Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lanos - zimny silnik dławi się

08 Cze 2009 19:42 65842 44
  • Poziom 9  
    Witam!
    Mam problem z Lanosem 1.5 16V LPG Bedini. Problem polega na tym, że silnik nie pracuje prawidłowo na benzynie gdy jest zimny (dławi się na niskich obrotach poniżej 2000/min., szarpie, nie przyspiesza). Problem nie występuje na gazie, na wyższych obrotach i gdy silnik choć trochę się zagrzeje. Nie ma problemów z odpalaniem czy to na zimnym czy ciepłym silniku. Wymienione zostały do tej pory: filtr powietrza, świece (Iskra) i przewody zapłonowe, filtr paliwa, pompa paliwa ma nieco ponad rok, instalacja gazowa po przeglądzie i regulacji. Podejrzewając wtryski przejeździłem ok. 50l benzyny kolejno z dwoma dodatkami firm STP i Xeramic - bez zmian. Wyczyściłem też przepustnicę i tzw. "krokowca". Na tyle na ile udało mi się stwierdzić silnik nie dostaje "lewego powietrza". Tryb diagnostyczny nie wyświetla żadnych kodów błędów. Szukałem podpowiedzi odnośnie rozwiązania mojego problemu na różnych forach - jak dotąd bezskutecznie. Jeśli ktoś potrafi mi pomóc będę bardzo wdzięczny.
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Witam,
    polecam sprawdzić jeszcze:
    1. czujnik temperatury powietrza wlotowego (montowany w rurze od filtra powietrza) - jeśli jest niesprawny komputer może dostawać błędny sygnał.
    2. Czujnik położenia wału korbowego CPS - jeśli jest niesprawny komputer może dostawać błędny sygnał.
    3. EGR (można nawet chwilowo zaślepić) - recyrkulacja spalin może powodować zbyt małą ilość tlenu
    4. rozebrać wtryski i zobaczyć jak naprawdę wyglądają - płyny nie zawsze radzą sobie z ich oczyszczeniem
    5. sprawdzić pracę sondy lambda
    6. można lekko podkręcić śrubę regulującą zamknięcie przepustnicy (może przy regulacji gazu źle ustawiono i za bardzo się zamyka)

    Sugeruję jeszcze spróbować czegoś takiego:
    1. Zakęcić gaz
    2. odpalić samochód i przełączyć na gaz żeby się całkiem wypalił
    3. odpalić na kilka minut na benzynie
    4. poczekać aż silnik ostygnie
    5. zresetować komputer
    6. poczekać aż silnik ostygnie
    7. przejechać 50-100 km na zakęconym gazie

    pozwoli to na wyeliminowanie wpływu instalacji gazowej na pracę na benzynie (nieprawidłowe parametry komputera, podawanie dodatkowo gazu przy pracy na benzynie itp.)
  • Poziom 9  
    Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Zastosuję się do Twoich porad i myślę, że w końcu znajdę przyczynę. A jak już ją znajdę to napiszę co zawiodło.
  • Poziom 22  
    Proponuję podjechać pod komputer i sczytać wartości live, szczególną uwagę zwrócić na sondę, czujnik temp., czujnik temperatury powietrza wlotowego, jak auto ma gaz to pod wpływem strzału mógł paść.
  • Poziom 36  
    gasior5 napisał:

    6. można lekko podkręcić śrubę regulującą zamknięcie przepustnicy (może przy regulacji gazu źle ustawiono i za bardzo się zamyka)
    a jak już "podkręcisz"to poszukaj nowej albo znajdź serwis i kogoś kto będzie wiedział jak to ustawić!!
  • Poziom 14  
    jurekk55 napisał:
    gasior5 napisał:

    6. można lekko podkręcić śrubę regulującą zamknięcie przepustnicy (może przy regulacji gazu źle ustawiono i za bardzo się zamyka)
    a jak już "podkręcisz"to poszukaj nowej albo znajdź serwis i kogoś kto będzie wiedział jak to ustawić!!


