Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przystawka, nagłośnienie i efekty do wiolonczeli

21 Maj 2009 14:56 9470 43
  • Poziom 14  
    Witam

    Szukam przystawki do wiolonczeli żeby muc sie podłączyć do wzmacniacza i dodać przesteru i innych efektów jak w gitarach elektrycznych. Powiedzmy coś jak Apocalyptica. I jako że takich konfiguracji jest mało info na ten temat tez znikome. Czy ktoś może jest w stanie się tu wypowiedzieć czy taki o to przetwornik to zabrzmi czy to raczej zabawka??? Albo może jakieś inne rozwiązania np przetwornik od gitary elektrycznej czy inne gadżety:)

    http://www.statywy.com/sklep,statywy,strona,produkt,dzial,8,poddzial,47,id,764.html
  • Poziom 39  
    Przetwornik od gitary elektrycznej działa na pole magnetyczne strun, a nie wiem czy wiolonczela ma struny zawartością stali...
    Kiedyś ( w latach 70-tych jak nic nie można było w PRL dostać) nagłaśnialiśmy skrzypce montując do podstawki ( mostka - ni epamiętam nazwy, to podpórka strun) ...wkładkę piezoelektryczną od gramofonu.
    Efekt był dobry, sygnał silny, trochę można było mieć zastrzeżeń do pasma przenoszenia. I za bardzo podgłośniona sprzęgała...
    Pozdr.J.
  • Spec Elektroakustyka
    Wiolonczela tylko piezo! Można stosować przetworniki dedykowane do gitar akustycznych gdzie jak wiadomo stosuje się struny nylonowe. Są to właśnie przetworniki piezo. Firma specjalizująca się w tego typu urządzeniach to Barcus Berry : http://www.barcusberry.com/ , ale niestety jest to drogie i ciężko osiągalne w naszym wspaniałym kraju. A co byś powiedział o nagłośnieniu wiolonczeli mikrofonem?
  • Poziom 14  
    Paweł.ko mikrofon odpada. Jak wspomniałem chciałebym wiolonczele przepuścic przez efekt typu distortion z mikrofonem to niemożliwe bo odrazu sie wzbudza. Zostaje tylko przetwornik
  • Poziom 12  
    Oczywiście że można spróbować mikrofonem. A efekt, bądź łańcuch efektów zainsertować w tor kanału gdzie jest podłączony mikrofon... Zapraszam do próbowania oraz życzę powodzenia.
  • Moderator Akustyka
    Przy takim gainie na przesterze, to tak jak próbować dać przester z mikrofonu gitary akustycznej. Efekt średni.
    Jak pisał paweł, najlepiej przystawkę piezo. Przystawki elektromagnetyczne jak w gitarze elektrycznej raczej się nie sprawdzą.
    Z tego co wiem, odległość pomiędzy strunami a gryfem jest dość spora i miało by to wpływ na głośność instrumentu w zależności od skrócenia struny na gryfie. Ale to moje gdybanie. Poeksperymentować zawsze warto :)
  • Poziom 39  
    Widzę że ta nasza wkładka gramofonowa piezzo jest rowiązaniem najlepszym...
    Nasz skrzypek próbował grać przez pedał z efektem wouwou (Kaczka)
    i wychodziło całkiem ciekawie. Fuzz nie dawał wiele, same skrzypce produkują wiele harmonicznych, chyba ze na skrajnych ustawieniach.
    Kapitalnie wszystkie efekty sprawdzały się przy nagraniach ( wtedy grały bez dużego odsłuchu lub na słuchawkach).
    Pozdr.J.
  • Poziom 14  
    Chciałbym pociągnąć temat dalej. Zaopatrzyłem sie już w przystawkę taka jak pod linkiem.
    http://www.statywy.com/sklep,statywy,strona,produkt,dzial,8,poddzial,47,id,764.html

    Podpinam wiolonczele do wzmacniacza gitarowego Engla Thundera i paczki 2x12. Brzmienie da sie ustawić prawie takie jak bym chciał ale problem polega na tym że da sie grac tylko cicho kazda próba odgłośnienia kończy sie mega wzbudzeniem. Teraz pytanie co z tym zrobić?? żeby dało się odgłosnić wzmaka do takiego poziomu żeby grac z perkusją. Odrazu mówię że odięcie troszkę gainu na niewiele się zdaje. Próbowałem szukać w necie jak nagłośnie swoje wiolki Apocalyptica może znają jakąś sztuczke ale niestety nigdzie nie znalazłem tej informacji.

