Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik samochodowy BNS 12/15

kamil22011 06 Cze 2009 15:29 6828 15
  • #1 06 Cze 2009 15:29
    kamil22011
    Poziom 18  

    Witam,

    Prostownik jak w temacie trafił się w moje ręce niestety niesprawny. Poleciały w nim diody prostownicze D22-10-A5 Unitry. Nigdzie nie mogę znaleźć do nich opisu a potrzebuję wiedzieć czy na śrubie jest anoda czy katoda. Na samej diodzie jest narysowany symbol diody która wskazuje że na śrubie jest katoda ale jakoś mi to nie pasuje, ponieważ są one obie dokręcone do radiatora a od niego poprowadzony przewód niebieski czyli z reguły masa, a przewód czerwony dołączony do dwóch odczepów transformatora. Transformator zastosowany w tym prostowniku to TS 250/3. Ogólnie wydaje mi się że te diody powinny mieć na śrubie anodę żeby dołączone do przewodu niebieskiego były jako masa układu. Prosił bym jednak o wyjaśnienie jeżeli coś pomieszałem.

    0 15
  • #2 10 Cze 2009 02:39
    kamil22011
    Poziom 18  

    Witam,

    Proszę zweryfikować jeżeli coś źle napiszę.

    Według mnie jest tak że diody D22-10-A5 to diody które na śrubie mają katodę a A5 oznacza że są na napięcie 50V. Co do samego prostownika to diody w układzie prostownika dwu-połówkowego transformatorowego przy dwóch odczepach przesuniętych w fazie o 180 stopni powinny być spolaryzowane w kierunku przewodzenia a nie zaporowo. W rezultacie wnioskuję że albo ktoś w moim prostowniku grzebał albo niestety do niebieskiego przewodu idzie plus a do czerwonego minus. Na radiator idzie napięcie całe napięcie ale jest on odizolowany podkładkami z tworzywa sztucznego więc nie powinno być problemów. Sam osobiście zamienię przewody by plus był czerwona a minus niebieski i dam diody D22-10-01 czyli na 100V. Będą pracowały w kierunku przewodzenia czyli jak w podstawowych aplikacjach. Jeżeli się mylę proszę o korektę. Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #3 10 Cze 2009 07:23
    BC313
    Poziom 17  

    Ale czy to ważne gdzie idzie plus-czy na przewód niebieski czy na czerwony. Na pewno byłoby estetyczniej. Przypilnuj aby plus i minus z diod dochodziły do odpowiedniego zacisku prostownika do którego podłączasz akumulator. Jak masz dwie diody dokręcone katodami do radiatora to na radiatorze będzie plus, zakładając że anody są zasilane z transformatora z uzwojeniem dzielonym, a ze środkowego odczepu trafa wychodzi minus

    1
  • #4 10 Cze 2009 12:18
    kamil22011
    Poziom 18  

    Witam,

    Kolego BC313 w zasadzie nie ważne gdzie plus a gdzie minus. Po prostu wydawało mi się że mam zły tok rozumowania co do samej polaryzacji diod, ponieważ stwierdziłem że sprzęt od nowości nie był ruszany a jak go produkowali to dali na czerwony plus a na niebieski minus i to myliło. Teraz po prostu uporządkuję tak żeby miało to ręce i nogi i diody będą zawsze w stanie przewodzenia czyli radiator na plusie. Lepiej go odizoluję i po kłopocie. Co do trafa to teraz było tak że uzwojenia były dwa, jedne końcówki do diod a drugie połączone ze sobą i do czerwonego przewodu co myliło. Zrobię to jak na obrazku poniżej.

    Prostownik samochodowy BNS 12/15

    0
  • #5 10 Cze 2009 13:17
    BC313
    Poziom 17  

    Tylko nie pomyl końcówek połączonych razem jeżeli je zamienisz prostownik nie będzie działał prawidłowo.

    0
  • #6 10 Lut 2011 17:48
    utylizator
    Poziom 16  

    Witam.