    Jak ktoś będzie kręcił bezmyślnie to na pewno.
    Chodzi o wkręcenie śruby o ćwierć do pół obrotu. Spowoduje to zwiększenie obrotów na biegu jałowym. Po podkręceniu śruby należy zresetować ECU i ponownie ustawić na benzynie obroty biegu jałowego.
  • Poziom 36  
    ten element zresztą w większości tego typu konstrukcji jest ustawiana fabrycznie i niczego się nie przestawia.NAJPIERW DOWIEDZ SIĘ O ZASADACH DZIAŁANIA TYCH KONSTRUKCJI.To nie PF1500.
  • Poziom 9  
    Rozmawiałem ze znajomym mechanikiem i też sugerował czujnik temperatury. Twierdzi, że komputer może dostawać z niego błędne wartości i "myśli", że silnik jest ciepły podczas gdy tak nie jest. W poniedziałek jadę do serwisu.
    Natomiast zauważyłem jeszcze jedną rzecz, raczej bez związku z tematem ale przy okazji wtrącę. Chodzi o podciśnieniowy zawór odpowiedzialny za zmianę długości dolotu (VGIS). Po uruchomieniu silnika podciśnienie otwiera go czyli jest w porządku (długi dolot). Natomiast z tego co wiem to powinien się zamykać przy 4000 obr/min a tak nie robi. Czy robi to silnikowi wielką różnicę?
  • Poziom 14  
    jurekk55 napisał:
    ten element zresztą w większości tego typu konstrukcji jest ustawiana fabrycznie i niczego się nie przestawia.NAJPIERW DOWIEDZ SIĘ O ZASADACH DZIAŁANIA TYCH KONSTRUKCJI.To nie PF1500.


    Kolego nie krzycz.
    Jeśli mamy do czynienia z pojazdem używanym można spodziewać się różnych nietypowych rzeczy.
    Na wejściu do kolektora znajduje się przepustnica powietrza sterowana pedałem gazu. Jej położenie jest odczytywane przez czujnik połozenia przepustnicy TPS, który podaje syganał o jej wychyleniu do modułu sterującego ECM, który z kolei steruje położeniem zaworu biegu jałowego IACV.
    Słusznie zauważyłeś, że regulacja jest fabryczna, jednak spotkałem się przy regulacji gazu z manipulowaniem śrubą ograniczającą ruch przepustnicy (zaznaczona na zdjęciu),
    Lanos - zimny silnik dławi się
    zaślepianiem zaworu EGR, zastępowanie silnika krokowego śrubą itp. "modyfikacjami" ułatwiającymi "fachowcowi" regulacje poprzez eliminowanie czynników zmiennych.

    Regulacja śrubą ma uniemożliwiać całkowite zamknięcie przepustnicy.
    Może też mieć w skrajnym przypadku wpływ na błędny odczyt położenia przepustnicy przez czujnik TPS, co z kolei ma wpływ na sygnał docierający do ECM co z kolei ma wpływ na sygnał podawany na IACV a to może być przyczyną zgłaszanego problemu (dławienie nie występuje na wysokich obrotach).

    Dodano po 15 [minuty]:

    MicSer napisał:
    Rozmawiałem ze znajomym mechanikiem i też sugerował czujnik temperatury. Twierdzi, że komputer może dostawać z niego błędne wartości i "myśli", że silnik jest ciepły podczas gdy tak nie jest. ...
    Chodzi o podciśnieniowy zawór ....VGIS....Natomiast z tego co wiem to powinien się zamykać przy 4000 obr/min a tak nie robi. Czy robi to silnikowi wielką różnicę?


    Znajomy może mieć rację. Zawór powinien otwierać krótki obieg przy mniej więcej 4400 obr/min i temperturze silnika bliskiej 30 st. C. Jeśli czujnik temperatury jest uszkodzony, to ECM może za wcześnie otwierać krótki obieg.
  • Poziom 36  
    Kolego nie krzycz.
    Jeśli mamy do czynienia z pojazdem używanym można spodziewać się różnych nietypowych rzeczy.

    no proszę 1 się znalazł który troszkę zasady działania załapał.szkoda że po 10 latach marki na rynku fachowcy zaczynają się orientować jak auta nie zepsuć.:cry:
  • Poziom 14  
    Fachowcy dalej mają z tym problemy :D
    Dlatego warto czytać fora licząc na informacje które niesie praktyka, a ta jest taka, "że nawet filozofom się nie śniło".
    Szkoda tylko, że dopóki problem jest, to forumowicze piszą, natomiast często zapominają że warto by napisać po usunięciu usterki co było przyczyną.
    Lanos, zwłaszcza używany i zmieniający właściciela to "skrzynka pełna zagadek", ale wspólnymi siłami forumowiczów można rozwiązać każdy problem :idea:

    Jako przykład ciekawostek mogę podać problemy z paleniem (a właściwie jego brakiem) na jednym cylindrze po rozgrzaniu silnika. Okazało się, że przyczyn a był nagar który ma inną rozszerzalność niż metal i jakimś dziwnym sposobem blokował wtrysk po nagrzaniu się silnika. Usterka wyłapana przez przypadek, problem minął po mechanicznym czyszczeniu.

    jurekk55 a co Twoim zdaniem może być przyczyną tej usterki?
  • Poziom 36  
    scan11lub 100 i popatrzeć w parametry albo dalej wymieniać co się da.:D:D
  • Poziom 9  
    Byłem na diagnostyce. Jedyne do czego można było się przyczepić to sonda Lambda. Pracowała, ale wg diagnosty w zbyt małym zakresie (ok. 300÷700 mV). Wymieniłem więc sondę i... problem pozostał. Niestety badanie odbyło się na ciepłym silniku, nie na zimnym, kiedy występuje zaburzenie. Czujnik temp. silnika wskazywał 90°C a temp. powietrza zasilającego 50°C. Uzgodniliśmy, że zostawię auto kiedyś wieczorem na noc i rano podłączą jeszcze raz. Może wtedy któryś czujnik przekłamuje? Tylko, że najwcześniej będę mógł to zrobić w przyszłym tygodniu bo muszę wyjechać.
  • Poziom 36  
    jakie napięcie TPS na biegu jałowym?świece przerwa 0,8.wszystkie masy czyste?
  • Poziom 9  
    Czujnik położenia przepustnicy podawał na biegu jałowym ok. 0,6 V, świece mają fabryczną szczelinę 0,9 mm i takie je zamontowałem bez zbijania. Co do mas to posprawdzam, jeśli tylko dla ułatwienia zadania podałbyś mi ile ich żeby nie przegapić żadnej. A może podłączyć gdzieś jeszcze jedną? Taką "pewną":)
  • Poziom 9  
    Wracam po przerwie do tematu. Z ciekawości postanowiłem zakupić interfejs diagnostyczny Viakena. Ściągnąłem EFILive v.4 i oto jakie otrzymałem przebiegi parametrów (na ciepłym silniku bo z podniecenia nie mogłem czekać aż ostygnie:)):
    Lanos - zimny silnik dławi się
    Lanos - zimny silnik dławi się
    Lanos - zimny silnik dławi się
    Są to moje pierwsze kroki w tym programie, nie wiem więc czy wszystko zrobiłem jak należy. Nie za bardzo też potrafię sam to przetrawić stąd moja prośba o pomoc w interpretacji wyników.
  • Poziom 9  
    Sprostowanie co do ostatniego postu. W EFILive nie ma definicji do mojego silnika choć w opisie jednej z nich można było przeczytać coś innego. Zrzuty przedstawiają więc jakieś bzdury. Znalazłem w końcu jakiś program, który mierzy co trzeba.
    Poniżej ekrany pomiarów na benzynie
    Lanos - zimny silnik dławi się Lanos - zimny silnik dławi się Lanos - zimny silnik dławi się
    oraz na gazie
    Lanos - zimny silnik dławi się Lanos - zimny silnik dławi się
    Zastanawia mnie pozycja przepustnicy wyrażona w procentach. Czy 0,99% to dobra wartość czy powinno być 0%?
    Idę zaraz zrobić to samo z zimnym po nocnym postoju.
    Zamierzam też pomierzyć TPS-a wg instrukcji znalezionych na forum. Wyniki zamieszczę w następnym poście.

    Dodano po 1 [godziny] 42 [minuty]:

    Zmierzyłem napięcie na TPS-ie i przy zamkniętej przepustnicy wynosiło 0,79V. Nie wiem, czy dobrze zrobiłem :?: ale wykręciłem śrubę ograniczającą zamknięcie przepustnicy o ok. pół obrotu aż napięcie na czujniku osiągnęło wartość 0,67V ( z tego co przeczytałem na forach tyle powinno wynosić). Dzięki temu w programie diagnostycznym położenie przepustnicy wynosi teraz 0%. Wartości na TPS-ie zmieniają się liniowo od wspomnianych 0,67V do 4,59V. Poniżej zrzuty z programu:
    Lanos - zimny silnik dławi się Lanos - zimny silnik dławi się Lanos - zimny silnik dławi się
    Obroty po tej regulacji trochę podskoczyły ale może po resecie i ustawieniu biegu jałowego spadną (taką mam nadzieję:D)
    Zastanawiający jest dla mnie parametr: Temperatura powietrza ładowanego.
    Czy możliwe jest aby po nocnym postoju w garażu (10 godzin, temp. otoczenia ok. 18°C) temperatura ta wynosiła jeszcze 50°C:?: Którego czujnika dotyczy ta temperatura: MAT czy IAT:?: (z tego co czytałem to MAT znajduje się na grodzi a IAT w przewodzie m-dzy filtrem a przepustnicą, czy tak? Czy się mylę?) Będę niezmiernie wdzięczny za odpowiedź.
  • Poziom 36  
    jak już tyle kręcisz to pokręć jeszce na 0,58 lub 0,60:D:D
  • Poziom 14  
    MicSer napisał:
    ...Czy możliwe jest aby po nocnym postoju w garażu (10 godzin, temp. otoczenia ok. 18°C) temperatura ta wynosiła jeszcze 50°C:?: Którego czujnika dotyczy ta temperatura: MAT czy IAT:?: (z tego co czytałem to MAT znajduje się na grodzi a IAT w przewodzie m-dzy filtrem a przepustnicą, czy tak? Czy się mylę?) Będę niezmiernie wdzięczny za odpowiedź.


    czujnik MAT (zwany czasem IAT) to czujnik temperatury powietrza w kolektorze dolotowym.

    Lanos - zimny silnik dławi się
    Czujnik jest termistorem o ujemnym współczynniku rezystancji zależnej od temperaury. I tak:
    100 st.C - 185 Om
    70 st.C - 450 Om
    38 st.C- 1800 Om
    20 st.C – 3400 Om
    - 4 st.C -7500 Om
    - 7 st.C - 13300 Om
    -18 st.C - 25000 Om
    -40 st.C - 100700 Om

    czujnik ciśnienia bezwzględnego MAP jest przykręcony do ściany grodziowej,.

    Lanos - zimny silnik dławi się

    W Lanosie są 3 czujniki temperatury
    temp powietrza na rurze dolotowej MAP
    temp. płynu chłodzącego CTS umieszczony w głowicy - tylna część 1 cylindra
    temp. płynu do wskażnika - tuż obok poprzedniego czujnika
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Uzupełniłem opis w poście wyżej, teraz chyba jest to bardziej zrozumiałe.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    Zdarzyła się z opisem wpadka, ale po kilku piwach...
    Nie mam ochoty pisać kompendium, natomiast moja wiedza pochodzi z książki Bujańskiego oraz rozmów z mechanikami, użytkownikami Lanosów i godzin spędzonych na różnych forach. Robię sobie prywatną "instrukcję serwisową" w celu doprowadzenia niedawno zakupionego Lanosa do przyzwoitości jak najmniejszym kosztem. Wymaga to poszerzania wiedzy żeby można było jak najwięcej zrobić samemu lub nie dać się oszukać w warsztacie (często naprawy polegają na kolejnych wymianach elementów do czasu trafienia na przyczynę usterki).
  • Poziom 9  
    To w takim razie, skoro jest tylko jeden czujnik temperatury powietrza, skąd w programie dwie temperatury powietrza: zasysanego i ładowanego. Zasysane dotyczy właśnie czujnika w przewodzie łączącym obudowę filtra z przepustnicą. Sprawdziłem to poprzez wypięcie wtyczki. Czego dotyczy więc "ładowane"? Jego wartość po włączeniu zapłonu wynosi 50°C, po odpaleniu natychmiast skacze do 65°C (a przecież skokowo zmieniać się nie może) i utrzymuje się na poziomie 62÷65°C niezależnie od temperatury silnika.
  • Poziom 1  
    mógłbys napisać, jak sie uporałes z tym problemem bo mam to samo i juz wymienilem: silnik krokowy, przewody WN, świece, obadałem czy gdzieś nie bierze lewego powietrza, czujnik temp powietrza dolotowego jest ok, wiec w końcu co było u ciebie?
  • Poziom 9  
    W moim przypadku okazało się, że duży wpływ miało paliwo i jego jakość. Utrzymując poziom benzyny w zbiorniku nie mniejszy niż 1/3 tylko ją dolewałem i z czasem nagromadziło się zanieczyszczeń i wody. Wyjeździłem ją prawie do końca, zatankowałem do pełna V-Power Racing przeczyściłem wtryskiwacze (link do instrukcji poniżej), wymieniłem filtr paliwa i od pierwszej chwili jest dużo lepiej, nie idealnie ale zadowalająco. Myślę, że jak wyjeżdżę to co mam jeszcze raz i powtórzę wymianę filtru to już będzie w porządku.

