznych wykonanych z kwasówki gdzie mosiadz nie moze byc zastosowany
    Ja polutowalem śróbunki tzw.pietnastki z rurą wykonaną z miedzi miękkiej!całśc precuje pod cisnieniem 3Atm i temperaturze 90*C
  • #22
    Mutant1919
    Level 2  
    Wątek wygasł już jakiś czas temu, niemniej jednak czuję się w potrzebie dopisać swoje zdanie na ten temat - są to w końcu kwestie nietrywialne. Wszystkie stale stopowe można skutecznie i co ważne łatwo lutować. Można w tym celu jako lutu użyć czystej miedzi. Niemniej należy liczyć się z ryzykiem korozji międzykrystalicznej, słabą wytrzymałością i trudnościami w lutowaniu. Sama miedź natomiast doskonale nadaje się do lutowania zwykłej stali, i zresztą pozwala otrzymać połączenia o niezłej wytrzymałości. Do wszelkich stopów osobiście polecam luty na osnowie srebra - np. popularne LAg20, LAg25 (20%, 25% srebra, reszta miedź + cynk) albo ich odpowiedniki z dodatkiem kadmu (lepiej się topią). Jako topnik wystarczy łatwo dostępny i niedrogi boraks, dostępny także jako "pasta HS" do lutowania. Lutowane cześci warto przed łączeniem wytrawić 10% kwasem azotowym - dostępny bez żadnych problemów w sklepach z odczynnikami. Sam w ten sposób lutowałem mosiężną armaturę do zbiornika ze stali kwasoodpornej - efekt zupełnie zadowalający. Odporność takich złącz na ścinanie przy dobrych wiatrach może wynieść nawet 400MPa, więc od stukania młotkiem raczej nic nie odpadnie.
  • #23
    sawoj
    Level 11  
    Chciałbym też dorzucić swoje trzy grosze :)
    Ja kiedyś (przez dłuższy czas ) używałem lutownicy ultradźwiękowej , niestety wysiadł przetwornik i ponieważ nie mogłem go nigdzie dostać to lutownica powędrowała do piwnicy i w nieokreślony sposób wyparowała :(
    A poza tym to rzeczywiście lutowanie stopami srebra i miedzi jest jednym z lepszych sposobów ( i stosunkowo łatwych :) )
  • #24
    witek17
    Level 18  
    a jest taka piękna książka "Lutowanie" (mam na zbyciu - priv), miałem kiedyś problem z galwanizacją, w sieci tylko reklamowe bzdety znalazłem, kupiłem książke i po problemie

    kwasówka jak najbardziej da się lutować, zarówno lutami miękkimi jak i twardymi