Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czym czyscić komutator wirnika?

22 Maj 2009 12:23 11251 23
  • Poziom 12  
    Witam!
    moje pytanie jak w tytule .
    silnik prądu stałego do tej pory komutator był czyszczony zwykłym spirytusem lecz w ramach oszczędnosci padła propozycja aby zastapic czyms tańszym np acetonem.moim zdanie aceton jest pochodnym benzyny i moze wpływac zle na czesci niemetalowe komutatora (rozpuszczać)i zanieczyszczac komutator. do tej pory nie zastanawiałem sie nad innymi srodkami i nie jestem w temacie. spirytus spełniał swa role znakomicie,nie rozpuszczał,nie pozostawiał zadnego osadu i mozna go było kupić wszedzie.
    szefostwu sie zle kojarzy ;) i za drogi.
    moze ktos może mi polecic inne srodki .
    szukałem w G ale nie znalazłem.

    silnik( 1970 Kw,prad stały 700V )


    dzięki za podpowiedzi
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 13  
    A może po prostu denaturat,tańszy a jest niewielu amatorów na spożycie no i i szefostwo może się uspokoi :D
  • Poziom 14  
    Polecam znany i powszechnie stosowany DENATURAT.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 34  
    Czyścić środkiem czyszczącym i odtłuszczającym służącym w motoryzacji a służącym do czyszczenia i odtłuszczania bębnów ,tarcz oraz szczęk hamulcowych.Stosowany środek jest w areozolu w opakowaniu pod ciśnieniem.
  • Moderator
    konstruktortrxcb4 napisał:
    Polecam znany i powszechnie stosowany DENATURAT.


    po którym zostaje trudno usuwalny osad.
    Kiedy mnie dyrekcja chciała kiedyś obciąć spirytus i zaproponowała spirytus bezwodny (99%, woda wytrącana jest benzenem, śmierdzi nielitościwie przy próbie wypicia) to się nie zgodziłem i zażądałem najpierw zmiany instrukcji remontowych do maszyn. Bo w instrukcjach wszędzie był alkohol 95 - 96%.
    Przemyśleli sprawę i dali se spokój.
  • Poziom 33  
    kierbedz4 napisał:
    Czyścić środkiem czyszczącym i odtłuszczającym służącym w motoryzacji a służącym do czyszczenia i odtłuszczania bębnów ,tarcz oraz szczęk hamulcowych.Stosowany środek jest w areozolu w opakowaniu pod ciśnieniem.
    Ja również polecam. Odparowuje i nie zostawia śladów.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik obserwowany
    Faktycznie oszczednosci silnik 2MW DC 700v a tu taki temat.
    Stare proste dobre chca zmienić na nowe lepsze.
    Chyba że utrzymanie ruchu utrzymywało sie w pewnym błogim stanie czyścikiem.
  • Poziom 12  
    Witam !
    no własnie szef mysli w kategoriach "spożywczych" zamiast
    technicznych. kolega znalazł jakis srodki w sprayu (300ml),
    cena ok.100 zł. na silnik co tydzień potrzeba by było ok 3-4 opakowania, no i chęci do czyszczenia ;).sprawa umarła smiercią naturalną,pozostał stary sprawdzony "srodek".
    A tak na poważnie kilka lat temu przyjechała firma z prezentacją srodków do czyszczenia styków ,przełączników, pierścieni itp.
    kilka zostawiła na próbę były stosowane raz, może dwa
    ni sprawdziły sie ponieważ zostawiały osad, miedzy działkami gromadził się grafit co doprowadzało do minizwarć(iskrzenie) oraz skracał sie czas miedz czyszczeniami.taką informację pzekazał kolega mi kolega który przyszedł na drugą zmiane
    dzieki za podpowiedzi
  • Użytkownik obserwowany
    Kol lok56 widziałem wiele silników dc i chodziły bezawaryjnie wiele czasu na halach przy sprężarkach i wtryskarkach.
    Podziel się wiedza gdzie to pracuje.
  • Spec od Falowników
    Alkohol izopropylowy będzie najbliższym zamiennikiem. Stosuje się w drukarstwie, cena nie przekracza 4 zł/l, do picia się nie nadaje, osadu nie zostawia.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Witam!
    silnik napędza walcarke w hucie ,głownym zanieczyszczeniem
    jest pył powstajacy z zendry(tlenek żelaza) srednica komutatora to ok.160cm dł.dzialek ok.80cm .szczotek 164
    prad do 2500A, ograniczenie pradu 3200A. napięcie stałe
    700V, wzbudzenie 220V= ,42A
    pył jest wręcz przyciagany przez pole magnetyczne.
    konstrukcja i obudowa silnika jest otwarta , silnik znajduje sie w maszynowni.zaniedbywanie czyszczenia komutatora powietrzem oraz spirytusem kilka razy spowodowało powstanie luku (mały piorun) na komutatorze .skutkiem tego było zniszczenie kilku szczotkotrzymaczy oraz połamanie szczotek.w jednym
    przypadku łuk przeskoczył na obudowę silnika ok 35cm
    i zniszczenia dokonał w szafie przekształtnika która sie znajdowała w odległosci ok. 130m.nastąpiło doziemienie
    silnik ma osobny transformator szesciofazowy.
    jednym słowem dbałość o silnik jak i stosowanie odpowiednich srodków czyszczacych jest sprawą kluczową.
  • Użytkownik obserwowany
    To może powinien mieć dysze powietrzne robiące nadmuch pod ciśnieniem na komutator co jakiś przedział czasowy.
    Pracuje on 3 zmiany czy okresowo?
  • Poziom 14  
    Co sądzicie o benzynie ekstrakcyjnej albo ksylenie ? Jeżeli mnie uszkodzi się komutator to z całym wirnikiem zakładam go na tokarkę i przetaczam.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    Aceton nie jest pochodnym benzyny i do zmywania osadów nadaje się nawet lepiej niż spirytus . Jest tylko bardziej lotny i szybciej się zużywa . Podobnie izopropanol doskonale nadaje się do czyszczenia . Denaturat jest mieszaniną o zmiennym składzie , czasem zabarwioną więc może działać niekorzystnie . Szef ma całkowitą rację , że chce wyeliminować "źrodełko" i nie masz się co upierać przy czystym spirytusie - no chyba , że zależy ci na zagospodarowaniu nadwyżki .
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Robotyka
    Bardzo dobrze sprawdza się benzyna ekstrakcyjna. Nie wpływa na części niemetalowe, nie koroduje metalowych, dobrze rozpuszcza brud, sama odparowuje.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator
    Madrik napisał:
    Bardzo dobrze sprawdza się benzyna ekstrakcyjna. Nie wpływa na części niemetalowe, nie koroduje metalowych, dobrze rozpuszcza brud, sama odparowuje.


    Proponuję, aby jednak wypowiadali się elektrycy mający doświadczenie w UR, a nie teoretycy. Bo jak czytam, że benzynka jest dobra i sama odparowuje, to wiem, że owszem, odparuje, a brud który tak dobrze rozpuściła - zostanie we wszystkich mikrodziurkach. Bo zdażyła odparować, zanim my ją z brudem wyciągnęli. Poza tym jeszcze raz powtórzę:
    Po to są instrukcje, żeby je stosować. Jeśli szef chce by to czyścić wodą albo nawet sokiem malinowym, ja to mogę czyścić. Tylko proszę na piśmie w instrukcji, NA PIŚMIE proszę!!! A gdybać, to nawet prezes może. Tylko niech wie, że jak wyda instrukcję na sok, to weźmie za to odpowiedzialnosć.
  • Poziom 12  
    dodam ze silnik jest francuski z roku 1971 r.
    komutator był przetaczany 2 razy(1raz w remoncie kapitalnym).DTR francuska (1971) mówi o alkoholu etylowym.
  • Specjalista elektryk
    lok56 napisał:
    dodam ze silnik jest francuski z roku 1971 r.
    komutator był przetaczany 2 razy(1raz w remoncie kapitalnym).DTR francuska (1971) mówi o alkoholu etylowym.

    Witam.
    Miałem podobne problemy z czyszczeniem komutatora silnika maszyny wyciągowej. U mnie było to o tyle prostsze, że Urząd Górniczy wymagał stosowania się do DTR. I na DTR trzeba się chyba oprzeć by przekonać szefa.Albo niech wystąpi do producenta silnika o podanie zamiennika alkoholu etylowego.
    Pozdrawiam.
  • Moderator
    Już na początku pisałem, że u mnie 20 lat temu szefowie wpadli na tak znakomity pomysł. I kiedy poprosiłem, aby NAJPIERW zmienili mi instrukcje, to im szczęki opadły i temat zniknął z porządku dnia.
    Oni zawsze są mądrzy, kiedy ktoś inny nadstawia rzyć.