Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Punto II 1,2 16V -błąd zapłonu na jednym cylindrze

maj47 16 May 2009 13:28 8025 14
Testo
  • #1
    maj47
    Level 10  
    W czasie jazdy po zdjęciu nogi z gazu silnik nagle zaczął się dławić i zacząła migotać kontrolka silnika.Wyrażne szarpania na niskich obrotach i mniej wyczuwalne na wyższych.Wyrażny spadek mocy i dynamiki (do tej pory silnik spisywał się rewelacyjnie-wspaniała dynamika).Początkowo kontrolka gasła na niskich obrotrach ,potem na niskich paliła się stale a migotała powyżej 2000.Próbowałem skasować ewentualny błąd komputera przez odpięcie klemmy na aku ale bez rezultatu.Znajomy elektryk samochodowy przetestował komp podręcznym testerem,który wykazał błąd zapłonu (misfire) na cylindrze nr 2. Ciśnienie w cylindrze OK ( 12 atm).Świeca była okopcona z czarnym nagarem ,ale raczej nie mokra -była gorąca; pozostałe świece były jasne.Wymiana świecy (mimo że stara championka miała raptem 5000 km i dawała iskrę na próbniku,jak też podłaczona do instalacji ale wyciągnięta na zewnątrz) dała podobny rezultat.Przewód nie wykazuje przebicia.Wtryskiwacz działa (słychać stuki przy próbkowaniu).Próbna jazda (chyba z wykasowanymi błędami) dała podobne objawy co poprzednio,czyli nierówna praca silnika i spadek mocy, z tym że teraz kontrolka przestaje migotać jak zdejmuję nogę z gazu na rozpędzonym silniku i jakiś czas jadę na stabilnej prędkości. Pora była późna i na tym skończyliśmy,ale odniosłem wrażenie że kolega jest dość bezradny-nie dysponuje częściami zamiennymi ,a nie chciałbym esperymentować , bo to dosyć kosztowna zabawa:).Nie jestem z branży, ale wg mojego wyczucia to albo za słaba iskra (choć na moje i fachowca oko wyglądała normalnie, ale jak sprawdzić napięcie?) albo za dużo paliwa (brak odcinania paliwa na wtryskiwaczu- czy to możliwe i jak to sprawdzić?) .Czy silnik 16V ma jednoczesne sterowanie na 2 i 3 cylinder (gdzie mogę znaleźć jakiś opis?) i można zamienić kable miejscami dla sprawdzenia; gdyby tak było to chyba wtedy oba cylindry winny źle pracować i obie świece byłyby okopcone? Nie zaglądaliśmy do przepustnicy (jak tam się dostać?),ale to chyba nie to.
    Czy niezbędny jest test na specjalizowanym (bardziej rozbudowanym )testerze? Mam awersję do ASO po kilku numerach z ich strony - pojadę tam jak już będę musiał.
    Może ktoś zasugeruje mi możliwe przyczyny takiej usterki czy sposoby dalszego sprawdzania.Dziękuję z góry:)
  • Testo
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    emeryt2
    Level 42  
    Sprawdz omomierzem cewkę - pierwotne pomiędzy: 1 i 2 oraz 1 i 3, oporność o,30 do 0,15 Oma. Wtórne pomiędzy 2 i 3 oraz 1 i 4 /oczywiście wyjście na świece/, oporność od 12 do 16 kom.
  • #4
    maj47
    Level 10  
    dziękuję za informacje .Sprawdzę w poniedziałek bo teraz nie mam warunków.Ale co z tym sterowaniem?Jeśli jest podwójne na 2 i 3 to powinien być problem również na cylindrze 3?
  • Testo
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    maj47
    Level 10  
    Diagnoza chybiona. Nigdzie takiej używanej cewki nie znalazłem, a ponieważ elektromechanik zdiagnozował na "100%" że to cewka więc kupiłem nową Boscha (260 zł). Po zainstalowaniu usterka pozostała bez zmian, elektryk się wypiął, więc mam 260 zł w plecy - wątpię żeby sklep zwrócił pieniądze. Chyba przeproszę się z serwisem Fiata.
  • #7
    Michu10
    Level 32  
    Brak zapłony w takim przypadku może oznaczać problem po stronie ecu-dis
  • #8
    eltron
    Level 25  
    Michu10 wrote:
    Brak zapłony w takim przypadku może oznaczać problem po stronie ecu-dis


    No sądząc po objawach to mi raczej na to nie wygląda.

