Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator obrotów silnika jednofazowego (zestaw AVT)

05 Cze 2009 15:37 10449 6
  • Poziom 9  
    Witam,

    mam problem z regulacją obrotów silnika jednofazowego w wiertarce protetycznej (nie można ustawić wolnych obrotów, a zakres regulacji obrotów jest minimalny).
    Regulator obrotów zbudowałem na kicie firmy AVT 1007 (schemat w załączniku).
    Z przyczyn technicznych zastąpiłem miniaturowy potencjometr 47K-B dużym potencjometrem 220K-C.
    Zastanawiam się czy nie spowodowało to zmniejszenia zakresu regulacji, ale wydaje mi się, że z fabrycznym potencjometrem 47K układ ten pracuje równie kiepsko.
    Jak poprawić zakres regulacji, tak aby były wolne obroty?
  • Poziom 27  
    Jaki typ silnika masz w wiertarce protetycznej. Jesli jest to silnik szczotkowy to uklad musi pracowac prawidlowo, a jesli jest to silnik indukcyjny to beda problemy z regulacja. Zmiana potencjomertu tez moze zmienic warunki pracy ukladu. Wstaw zamiast silnika zarowke i sprawdz jak pracuje i czy sciemnia. Jesli uklad pracuje prawidlowo bedzie sciemnial i rozjasnial.
  • Poziom 9  
    Tak, myślałem nad tym problemem, dlatego zrobiłem kilka prób.
    Po podłączeni żarówki, układ świecił minimalnym światłem, przy zwiększeniu mocy świecił od razu pełnym blaskiem.
    Podłączyłem szlifierkę, regulacji 0.
    Podłączyłem odkurzacz, spaliłem bezpiecznik 1,4A.
    Dostałem info z forum, ze temat ten był już poruszany 500 razy i post nadaje sie na śmietnik.
    Ja jednak zadałem sobie ten trud i posty związane z tematem przejrzałem.
    Nie ma w nich odpowiedzi na problem po za iformacją,że być może potencjometr regulacyjny jest zbyt duży 1M i sa błędy w schemacie.
    Ja nadal nie wiem czy ten układ powinien działać poprawnie z silnikiem jednofazowym, szczotkowym, o mocy ok.100w.
    Być może AVT odwala kiche sprzedając ten kit i ktoś powinien to ocenić i ewentualnie zarządać poprawy tej usługi, bo z tego co widać to regulator jest dosyć popularny w necie.
  • Poziom 27  
    Na schemacie brakuje tez ukladu gasikowego, jest to wlaczenie kondensatora i opornika szeregowo, rownolegle do triaka. Bez tego elementu uklad nie bedzie pracowal z urzadzeniami indukcyjnymi. O wiele lepszym jest uklad U 209B, ktory posiada wiecej funkcji i lepiej pracuje z urzadzeniami indukcyjnymi. Sa schematy na forum, czesto uzywane do regulacji pradu w spawarkach. Potencjometr powiniem byc tej wartosci jaki jest podany na schemacie, bo sterownie wejsciem ukladu scalonego nie zapewnia pelnej regulacji napiecia.
  • Poziom 9  
    Z tego wynika, że jedyny element różniący poprawiony schemat AVT i mój regulator to potencjometr, który zmieniłem z przyczyn technicznych. Ja dałem 220K-C zamiast fabrycznego 47k-B.
    Czy naprawdę może to spowodować tak inne działanie regulatora obrotów, pytam bo nie jestem elektronikiem?
  • Poziom 34  
    Zastosuj 47K B i wszystko będzie oki. Złożyłem kilka takich układów i pracują poprawnie. Steruję silnikami od wiertarek 400W. Zmieniłem tylko triaki, nie z każdym egzemplarzem układ dobrze współpracował.