Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zmniejszenie obrotów silnika indykcyjnego

Gość @@@@@ 19 May 2009 23:06 12189 35
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Witam

    Czy istniej możliwość zmniejszenia obrotów tego silnika poprzez elektronikę?

    Silnik to:
    besel brzeg 0,09 kw
    TYP SEKg 56-4B
    IP 54 A0.85
    1420 OBR/min 220V 50Hz
    izol F cos 0.90
    4/450- ηF/v

    Ktoś mi tam radziła(przez tel) aby spróbować dołączyć ściemniacz do światła, ale nie wiem czy tak można i czy to podziała długo i w jaki sposób to zrobić.

    Chodzi mi tylko o zachowanie dotychczasowych obrotów silnika poprzez (powiedzmy) regulacje na wolniejsze.....jest taka możliwość?

    Za rade , poradę z góry dziękuję.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    mr.Sławek
    Level 32  
    Sproboj tym sciemniaczem, uzyskasz regulacje poprzez zmiane poslizgu i oczywiscie tylko w dol. Sciemniacz jak wiadomo szeregowo z silnikiem.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Dzięki

    O.K. Spróbuję.
    Czy możesz mi "mr.Sławek" wyjaśnić o co chodzi z tym poślizgiem (nie jestem elektrykiem) i jak czytać ten skrót "dol", bo podłączenie to wiadomo.

    Zastanawiam się czy moc silnika nie spadnie i czy ściemniacz się nie przegrzeje bo silnik czasami chodzi przez całą noc. Jest "zainstalowany" do bębna polerskiego (jubilerskiego) poprzez pasek klinowy. obroty które są też się przydają ale wyroby z Ag maja czasami wysoką próbę (bardziej miękki jest metal) i lekko się rysują poprzez wkład metalowy w bębnie, dlatego wolniejsze obroty rozwiążą ten problem.

    Pozdrawiam.
  • #4
    mr.Sławek
    Level 32  
    Chodzilo o regulacje predkosci ze tylko w dół a nie w gore. Oczywiscie, ze moc spadnie o to wlasnie chodzi, inaczej tym sposobem nie moglbys regulowac predkosci. A dokladniej to spadnie moment, ktory jest proporcjonalny do kwadratu napiecia zasilania. A poslizg to jest wzgledna roznica pomiedzy predkoscia pola a wirnika. Apropos przegrzania sciemniacza to zalezy jaki zalozysz, zreszta sprawdzisz w trakcie pracy, ale optymistyczne jest to ze silnik ma mala moc i w zwiazku z tym nie powinno byc problemow.
    Pozdr.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Musisz tez wiedziec ze regulacjia ta nie bedzie o predkosci znamionowych do 0, jest to zwiazane z charakterystyka silnika jak i urzadzenia napedzanego.
  • #5
    ANDYW6
    Level 24  
    Ściemniacz nie da rady.Prędkość regulujesz tylko częstotliwością więc potrzebny jest falownik.
  • #6
    niutat
    Level 36  
    Na takim małym silniku można spróbować (regulacja taka stosowana jest np. w okapach kuchennych z tym że poślizg regulowany jest za pomocą odczepów) ale zwróć uwagę czy wirnik nie będzie się przegrzewał.
  • #7
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Do "Sławek"

    Teraz wiem już więcej o co chodzi, dzięki.
    To dobrze że w dół, bo o to chodzi a do "0" to nie raczej bo chodzić musi, jeśli dobrze zrozumiałem., z pewnością spróbuję ale też jestem zaciekawiony tym falownikiem.

    Do ANDYW6

    czy jest jakaś tolerancja doboru tego Falownika do tego typu silnika?, i ile one tak kosztują, tak+-.

    I jeszcze jedno, po wczorajszej rozmowie z pracownikiem zakładu gdzie przezwajają silniki usłyszałem że nie da rady tego zrobić bo to silnik jednofazowy, wynika z Waszych postów że tam pracuje dość niekompetentna osoba i dlatego bardzo się cieszę że piszecie.

    Pozdrawiam.

    Dodano po 17 [minuty]:

    a to ten ściemniacz bo zapomniałem

    SO-1P 40-400W.
  • #8
    mr.Sławek
    Level 32  
    Czyli wyglada na to ze powinien sie dobrze spisac bo jak sam symbol wskazuje jest do urzadzen o mocy 40-400W.
  • #9
    niutat
    Level 36  
    Inna sprawa że przy zastosowaniu ściemniacza obroty silnika będą mocno zależne od obciążenia. Jeśli zmiana obrotów odbywa się rzadko to może pomyśl o zastosowaniu wielostopniowego koła pasowego na silniku. Naciąg paska można zrobić na sprężynie dla ułatwienia zmiany przełożenia.
  • #10
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A ja proponuję zastosować tyrystorowy regulator obrotów typu REB I.To rozwiązanie sprawdza się doskonale w wentylacji do regulacji prędkości wentylatorów wyciągowych.Regulacja odbywa się w sposób płynny.
  • #11
    czesiu
    Level 36  
    serwisant73 wrote:
    A ja proponuję zastosować tyrystorowy regulator obrotów typu REB I.To rozwiązanie sprawdza się doskonale w wentylacji do regulacji prędkości wentylatorów wyciągowych.Regulacja odbywa się w sposób płynny.

