Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

falownik, Ativar, współpraca z czujnikiem cisnienia

25 Maj 2009 02:03 3599 17
  • Poziom 23  
    W niedalekiej przyszłości będę podłączał falownik z układem sterującym silnikiem wentylatora funkcja ciśnienie za wentylatorem. Raz widziałem jak to działa, wiec czujnikiem jest przetwornik ciśnienie napięcie. Nie potrafię podać typu falownika, ale będzie to prawdopodobnie Altivar, moc silnika około 30kW. Najbardziej zależy mi na programowaniu.
    Z góry dziękuję.
    Jerzy
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Witam.
    Napewno w parametrach trzeba wybrać rodzaj sterowania analoga czy będzie to 0-10V czy 0-20mA czy też 4-20mA.
    Trzeba również przypisać czestotliwość LSP i HSP.
    Wszystko jak będzie wiadomo jaki falownik, ponieważ
    nawet w altivarach są różne typy np. altivar 11, 28, 31 itp.
    i różnią się trochę parametrami.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 23  
    Może by pan/owie jak to możliwe skupili sie na modelu Altivar 61 bo taki ostatnio programowałem ( tylko start/stop). Dodatkowa wątpliwość to zasilanie, czy może być zasilany ze stycznika który zasilał dany silnik, przy czym sa to układy które rzadko sie wyłącza. I proszę o uwagi na co jeszcze zwrócić uwagę.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    W sumie może tylko czy nie lepiej wykorzystać '' miękki start,, falownika , zwłaszcza że to wentylator więc klasa S1 co oznacza ciężki rozruch [lub bardzo ciężki bo to jednak 30KW].Druga sprawa to pomiar ,wykorzystywany będzie czujnik ciśnienia wraz z przetwornikiem, chodzi mi o zakłócenia , które generuje układ komutacji falownika , zakłócają one pomiar [czasami , nie zawsze]i zapętlają się na sterowanie falownika . Problem ten już był poruszany na forum ja tylko pragnąłbym zwrócić na niego uwagę.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Witam.
    Prawie wszędzie gdzie miałem czy mam do czynienia z falownikami nie są one zasilane przez stycznik poza nielicznymi przypadkami. Nie licząc układów bezpieczeństwa, które rozłączają całe zasilanie w przypadkach awaryjnych.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 23  
    Panowie może ja uściślę całość.
    Sprawa dotyczy statku, na jednym juz spotkałem taki system zamontowany i działa bez zarzutu. Na drugim statku chyba był uszkodzony czujnik ciśnienia, ponieważ po odłączeniu impulsu ciśnienia na wyjściu czujnika nie było zmiany napięcia. Aktualnie montowałem Altivar 61 do sterowania wentylatora tylko start stop i wszystko poszło dobrze, ale nie od razu. Potrzebuję wiedzieć jak zaprogramować poprawnie falownik do pracy z czujnikiem ciśnienia krok po kroku( na lądzie fachowcy dobiorą mi właściwe urządzenia) możemy wybrać obojętnie jaki, później sobie porównam. Ja wiem jak to działa, ale nie mam żadnej praktyki. Na statku jestem sam wiec nikt mi nie pomoże. Co prawda jest tam internet satelitarny, ale jest to bardzo powolny system wiec ściągnięcie instrukcji ma wiele problemów.

    Na tym forum obowiązują zasady poprawnej pisowni właściwe dla języka polskiego. Znaki diakrytyczne /ogonki/ są integralną częścią naszego języka! Przed napisaniem swojego kolejnego postu-
    popraw ten, oraz swoje wcześniejsze -nie usuwając mojego wpisu.
    [Akrzy]
  • Poziom 18  
    No że tak powiem , to uściślenie jest mało ścisłe
    .Nie wiemy tak naprawdę jakie jest zadanie tego układu , czy ma utrzymywać stałe ciśnienie na jednym pożiomie ,czy tych poziomów jest kilka czy jest jakaś tolerancja czy też nie ,czy dochodzenie do parametrów ma być liniowe czy może być skokowe,czy to ma być nadciśnienie czy podciśnienie,a może jedno i drugie, no i jaki to pżetwornik z tym czujnikiem pracuje, prąd czy napięcie.Większość falowników ma jedno i drugie, ale dobrze by było wiedzieć jakie są maksymalne zmiany pozwoliło by to ustalić czas narastania i warónki początkowe , wartości graniczne i alarmowe, powiadomienia....ale się rozpisałem...
