Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora 10V

slenart 17 Maj 2009 18:40 6804 12
  • #1 17 Maj 2009 18:40
    slenart
    Poziom 11  

    Witam,

    posiadam model samochodu RC, jednak nie mam do niego ładowarki.
    Akumulator jak na zdjęciu.
    Czym można to naładować??
    Posiadam ładowarki do wkrętarek akumulatorowych 14 i 18V, prostownik samochodowy 6 i 12V, oraz ładowarkę baterii do kamery 7.4V.
    Czy któraś z wymienionych ładowarek będzie odpowiednia?? Jeżeli tak to która i jak ją podłączyć bo akumulator ma trzy przewody (symetryczny) najpierw ładować jeden obwód później drugi czy jak??
    Pozdrawiam.

    Ładowanie akumulatora 10V

    -2 12
  • Pomocny post
    #2 17 Maj 2009 20:58
    elek555
    Poziom 37  

    Skoro posiadasz prostownik 12V to zrób w oparciu o niego. Napięcie końcowe ładowania przyjmij 12V, prąd ładowania 200mA, końcówki -najprawdopodobniej czerwona i czarna

    0
  • Pomocny post
    #3 17 Maj 2009 21:51
    Kolek
    Poziom 25  

    Wszystko zależy od Twojego doświadczenia, poszukaj na forum "ładowarka akumulatorów żelowych" albo "ładowanie akumulatorów żelowych". Powyższy sposób jest jak najbardziej prawidłowy, ale będziesz musiał siedzieć i sprawdzać miernikiem napięcie żeby nie przekroczyć maksymalnego, może to być rzeczywiście około 12V. Lepiej zbudować jakiś układ podłączony do prostownika, który ograniczy prąd i napięcie nie dopuszczając do przekroczenia wartości maksymalnych. Ale o tym znajdziesz wiele więc nie będę powielał.

    PS. Jeśli akumulator jest symetryczny tak jak mówisz, to sprawdź napięcia bo jak na mój gust to czarny będzie środkiem, natomiast "+" czerwony, a "-" niebieski.

    1
  • Pomocny post
    #4 17 Maj 2009 21:58
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Na pewno akumulator żelowy o napięciu znamionowym 10V nie może mieć wyjścia symetrycznego.

    0
  • Pomocny post
    #5 17 Maj 2009 22:14
    Kolek
    Poziom 25  

    W sumie o tym nie pomyślałem, że to po 2V na celę. Przepraszam mój błąd, zasugerowałem się opisem.

    0
  • Pomocny post
    #6 17 Maj 2009 22:19
    Ronin64
    Poziom 35  

    Czy ten akumulator jest w jakiś sposób rozbieralny tak aby dało się zobaczyć gdzie podłączone są przewody?

    1
  • Pomocny post
    #7 17 Maj 2009 22:22
    Kolek
    Poziom 25  

    Po co ? Najlepiej sprawdzić miernikiem i jeśli akumulator nie jest w pełni naładowany to szukać najwyższego napięcia.

    0
  • Pomocny post
    #8 17 Maj 2009 22:46
    rozales
    Poziom 24  

    A skąd pomysł, że to żelowy akumulator? Dla mnie to bezobsługowy kwasowo-ołowiowy...

    0
  • #9 17 Maj 2009 23:05
    slenart
    Poziom 11  

    Odnośnie napięcia akumulator jest już rozładowany, a miernik pokazuje:

    czarny - czerwony 0.18V
    niebieski - czarny 0.18V
    niebieski - czerwony 0V

    Kolek napisał:
    Jeśli akumulator jest symetryczny tak jak mówisz, to sprawdź napięcia bo jak na mój gust to czarny będzie środkiem, natomiast "+" czerwony, a "-" niebieski.

    nie jestem pewien czy jest symetryczny, zasugerowałem się trzema przewodami i stąd ten wniosek

    Ronin64 napisał:
    Czy ten akumulator jest w jakiś sposób rozbieralny tak aby dało się zobaczyć gdzie podłączone są przewody?

    jest klejony, nie bardzo jest jak zajrzeć do środka

    0
  • #10 18 Maj 2009 00:37
    Ronin64
    Poziom 35  

    Być może pomiędzy czarnym a niebieskim włączony jest np. termistor.

    0
  • #11 18 Maj 2009 00:51
    Kolek
    Poziom 25  

    rozales napisał:
    A skąd pomysł, że to żelowy akumulator? Dla mnie to bezobsługowy kwasowo-ołowiowy...


    Bo bezobsługowy kwasowo-ołowiowy zazwyczaj ma jedną pozycję pracy i fakt, że nie ma fizycznego dostępu do celek ale ma otwartą wentylację. Nawet jeśli ta wentylacja była by zamknięta to przy nieodpowiedniej pozycji i przekroczeniu ciśnienia wewnątrz ( przy ładowaniu, wzroście temperatury ) powstawał by wyciek elektrolitu.
    Poza tym akumulatory VRLA("Valve Regulated Lead-Acid") mogą być albo żelowe albo AGM, nie spotkałem się z typem który ma płynny elektrolit.

    EDIT: Przypomniało mi się, że bezobsługowy akumulator to "Maintenance Free Battery"

    Po napięciach sądzę, że ten akumulator dość długo leżał nienaładowany, co jest niedopuszczalne dla takich akumulatorów. Tu jest mój wątek odnośnie reanimacji takich akumulatorów https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=396537 , ale nie wróżę Ci sukcesów z tą baterią.

    0
  • #12 18 Maj 2009 15:00
    slenart
    Poziom 11  

    Nie znam historii akumulatora ale prawdopodobnie jak napisałeś nie był ładowany przez dłuższy czas.

    Mam baterie z wkrętarki 14V, tylko teraz problem jak ją podłączyć. Zakładam że ograniczę napięcie rezystorem ale w dalszym ciągu nie wiem jak to podłączyć, masa(czarny kabelek) do masy baterii a czerwony i niebieski zewrzeć i podłączyć do zasilania, czy jakoś inaczej??

    0
  • #13 18 Maj 2009 15:15
    Ronin64
    Poziom 35  

    Może da się ustalić gdzie jest podłączony niebieski kabel w modelu i spróbować szukać układ.

    0