Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja w kawalerce

glabro 21 Maj 2009 15:01 8213 31
  • #1 21 Maj 2009 15:01
    glabro
    Poziom 10  

    Witam,
    właśnie w remoncie jest moja kawalerka i postanowiłem, że elektrykę zrobię sam. Oczywiście później przed odbiorem dam elektrykowi do obejrzenia - tynków jeszcze nie będzie.

    Postanowiłem zrobić taką instalację (kawalerka - pokój 20m, kuchnia 6m, łazienka 2,5m, przedpokój 2,5m) jak na schemacie.
    Instalacja w kawalerce

    Kuchnia kilka gniazdek (wolne, czajnik i mikrofala, lodówka, kuchnia). Będzie też poprowadzony przewód 12V z trafo z przedpokoju.
    W łazience będzie podwieszony i schowany bojler wyzwalany przez stycznik za pomocą zwykłego włącznika. Będzie też elektryczny grzejnik na ręczniki i gniazdko (łazienka jest mała ale od prysznica będzie ponad 60cm). W łazience będzie oświetlenie 220V na górze i kinkiet.
    W pokoju będą 3 gniazdka oświetlenie na górze i kinkiet.
    W przedpokoju dzwonek, oświetlenie i trafo. Trafo będzie uruchamiane przez włącznik w kuchni (wolę mieć trafo w przedpokoju).
    Tak to wygląda pokrótce a ja mam kilka pytań: trafo załączać fazą w kuchni i podobnie robić przy dzwonku? Czyli w momencie wyłączenia światła trafo nie jest zasilane i podobnie transformator dzwonkowy.
    Chciałem się też upewnic czy do trafo prowadzimy tylko 2 żyły i dalej do halogenu tak samo?
    Mam też pytanie czy dobór bezpieczników i sprzętu modułowego jest ok.

    Z góry dziękuje za sugestie

    0 29
  • Relpol
  • #2 21 Maj 2009 15:39
    zubel
    Warunkowo odblokowany

    Oświetlenie na jednym obwodzie. Pralka, kuchnia, bojler na osobnych obwodach. Transformatory na tym samym obwodzie co światła. Resztę gniazdek osobny obwód

    0
  • #3 21 Maj 2009 15:41
    mondo_09
    Poziom 16  

    Jeśli chodzi o bezpieczniki i wyłączniki to nie można określić tego od tak sobie. Musisz wiedziec ile co pobiera prądu a potem dopiero dobierać zabezpieczenia i przewody.

    0
  • #4 21 Maj 2009 16:49
    glabro
    Poziom 10  

    Zdaję sobie z tego sprawę i wiem dokładnie ile co pobiera z tym się zgodze, zrobiłem obliczenia i w większości przypadków nawet jeśli uruchomię wszystkie odbiorniki jednocześnie to zabezpieczeń 25A nie wybije - z drugiej strony czy nie powinno się przyjmować że nikt prawie nie używa wszystkiego na raz i przyjąć zabezpieczenia po 20A za różnicówką? Przewody też wiem jakich używać i myślę, że do różnicówki i z różnicówki do bezpieczników użyję 4mm, za bezpiecznikami 2,5mm.

    Zubel czyli zamiast B25 dać kilka mniejszych i osobny przewód 3x2,5mm prowadzić do każdego urządzenia?

    0
  • #5 21 Maj 2009 16:59
    zubel
    Warunkowo odblokowany

    Witam
    Wszystkie gniazda B16 Oświetlenie B10. do gniazd przewód 3x2,5. Przewody do oświetlenia 1,5. ilość żył zależy jakie oświetlenie. Do halogenów to zależy od mocy ale do transformatorów to1,5

    Dodano po 1 [minuty]:

    zubel napisał:
    Oświetlenie na jednym obwodzie. Pralka, kuchnia, bojler na osobnych obwodach. Transformatory na tym samym obwodzie co światła. Resztę gniazdek osobny obwód
    Tu masz odpowiedź

    0
  • Relpol
  • #6 21 Maj 2009 17:19
    glabro
    Poziom 10  

    Witam,

    po twojej prozpozycji naniosłem zmiany i wygląda to tak:
    Instalacja w kawalerce

    Pozwoliłem sobie dać na gniazdka 20A bo jest też w kuchni na gniazdku czajnik elektryczny który ma moc około 2000W.

    Czy teraz jest do przyjęcia?

    Acha i w przedpokoju dałem oświetlanie osobne sprzed różnicówki aby w razie zadziałania różnicówki nie było ciemno, tym bardzie, że zdaję sobie sprawę, że różnicówka na całe mieszkanie to opcja oszczędna.

    0
  • #7 21 Maj 2009 17:36
    zubel
    Warunkowo odblokowany

    Teraz jest to do przyjęcia ale jak masz instalację siłową to na kuchnię położył bym 5x2,5

    0
  • #8 21 Maj 2009 18:59
    Akrzy74
    Poziom 39  

    glabro- Brak ochronników, zamiast C25 jako zabezpieczenie GŁ rozdzielnicy- a właściwie WG, powinien być FR. W tej chwili na wszystkie obwody masz 1 RCD 25A. Dodaj jeszcze jeden RCD na obwody oświetleniowe (zamiast zasilać sprzed RCD, lub razem z innymi obwodami gniazdkowymi). Nie napisałeś jaką moc będzie miał grzejnik w łazience- warto by było zrobić osobny obwód.

    0
  • #9 21 Maj 2009 19:52
    glabro
    Poziom 10  

    Będzie mieć 300-400W dlatego chyba bym nie robił obwodu a drugiego RCD nie robiłbym ze wzgl. na koszty - mieszkanie ma 30mkw. Musiałbym dawać wtedy chyba 2 różnicówki 1 fazowe.

    A co do zabezpieczeń to można trochę jaśniej? Dlaczego C nie mogą być czy chodzi jeszcze o jakiś zwykły wyłącznik?

    0
  • #10 21 Maj 2009 20:23
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Cytat:
    Będzie mieć 300-400W dlatego chyba bym nie robił obwodu

    Trudno się z Tobą nie zgodzić.
    Cytat:
    drugiego RCD nie robiłbym ze wzgl. na koszty - mieszkanie ma 30mkw.

    Tu się nie zgodzę. RCD 1 fazowy bez członu nadprądowego kupisz na Allegro pewnie za ok. 50zł. Biorąc pod uwagę że robisz to na lata i dla siebie- koszt niewielki.
    Cytat:
    Musiałbym dawać wtedy chyba 2 różnicówki 1 fazowe.

    Niekoniecznie. Możesz zostawić na tej 3 fazowej to co masz, a obwody sprzed- na innym RCD.
    Cytat:
    A co do zabezpieczeń to można trochę jaśniej? Dlaczego C nie mogą być czy chodzi jeszcze o jakiś zwykły wyłącznik?

    Jeśli zastosujesz C25 jako WG, wtedy gdy zrobisz przypadkowo zwarcie w instalacji wyłączy zabezpieczenie konkretnego obwodu (np, B16), oraz właśnie ten WG- bardzo duże prawdopodobieństwo (poczytaj o selektywności- której nie zapewniają wyłączniki nadmiarowe- S-ki), dlatego stosuje się FR zamiast wyłącznika nadprądowego- nawet o charakterystyce C . Wyłącznik FR służy wtedy jako wyłącznik, a nie jako "nadprądówka".

    Piszesz o kosztach...Zobacz ile kosztują ograniczniki przepięć, o których wspomniałem :| A Ty piszesz, że 50zł to dużo...

    0
  • #11 21 Maj 2009 20:27
    michcio
    Specjalista elektryk

    Dalej nie za dobrze, pomieszane są obwody, np. gniazda kuchenne razem z tymi w pokoju.

    Zrób po prostu takie obwody:

    -Oświetlenie przedpokoju
    -Oświetlenie pokoju, kuchni i łazienki
    -Gniazda kuchenne nad blatem
    -Płyta elektryczna (3 f, przewód 5x4 mm2)
    -Gniazda w pokoju i przedpokoju
    -Gniazda w łazience + boiler + grzejnik
    -Obwód pralki

    Do oświetlenia stosuj przewody 1.5 mm2, do żyrandoli 4x1.5 mm2. Zabezpieczenie najwyżej B10A, ale wystarczy B6A.
    Do gniazd przewody 3x2.5 mm2, zabezpieczenie najwyżej 16 A.
    Do płyty zabezpieczenie 3x16A.

