Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pomiary silnika z termistorem

jaqbjaqb78 22 Maj 2009 13:28 3274 6
  • #1 22 Maj 2009 13:28
    jaqbjaqb78
    Poziom 2  

    Jak zmierzyć rezystancję izolacji silnika 3f wraz z termistorem? Czy po przyłożeniu napięcia pomiarowego termistor nie zostanie uszkodzony? I czy muszę wykonywać jakiś odzielny pomiar dla termistora? Np jego wartość rezystancji

  • #2 22 Maj 2009 13:38
    wiertacz
    Poziom 33  

    A do czego służy ten termistor w tym silniku ?
    Jeśli do pomiaru temperatury uzwojeń i włączony jest w obwód jakiegoś układu zabezpieczającego przed nadmiernym wzrostem temperatury to powinien mieć oba końce wyprowadzone osobno w komorze przyłączeniowej.
    Jeśli tak jest to rezystancję izolacji mierzymy tak jak każdego silnika. Pomiędzy zaciskiem fazowym a zaciskiem uziemienia.

  • #3 22 Maj 2009 14:12
    jaqbjaqb78
    Poziom 2  

    jest to termistor pomiaru temp. uzwojeń. Chronić ma przed wzrostem temperatury. Czy mam sprawdzać jego rezystancję np. jakimś multimetrem?
    A rozumiem że pomiar izolacji wykonuję pomiędzy danymi uzwojeniami a zaciskiem ochronnym maszyny oraz pomiędzy poszczególnymi uzwojeniami.

  • #4 22 Maj 2009 15:51
    wiertacz
    Poziom 33  

    Tak, rezystancję tego termistora można zmierzyć multimetrem. Wartość zmierzonę trzeba porównać z danymi znamionowymi. Jej wartość będzie rzędu kilku kiloomów. Ewentualnie można jeszcze zmierzyć rezystancję izolacji tego czujnika do zacisku ochronnego i do uzwojeń silnika aby sprawdzić czy nie jest ona uszkodzona.
    Jeśli silnik ma tylko trzy zaciski to nie ma sensu mierzyć rezystancji między uzwojeniami ( zaciskami ) bo w ten sposób sprawdzimy tylko ciągłość uzwojeń. Mierzymy między dowolnym zaciskiem fazowym i zaciskiem ochronnym.
    Jeśli silnik jest przystosowany do zmiany połączeń - gwiazda - trójkąt to wtedy mamy sześć zacisków. Lub jest to jakiś silnik dwubiegowy z podwójnymi uzwojeniami ewentualnie na przełączalny na różne napięcia pracy.Jeśli w danej chwili nie są one połączone to wtedy mierzymy każde uzwojenie osobno do zacisku ochronnego. Jeśli jest połączony w jakiś układ to tak samo mierzymy między jednym zaciskiem a zaciskiem ochronny. Mierząc między zaciskami sprawdzimy tylko ciągłość uzwojeń.
    Tak na marginesie rezystancji izolacji nie mierzy się multimetrem tylko specjalnym przyrządem do pomiaru rezystancji izolacji. Taki przyrząd daje większe napięcie pomiarowe niż jakikolwiek omomierz z multimetru.

  • #5 23 Maj 2009 19:22
    jaqbjaqb78
    Poziom 2  

    Dzięki za wyczerpującą wypowiedź. Jeszcze tylko pytanie jakim napięciem mierzymy rezystancję izolacji termistora do zacisku ochronnego i do uzwojeń silnika aby sprawdzić czy nie jest ona uszkodzona?

  • #6 24 Maj 2009 12:43
    elektromonter220
    Poziom 2  

    Stan izolacji mierzy się napięciem 500V stałego.Przy urządzeniach z układami elektronicznymi pomiary wykonać pomiędzy fazami i neutralnym zwartymi razem a ochronnym, nie radzę mierzyć termistora ,stan izolacji napięciem 500V można multimetrem po rozłączeniu od układu wykonawczego.Pozdrawiam .

  • #7 24 Maj 2009 12:48
    wiertacz
    Poziom 33  

    Mierzymy tak samo jak rezystancję izolacji uzwojeń. Aby pomiar był prawidłowy i miarodajny musimy zastosować miernik specjalnie skonstruowany do takich pomiarów. Na przykład IMI ( induktorowy miernik izolacji ). Jest to miernik starszego typu z prądnicą napędzaną korbką. W zależności od typu może on dawać napięcie pomiarowe 250 V, 500 V, 1000 V lub 2,5 kV. Miernik dobieramy w zależności od napięcia pracy silnika. Można zastosować również jakiś nowoczesny elektroniczny miernik rezystancji izolacji.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME