Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

frezarka CNC-czyli sterowana numerycznie za pomocą PC

gretzky 30 Mar 2003 12:52 44082 95
Computer Controls
  • #31
    vuker
    Level 15  
    dwaserwis wrote:
    Corel steruje dużą ilością ploterów tnących i rysujących, też otwiera i przekształca PDF



    generalnie plotery frezujace maja swoje programy sterujace wyzucaniem PLT'kow na stol.co do PDF to corele z 10 wlacznie nawet nie maja porzadnego filtra do importu takowych.
    Profesjonalne oprzyzadowanie do floterow frezujacych mozna kupic (naprawde niedrogo) u producenta ploterow www.isel.com lub u Pyfela www.pyffel.com.pl

    __________
    VuKeR
  • Computer Controls
  • #33
    danko
    Level 12  
    niesamowita zabawka!
    akle jak to zrobic???? :)
  • Computer Controls
  • #36
    zyraf
    Level 26  
    ja jakis czas temu kupilem na wolumenie jeden silniczek krokowy, wyglondal podobnie do tych ze stacji dyskow ale to napewno z czegos innego... za 10 zeta. byly one z demontazu czegos ale gostek mial tez inne wieksze i mniejsze. jak ktos ma czas i jest blisko (niestety kol. gretzky nie ma tak latwo... ale inne takie gieldy tez sa) to moze sobie poszukac. ja bym prosil o jakis schemat sterowania bez kompa (zeby go boracalo i mozna by bylo sprawdzic jego sile), np na scalakach CMOS lub nawet TTL i tranzystorkach - chyba wystarcza BD135 do takiego celu :?
  • #37
    Boss
    Level 11  
    Możesz mi odpisać na jakich chipach jest kńcówka mocy i czy jest sterowana przez RS232 czy LPT i jaki program ją obsługuje. Ja już niedługo skończę swój soft ( podobno zajebisty ) który będzie obsługował sterownik ( z własnym procesorem i wyświtlaczem LCD) ) przez złącze RS. Dodatkowo kilka bajerów np. pomiar długości freza.
  • #38
    mnns
    Level 11  
    Ten układ oparty jest na układach L917 i po 2 układy L6203. Jest on moim zdaniem dosyć dobry, bbo można podpiąć silniki od 12V - 48V i mocy 4 AMPER. zapomniałem jeszcze dołożyć schemat podłączenia pod komputer.
    Podpina się go pod złącze LPT, i powinien obsługiwać go każdy jeden program CNC. Ja narazie znalazłem prosty programik jakim jest TURBO CNC. Jest on o tyle dobry, że można poruszać ręcznie maszynę, wykonywać program zapisany w ISO automatycznie i też ręcznie.
    Lecz bardziej polecałbym C-Step ponieważ on odczytuje formaty HPGL i ma dosyć przejżyste GUI. Mam taką drobną prośbę. Jak skończysz soft-a to mógłbyś mi przesłać go na m@ila i też shemacik jak podłączyć. Z góry dziękuję.
  • #39
    robertsa
    Level 13  
    co to za uklad L917 ?łatwo sie równiez steruje l297+298
  • #40
    gretzky
    Level 21  
    :arrow: mnns
    czy ty ta frezarkę uruchomiłeś i czy to działa dobrze.
    Mam frezarke na układach L297 i L298 ale konstrukcja już sie lozlatuje i planuje coś nowego zrobić i nie wiem czy takie coś by mi odpowiadało.
    Napisz czy to się opłaca robić i jaki koszt płyty sterującej wynosi
  • #41
    mnns
    Level 11  
    Sorki pomyliłem się, ponieważ pisałem to na szybko. Są to układy L297+2*L6203. Pod koniec miesiąca może skończę ten sposób i napewno wyślę skutki mojej pracy
  • #42
    @wojciech@
    Level 12  
    Prosba czy ktos ma jakies dojscie do profili aluminiowych z metra lub na wage bo stalowe to troche za toporne i malo kompatybilne do skrecania z nich konstrukcji gdzie moge to dostac wiem ze to drogi sport a jedyne co moge znalezc to profile okienne i troszke to mi nie pasuje bylo by to za bardzo przekombinowane a pozatym nikt mi nie utnie takiego(pozwoli uciac) kawalka a odpadowe sie nie nadaja. pomocy :cry:
  • #44
    gretzky
    Level 21  
    ja ma konstrukcje spawaną bo skręcana na śrubach zaraz by się rozwaliła
  • #45
    @wojciech@
    Level 12  
    Serdeczne dzieki "bolek" oferta ogromna i jakie ciekawe profile jeszcze postaram sie nawiazac jakis kontakt z ich sprzedaza pozdrawiam i dzieki jak cos wykombinuje to przekaze plany na elektrode.
    a odnosnie spawania "gretzki" nie miałes problemu ? z powichrowaniem nie powyginalo ci konstrukcji bo ja za ch...re nie moge pospawac tak jak ja chce bo tu wygnie tam odegnie makabra a profile mozna poskrecac w ciekawy sposob i dokladnie mam nadzieje ze tam cos wybiore ciekawego pozdrawiam
  • #46
    gretzky
    Level 21  
    nie nie miałem takiego problemu.
    spawałem bez pośpiechu i przez cały czas kontrolowałem sybmiarką czy wszystko się zgadza i czy wszystko jest równe.
  • #47
    @wojciech@
    Level 12  
    Skontaktowalem sie z ta firma a tam tylko hurt pani dala mi telefon do sklepu hutnik 8) dzwonie i pytam o profile a pan mowi ze sa pytam o profil niezbyt skomplikowany jest cena w sztukach 1 sztuka 6metrow 181zł(nie poddaje sie) czy moze na metry nie na metry nieda sie rozumie odpady i te sprawy pytam o inny profil niema nigdy nie mieli mowie ze sa w katalogu pan mowi :x . kompletna zalamka
    To ja sobie dopracuje technike spawania
    Pozdrawiam i spawam
  • #48
    gretzky
    Level 21  
    hehehe
    ciekawa historia
  • #49
    grzechugd
    Level 21  
    No i jak się zakończyły prace nad tą frezarką, bo jestem zainteresowany podobnym cackiem.
    Potrzebne mi sprawdzone rozwiącanie sterowania silnikiem krokowym.
  • #50
    Luuki
    Level 12  
    Witam !