    http://lanos.rf.pl/Manuale/czyszczenie_wtryskiwaczy.pdf
  • Poziom 14  
    MicSer jest jeszcze jedna sugestia podrzucona przez osobę zajmującą się naprawą Daewoo. Silnik nie pracuje prawidłowo na benzynie gdy jest zimny (dławi się na niskich obrotach poniżej 2000/min., szarpie, nie przyspiesza) jak rozjedzie się ECM. Podczas jazdy na gazie komputer zapisuje trochę inne parametry niż wymagane dla benzyny i to jest powód szarpania na zimnym silniku. Pomaga reset komputera, ale niektórzy instalują też urządzenie które powoduje reset przed każdym uruchomieniem.
    Mój Lanos też szarpał, po resecie przejechałem na samej benzynie 100 km (do pracy, z pracy itp. czyli silnik był kilka razy odpalany zimny) i szarpanie zniknęło.
  • Poziom 31  
    Nie czuję się ekspertem w tym temacie, ale... swego czasu posiadałem całkiem przyzwoite auto o nazwie Nexia i (z braku funduszy) tankowałem na "tańszej" stacji. Obroty po odpaleniu zimnego silnika (szczególnie zimą) zmieniały się znacznie. Później stację zamknęli (właściwie zamknęli właściciela), ponieważ dolewał do paliwa różnych "dodatków" (standardowo woda i jakieś związki alkoholopodobne).
  • Poziom 9  
    Czyli mówiąc najprościej Gasior5 "nauczyłeś" go od nowa jak się jeździ na benzynie. Resetowałem komputer niejednokrotnie, na benzynie przejeździłem ze 2 zbiorniki ale raczej w celu "odświeżenia" wtryskiwaczy i samego paliwa w zbiorniku, natomiast nie próbowałem takiego połączenia jakie sugerujesz. Dzięki za poradę, na pewno to sprawdzę i powiadomię o efektach. Idę resetować...:)

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jeszcze uwaga na temat jednego z moich ostatnich postów. Na V-Power jeździł pięknie ale... cały czas nie mogę tankować po 5 PLN/l. Na 95-ce z Orlenu cudowne właściwości zniknęły :)
    Możesz mi jeszcze Gasior5 w przybliżeniu odpowiedzieć, zakładając, że procedura "uczenia" pomoże, co jaki czas parametry się rozjeżdżają? Czy opłaca się Twoim zdaniem montaż wspomnianego przez Ciebie urządzenia? I jeszcze gdzie ewentualnie znalazłeś to cudo bo szczerze mówiąc pierwsze od Ciebie słyszę, że coś takiego istnieje.
  • Poziom 14  
    Parametry rozjeżdżają się w zależności od jazdy. Ja zresetowałem kompa w sobotę, jeżdżę dużo na krótkich odcinkach i dzisiaj zaobserwowałem że znowu zaczyna szarpać.
    O urządzeniu usłyszałem od człowieka często naprawiającego Daewoo. Podobno można znaleźć na Allegro, proponują też niektórzy gazownicy.