    Mógłby ktoś podać, jak wygląda oryginalne podłączenie diod w tym prostowniku? Na wyjściu otrzymuję 13.5V stałego i 28.8V zmiennego, więc chyba coś nie tak.

    0
  • #7 12 Lut 2011 00:32
    ogur3k
    Poziom 33  

    utylizator napisał:
    Hej mógłby ktoś podać jak wygląda oryginalne podłączenie diód w tym prostowniku? Na wyjściu otrzymuję 13.5V stałego i 28.8V zmiennego więc chyba coś nie tak


    Mierzysz na luzie czy pod obciążeniem? Nie wiem jaka konstrukcja tego urządzenia jest, ale wypadałoby zapodać chociaż 5W żarówkę i kondensator z 1000uF.

    0
  • #8 14 Lut 2011 09:57
    utylizator
    Poziom 16  

    Pomiary robiłem na luzie, martwi mnie to że prawie całkowicie pełny aku ładuje 4A prądu. W konstrukcji pracują dwa uzwojenia trafa 2.5 mm kwadrat spięte odwrotnie do siebie jednymi końcami, a na drugich 2 diody o bliżej nie znanych mi parametrach(nie wiem nawet czy te same czy obie o róznych polaryzacjach) no i to cała jego konstrukcja dwie diody i 2 uzwojenia trafa, wyżej ktoś podał schemat ale czytając mozna stwierdzic ze jest po przeróbkach.

    0
  • #9 15 Lut 2011 19:10
    twardy161
    Poziom 11  

    Witam
    chciałbym się podpiąć ze swoim przypadkiem,
    otóż mam ten sam prostownik i padły w nim diody,
    nie mogę takich dostać ale będąc dzisiaj w avt zapytałem o nie sprzedawcę i on doradził mi połączenie uzwojeń i zastosowanie mostka prostowniczego, który mi sprzedał-16A,
    czy to dobra droga?
    Można też użyć mostka który już mam korzystając tylko z 2 diod ale czy w ogole zwykły mostek bez radiatora ma szanse przetrwania?
    Będę bardzo wdzięczny za pomoc bo od dawna prostownik leży nieużyteczny.
    Pozdrawiam kolegów

    0
  • #10 15 Lut 2011 23:22
    utylizator
    Poziom 16  

    Podaj jeśli możesz jakie diody tam siedziały i w jaki sposób połączone. może skrobniesz jakiś schemat?

    0
  • #11 16 Lut 2011 07:38
    mczapski
    Poziom 38  

    Pewno ciężko będzie znaleźć osobę znającą wszelkie parametry tego akurat prostownika. Trochę trudno zrozumieć brak diod zastępczych. Ale skoro już chcesz kombinować kolego twardy161 to musisz sam coś stwierdzić. Domyślam się, że chodzi o prostowanie dwupołówkowe z trafo z uzwojeniami symetrycznymi. Aż się prosi zachowanie rozwiązania oryginalnego. Jednak w podobny sposób zastosujesz połowę mostka prostowniczego. 16 A mostek musi mieć rozwiązanie do mocowania radiatora więc idzie zaradzić. Jako alternatywne rozwiązanie równoległe połączenie uzwojeń lub wykorzystanie jednego uzwojenia i podłączenie pełnego mostka. Z tym, że pewno obniży się nieco napięcie. Efekty oczywiście oceniamy miernikiem.
    Kolega trochę niepewny swoich działań więc istnieje obawa, że wykona coś niezgodnie ze sztuką. Jakby się przyjrzeć układom prostowniczym to w przypadku mostka uzwojenia trafo na dwie końcówki a wyjścia ( + - ) z innych dwóch końcówek i wydaje się być proste. Co do zwierania (równoległego łączenia) uzwojeń to niby tak, ale trzeba mieć pewność, ze mamy do czyniena z uzwojeniami o takich samych parametrach, których tutaj spodziewam się. A o zachowaniu oryginału piszę z racji, że cała robota to zatosowanie nowych diod. Chociaż okazuje się, że obecne nie muszą być niesprawne.

    0
  • #12 16 Lut 2011 08:26
    twardy161
    Poziom 11  

    Przede wszystkim dziękuję wam za szybką odpowiedź.
    Utylizator diody jakie tu mam to D01-10 10/84 ale nie wiem czy są oryginalne bo wprawdzie pasują do radiatora dokładnie to ewidentnie prostownik był już kombinowany, a kolega kamil22011 pisze o innych diodach w tym prostowniku
    Układ wygląda tak jak pisze mczapski- 2 wyjścia symetryczne z trafo, układ na 2 diodach.
    mczapski rozumiem, ze twierdzisz, ze ten rodzaj prostowania jest efektywniejszy niż na mostku?
    Rozumiem też z tego co piszesz, ze uzwojenia można ze sobą łączyć przed mostkiem- zewrzeć oba przewody idące oryginalnie a osobne diody (wprawdzie za diodami i tak są oczywiście zwarte radiatorem) i wtedy oba podać na wejście mostka?
    Do tego wciąć się w masę, która oryginalnie idzie prosto na klemę (mam braki w elektronice ale czy nie powinna iść przez diodę ustawioną zaporowo?) i puścić ja rownież przez mostek.
    Sprzedawca w sklepie twierdził też, ze na wyjściu po wyprostowaniu powinien być wpięty kondensator min. 1000uF żeby uzyskać równe napięcie ale nie przypominam sobie abym taki widział w jakimkolwiek prostowniku.
    Mostek, który mi dał nie ma radiatora, rozumiem, że taki sie nie nadaje pomimo wystarczającej wydajności prądowej?

    0
  • #13 16 Lut 2011 23:32
    utylizator
    Poziom 16  

    kamil22011 napisał:


    Prostownik samochodowy BNS 12/15



    Czy jeśli odwróce polaryzację diod to będzie wszystko w porządku( podłączenie aku też się odwróci)


    Sądząc po długości przewodów wydaje się byc to oryginalnym rozwiązaniem ale wolę sie upewnić bo te 26V zmiennego na wyjsciu to dziwne...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Twardy161
    Ja kupiłem diody 70A na gwint M6 za 5zł sztuka z demobilu i myślę że to lepsze niż kombinowanie z połączeniem mostka

    0
  • #14 17 Lut 2011 08:48
    mczapski
    Poziom 38  

    Tak. Napięcie zmienne 26 V to zbyt wiele. Tyle, że nie mam pewności gdzie je mierzysz. Skoro już masz diody to cóż za problem je podłączyć i sprawdzić jaki będzie efekt. Nikt z opiniujących nie jest w stanie stwierdzić, czy uzwojenie trafo nie ma zwarć.

    0
  • #15 17 Lut 2011 11:20
    utylizator
    Poziom 16  

    Prostownik samochodowy BNS 12/15

    tak dokładnie wygląda to co mam w tym prostowniku. Teraz tak:
    Każde uzwojenie ma po ~13.5V zmiennego. a na aku mimo diod jest ~26V zmiennego. potrafi ktoś wyjaśnić co źle zrobiłem??

    0
  • #16 02 Lut 2019 09:16
    marianek70
    Poziom 17  

    Temat archiwalny, ale przypomniałem sobie, że mam coś takiego tzn. prostownik Unitra Zatra BNS 12/15 w garażu.
    Prostownik jest stary, ale to ,,potwór'' wśród prostowników.Transformator wielki i ciężki 3,5kg.Diody radzieckie D214.
    Prostownik samochodowy BNS 12/15 Prostownik samochodowy BNS 12/15 Prostownik samochodowy BNS 12/15

    Napięcie na wyjściu.Obciażyłem rezystorem 12KOhm.
    Prostownik samochodowy BNS 12/15 Prostownik samochodowy BNS 12/15

    Napięcie mierzone bez rezystora.
    Prostownik samochodowy BNS 12/15 Prostownik samochodowy BNS 12/15

    0