    Juz od dłuższego czasu zastanawiam się jak wykonać takie cudo z jak najmniejszymi nakładami przy budowaniu mechaniki - brak odpowiednich maszyn :(.

    A to co wymyśliłem - wykorzystać urządzenie, które można zaadoptować do takich celów, które ma gotową mechanikę.

    Daleko nie trzeba szukać: złom komputerowy, a dokładniej zepsute skanery stacjonarne kupione za GROSZE :D .

    Co do efektów to
    niestety jeszcze nie uzyskałem rzadnych konkretnych poza jednym: wózek porósza się w x i y z dosyć sporą precyzją.

    Co myślicie o takim rozwiązaniu?

    Pozdrawiam
  • #51
    grzechugd
    Level 21  
    No rozwiązanie jest dobre.
    Ja wykożystuje stare drukarki no i jak narazie jakoś idzie.
    Potrzebowałbym tylko sprawdzonego sterownika (niezbyt drogiego) i jakiś programik. Jaki byście polecili z wyżej wymienionych lub może ktoś ma jakiś lepszy.
  • #52
    lutecki
    Level 13  
    Od dluzszego czasu mysle nad wykonaniem takiej frezarki. Wydaje mi sie, ze najlepiej byloby skorzystac z gotowych podzespolow - na przyklad Proxxon - stol krzyzowy. Do czegos takiego wystarczy dodac silniki, zamocowac kola zebate na pokretlach i juz jest X - Y. Dla ruchu pionowego tez nie bylby to taki wielki problem.

    http://www.narzedzia.com.pl/dane_szczegolowe.asp?ID=6608
    http://www.narzedzia.com.pl/dane_szczegolowe.asp?ID=6609
  • #53
    Luuki
    Level 12  
    Witam

    lutecki wrote:
    Wydaje mi sie, ze najlepiej byloby skorzystac z gotowych podzespolow - na przyklad Proxxon - stol krzyzowy.