    No właśnie takie regulatory, jak również regulatory transformatorowe zdają egzamin tylko w wentylacji. Wystarczy odciąć dopływ powietrza a taki silniczek nawet na obniżonym napięciu rozbiega się do prędkości znamionowej.
    Do prac polerskich rozwiązanie może być niezadowalające. Przy mocy 90W poszukałbym innego silnika np komutatorowego (z pewnością tańszy niż falownik do silnika indukcyjnego). Ja używam Dremela z elektroniczną regulacją (silnik 125W) sprawuje się znakomicie, tylko że obroty są rzędu kilku-kilkunastu tysięcy.
  • #13
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Dokładnie tak!
  • #14
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Dla jasności

    Wizualnie to faktycznie wygląda jak by mały bęben pralki się kręcił, tylko bez rewersji :D.
    Do bębna wsypuje się wkład metalowy, woda, chemia no i wyroby jubilerskie całość może mieć wagę tak 5 - 10kg, jednak bęben nie jest tak jak w pralce bezpośredni połączony przez pasek z silnikiem, jest parę przekładni, a dokładnie.... koło pasowe z silnika na koło większe, to większe obraca rolki a rolki dopiero bęben, który ma specjalne prowadnice do tych rolek. Ten zestaw przekładni jest O.K. silnik nie jest tak odciążony, wiadomo i działa już sporo bez problemów..... jednak te obroty przydały by się mniejsze, najlepiej poprzez regulacje, z czasem dojdę na jakich obrotach najlepiej będzie dla "błyskotek", nie potrzeba mu wiele.
    Możliwość zmiany koła pasowe tez rozważałem, ale same koła też maja wagę i do tego obudowę trzeba by zmienić całą, ośka się wydłuży :cry:.
    dlatego postanowiłem szukać innych rozwiązań.
    Myślę że jestem już dość blisko ........ dzięki uprzejmości.
    Podoba mi się, że można spróbować ściemniaczem, regulatorem od wiertarki i szlifierki bo tyrystor to chyba dość kosztowny a obciążenie jest znacznie większe niż wentylacji ....... sorry Panie moderator ale ja, tylko logicznie nie zawodowo, a więc mogę się mylić.

    Pozdrawiam wszystkich.
  • #15
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    I mylisz się.Ale masz tutaj tyle propozycji,że na pewno coś wykombinujesz.
  • #17
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Próba z ściemniaczem.

    Podłączyłem ale obroty się nie zmieniły, ale praca silnika się zmieniła tzn. zaczął głośniej chodzić :cry:.
    Myślę że może to rodzaj silnika nie zadziałał, tak jak chciałem, nie wiem dokładnie jaki to jest czy indukcyjny klatkowy, czy komutatorowy czy jeszcze inaczej się zwie, ale na pewno jedno fazowy i (chyba) indukcyjny (szczotek nie ma).

    Co jest przyczyna albo jaki błąd zrobiłem, czy może ktoś z kolegów wie?.

    Czy ten "link" do regulatora obrotów był by bardziej odpowiedni do tego silnika?. chciałbym trochę pewności (jeżeli jest taka możliwość), zanim zacznę zbierać elementy. Myślę że dałbym rade poskładać bo już coś takiego robiłem, problem jest raczej, czy to wypali :D
  • #18
    niutat
    Level 36  
    Z opisu wynika że jest przystosowany do obciążenia indukcyjnego ale ja go nie testowałem. pogadaj z ziomusiem20087.
  • #19
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Najprościej będzie jak wstawisz kilka fotek tego silnika.Wtedy będziemy wiedzieć o czym mówimy i jakie rozwiązanie zastosować.
  • #21
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    To na pewno silnik indukcyjny,więc każda z opisywanych tu metod regulacji jest równie dobra.Może coś nie tak połączyłeś z tym ściemniaczem?Powinno zadziałać.Chyba że ściemniacz nie przystosowany do pracy z obciążeniem indukcyjnym,ale to mało prawdopodobne.Urządzenie z linku o który pytasz zda egzamin na pewno.
  • #22
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Gość @@@@@ wrote:
    Próba z ściemniaczem.

    Podłączyłem ale obroty się nie zmieniły, ale praca silnika się zmieniła tzn. zaczął głośniej chodzić :cry:.
    Myślę że może to rodzaj silnika nie zadziałał, tak jak chciałem, nie wiem dokładnie jaki to jest czy indukcyjny klatkowy, czy komutatorowy czy jeszcze inaczej się zwie, ale na pewno jedno fazowy i (chyba) indukcyjny (szczotek nie ma).

    Co jest przyczyna albo jaki błąd zrobiłem, czy może ktoś z kolegów wie?.

    Czy ten "link" do regulatora obrotów był by bardziej odpowiedni do tego silnika?. chciałbym trochę pewności (jeżeli jest taka możliwość), zanim zacznę zbierać elementy. Myślę że dałbym rade poskładać bo już coś takiego robiłem, problem jest raczej, czy to wypali :D


    zmiana prędkości silników indukcyjnych przez zmianę napięcia (ściemniaczem) jest bezsensowna, bo obroty mozna zmniejszyć w ten sposób ledwie o parę procent, kosztem znacznego pogorszenia warunków pracy silnika.
    Ile razy jeszcze trzeba napisać, że jedynym sensownym sposobem regulacji prędkości silnika indukcyjnego jest falownik i że i tak nie wszystkie silniki indukcyjne nadają się nawet do takiego sposobu regulacji.

    A przy takich mocach to lepiej w ogóle nie mysleć o silniku indukcyjnym i falowniku.
  • #23
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Do >>>retrofood <<<<

    Cyt "ledwie o parę procent" tzn o ile?, bo jak pisałem że nie wiele mu brakuje.
    Cyt" falownik" czy to koszt połowy silnika czy drugi?
    Cyt" nie wszystkie silniki indukcyjne nadają się nawet do takiego sposobu regulacji" dlatego zamieściłem zdjęcie tak jak mi sugerowano aby było bardziej jasne, bo nie jest w zawodzie.
    Cyt" A przy takich mocach to lepiej w ogóle nie myśleć o silniku indukcyjnym i falowniku", nie wiem czy dobrze zrozumiałem o jaką moc chodzi, ale ten silnik pracuje już parę lat, ten na zdjęciu jest zapasowy (dokładnie taki sam)bo poleruje się codziennie.
    nadal szukam rozwiązania jak na wstępie bo mechaniczne jest dość kłopotliwe, zresztą j/w.

    Pozdrawiam i oczekuje dalszych porad.
  • #24
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Daj sobie spokój z falownikiem,to wydatek rzędu 400-500PLN.Zastosuj regulator tyrystorowy.Ten z linku też będzie dobry.
  • #25
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Do >>>serwisant73<<<<

    Dzięki.
    Są jeszcze dwie sprawy.

    1- ten regulator z linku piszą (Cyfronik)że jest przystosowany do silników komutatorowych.Możliwe że ten jest indukcyjny komutatorowy....czy takie są?. pogubiłem się już trochę z tymi rodzajami.

    2 - możliwe że faktycznie coś źle podłączyłem tzn podłączyłem do fazy szeregowo przed kondensatorem a może między kondensatorek a silnikiem który łączy ten czarny kabel?.
    Nie wiem, zastanawiam się jak to powinno być naprawdę połączone, może jakaś krótka instrukcja i będzie po kłopocie :wink:
  • #26
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeżeli do komutatorowych,to faktycznie nie nada się dla ciebie.Ale poszukaj regulatora tyrystorowego.Taki będzie w sam raz.Jeśli nie jesteś pewien,jak podłączyć,to poproś jakiegoś elektryka.Każdy się z tym upora.
  • #27
    czesiu
    Level 36  
    serwisant73 wrote:
    Jeżeli do komutatorowych,to faktycznie nie nada się dla ciebie.Ale poszukaj regulatora tyrystorowego.Taki będzie w sam raz.Jeśli nie jesteś pewien,jak podłączyć,to poproś jakiegoś elektryka.Każdy się z tym upora.

    Wszystkie regulatory tyrystorowe mają tą samą zasadę działania i wszystkie nadają się do silników komutatorowych oraz żaden z nich nie spełni swej roli w silniku indukcyjnym.
    kolego serwisant73 wprowadzasz w błąd. Nie ma cudownego regulatora tyrystorowego do silników indukcyjnych. Zasada działania takich regulatorów tak samo jak ściemniaczy oświetlenia polega na obniżeniu wartości skutecznej napięcia, poprzez 'ucinanie' kawałka sinusoidy.
    kolego Gość @@@@@, poszukaj rozwiązania z innym silnikiem, uwierz że Twój problem przerabiało już wiele osób. Nie ma sensu rozpalać ogniska patykiem kiedy mamy zapałki.
  • #28
    Gość @@@@@
    Level 12  
    Wychodzi na to że temat można prawie zamknąć.
    Jeżeli koledzy pozwolą ostatnie pytanie.
    Silnik ZEM EDA
    typ BP-2F 180W 2,2A 1400 obr/min, 1-50 Hz 220V φ0,63.

    Czy z tym silnikiem może coś szybciej wyjdzie, chodzi jaki to jest typ, indukcyjny, komutatorowy?, postanowiłem zapytać zanim zacznę coś kombinować.

    Dziękuję i pozdrawiam Wszystkich.

    Ps. Takie silniki ponoć były w pralkach "Frania".
  • #29
    jdjan1
    Level 26  
    Witam!

    BP-2f to silnik indukcyjny, którego budowa jest identyczna z tym, jaki obecnie posiadasz (TYP SEKg 56-4B).

    Pozdrawiam

    Jan
  • #30
    niutat
    Level 36  
    Ten silnik się nie nada, ma wyłącznik odśrodkowy do rozruchu i jak mu zmniejszysz obroty to będzie się włączać uzwojenie rozruchowe co doprowadzi do jego przegrzania.