Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CD4052BE selektror wejść i Al-18

17 Maj 2009 10:12 2196 17
  • Poziom 22  
    Witam, posiadam taki układ i chciałbym zrobić na nim przełącznik wejść, np. 3 wejścia i wbierane trzema przyciskami (do każdego osobny) lub jeden przycisk, który przełączałby wejścia w sposób 1->2->3->1->2 itd. +kontrolka do każdego, jeśli to będzie potrzebne mogą być użyte przekaźniki (mam ich dużo i za darmo ;))
    Czy takie coś jest w ogóle możliwe z tym układem?
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.
  • PCBway
  • Poziom 22  
    CD4052BE selektror wejść i Al-18


    1. Czyli w miejsce IN A 1,2,3,4 mam podłączyć np. lewe kanały 4 wejść, a pod IN B 1,2,3,4 podłączyć w takim wypadku prawe kanały i tyle?
    2. Jak przerobić na 3 wejścia? 15 nóżkę CD4022 połączyć z 4 zamiast 11?
    3. A jeżeli nie chciałbym kontrolek da się na samym CD4052? (CD4022 kosztuje 1,4zł więc może narazie tylko odpowiedź tak/nie)
    4. Jest możliwe wykorzystanie 3 switchy? Po jednym od każdego wejścia? (może jakiś inny scalak)
    5. Jakieś PCB ? Moge podarować punktów trochę...
    6. Co do zasilania, mam tego CD4052 ze starego kina domowego Elta i tam były tylko 7812 i 7912, a nie 15V.
    7. Oczywiście układ nie wprowadza żadnych zniekształceń w dźwięku?
    Dzięki za odpowiedź i pozdrawiam.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Z oczywistych względów przenoszę do "Piaskownicy".
  • PCBway
  • Poziom 43  
    1. Układ na swoje szczęście nie wie z czym ma pracować i który kanał jest od czego - ma swoją funkcję i tyle, patrz na www.elenota.pl co to jest.
    2. nóżki 4 i 15 nie podmieniaj, lepiej popatrz na schemat i użyj wyobraźni,
    3. Nie chcesz kontrolek to ich nie dawaj,
    4. 3 switche mogą być, poprzeglądaj dział szkoły konstruktorów na stronie EDW, był temat zastępowania ISOSTATów,
    7. Takie zniekształcenia to sobie podaruj, equalizer to ich dopiero wprowadza.
  • Poziom 22  
    1. Note katalogową oglądałem, chciałem się upewnić czy tak mam podłączyć.
    2. A tu na czym polegała przeróbka?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic793269.html
    Analogicznie do tego strzeliłem, żeby tak zrobić.
    P.S pisząc nóżka 4 miałem na myśli Q4 czyli nóżka 7, mój błąd
    3. Chodziło o to czy układ może pracować sam, czy musi z CD4022...
    7. O zniekształceniach przeczytałem tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic127528.html


    To w końcu jak mam przerobić na 3 wejścia i na 3 switche?
    Pomocy!
  • Poziom 31  
    2. Na przerobieniu na 2 kanały.
    3. Nie musi. Możesz dowolnie zmieniać bity adresu. Możesz włącznikami podawać odpowiednio H i L na A i B(nogi 9 i 10).

    "To w końcu jak mam przerobić na 3 wejścia i na 3 switche? "
    Połączyć q4 z resetem.
    Jeśli chcesz stosować switche, chyba lepiej puścić przez nie sygnał, będzie mniej zniekształceń.
  • Poziom 22  
    2. To było takie stwierdzenie w nawiązaniu to mojej propozycji przeróbki, więc podsumowując nóżkę 15 z 7 to ok, ale co z D8 i D9, usunąć?

    Zależy mi żeby były kontrolki do każdego wejścia i dobrze by było, żeby każde wejścia miało swojego switcha, którym by się je włączało.
    Chodzi mi o takie switche
    CD4052BE selektror wejść i Al-18

    Czekam na propozycje.
  • Poziom 31  
    Jak chcesz miec 3 takie switche, przerzutnik ci nie potrzebny. Właściwie to będzie bardziej skomplikowane.
    Możesz np użyć 2 tyrystory i 3 takie switche 2xzwierne. Kazdy switch zapalalby jeden tyrystor, który przez opór podciągałby bity multipleksera i jednocześnie drugą parą styków gasił pozostałe, przy czym jeden switch tylko by gasił ustalając A i B na LL. Narysowałbym, ale to nie byłoby edukacyjne. :) Poczytaj na wiki o tyrystorze i spróbuj sam. Dla ułatwienia dodam, że opory podciągające muszą być między zasilaniem a tyrystorem.
  • Poziom 22  
    Witam, czy można ten układ zasilić napięciem symetrycznym stabilizowanym poprzez diody zenera? bo jutro jadę do sklepu elektronicznego i nie wiem czy kupić 7815 i 7915, a zenerki mam w domu.
    Proszę o szybką odpowiedź.
  • Poziom 43  
    Lepsze będą LMy ale patrząc na schemat to..... mówiłeś, że +/-12V masz na spokojnie? Właściwie wystarczyłoby skorygować kilka rezystorów.
  • Poziom 22  
    Tak, 78 i 7912 mam w domu.
    Które rezystory trzeba by skorygować? To będzie pewna przeróbka? (żeby działało:D)

