Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika BP-2f

Polok 29 Maj 2009 20:08 5629 6
  • #1 29 Maj 2009 20:08
    Polok
    Poziom 13  

    Posiadam następujący silnik: BP-2f ,1-50Hz, 220V, 1400 obr/min
    Chciałbym się dowiedzieć jak go podłączyć do sieci 230V ?? Próbowałem podłączyć napięcie sieciowe między dwa lewe wyprowadzenia (zielony,czerwony), do prawych wyprowadzeń (tam gdzie 2 żółte) podłączony był kondensator (niestety nie wiem jakiej pojemności bo oznaczenia są wytarte ale był z jakiejś pralki wyjęty). Przy próbie włączenia do sieci 230V gniazdko zrobiło się aż pomarańczowe więc chyba musiałem jakieś totalne zwarcie zrobić, stąd nie próbowałem już innych kombinacji.
    Proszę o pomoc/sugestie. Z góry dziękuje.

    Podłączenie silnika BP-2f

  • #2 29 Maj 2009 22:46
    e2rd.o
    Poziom 18  

    Te silniki pracują bez kondensatora, uzwojenie rozruchowe odłącza wyłącznik odśrodkowy.Zmierz rezystancję uzwojeń żeby określić które to uzwojenie pracy a które uzwojenie rozruchowe.

  • #3 30 Maj 2009 21:30
    KACZOREK
    Poziom 20  

    Jest to silnik od starej prali frani i widać że był przezwajany.
    Musisz najpierw sprawdzić czy przewody żółte połączone są z cieńszym uzwojeniem a przewody czerwony i zielony z grubszym uzwojeniem, fabrycznie tak powinny być podłączone a przewody czerwony i zielony powinny być podłączone do zewnętrznych zacisków.
    Jeden z żółtych powinien być połączony z niebieskim i do środkowego zacisku a drugi żółty z czerwonym.
    Drugi niebieski z zielonym.
    Zasilanie wtedy podajesz na dwa zewnętrzne zaciski.
    Zmiana kierunku obrotów polega na zamianie przewodów żółtych między sobą.
    Silnik ten nie może pracować z kondensatorem bo szybko będzie się nagrzewał.
    Ze zdjęcia widać że masz pęknięty pierścień automatu odśrodkowego, musisz to dobrze skleić i sprawdzić jakość styków tego automatu. Musisz też sprawdzić
    drugą część automatu zamontowaną na ośce wirnika.
    Jeśli uzwojenia są sprawne to silnik musi chodzić.

  • #4 31 Maj 2009 12:11
    Polok
    Poziom 13  

    Spróbowałem jeszcze raz bez kondensatora i efekt ten sam :( Zasilanie w obydwu przypadkach podłączałem do zielonego i czerwonego przewodu czyli tak samo jak zaleca KACZOREK.
    Co do rezystancji uzwojeń to są takie:
    zielony-czerwony ok. 6 Ohm
    żółty-żółty ok. 11 Ohm

  • #5 31 Maj 2009 13:10
    niutat
    Poziom 37  

    Napraw najpierw ten wyłącznik odśrodkowy jak pisze KACZOREK, po złożeniu silnika niebieskie przewody powinny być zwarte, na tylnym deklu masz schemat połaczeń.Wydaje mi się że zasilanie będzie na żółtych (powinno być na uzwojeniu nawiniętym grubszym drutem) ale nie jestem pewien, jak będzie trzeba to jutro sprawdzę.
    Pozdr.
    P.s. uzwojenie rozruchowe ma mniejsze cewki, może sam się dopatrzysz jakimi przewodami jest wyprowadzone.

  • #6 31 Maj 2009 16:29
    KACZOREK
    Poziom 20  

    Napisz jeszcze czy silnik w ogóle próbuje ruszyć czy od razu robi zwarcie, bo nawet w przypadku gdy jest uszkodzone uzwojenie rozruchowe(to cieńsze) to silnik będzie buczał ale bezpiecznik nie wyzwoli.
    Zmierz jeszcze rezystancję między np. zielonym a którymś z żółtych, powinna mieć nie mniej jak kilkaset kiloomów
    Rozłącz przewód niebieski i żółty tak żeby niczego nie dotykały.
    Podaj zasilanie na zielony i czerwony.
    Nawiń kawałek sznurka na ośkę (około 0,6- 08m)
    Teraz włącz silnik do sieci i szybko pociągnij za sznurek tak żeby wirnik nabrał jak największych obrotów.
    Jeżeli silnik dalej będzie chodził to masz problem z automatem odśrodkowym.
    Ze zdjęcia to nie zobaczę ale możesz delikatnie zeskrobać lakier z grubszego uzwojenia i zmierzyć omomierzem z którymi kolorami masz przejście, wtedy będziemy wiedzieli które kolory są od którego uzwojenia

  • #7 01 Cze 2009 14:20
    e2rd.o
    Poziom 18  

    Sprawdź jeszcze czy nie ma przebicia między uzwojeniem pracy a rozruchu, mniejsza rezystancję ma uzwojenie pracy. W nieprzezwajanym silniku uzwojenie pracy ma ok. 11Ω, a rozruch 16Ω.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo