Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włącznik elektroniczny, rezystor R4, jaki prąd płynie?

20 Maj 2009 23:44 1584 1
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich :)
    Jestem początkującym elektronikiem i mam zamiar wykonać włącznik elektroniczy, wg schematu http://www.eres.alpha.pl/elektronika/fusion_images/schematy/sch155.gif .
    Jednak chce go wykonać ze zrozumieniem i wyjasnić pare rzeczy z którymi mam problem. Mam nadzieje, że pomożecie mi i wyjaśnicie pare rzeczy. Zatem:
    1.W ukladzie tym triak sterowany jest poprzez układ MOC 3041.Skoro triak jest załączany prądem bramki , co w takim razie robi rezystor R4 ? Czy razem z R3 tworza dzielnik napięcia ? Jaki prąd będzie płynął przez bramke ?
    2. Czy prąd jaki może popłynąć przez triak jest ograniczony przez pobór mocy urzadzenia na wyjsciu ?
    3. Jak sie dobiera bezpieczniki w układach prądu przemiennego? Z wzoru na moc wynika ze moc pobierana zależy od obciążenia, jednak jak określić czy ma charakter inducyjny czy pojemnosciowy ? Np chcialbym podlaczyc komputer lub telewizor, to czy na etapie projektowania nalezy przyjąć ze obciązenie będzie miało charakter rezystancyjny, a więc cosφ=1 i bezpiecznik dobrać z wzoru P=U*I ?
    4. I chyba ostatnia wątpliwość, co to jest "włączanie w zerze" ?
    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    ad2. Triak ten jesli bedzie odpowiednio chlodzony wytrzyma 8A bez najmnijeszego problemu (bo taki jest jego zanmionowy prad) czyli mozesz podlaczyc urzadzenie o mocy 8x230 czyli 1800VA czyli przy cosfi=1 1800W.
    ad3.To nie ma znaczenia dla bezpiecznika czy pobierana moc ma charakter poj. czy ind. Aby wlasciwie zabezpieczyc triaka przed uszkodzeniem (np.zwarciem) nalezy dac bezpiecznik nie wiekszy niz 8A wlasnie.