    P.S Masy sygnałowe połączyć z masą zasilania?
  • Poziom 43  
    R1 i R2 zamień z 1kΩ na ok 620-750Ω, R14 na 910Ω-1kΩ, R16 i R18 zwiększ na ok 22-24kΩ, warunki powinny się niewiele zmienić. Masy razem.
  • Poziom 22  
    Witam, złożyłem te dwa układy i mam małe problemy.
    1. Al-18: filtr działa, ale gdy szybko ścisze/pogłośnie (na wzmacniaczu, nie filtrze!) lub samo z siebie słychać pierdzenie/stukanie.
    Podejrzewam, że dlatego, że dałem 470n poliestrowe, a nie MKT.
    330nF też dałem poliestrowy. 33p jest monolityczny, nie ceramiczny (facet w sklepie powiedział, że może być).
    Oprócz tego (mam narazie podłączony jeden kanał) słychać dość mocno szumy i jest troche słabe wzmocnienie.
    Czy da się poprawić wzmocnienie układu poprzez zamiane wartości któryś rezystorów? R1 i R2?

    2. Selektor wejść
    Działa, ale nie do końca. Po włączeniu zasilania 12V (11,8V) na LM78/7912 po uprzedniej zmianie wartości R1 i R2 na ok 620-750Ω, R14 na 910Ω-1kΩ, R16 i R18 na ok 22-24kΩ, świeci jedna dioda, po naciśnięciu switch zapala się druga, ale po kolejnym naciśnięciu nic się nie zmienia. Musze wyłączyć zasilanie, poczekać aż kondensatory się rozładują i włączyć. Świeci durga dioda, naciskam switch przeskakuje na 3cią i znów musze wyłączyć i włączyć bo naciskanie switcha nic nie daje.
    Podejrzewam, że zły jest CD4022, ale może to jakoś sprawdzić?
    Nie podłączałem jeszcze sygnałów i nie sprawdzałem czy 4052 je przełącza.
    Proszę o pomoc!

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1276223-600.html

    'skoti_3.zip'
  • Poziom 43  
    Kondensator nie będzie winien niczemu tutaj, PR1 daje ogromne możliwości (zakres) zmiany wzmocnienia, szumy mogą wynikać ze wzmacniania śmieci - jak bardzo skręciłeś PR1?
  • Poziom 22  
    Więc tak, z tymi szumami to szumi średniotonowy głośnik (testuje na kolumnie).
    Szumy są z głowy.
    Wymieniałem kondziora tego 470n na dwa inne rodzaje i stuki podczas pogłaśniania na wzmacniaczu dalej są, ale tu znów moja wpadka - to średniotonowy Neutral
    Nie wiem czemu na to nie wpadłem.
    Potencjometr od wzmocnienia mam na maksymalne i szczerze mówiąc chciałbym troszkę mocniejszy sygnał...
    Nie da się tego skorygować zmianą wartości jakiegoś rezystora? Regulacje odcięcia mam na największe (160Hz) bo wtedy wiadomo jest najgłośniej, bo więcej dźwięku przechodzi, ale i tak mi się wydaje za mało. Musze to sprawdzić na subwooferze kolegi i wtedy się okaże.

    To po co piszą, że ma być MKT (foliowy) skoro może być poliestrowy i róźnicy nie ma?

    Pozostaje mi jeszcze ten selektor.
    Może jednak musi być te 15V ?
    Pomocy!
  • Poziom 22  
    Działa !
    Rezystor 10K koło switcha miał zimny lut z jednej strony.

    Jedyny problem teraz jest taki, że czasem jak włącze zasilanie to żadnia dioda nie świeci, dopiero po naciścięciu zaczyna świecić 1 no i potem już się zmienia 2->3->4->1 itd.
  • Poziom 22  
    Witam, selektor leżał nieużywany, teraz wsadziłem go w obudowe z pre-ampem i mam taki problem (pomijając ten post wyżej) gdy podam sygnał na wejście 1 to gra on też na wejściu 3, ale gdy podam nie 3 nie gra nic, gdy podam na 4 gra również na 2, ale jak podam na 2 to nie gra nic, zarówno kanał lewy jak i prawy.
    Wymieniłem CD4022 i dalej to samo.
    Nie jestem w stanie powiedzieć czy tak było wcześniej.
    CD4052 do wymiany?