    Przyczyn tego może być parę. Nie tylko układ WN jest za takie objawy odpowiedzialny. Zasilanie również ( mam tutaj na myśli paliwo i powietrze ).

    pzdr.
  • #9
    Michu10
    Level 32  
    To niech zamieni jeszcze wtryskiwacze , będzie wiedzieć
  • #10
    pomidorek
    Level 11  
    miałem podobny problem co maj47

    kupiłem kropka 1.2 8v w czwartek a w niedzielę dosłownie identyczna sytuacja jak u Ciebie
    jako, że nie znałem jeszcze bryczki a się trochę toczyła to się biedna jeszcze 100km przetoczyła

    po awarii sprawdziłem:
    odpinam kabel wn i sprawdzam czy dalej tak klekocze jak wcześniej i tak z każdą świecą (nie wiedziałem który cylinder jest do bani, okazało się, że 3)
    kontrola iskry - wiadomo świeca do obudowy i kręcenie rozrusznikiem
    kontrola wtryskiwaczy - próba rozruchu z wyjętą listwą wtryskową i podstawionym korytkiem żeby silnika benzyną nie zalać
    kontrola sprężania (udało się załatwić miernik-pozdro dla Pana Janka)
    i okazało się, że sprężania brak...

    a dalej to zrywanie głowicy i wymiana uszczelki (dziura taka była, że kot by przeszedł)

    a co do Twojego przypadku to bardzo możliwe, że źle mierzysz sprężanie na tym 2 cylindrze bo chodzi razem z 3 i jak świecy z 3 nie wykręcisz to Ci z 3 będzie pokazywać ciśnienie jeśli masz przelot w uszczelce między tymi cylindrami

    sprawdź dokładnie

    nie powiem ile taka naprawa kosztuje bo sam robiłem
  • #11
    maj47
    Level 10  
    pojechałem do renomowanego ale drogiego elektryka ("Polak" Wrocław).Jak zwykle najgłupszy z możliwych problem.Przyczyną była bardzo mało widoczna wypalona maleńka dziurka w fajce kabla.Przy okazji wymienił nowe świece na nowsze ale już nie protestowałem ,bo miały ślady po iskrach na porcelankach.Na wszelki wypadek przeczyścił przepustnicę.Naprawa z diagnozą 240 zł +części 180 zł.Po 2 godzinach.
    Aż się wstydzę o tym pisać,ale temat zakończony.Po regulacji zapłonu u niego kropka nieco mniej dynamiczna ale za to nie dławi się przy wdepnięciu gazu.

    Poprzedni sprawdzał kable i świece na przebicie i testował podejrzaną świecę na boku- i nic.Żadnego iskrzenia ,świeca paliła jak trza.Ponieważ świece są mocno zagłębione w korpusie ,musiała iść iskra do masy,ale nawet po ciemku nic nie było widać.

    Dziękuję za próbę pomocy.

    Czy ktoś chce odkupić nową oryginalną cewkę Boscha -nr kat.407 (punto 1,2 16V lub bravo,podobno nowszy polonez też) za okazyjną cenę 200 zł z gwarancją sklepową (normalnie kosztuje ok.300 zł)?
    Nie mam co z nią zrobić,chyba że na pamiątkę frycowego:)
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    maj47
    Level 10  
    błąd poprzedniego elektryka: sprawdził ale nie zamienił kabli
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    maj47
    Level 10  
    Temat skończony
    (cewkę udało się odsprzedać:)