    Będę wdzięczny za jakieś pomysły
  • Poziom 14  
    no naprawdę nikt niema żadnego pomysłu??
  • Poziom 39  
    Kolego - jako że nikt nie ma lepszego pomysłu sprawdź to:
    kup:[...]
    podłącz kablem ekranowanym do wzamacniacza i zobacz jak głosno możesz zrobić ( cudów nie oczekuj w końcu też sprzęgnie) mocowanie na mostku pod strunami ( dźwięk będzie trochę inny niż z mikrofonu, niewiele będzie pudła rezonansowego)
    Mocowanie w pudle czy na pudle nie zdaje egzaminu - szybciej sprzęga.
    Ta wkładka jest monofoniczna, możesz poszukać stereo jak masz takie efekty....
    Dość wąskie pasmo było wstarczające dla skrzypiec, przy odpowiednim ustawieniu barwy na wejściu ( grało to na gitarowym we Vermony 1000H) nawet słychać basy...
    Pozdr.J.

    Link do aukcji usunąłem.
    Reg. pkt. 10.11.
    GM
  • Poziom 14  
    adamjur1 musisz mi tego linka wysłać na priva albo podac tylko nr aukcji bo admini kasuja linki
  • Poziom 39  
    Szkoda bo to ani moja aukcja, ani mój interes,żeby Tobie pomóc..
    Wejdź na ten portal, co to o nim nie wolno pisać :D i poszukaj wkładki UK4M - podaję ten zabytek bo tu jestem pewien że to piezoelektryk. Jak byś znalazł od Atrura UF50 to też podejdzie. ( wkładka, nie igła, do tego celu wystarczy sama wkładka, może wśród znajomych ktoś ma stary gramofon......)
    Ew. poszukaj aukcji z takim gramofonem - czasem mozn akupićtaniej niż wkładkę....
    Pozdr.J
  • Poziom 14  
    adamjur1 ale to chyba się nie zrozumielismy ja juz mam przystawkę piezoelektryczną. Specjalnie do wiolonczeli problem polega na tym że się wzbudza. 2 posty wyżej opisałem o co chodzi:)
  • Poziom 39  
    A jak się wzbudza - jest to rezonans pudła ( nisko) czy wysoko ( sam przetwornik)?
    czy ten przetwornik jest dwukanałowy?
    Pozdr.J.
    ps faktycznie przeoczyłem jeden post...
  • Poziom 39  
    Opis na stronie jest jest jak życiorys Bolka ( urodził się i już) Niewidomo czy to przetwornik dynamiczny czy piezo...
    A sorry
    tu znalazłem info
    http://karpeta.com.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=63
    że piezzo.
    To już nic innego Ci nie zozstało jak pokombinować z ustawieniem sensorów ( a może instrukcja coś sugeruje.... Koleś z linka wydaje się być zadowolony, może puknij do niego po radę.
    A jak się juz poddasz to spróbuj tej UF50- nam wystarczała nawet w plenerze i kolega skrzypek kiedyś skopcił wzamaczniacz....
    Pozdr.J.
  • Poziom 14  
    adamjur1 sadząc po tym co przeczytałem na stronce CI ludzie na oczy nie widzieli przesteru tak że nawet nie mam co pisać. Podkreśle jeszcze raz że chodzi o to że na wiolonczele trzeba nałozyc Distortion. Na " Cleanie" sie nie wzbudza chodzi tylko o distortion!! To musi być jakaś sztuczka akustyczna napewno cos takiego istnieje bo Apocalyptica jakos sobie radzi problem w tym że sie nigdzie nieda znaleśc nawet listy ich sprzętu..
  • Moderator Akustyka
    Optimus. Na przesterze może się wzbudzać, gdyż wzmocnienie przesteru jest kilka-kilkadziesiąt razy większe niż na czystym kanale. To niestety fizyka.