    No tak, ale kto za to zaplaci? Rozumiem do budowy CNC dla firmy, ale do domowego warsztatu - nie wydaje mi sie. Co na to inni?

    Pozdrawiam
  • #54
    lutecki
    Level 13  
    Cztery stowki to faktycznie sporo, ale czy za te pieniadze mozna w domu skonstruowac cos rownie precyzyjnego (mam tu na mysli problemy z ulozyskowaniem oraz z dokladnymi - mikrometrycznymi - srubami)?
    Profile aluminiowe chyba tez w gre nie wchodza bo ceny sa rownie wysokie...
    Jak zdobede kase to chyba zaszaleje :).
  • #55
    boboo
    Level 12  
    Jakim napieciem jest zasilany silniczek krokowy napedzajacy glowice w napedzie 3.5"? 5 czy 12V?

    Wyprzedzajac odpowiedz dodam , ze nie buduje frezarki :)
  • #56
    lutecki
    Level 13  
    Z tego co wiem, to 12. Wiekszosc silnikow krokowych jest zasilana wzglednie wysokimi napieciami (az do 80V dla duzych silnikow).
  • #57
    Jan Sierpiński
    Level 12  
    Jakie napięcie zasilania? Najlepiej ustalić doświadczalnie poprzez kontrolę nagrzewania się silnika. Większość silników powinna wytrzymać te 90 stopni Celsjusza. Tak że spokojnie można na nich jajka gotować.
  • #58
    rcpilot
    Level 15  
    Polecam sterownik na PICu (16F84 lub 16F628) ze strony http://www.piclist.com/techref/io/stepper/linistep/index.htm. Steruje silnikami unipolarnymi 4-30V i 0-2.5A. Spore możliwości: microstep 1200 lub 3600. Na stronie są zamieszczone dokładne opisy budowy, kody żródłowe asm i hex, schematy, zasada działania. Wykonałem taki sterownik działa bez problemów.
  • #59
    avatar
    Level 36  
    rcpilot wrote:
    Polecam sterownik na PICu (16F84 lub 16F628) ze strony http://www.piclist.com/techref/io/stepper/linistep/index.htm. Steruje silnikami unipolarnymi 4-30V i 0-2.5A. Spore możliwości: microstep 1200 lub 3600. Na stronie są zamieszczone dokładne opisy budowy, kody żródłowe asm i hex, schematy, zasada działania. Wykonałem taki sterownik działa bez problemów.


    ..... nie wydaje mi sie zeby to bylo warte polecenia bo nie potrzebnie rozbudowane o jakieś moduły nie majace wiekszego zastosowania ...... jak ktos che moge jesze podrzucic schemat kotrego montzrze bedzie banalny i znacznie tanszy (oparty na Saa 1027) , na porcie lpt kompa mozna dzeki niemu wysterowac od 1 do 6 silników
  • #60
    Boss
    Level 11  
    Zajmuję sie krokówkami od kilku lat. Jeśli uważasz że mikrokrok i chooper jest zbędny to przestudiuj trochę literatury. Zwykłe sterownie krokówką tzn. włączanie w odpowiedniej kolejności uzwojeń jest jak jazda 126p. Natomiast zaawansowanie sterownie ( np. kontroleren z PIC ) daje wysokie parametry pracy silnika i poprawę jego parametrów. :roll: