Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przystawka, nagłośnienie i efekty do wiolonczeli

optimus 17 Sep 2009 20:14 10118 43
lampy.pl
  • Helpful post
    #31
    jswinue
    Level 2  
    Już wyjaśniam opcję z gałką CUT/BOOST , nie chodzi mi o zwykły korektor graficzny lecz korektor parametryczny (Parametric Equalizer).
    Można próbować usuwać sprzężenia ale dobrym korektorem tercjowym tzn. takim który ma 31 suwaków.Korektor graficzny(tercjowy) ma na stałe ustawione częstotliwości i dobroć filtrów. Regulowane jest tylko tłumienie ( CUT) lub podbicie ( BOOST ) danej częstotliwości odpowiednim suwakiem.Całe pasmo akustyczne podzielone jest na 10 częstotliwości ( suwaków) , jest to korektor oktawowy ( kolejne częstotliwości są od siebie oddalone o oktawę ), lub 15 "suwaków" ( różnica wynosi 2/3 oktawy) oraz wspomniany korektor tercjowy w którym różnica wynosi 1/3 oktawy. Im więcej suwaków, tym większa jest dobroć filtrów ,tzn. węższe pasmo przenoszenia danego filtra. w ten sposób można dokładniej podbić lub stłumić żądaną częstotliwość.
    Trochę inaczej jest w przypadku korektora parametrycznego.Oprócz regulowanego tłumienia i podbicia można wybrać częstotliwość filtra oraz dobroć (parametry). Całe pasmo podzielone na kilka pasm w których strojona jest częstotliwość środkowa filtra . W każdym paśmie można wybrać dobroć oraz stłumić lub pobić wybraną częstotliwość . W przypadku gdy gałkę CUT/BOOST ustawimy w pozycji CUT , to mamy doczynienia z filtrem NOTCH.Takie filtry są stosowane W niektórych wzmacniaczach do akustyków oraz eliminatorach sprzężeń.
    I to też jest pewien sposób walki ze sprzężeniami. Urządzenia są dostępne jako moduły do wbudowania we wzmacniacz np.:http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p502,fbe-100
    lub gotowe urządzenie np. :http://www.elmuz.com.pl/sklep/index.php?p140,ds-212a.
    Jest to zespół automatycznie strojonych filtrów NOTCH zrealizowanych na procesorze DSP . Urządzenie posiada kilka filtrów , które zatrzaskują się po wykryciu sprzężenia i kilka , które cały czas śledzą , czy nie pojawia się sprzężenie . Ale jest jedno ale,..... w przypadku ,gdy układ znajdzie kilka leżących obok siebie sprzęgających częstotliwości i je wytnie , no to zrobi się dziura w paśmie , a to znacząco zmieni brzmienie instrumentu.

    "Ale piec akustyczny nieda tego efektu one nie posiadaja Distortion."
    Zgadzam się. Efekty typu Distortion są niejako przypisane do wzmacniaczy tylko GITAROWYCH!. Oczywiście można je stosować do innych instrumentów , ale już jako urządzenie zewnętrzne odpowiedniego wzmacniacza . Konstrukcja wzmacniacza do akustyków jest odpowiednio dobrana do charakteru instrumentu oraz zamontowanych przetworników.
    Najważniejsze jest odpowiednie umiejscowienie przetworników na instrumencie , ustawienie wzmacniacza ( GAIN , EQ , VOLUME itp.) oraz usytuowanie instrumentu względem głośnika , kolumny głośnikowej , a dopiero potem można bawić się z różnymi efektami.
    Życzę powodzenia
  • lampy.pl
  • #32
    burning_cello
    Level 10  
    //Proszę wybaczyć jeśli palnę jakąś głupotę posługując się niewłaściwie terminologią elektroniczno-akustyczną, wtrącam swoje trzy grosze tylko jako muzyk:)//

    @ Optimus:
    Polecam przystawki piezoelektryczne Shadow'a, ale i tak Barcus Berry wymiata jeśli chodzi o głośne granie!
    Tylko pytanie czy chcesz wydać ok 900zł i czekać miesiąc:) Ale można spróbować, najlepiej przez serwis ebay lub stronę sklepu online firmy. Ja mam właśnie Barcus Berry 3125 z preampem 3000A.

    Kwestia podstawowa dla Ciebie - Sensory mocuj albo na prawą "nogę" podstawka, albo jedna tam a druga na pudło. A sama przystawka - dlaczego się ciągle wzbudza? Pamiętasz te małe pudełeczka pod wiolonczelami chłopaków z Finlandii? Potrzebujesz podobnego - to preamp (przedwzmacniacz). Rzecz w tym, że z przystawki idzie sygnał o impedancji liczonej w milionach ohmów, a jak mi wiadomo im mniej ohmów- tym mocniejszy sygnał. Preamp daje sygnałowi "kopniaka" i na wyjściu z preampa masz już około 10 tysięcy ohmów i z takim czymś można się bawić - podłączasz już do wzmacniacza.

    Link do schematu preampa: tutaj - robiąc we własnym zakresie oszczędzisz, na pewno dużo. Rzecz jasna że na rynku są inne preampy - szukaj tych do gitar akustycznych bo one są często pod pickupy piezo - Fishmann, Shadow itp.

    Same wzmacniacze to morze zestawień, ale polecam Ci kupić kostkę (efekt) z przesterem (są różniste rodzaje np."Distortion"-popularny do solówek oraz "Overdrive"-świetny dla partii rytmicznych), którą podłączysz między preampem a wzmacniaczem (używasz kabla z jackami 3,5mm). Spójrz na kostkę - mam identyczną.
    I tu masz różne opcje:
    *jeśli grasz same doły czyli bas - dobry będzie wzmacniacz basowy.
    *Do ambitniejszego grania z solówkami polecam komba do gitar akustycznych lub instr.klawiszowych (zwróć uwagę jaki masz w wiolonczeli MEGA-rejestr!). Efekt masz pod butem i włączasz go kiedy chcesz, a wzmacniacz sam z siebie nie musi mieć przesteru (owe przestery bywają gówniane więc ja dlatego przerzuciłem się na kostki).
    *Jak chcesz powalić ludzi na kolana to nie baw się we wzmacniacze tylko kabel z preampa i dalej efektu podłączasz już do miksera i puszczasz to na tzw.przody :D

    Wzbudzanie można przezwyciężyć np.odsuwając się z instrumentem od własnego odsłuchu, uciekać od perkusji. Tylko po co. Chyba najlepiej zamienić odsłuch z głośnika na słuchawki - jeśli Cię stać to nawet te bezprzewodowe.
    Jeszcze jedno - podobno używając D.I.-BOX'a można pozbyć się sprzężeń, ale jeszcze tego empirycznie nie zbadałem;p

    A to, co poprzednicy piszą o regulowaniu sygnału za pomocą korektorów parametrycznych to też jest dobry patent, czytałem o tym w podręcznikach do realizacji dźwięku:)

    Powodzenia![/size]
  • lampy.pl
  • #34
    optimus
    Level 14  
    burning_cello odzieki za schemacik:) a co c tym R4 na schemacie??
  • #36
    optimus
    Level 14  
    adambyw to idac tym rozumowaniem czy nie wystarczy zamiast calego preampu dac poprostu rezystor 1M od sygnału do ekrany miedzy wzmakiem a piezo? czy to nie zredukuje tej kolosalnej liczby OHM na wyjsci przystawki??
  • #38
    optimus
    Level 14  
    Dobra skleciłem układ zamiast rezystora dałem pota 2,2M wiec będzi czym regulowac i jutro sprawdzę czy to coś warte jest:)


