Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prośba o pomoc w budowie sterownika do 4 silników 3-fazowych

04 Cze 2009 12:21 5612 17
  • Poziom 21  
    Sterownik miałby za zadanie sterowanie czterema silnikami:
    1. Silnik 18 kW - włączanie, wyłączanie, zmiana kierunku obrotu (prawo, lewo), wyłączanie za pomocą krańcówki.
    2. Silnik 18 kW - włączanie, wyłączanie.
    3. Silnik 5kW - włączanie, wyłączanie.
    4. Silnik 2kW - włączanie, wyłączanie, zmiana kierunku obrotu (prawo, lewo), wyłączanie za pomocą krańcówki.
    Wszystkie silniki są 3-fazowe.

    Proszę o pomoc nie mam pojęcia jak się za to zabrać, jakie przekaźniki zastosować itd.
    Wszelka pomoc mile widziana.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Witam
    Styczniki do silników 18kW np. DILM40,(DILM50) wyłącznik silnikowy PKZM 4-40, do silnika 5kW np. DILM17,(DILM25) wyłącznik silnikowy PKZM 0-12, do silnika 2kW np. DILM7,(DILM9) wyłącznik silnikowy PKZM 0-6,3.
    Przekaźniki do sterowania np. Relpol R4-2013-23-1024-WLT.
    Przyciski np. Moellera RMQ-Titan.
  • Poziom 21  
    Tylko gdzie to wszystko kupić ?
    A można zastosować przekaźniki SSR ?
    Przydał by się jeszcze jakiś prosty schemat, trochę więcej szczegółów.
    Doświadczenie w takich sprawach nie mam żadnego, stąd takie pytania
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    lamer1 napisał:
    Tylko gdzie to wszystko kupić ?
    A można zastosować przekaźniki SSR ?
    Przydał by się jeszcze jakiś prosty schemat, trochę więcej szczegółów.
    Doświadczenie w takich sprawach nie mam żadnego, stąd takie pytania


    ad1-w każdej hurtowni elektrycznej
    ad2-różne rzeczy można stosować trzeba wiedzieć do czego
    ad3-co to za urządzenie, poza obwodami siłowymi i sterowaniem tego urządzenia powinny być obwody bezpieczeństwa oraz gdzie ma pracować nie piszesz nic na ten temat


    poz KK
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Jaki charakter ma obciążenie silników, czy silniki przed zmianą kierunku wirowania będą jakoś wyhamowane.
  • Poziom 21  
    Obwody bezpieczeństwa jak najbardziej.
    1. Silnik 18 kW z hamulcem - włączanie, wyłączanie, zmiana kierunku obrotu (prawo, lewo), wyłączanie za pomocą krańcówki. Silnik pracuje jako wyciągarka wózka z piaskiem, przy maszynie wyrabiającej beton, tak że rusza z pełnym obciążenie.
    2. Silnik 18 kW - włączanie, wyłączanie, pracuje jako mieszadło do betonu.
    3. Silnik 5kW - włączanie, wyłączanie, pracuje jako podajnik betonu.
    4. Silnik 2kW - włączanie, wyłączanie, zmiana kierunku obrotu (prawo, lewo), wyłączanie za pomocą krańcówki, silnik otwiera i zamyka spust betonu.

    Udało mi się podpatrzeć podobny sterownik, steruje jak wyżej tylko trzema silnikami 1,2 i 3, może się przyda.

    Prośba o pomoc w budowie sterownika do 4 silników 3-fazowych

    Może z na ktoś jakieś narzędzi do rysowania takich schematów ?
    Bo bez schematu to raczej sobie nie poradzę :(
    Dziękuję za dotychczasową pomoc.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    lamer1 napisał:

    1. Silnik 18 kW z hamulcem - włączanie, wyłączanie, zmiana kierunku obrotu (prawo, lewo), wyłączanie za pomocą krańcówki. Silnik pracuje jako wyciągarka wózka z piaskiem, przy maszynie wyrabiającej beton, tak że rusza z pełnym obciążenie.
    2. Silnik 18 kW - włączanie, wyłączanie, pracuje jako mieszadło do betonu.