    Oczywiście każdy obwód - jedno zabezpieczenie.

    W rozdzielnicy powinien być jeszcze rozłącznik FR do odłączania zasilania. Wystarczy FR103, prąd znamionowy im większy tym lepszy, ale bez przesady, bo cena.

    Nie wiem jak to popodłączasz wszystko w łazience - nie wolno w niej wykonywać żadnych puszek.

    W rozdzielnicy jeszcze powinna być przepięciówka i 30% wolnego miejsca na rozbudowę.

    0
  • #12 21 Maj 2009 21:13
    glabro
    Poziom 10  

    Mam jeszcze pytanie płyta elektryczna ma tylko 3000W bo ma tylko 2 "palniki" dawać napewno 3f?
    I trafo też podpinać pod drugą różnicówkę?
    No i mam pytanie - skoro pozbędę się C25 i wstawię FR to wtedy będą mi szły topikowe przed licznikiem i jeśli mi to zamplombują będę mieć problem. Może wstawić jakąś 3fazową eskę obok WG?

    0
  • #13 21 Maj 2009 22:17
    Magister_123
    Poziom 33  

    Połóż przewód 5x do płyty. Nie zginie. Jak nie wykorzystasz go teraz to w przyszłości. Podczas kolejnego remontu i wymiany kuchenki.
    Osobiście nie podpinał bym transformatora pod rożnicówkę. Ale niech się jeszcze inni wypowiedzą na ten temat.
    Gwarantuje że przy zwarciu topiki wytrzymają a zadziałają tylko eSy. Oczywiście nie będzie to wieczne zjawisko bo po którymś razie topik nie wytrzyma i się przepali. Ale przecież zwarć nie robi się codziennie. Więc wydaje Mi się że nie masz się czym przejmować.

    0
  • #14 21 Maj 2009 23:39
    zubel
    Warunkowo odblokowany

    Witam
    W tym mieszkanku nie róbcie panowie nastawni elektrowni atomowej. Po jaką cholerę zasilać transformatory przez RCD?. Będą 3 źródła światła na 230 i to prawdopodobnie jakieś plafoniery bo w tak małym mieszkaniu to raczej nic innego się nie zmieści tak że ten PE będzie sobie gdzieś pod oprawą dyndał. Puszki w łazience? a czemu nie?.Głębokie puszki instalacyjne i jaki problem połączyć te 3 gniazda na 1 obwodzie, bo jakie tam będzie obciążenie? 2kW. Przewód do kuchni 5x4?. Tam prawdopodobnie jest taki WLZ. Kuchnia elektryczna włączona -wszystkie palniki+piekarnik<7kW na długości 10mb to 5x2,5 swobodnie wystarczy. Na pralkę osobny obwód a pozostałe gniazda? co w nich będzie? Mikrofalka parę minut, czajnik, lodówka, telewizor 100 wat, ładowarka do telefonu, zasilacz do laptopa i nigdy to wszystko nie będzie włączone razem. Miejsce w TM na rozbudowę? czego! instalacji chyba nie! zostało nam tylko rozbudowa chałupy. Trochę mnie poniosło. Jeżeli ktoś poczuł się urażony to przepraszam!.

    0
  • #15 22 Maj 2009 00:21
    glabro
    Poziom 10  

    Kuchnia ma 2m szerokości we wnęce, na której będą meble i będzie tylko płyta bez piekarnika, dlatego zostałbym przy 1f - ewentualnie mogę dać 5x25 a wykorzystam tylko 1f a może kiedyś będzie piekarnik no i może mała zmywarka, więc jakiś jeden kabel więcej niewykorzystany dam w ścianę - tyle było by możliwości rozbudowy.
    Co do topików chodziło mi o to, kiedy wywalę C25 przy zastosowaniu topików 35A musiałbym różnicówke 3f zmienić na 40A.
    Po drugie nie chodziło mi o zwarcia bo wiem, że wtedy esy wyrzuca tylko o mocne obciążenie każdego obwodu, który sumarycznie może przekroczyć 25A na którejś z faz (źle dla różnicowki która ma 25A).
    I tak w ostatnim schemacie w jednej fazie mam zabezpieczenia 2xB16 czyli to już 32A w drugiej B10 i B16 też więcej niż może różnicówka. W trzeciej B20 i B6 też więcej. W sumie racja nie przekracza 35A.

    W takim razie co radzicie dać FR jako WG przed C25, które bym zostawił oraz dodatkowo zmienić różnicówkę na 40A aby nie działała na swoim maksymalnym prądzie?
    Osobiście też nie chciałbym montować 20 różnych obwodów tym bardziej że to nie jest M4 tylko kawalerka i jeśli ktoś mówi osobny obwód na ośw. w pokojów ma na myśli tylko 2 żarówki w jednym pokoju.

    Michcio mam pytanie co złego jest w pomieszanych obwodach w tym przypadku. Wyszedłem z założenia że na obwód dam gniazdka kuchni i pokoju.
    Oświetlenie przedpokoju (w zasadzie powinieniem mówić przedsionek 1,2m x 1,2m) to tylko jedna żarówka.
    W łazience puszek nie będę dawać. Dam tylko jakiś jeszcze sztuczny wyciąg - czy są jakieś przeciwwskazania? 230V czy jakieś mniejsze napięcie? I jaka odległość od prysznica musi być zachowana? Często się widuje, że ludzie mają to zamontowane dosłownie w kabinie nad głową ale mnie szczerze mówiąc trochę zastanawia bezpieczeństwo tego rozwiązania.
    No i jaki upływ ma trafo? Bałem się dawać to pod jedną różnicówkę z uwagi na dodatkowy spory upływ ale może się mylę to poprawcie.
    Pozdrawiam

    0
  • #16 22 Maj 2009 14:38
    zubel
    Warunkowo odblokowany

    Policz sobie wszystkie urządzenia elektryczne jakie masz w domu. Dodaj ich moc i ile ci z tego wyjdzie?

    0
  • #17 22 Maj 2009 22:31
    michcio
    Specjalista elektryk

    zubel napisał:
    Witam
    W tym mieszkanku nie róbcie panowie nastawni elektrowni atomowej. Po jaką cholerę zasilać transformatory przez RCD?. Będą 3 źródła światła na 230 i to prawdopodobnie jakieś plafoniery bo w tak małym mieszkaniu to raczej nic innego się nie zmieści tak że ten PE będzie sobie gdzieś pod oprawą dyndał. Puszki w łazience? a czemu nie?.Głębokie puszki instalacyjne i jaki problem połączyć te 3 gniazda na 1 obwodzie, bo jakie tam będzie obciążenie? 2kW. Przewód do kuchni 5x4?. Tam prawdopodobnie jest taki WLZ. Kuchnia elektryczna włączona -wszystkie palniki+piekarnik<7kW na długości 10mb to 5x2,5 swobodnie wystarczy. Na pralkę osobny obwód a pozostałe gniazda? co w nich będzie? Mikrofalka parę minut, czajnik, lodówka, telewizor 100 wat, ładowarka do telefonu, zasilacz do laptopa i nigdy to wszystko nie będzie włączone razem. Miejsce w TM na rozbudowę? czego! instalacji chyba nie! zostało nam tylko rozbudowa chałupy. Trochę mnie poniosło. Jeżeli ktoś poczuł się urażony to przepraszam!.


    Sugerujesz nie stosowanie PE do oświetlenia? Brawo, gratuluję trzeźwego myślenia, podobnego do większości "fachowców" elektryków. Co z tego że to kawalerka? Przecież jakby to był śmietnik to też musi być PE do oprawy oświetleniowej!

    Przekrój przewodu do kuchenki? Weź pod uwagę, że pyta elektryczna korzysta z 2 faz a nie 3 faz, 3 faza zostaje na piekarnik. Także dla typowej płyty ceramicznej/indukcyjnej (około 8 kW) będzie to około 17,5 A na fazę, a biorąc jeszcze pod uwagę to, że rozlokowanie mocy na fazach nie jest równomierne, to pewnie na jednej będzie ze 20 A. o tego przewód 2.5 jest za mały!