    Teraz trzba przejśc do nastepnej sprawy a mianowicie głosnik. Tu jest też zagwostka. Czy głosnik gitarowy to odpowiedni głośnik do wiolki. Jak wiemy głosniki gitarowe nie osiągaja wiecej jak 5,5k bo dzwięk się robi siarzasty poprostu nie brzmi. Natomiast sprawa z wiolonczlą jest zagatką czyli jakie pasma wiolce sprzyjaja, a jakich trzeba ją pozbawic. Jako że docelowo ma śmigac na przesterze to czy obowiązuje taka sama zasada jak w gitarach???
  • #39
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    (zagadka)
    Przester generuje ci bardzo dużo wysokich harmonicznych, wiolonczela też.
    Spróbuj zagrać najpierw na zwykłej kolumnie szerokopasmowej. Jeżeli będzie za dużo góry, głośnik gitarowy będzie odpowiedni.
    Ale to już twoje ucho musi wybrać.
  • #40
    optimus
    Level 14  
    Oki było wczoraj pare testów.

    Problem przydzwięków można powiedzieć zostal prawie zamknięty. Po pierwsze dlatego że teraz jest inna wiolonczela. Gorsza od poprzedniej przynajmniej akustycznie bo mniej wybrzmiewa jak dodamy do tego usuniecie jednego sensora z pudła od strony sturn basowych przydzwięki zaczeły być jako tako do opanowania.



    Teraz kreujemy brzmienie:)

    Głośniki szeroko pasmowe odpadają przy przesterach jest podobny jednak efekt jak w gitarach elektrycznych czyli wyzsze pasma są siaro twórcze.

    Preamp 3000A sie niestety nie sprawdził ni jak nie wpływa na przydzwięki..

    Jeszcze takie pytanie mam:
    Przy gitarach na przesterze jesli gramy takie tu tu tu tu uzywa sie Palmutingu czyli przytłumienia prawą reka strun przy mostku dzieki czemu dzwiek szybko gasnie i jest selektywny i brzmi to jak trzeba. przy wiolonczeli natomiast po takich pociagnieciach smyczkiem cos tam jeszcze wybrzmi zawsze. Tu pytanie jak przytłumić (wydaje mi sie że wystarczy tylko basowe struny) tak aby szybko gasły. Probowaliśmy tak samo jak w gitarze czyli przykładaliśmy kawałek materiału ( na stałę) przy podstawku od strony menzury ale niestety wiolonczela jest bardzo odporna na takie tłumienie i efekt marny. Wiec w jaki sposób to wytłumić. Szukając innego miejscna na sensor?. Może korektorem?, a może poprostu sensor oddzielić od podstawka jakąs gabka albo gumą? czy ktoś ma jakiś pomysł?:)
  • #41
    burning_cello
    Level 10  
    optimus wrote:

    Preamp 3000A sie niestety nie sprawdził ni jak nie wpływa na przydzwięki..


    - wiesz, zależy co rozumieć przez "przydźwięki" - czy masz na myśli buczenie (sprzężenia), dziwne wybrzmiewanie dźwięków czy po prostu grasz "po sąsiadach", które odzywają się nietrafionymi flażoletami.
    Ja mniemam (być może niewłaściwie), że buczy: powiem, że preamp jest do czego innego, więc chyba nie tutaj leży przyczyna. Buczenia pozbędziesz się gdy nie będziesz miał odsłuchu jako głośnika lub -zwyczajnie- żaden głośnik nie będzie grał w stronę wiolonczeli, czyli Twoją. Jeśli masz możliwość, to pod wzmacniacz podłącz słuchawki (najlepiej jakieś dobre i zamknięte) i wtedy pograj.
    I popatrz na koncerty Apocalyptici - chłopaki mają odsłuch tylko w słuchawkach (system bezprzewodowy), a grają ogromniaste kolumny, ustawione od sceny w stronę publiki.



    optimus wrote:

    Głośniki szeroko pasmowe odpadają przy przesterach jest podobny jednak efekt jak w gitarach elektrycznych czyli wyższe pasma są siaro twórcze.


    -ja bym na Twoim miejscu, choćby z czystej ciekawości, poszedł do lepszego sklepu muzycznego i podpiął się pod wzmacniacz/mikser i dalej na "przody". Ewentualnie piec/głośnik dla gitary akustycznej/basowej akustycznej/instrumentu klawiszowego. Powiem Ci z autopsji, że podłączenie wiolki pod piec gitarowy czy basowy powoduje że brzmi ona na nich jak g***no. Gitara tylko szumi, a bas tylko buczy i wtedy nici z solówek w 1- czy 2-kreślnej oktawie. No i tego przesteru to też nie 50 kilo tylko popróbuj na ucho żeby nie przegiąć (być może to zrobiłeś ale nie wiem). Fakt że przestery są lepsze i gorsze, niech by Ci dali spróbować na np. Line6 Floor Pod czy coś w ten deseń.
    Jeszcze kwestia tego, czy chcesz grać sam dla siebie, czy z jakimś zespołem. Bo jak samemu - to potrzebujesz głośnika i wzmaka który odda pełny rejestr instrumentu -to dlatego uczepiłem się tych "przodów". Natomiast jeśli robisz za basówkę/kontrabas lub quasi-gitarę, to wtedy szukaj sprzętu który podkreśli odpowiednio niski lub wysoki rejestr instrumentu. Sprawdź też, co mówi literatura na temat miksowania nagrań, zabawy equaliserem itp.
    No i najważniejsze - przystawka to nie mikrofon studyjny więc nie masz co liczyć na brylantowe brzmienie, choć z drugiej strony przystawka znakomicie sprawdza się na żywo do głośniejszych zastosowań.

    optimus wrote:

    Jeszcze takie pytanie mam:
    Przy gitarach na przesterze jesli gramy takie tu tu tu tu uzywa sie Palmutingu czyli przytłumienia prawą reka strun przy mostku


    - "Palm Muting" to technika gitarowa; z racji że gitara jest instrumentem szarpanym i inaczej pracuje tam prawa ręka niż przy grze na wiolonczeli, można pozwolić sobie na granie i jednoczesne tłumienie strun nadgarstkiem.
    Trash metal cały na tym stoi - Metallica, Slayer... Strzelam, że miałeś ochotę pograć 'Seek And Destroy' lub 'Enter Sandman':)
    Niestety, przy wiolonczeli nie odwzorowujesz tego wiernie. Nie ma się co bawić -moim zdaniem- w kombinowanie ze sprzętem, począwszy od zakładania tłumika na podstawek, kończąc na zabawie EQ lub stosowaniu bramki szumów.

    Aczkolwiek... Czego nie zrobią magiczne pudełeczka, to może ręka dałaby radę? Szczególnie ręka wprawionego muzyka. Otóż: tak jak można spróbować na gitarze czy basie zrobić Palm Muting lewą ręką, wytłumiając strunę (najlepiej pustą) lewą ręką na wysokości prożka (początku podstrunnicy) lub też przy naciskaniu struny na jakimkolwiek progu np. 1.palcem lewej ręki i jednoczesnym wytłumianiu struny palcem o wyższej numeracji, to mógłbyś zrobić na wiolonczeli coś analogicznego. Pograj na pustej strunie, najlepiej C, ciężkie spiccato, a lewą ręką stopniowo naciskaj palcem lewej ręki prożek (i rzecz jasna strunę). Tak, żeby struna "zmatowiała" i wybrzmiewała krócej, a żeby jednocześnie nie podwyższyć dźwięku. Wiem, że znajdowanie złotego środka (tak jak w ogóle ćwiczenie) jest zmysło- i pracochłonne, ale to przecież jak gotowanie - żeby klient nie miał mdłości jedząc Twoje danie, musisz posmakować go podczas gotowania, w razie czego doprawić i wtedy dajesz danie na stół :) Taka dygresja.

    Dawaj znac o dalszych efektach.

    P.S. Ja bym najlepiej nie grzebał przy tym preampie jeśli chodzi o rezystory itp. Chyba, że konstrukcja zgodna ze schematem w 100% okazałaby się do bani.
  • #42
    optimus
    Level 14  
    burning_cello nie czytasz dokładnie moich pytan chodz twoje odpowiedzi są pomocne.