    18 kW to sporo - nie myślałeś o zastosowaniu przekładni i zejściem z mocą? Poza tym (poprawcie mnie koledzy jeśli się mylę) Polska Norma mówi, że powyżej 11kW należy stosować rozruszniki (albo Y-Δ, albo softstart)
  • Poziom 21  
    Ten silnik 18 kW ma już przekładnię, rozruch Y-Δ chyba się nie stosuje w takich przypadkach, silnik rusza pod pełnym obciążeniem.
    Jakby co to jest mój e-mail: geoorge(malpa)o2.pl
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    A to cudo ma działać w automacie, czy każdy silnik pracuje niezależnie?
  • Poziom 21  
    każdy silnik pracuje niezależnie
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    ja bym to zrobił tak:

    Prośba o pomoc w budowie sterownika do 4 silników 3-fazowych

    czasówki są po to, zeby opóźnić nawrót silników
  • Poziom 21  
    Jakie przekroje przewodów proponujecie ?
    Może jeszcze jakieś praktyczne wskazówki dotyczące montażu.
  • Poziom 10  
    witam kol. Noplis czy mógłbyś napisać co oznaczają te np:10kt,kf.Zamierzam zrobić coś takiego dla jednego silnika 3F~ to znaczy ma być sterowany trzema przyciskami lewo,stop,prawo .
  • Poziom 20  
    Witam.

    O ile pamiętam założenia tego układu:
    10KT to miał być przekaźnik czasowy zabezpieczający przed możliwością zmiany kierunku obrotów silnika jeśli silnik jeszcze się nie zatrzyma,
    10KF to zabezpieczenie przeciążeniowe,
  • Poziom 10  
    Witam ponownie byłbym wdzięczny za podanie pozostałych elementów takich jak:10S0-8,10K1,10K2.
  • Poziom 12  
    Witam . Kolega noplis - zaproponował bardzo dobre i proste w realizacji rozwiązanie. Symbole np 10K1 to oczywiście styczniki kierunek prawy, 10K2 stycznik kier. lewy. Elementy oznaczone jako 10S1 - 10S2 - przyciski start lewy/prawy , 10S0 - Stop . 10S7 i 8 to krańcówki. Do zasilania tego urządzenia proponowałbym przewód nie mniej niż 25mm2 zależnie od odległości od rozdzielni. W samej rozdzielnicy sterującej przewody 10 mm2 do silników 18 kW , 4 mm2 pozostałe silniki , obwody sterujące 1,5 mm2 , wyłącznik główny 125 A. Przy okazji prosze kol. noplis abyś napisał z jakiego programu do schematów korzystasz bo właśnie czegoś nowego poszukuje.
  • Poziom 17  
    W obecnych czasach to bym już nie stosował w nowych konstrukcjach sterowania na stykach przekaźników czy też styczników lecz dałbym jakiś tani sterownik PLC np. Easy Moeller-a lub Logo! Siemens-a. Jest to niezawodne i bardzo elastyczne oraz, wbrew pozorom, naprawdę tanie.
    Programuje się je w języku drabinkowym, który jest podobny do schematu elektrycznego na stykach przekaźników, jest więc łatwy do nauczenia się. PLC Easy mają instrukcje po polsku i opis i przykłady programowania, więc żaden problem.

    Pozostawił bym jedynie styczniki załączające silniki (górny rząd na schemacie), a jeżeli miały by działać bardzo często, np. nawroty wózka z betonem, to dałbym tam łączniki tyrystorowe zamiast styczników.
  • Poziom 20  
    kuba2211 napisał:
    Przy okazji prosze kol. noplis abyś napisał z jakiego programu do schematów korzystasz bo właśnie czegoś nowego poszukuje.



    Witam, do stworzenia tego schemaciku użyłem E-Plan P8