    Miejsce na rozbudowę? Nadal powtarzam - co z tego, ze to kawalerka?
    Przecież w rozdzielnicę nie wsadza się tylko zabezpieczeń! A co jak ktoś zdecyduje się np. na jakiś transformator na szynę albo choćby zwykły przekaźnik bistabilny? Nawet dzwonki są w wersji na szynę! Zawsze się coś znajdzie.

    @glabro - przepisy jasno mówią, że gniazda kuchenne mają być na osobnym obwodzie.
    A teraz wyobraź sobie - na komputerze otworzony jakiś dokument z 20 stronami, oczywiście kto go tam zapisuje co pare minut... W aneksie włączony czajnik i mikrofala - po pewnym czasie może wybić eskę. Oczywiście dokument redagujemy od nowa... Ale to taki przykład. Gniazda mają być oddzielnie i basta.

    Różnicówkę zawsze możesz dać większą, to dosłownie kilka złotych różnicy.

    Obwody oświetleniowe wystarczą 2 - nie tyle ze względu na oświetlenie, ale na praktyczność - jak wywali jeden to można dojść przy świetle do rozdzielnicy.

    Wentylator wyciągowy - najpierw upewnij się, że można taki zastosować, musisz mieś swój kanał, a nie współdzielony z sąsiadem.
    Wentylator nie może być w kabinie, lepiej poza.

    0
  • #18 22 Maj 2009 23:39
    zubel
    Warunkowo odblokowany

    Do kolegi Mchcio

    Cytat:
    Sugerujesz nie stosowanie PE do oświetlenia? Brawo, gratuluję trzeźwego myślenia, podobnego do większości "fachowców" elektryków. Co z tego że to kawalerka? Przecież jakby to był śmietnik to też musi być PE do oprawy oświetleniowej!

    i zostaje w oprawie ceramicznej chyba że podłączysz wkręty. Na szynę jest wiele urządzeń i nie wszyscy w domach je montują

    0
  • #19 23 Maj 2009 15:30
    michcio
    Specjalista elektryk

    I co z tego, że zostaje? A jak ktoś zmieni na oprawę z metalu? Z resztą skąd wiadomo, że akurat oprawa nie będzie metalowa.

    0
  • #20 23 Maj 2009 15:59
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Kol. michcio dobrze radzi z tym PE do oprawy! Ten co ma inne zdanie w tej kwestii- zwyczajnie nie wie co pisze.

    0
  • #21 23 Maj 2009 18:37
    glabro
    Poziom 10  

    Ja też jestem za prowadzeniem 3żył wszędzie gdzie się da, różnica w koszcie żadna prawie. No ale różnica przy dużej ilości obwodów jest znacząca bo wszędzie trzeba kłaść przewód. No ale jak przepisy mówią, że gniazdka w kuchni osobno to niech i tak będzie. Gdybym miał możliwość większej inwestycji to dałbym i zabezpieczenie PP no ale 100zl tu 100zl tu a później remont mieszkania droższy o 5000zł, trzeba iść na kompromisy jeśli się kładzie, tynki podłogi, wstawia meble.

    @Michcio w takim razie mam pytanie, biorąc pod uwagę, że:
    -pokój(3 gniazdka, 2 oświetlenia)
    -przedpokój (oświetlenie, trafo do kuchni)
    -kuchnia(gniazdko np radio, gniazdko lodówka, gniazdko czajnik i mikrofala, płyta elektryczna, gniazdko pralka, wolna żyła na przyszłą zmywarkę, okap, oświetlenie z trafo)
    -łazienka(grzejnik, bojler, gniazdko, oświetlenie, wyciąg)

    Czy zatem mogą być takie obwody?
    B16 - grzejnik, gniazdko łaz., wyciąg
    B10 - bojler
    B16 - płyta elektryczna i 5x4mm (w przyszłości może większa eska i piekarnik)
    B16 - pralka
    B16 - gniazdko kuch., czajnik i mikrof., lodówka
    B10 - gniazdka pokój
    B6 - oświetlenie pokój, kuchnia i łazienka
    B4(sprzed RP) - trafo, dzwonek i ośw. przedpokój

    Miejsce w rozdzielni zostawię na ewentualne przyszłościowe zabezpieczenia PP.

    Może tak być?
    Pozdrawiam

    P.S.
    Mam jeszcze pytanie co byście radzili w puszkach używać szybkozłączek, czy pewniejszymi połączeniami są skręcone kable?
    Wydaje mi się, że te drugie.

    0
  • #22 23 Maj 2009 19:16
    Akrzy74
    Poziom 39  

    glabro napisał:

    Cytat:
    P.S.
    Mam jeszcze pytanie co byście radzili w puszkach używać szybkozłączek, czy pewniejszymi połączeniami są skręcone kable?
    Wydaje mi się, że te drugie.

    Kolega niech sobie poczyta na forum- dużo było pisane na ten temat (znów się zacznie zbędna dyskusja), a kolegów proszę o nie podejmowanie tego tematu.

    Ps. Jeśli do bojlera doprowadzony jest przewód 3x2.5, to zamiast B10 zastosuj B16.

    0
  • #23 23 Maj 2009 23:53
    michcio
    Specjalista elektryk

    Reszta zabezpieczeń w porządku.

    Co do miejsc w rozdzielni - nie zapomnij, że na przewód 5x4 potrzeba 3 moduły miejsca na zabezpieczenie.

    0
  • #24 24 Maj 2009 10:50
    glabro
    Poziom 10  

    Mam jeszcze pytanie czy obok WG dać eskę C25 3f czy po jednej 1f na każdą fazę? Osobiście zastosowałbym 3 eski 1f - jak położy jedną fazę dwie będą działać ale wolałem się spytać.

    pozdrawiam

    0
  • #25 24 Maj 2009 12:42
    Magister_123
    Poziom 33  

    Po co komplikujesz życie. Nie dubluje się zabezpieczeń w rozdzielnicy. Za WG wpinasz się już bezpośrednio pod eSy od danego obwodu.

    0
  • #26 24 Maj 2009 17:17
    glabro
    Poziom 10  

    Dubluje z tego powodu, że jak złoży się sytuacja, że esy będą akurat wykorzystane na maks swojego obciążenia to poleci topikowy. Nie mówię, że będą uruchomione wszystkie urządzenia bo to się nie zdarza, ale nawet na jednej fazie. Nie rozrysowałem jeszcze ostatecznego schematu (bo w poprzednim przykładzie tak nie było) ale może się stać np tak, że pod 35A topik (jedną fazę) przydzielę np. trzy esy 16,16 i 16. Oczywiście postaram się fazy symetrycznie obciążyć ale zawsze wolałbym mieć świadomość, że jak włączę jeszcze ten czajnik to włączę po prostu esa a nie wykonywać telefon i robić opłatę jeśli przepalę zaplombowany topik.

    0
  • #27 24 Maj 2009 19:39
    Akrzy74
    Poziom 39  

    glabro napisał-

    Cytat:
    Mam jeszcze pytanie czy obok WG dać eskę C25 3f czy po jednej 1f na każdą fazę? Osobiście zastosowałbym 3 eski 1f - jak położy jedną fazę dwie będą działać ale wolałem się spytać.

    Jeśli tak, to zastosuj 3x S191

    Edit. Powinno być S 301 zamiast starych S 191 (chociaż, w niektórych hurtowniach widziałem takie po promocyjnych cenach :wink: ).

    0
  • #28 24 Maj 2009 20:12
    bonanza
    Spec od Falowników

    A to jeszcze produkują? Raczej 3xS301. :idea:

    0
  • #29 24 Maj 2009 20:32
    Akrzy74
    Poziom 39  

    bonanza- Oczywiście masz rację. Myślałem o zabezpieczeniu nadprądowym S 301

    0
  • #30 24 Maj 2009 20:32
    Łukasz-O
    Admin Elektroenergetyka

    Nie produkują, natomiast nie uważam to za błąd. S 190 jest potocznym oznaczeniem wyłączników nadmiarowych a nie konkretnym modelem tego esa. Nie szukajmy dziury w całym, bo powstanie znowu jakaś powieść ;)

    0