    Niestety podłączenie gitary akustycznej do przesteru daje to samo. Pudło rezonansowe dodatkowo wzmacnia dźwięk powodując tendencje do sprzęgu. Niestety przester z instrumentem akustycznym to bardzo duży problem.
    Przy nagraniu sprzęg nie występuje, a live to już inna bajka.
  • Poziom 39  
    Pewnym sposobem jest ustawienie instrumentu za kolumną, ale o tym to pewnie wiesz..
    Pozdr.J.
  • Poziom 14  
    adambyw zgadza się dlatego tez załozyłem tutaj ten temat może ktos ma jakis pomysł. A dać sie musi napewno dowodem na to jest juz wyżej z 5 razy przezemnie podawana za przykład Apocalyptica;)


    adamjur1 tak ale to nie może byc tak dokładnie za. osoba grająca musi sie tez słyszeć co gra niestety za kolumną to już raczej słyszalnośc jest dośc marna. Tu musi być kompromis tak żeby tylko nie było na wprost głośników.
  • Poziom 39  
    A jesteś pewien że tak cytowana muzyka była na żywo?
    Pozdr.J.
    ps
    słyszałem o efekcie coś ala fuzz ale cyfrowym - nie działał metodą przesterowania tylko generował prostokąt w oparciu o częstotliwość dźwięku źródłowego, nie wiem tylko czy przy tak bogatym w harmoniczne instrumencie smyczkowym zda to egzamin..
  • Poziom 39  
    Nie, to raczej jakby grać przez syntezator....
    Pozdr.J.
    ps
    odczytałeś PW ?
  • Poziom 16  
    Może odwrócenie fazy w którymś miejscu toru wyeliminuje sprzęgi?
  • Poziom 39  
    W akustyce pomieszczenia faza odwraca się nieobliczalną ilość razy,a przy np 1 kHz minimalne ruszenie przetwornikiem ( całym instrumentem) już zmienia te warunki...
    Pozdr.J.
  • Poziom 2  
    Radzę zaglądnąć pod wskazany link : http://www.fishman.com/support/documents.asp są tu opisane sposoby montażu przetworników do instrumentów akustycznych np. http://www.fishman.com/uploads/products/documents/96.pdf
    Dobre nagłośnienie instrumentu akustycznego jest dużym problemem.Można ten problem rozwiązać dwutorowo , jeden za pomocą przetworników piezo umieszczonych odpowiednio na mostku ,a drugi tor za pomocą mikrofonu umieszczonego w pobliżu F-ki. Samo podłączenie przetworników do wzmacniacza gitarowego nie wydaje mi się dobrym pomysłem . Wiele firm produkuje wzmacniacze do instrumentów akustycznych , gdzie można jednocześnie podłączyć i przetworniki piezo i mikrofon. Każde źródło sygnału ma swoją korekcję barwy dźwięku ,odwracanie fazy ,pętlę efektów oraz filtr typu NOTCH za pomocą którego można wyciąć wzbudzającą się częstotliwość
  • Poziom 14  
    jswinue z różnym ustawnieniem przystawki pokombinuje. Ale piec akustyczny nieda tego efektu one nie posiadaja Distortion. Może zastosować taki filtr o jakim mówisz w pętli Wzmacniacza??
  • Poziom 2  
    Różnego rodzaju efekty , w tym i Distortion można wpiąć w pętlę . Można też wpiąć korektor parametryczny z ustawioną dobrocią ( Q ) na maks lub w pobliżu oraz gałką CUT/BOOST w stronę tłumienia ( CUT ). W ten sposób można wyciąć te częstotliwości które się wzbudzają. Ale na początek musisz uporać się z samym ustawieniem przetworników oraz wzmacniacza a potem szukać oczekiwanego efektu.
    Życzę powodzenia w poszukiwaniu ulubionego brzmienia
  • Poziom 14  
    jswinue distortion w petli to kiepskie rozwiązanie przynajmniej doswiadczenie z gitara elektryczną tylko takie wnioski mi nasuwa:)

    Mógłbyś rozwinąć opcje tego korektora z gałką CUT/BOOST . Chodzi Ci o normalny korektor tylko tak zawile napisane??
  • Poziom 13  
    Spróbuj przysłonić otwory rezonansowe pudła. Do gitar akustycznych z przetwornikiem piezo na scenie stosuje się specjalne zaślepki gumowe na otwór rezonansowy i to zwykle eliminuje problem sprzężeń. Kiedyś mieliśmy w zespole wiolonczelistkę, na próbach używaliśmy najzwyklejszego klipsa piezo (za ok. 20 zł) i na próby to wystarczało, żadnego wzbudzania się nie było, ale nie było też przesterów. Do nagrań to już oczywiście używaliśmy mikrofonów, ale odsłuch był tylko na słuchawkach, więc nie było problemu.