Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zasilanie silnika trójfazowego z sieci jednofazowej

fntx 01 Jun 2009 15:07 4389 7
  • #1
    fntx
    Level 10  
    Witam. Mam pytanie związane z koleją, a dokładnie chodzi mi o zasilanie silników trójfazowych stosowanych w pociągach, z sieci jednofazowej. Jakie urządzenia w tym celu się stosuje?
  • #2
    fuutro
    Level 43  
    Jeśli rzeczywiście jest jak piszesz to kluczowym urządzeniem może być falownik.
  • #3
    Adam1988
    Level 26  
    Z tego co wiem w pociagach sa silniki pradu stalego. Jesli nawet sa gdzies inne stosowane to zdajesz sobie sprawe z poboru mocy takiego silnika ? Tym bardziej zasilanego z jednej fazy...
    Do czego Ci to ?
  • #4
    fuutro
    Level 43  
    Jeśli napędowe to są mocy rzędu megawatów, chyba w niemieckich kolejach stosuje się zasilanie prądem przemiennym ale o znacznym napięciu. U nas trakcje wahają się między 600V a 3kV prądu stałego.
  • #5
    remik_l
    Level 29  
    Adam1988 wrote:
    Z tego co wiem w pociagach sa silniki pradu stalego. Jesli nawet sa gdzies inne stosowane to zdajesz sobie sprawe z poboru mocy takiego silnika ? Tym bardziej zasilanego z jednej fazy...
    Do czego Ci to ?


    Zgadza się.
    Sieć trakcyjna kolejowa ma 3kV prądu stałego. Rozruch takiego silnika odbywa się przez bocznikowanie rezystorów. Pobory prądu przy rozruchu silników lokomotywy osiągają kilkaset amper.
  • #6
    fntx
    Level 10  
    remik_l wrote:
    Adam1988 wrote:
    Z tego co wiem w pociagach sa silniki pradu stalego. Jesli nawet sa gdzies inne stosowane to zdajesz sobie sprawe z poboru mocy takiego silnika ? Tym bardziej zasilanego z jednej fazy...
    Do czego Ci to ?


    Zgadza się.
    Sieć trakcyjna kolejowa ma 3kV prądu stałego. Rozruch takiego silnika odbywa się przez bocznikowanie rezystorów. Pobory prądu przy rozruchu silników lokomotywy osiągają kilkaset amper.


    W Polsce jeżdżą lokomotywy stare jak świat. Chodzi mi na przykład o francuskie TGV (sieć trakcyjna na 25kV, 50Hz) lub niemieckie ICE (15 kV, 16 2/3Hz). Silniki w tych pociągach są 3-fazowe o mocy ok. 1,2MW. Przy zastosowaniu paru silników cały układ napędowy może osiągnąć kilkanaście tys. kW.
  • #7
    Alana
    Level 37  
    Jak bylam na TRAKO 2007 to od ludzi z firmy Siemens dostalam ulotki na temat lokomotywy Eurosprinter, w jednej z nich jest schemat obwodu glownego [napedowego] tej lokomotywy, niestety nie mam jak tego teraz zeskanowac.

    W skrocie, opis moj:
    Prad z sieci trakcyjnej przy zasilaniu AC 15kV lub 25kV jest podawany na transformator obnizajacy napiecie, nastepnie prostowany i podawany na falowniki. Przy pracy z sieci DC 3kV lub 1,5kV prad jest podawany bezposrednio na falowniki a uzwojenia transformatora pracuja jako dlawik filtru przeciwzakluceniowego.
    W tej lokomotywie zastosowano uklad 1 uzwojenie wtorne -> 1 prostownik -> 1 falownik -> 1 silnik trakcyjny a ze lokomotywa jest 4 osiowa to takich zestawow jest 4. Dodatkowo do ukladu podlaczony jest przeksztaltnik dajacy na wyjsciu 3x400V AC trojfazowe do zasilania urzadzen pomocniczych. Takie przeksztaltniki 3kV->3x400V sa tez montowane w zmodernizowanych lokomotywach i jednostkach elektrycznych na PKP zamiast przetwornic wirujacych.

    Jezeli sie naprawde tym interesujesz polecam odwiedzic TRAKO, najblizsze bedzie w pazdzierniku 2009.
  • #8
    fntx
    Level 10  
    Dzięki, o to mi chodziło.

    Byłem dwa razy w Gdańsku na TRAKO, ale niestety gdzieś te ulotki pogubiłem.