  • Poziom 23  
    Uściślam
    Silnik napędza dmuchawę klimatyzacji, sygnał pomiarowy to ciśnienie za dmuchawa. Układ będzie regulowany na ucho to znaczy jak głośno pracuje, wiec reżim jest mały, ja myślę wystarczy zmienić częstotliwość z 60Hz do 48Hz. Tylko jedną. Może ktoś by mi polecił adres jakiegoś oprogramowania do falownika Np. firmy Telemechanikue, ja bym jego zaprogramował a panowie by mi nanieśli uwagi co źle. Załóżmy silnik 440V, 60Hz, 22kW, 38A.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Wykorzystaj wbudowany w ATV61 regulator PID. Musisz go sobie tylko sparametryzować. Zdefiniuj kanał zadawania prędkości (dowolnie, potencjometr, panelik...), kanał sprzężenia zwrotnego (wejście analogowe, do którego będzie podpięty przetwornik ciśnienia) i parametry regulatora. Pomijam kwestię wprowadzenia parametrów silnika, bo to "oczywista oczywistość" :D Nie wdaję się w szczegóły, ale w polskiej instrukcji programowania ATV61/71 (mogę podesłać, ale jest na sieci) jest dokładnie opisane jak to zrobić, łącznie z metodą doboru parametrów. Pozdrawiam.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Przedstawię przykładowe programowanie na przykładzie LG seri iG5[ z tele..qe nie miałem do czynienia]
    Nastawy są zgrupowane w 4 grupy funkcyjne ,po kilkadziesiąt parametrów każda , a najpiękniejsze jest to że nie musimy ich wszystkich programować. Pczynając od:
    1 grupa napędu
    parametr drv- sposób załączenia silnika[ rozruch] , i np. 0 [sterowanie z klawiatury]
    Frq-metoda zadawania częstotliwości , i np 4 [ wybrałem przetwornik z wyj. prądowym 0-20 mA, podłączony do wej. I listwy zaciskowej]
    ACC-czas przyspieszania po rozruchu i np 5s
    drC-kierunek obrotów , i np F [w prawo]
    2 grupa FU 2
    F24-możliwość ustawienia obrotów granicznych, i np 1 [ chcę mieć taką możliwość]
    F25-górna granica częstotliwości , i np.60Hz
    F26-dolna granica częstotliwości , i np. 48Hz
    3 grupa FU2
    H50;H51;H52-parametry sprzężenia zwrotnego
    4 grupa wejść/wyjść
    I11-czas reakcji na sygnał z wejścia, np. 2s
    I12-minimalny prąd wejścia który uaktywnia działanie falownika, i np.14mA
    I13-częstotliwość odpowiadająca min. prądowi , np 60Hz
    I14-maksymalny prąd wej. powyżej którego falownik nie reaguje , i np. 17 mA
    I15-częstotliwość odpowiadająca max. prądu ,np 48Hz
    To ustawienie jest przykładowe , oczywiście należy ustawić zabezpieczenia silnika , oraz sposób reakcji falownika na zakłócenia [ np. zanik sygnału wejściowego].
    Pamiętać należy aby wersja wykonania falownika była do pracy w ciężkich warunkach środowiskowych[pan otym doskonale wie] t.z ,,morska, a pozatym nie taki diabeł straszny...
  • Poziom 23  
    Otworzyłem programowanie LG seria iG5 i zaprogramowałem jak ja uważam.
    Silnik ma współpracować z czujnikiem ciśnienia 0-10V.
    I Tak grupa napędu 1
    na stronie 6 podłączenie start FX praca do przodu: i tu pierwsza wątpliwość, chcę aby układ zawsze startował po załączeniu zasilania (jak to się ma do długości życia falownika) w Altivarze musiałem wykonać opóźnienie załączenia RX. Następnie nie jest dla mnie jasne podłączenie punktu wspólnego (Ja bym połączył CM z P1)
    Czy jak wybiorę sterowanie z klawiatury to po załączeniu zasilania silnik napewno będzie można łatwo startować z klawiatury ( ciągle ten sam przycisk lub co lepiej wybrac klawiatura lub start automatyczny) urządzenie będzie obsługiwał mechanik, mnie tam nie będzie.
    Druga wątpliwość podłączenie przetwornika ciśnienia w instrukcji Altiwara było jasne tutaj podłączył bym CM -, VR + ,V1 sygnał sterowania.
    na stronie 11 Frq wybrał bym 3 V1(2) sterowanie napięciowe zaciskiem V1 w zakresie 0-10V
    Na początek tyle
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Odnośnie 1 wątpliwości -nie zauważyłem nigdzie adnotacji aby taki rozruch był nie porządany, falownik po podaniu napięcia zasil. przeprowadzi auto konfigurację i rozpocznie realizację nastaw.
    Odn. 2 - tak CM+P1
    Odn. 3 - ja bym wybrał start automatyczny
    Odn. 4 - nie sygnał ster. na CM i V1
    [ VR+ to napięcie wyjściowe]
    Odn. 5 - tak Frq- 3 [ dla pewności zrobił bym zastrzeżenia w grupie I/O dla I.7 , I.9]
  • Poziom 23  
    Dziekuje
    Zrobię dwa dni przerwy ponieważ otrzymałem oryginalną ( angielską oraz polską) instrukcje tego falownika. Trochę poczytam abym nie pisał głupot.
    Pytanie Odn. 3 jak wybiorę start automatyczny wtedy nie potrzebuję zwierać CM+P1
    Z mojej wiedzy czujnik ciśnienia potrzebuje zasilanie 10V i sygnał wyjścia czyli 3 przewody, jak mógłby pan mi konkretnie podać na który zacisk podłączyć +,-, i wyjście.
    Jeszcze raz wielkie dzięki
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    To doskonale bo ja dysponpwałem tylko angielską , na szczęście były obrazki inaczej ciężko błyło by skumać ,a teraz to i ja się czegoś nauczę .
    Przy starcie auto zaciski CM i P1 muszą być zwarte , ale zastosował bym dodatkowy włącznik zamiast zworki
    [ operator podawał by zasilanie i włączał ,, start falownika''] odpadają wątpliwości co do prawidłowego startu falownika.
    Wyjście przetwornika na V1 , minus na CM[ oczywiście gdy sygnał wyj. i zasilanie są na tym samym potęcjale]
    Zasilić przetwornika nie możemy z VR gdyż jego obciążalność prądowa to jedynie 10mA.
    Możemy go zasilić z zacisku AM[ 11V , 100mA] o ile prąd przez niego pobierany mieści się w zakresie.
  • Poziom 23  
    Co do zworki CM i P1 ja już przetestowałem, po załączeniu napięcia jest wyświetlany komunikat brak napięcia sterującego, jak sie tam da zwłokę wszystko jest OK.
    Jerzy
  • Poziom 18  
    Prawdopodobnie przy braku zwłoki następuje kolizja poleceń przy autokonfiguracji.Werja z wyłącznikiem też się sprawdza [ no i jest możliwość zmiany kierunku , jak potrzeba].Mam pytanie czy chodzi o czas kształtujący charakterystykę rozpędzania silnika do prędkości nastawionej[ ta zwłoka , bo mniemam że o to chodzi] ?
  • Poziom 23  
    Nie potrafię odpowiedzieć, tak podłączyłem i ruszyło, mogłem sterować w obie strony.
  • Poziom 23  
    Myślę że temat przynajmniej dla mnie został wyczerpany. Bardzo dziękuję Panom za dostarczenie mi ogromnej wiedzy na ten temat, pozdrowienia dla zespołu "Elektroda"
    Jerzy Bartnicki