    Przody = głosniki szeroko pasmowe jak juz pisałem te głosniki odpadaja poniewaz zakres powyżej 5,5k zaczyna wpływać siarotwórczo. Pisałes o floor podzie jeśli to podłaczysz do przodów ten efekt zniknie ponieważ ma on symulacje glosników gitarowych czyli tnie ten szkodliwy zakres. Może będe miał niedługo POD do ogrania.


    Preamp. Zrobiłem go tak jak na schemacie ale nie wpływa on znacząco na barwe. można skorygować VoL, Bass i treble ale to wszytsko przy tym jak sie go podepnie dalej do pieca który juz zawiera preamp to raczje niema znaczenia.


    Zastosowanie wieolonczeli. To juz gra w zespole wiec głosnośc musi byc na tyle duza by zagłuszyc gary. Rify jak i partie solowe. i Musi byc to kompatybilne brzmieniowo z gitara elektryczną i to jest teraz głowny problem. 24 października. Mamy koncert i ta kwestie musze to tego czasu rozpracować:)



    burning_cello wogóle pisałem do Ciebie na gg ale nie odpisaleś.. Jakiejo konfiguracji sprzetowej Ty uzywasz. I czy mas zmożliwość nagrania próbki??:)
  • #43
    burning_cello
    Level 10  
    ->optmus:
    nie można się do mnie dobić na gg bo nie mam od tego tygodnia internetu w domu, przykro mi. Spróbuję odpowiadać w miarę szybko mimo trudności przynajmniej na forum.

    Przepraszam jeśli nie rozwieję wszystkich Twoich wątpliwości, staram się odpowiadać na pytania w miarę jasno, jeśli nie udaję się znaleźć na wszystkie odpowiedzi - proszę o uściślenie pytań w miarę możliwości, bo nie domyślam się czasem;)
    Z tym floor podem to może rzeczywiście była przesada, generalnie chodzi mi o wypróbowanie jakiegokolwiek efektu/multiefektu jakiejś lepszej firmy, najlepiej takiego który nie ma emuluje brzmień pieca (tak jak np. tech21 sans amp).

    Konfiguracja....pozwolę sobie zasugerować Ci coś takiego:
    wiolonczela -> pickup z preampem -> piec do instr.klaw. lub git.akustycznej -> jeszcze dodatkowo połączyć ten piec z drugim piecem/kolumną basową (w sposób taki, że w piecu tym pierwszym podłączasz jacka do gniazda "aux out"/ "pararrel out" lub czegoś w tym rodzaju, a kabel idzie do gniazda "aux in" w piecu basowym. Będziesz być może miał więcej mięsa w tym dźwięku. I broń Cię Boże żeby te głośniki grały Ci w wiolonczelę, bo bedzie sprzężenie.

    Najlepiej w najbliższym czasie odwiedzić któryś z warszawskich sklepów riff lub podobnych, pogadaj tam n miejscu z kimś kompetentnym i niech Ci podłączą wiolkę na wszelkie możliwe sposoby i do różnych urządzeń.
  • #44
    optimus
    Level 14  
    burning_cello

    No więc mam nowe dane:P

    Byliśmy w sklepie na małe testy. Faktyczenie czego sie komplentnie nie spodziewał. Wiolonczela zaczela brzmieć na wzmacniaczu akustycznym, nawet z przesterem. Najlepiej wypad Turbu Distortion BOSS'a. Ale to było wzmacniacze bardzo małej mocy 30wat. Które nie dadza rady na próbę. Poza tym mam obawy czy nawet jakby sie znalazł odpowiedniej mocy taki wzmak to czy on zabrzmi z zespołem. To jest tranzystor, a tranzystory przynajmniej w gitarach nie brzią w zespole. Poprostu musi to byc lampa. Wzmacniaczy akustycznych lampowych nie widziałem.

    Wymyśliłem taką konfigurację. Piezo>> Distortion>> dibox z preampem http://www.e-gitara.net.pl/content/view/745/3/>> lampowa końcówka>> szeroko pasmówki myślałem o ARZ tesli ze wzgledu na skuteczność i cene.

    Czy to realny zestaw???