Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

vw sharan afn 1998 rok problem z zapalaniem zimnego silnika

domik007 08 Cze 2009 21:21 9803 26
  • #1 08 Cze 2009 21:21
    domik007
    Poziom 9  

    Witam !
    mam problem z silnikiem AFN w moim vw Sharan TDI. Swiece sie nie grzeja i ciezko zapala. Ostatnio zdejmowalem glowice bo puscil pasek rozrzadu (glowica zostala zregenerowana itd). Mozliwe ze pasek jest o jakis 1 zabek przestawiony ale auto jak jest cieple to zapala calkiem bezproblemowo i jezdzi. Jak jest zimne to trzeba je krecic z 10 sekund. Wiem ze swiecami zarzadza przekaznik 103 i ECU. Po przekreceniu kluczyka kontrolka swiec pali sie sekunde i gasnie - swiece sie nie grzeja. Sprawdzalem - nie ma masy na przekazniku 103 (idzie ona z ECU). Wyciagalem wtyczke z czujnika temperatury - tego na gumowym wezu do chlodnicy zeby sprawdzic czy to nie wina czujnika ale nie poprawilo to sytuacji. podlaczylem mase do przekaznika 103 i slychac jak sie zalacza przekaznik ale auto zapala lepiej ale nie tak dobrze jak powinno. co jeszcze moge sprawdzic?
    Czy ktos zna sposob jak znalesc gorne martwe polozenie 1 cylindra - wiem ze to wtedy jak cylinder jest w gorze ale jaki to dokladnie moment - jak tylko osiagnie gore czy tuz przed tym jak idzie w dol? nie jestem pewny ustawienie rozrzadu bo za zadne skarby nie moge znalesc znaku przy skrzyni ( w tym okienku) nawet za pomoca specjalnej szpiegowskiej kamery ...
    siedze w usa i tu sie nikt nie zna na auach z TDI wiec w tym forum cala moja nadzieja. ma ktos moze schemat elektryki silnika afn ?


    Regulamin pkt 11, informacja po lewej stronie okna wpisywania tematu. Uzupełnij temat! [Błażej]

  • #2 08 Cze 2009 22:17
    adam7009
    Poziom 38  

    Świece nie grzeją na zimnym silniku do 5*,czyli to nie powód,raczej kąt wtrysku za póżny.

  • #3 08 Cze 2009 23:25
    domik007
    Poziom 9  

    pewny jestes tej informacji ze nie grzeja powyzej 5 stopni? jesli monent wtrysku jest za pozny to wystarczy moze przesunac o jeden zabek na kole walu korbowego (zostawiajac walek rozrzadu i pompe zablokowana na znakach ktore latwo znalesc ...

  • #4 09 Cze 2009 12:10
    gonzox1
    Poziom 1  

    jeżeli chodzi o moment wtrysku paliwa to i tak steruje nim komputer w zależności od położenia czujnika - także przesunięcie paska nie powinno w tym przypadku mieć znaczenia.
    Natomiast może nieć znaczenie jeśli chodzi o moment otwierania i zamykania zaworów

  • Pomocny post
    #5 09 Cze 2009 12:16
    m.marcin
    Poziom 16  

    Powyżej +5°C temperatury cieczy chłodzącej świece nie grzeją.
    Tak jak kolega "adam7009" napisał powodem jest raczej kąt wtrysku - za póżny .
    Po założeniu głowicy i paska rozrządu trzeba sprawdzić kąt wtrysku. Nie radze przestawiać " o jeden ząb " wału korbowego bo będzie głowica znowu do remontu !!!
    Można spróbować ustawić kąt wtrysku ale tu jest pytanie : jakie jest koło zębate na pompie ? Jest tylko jedna śruba mocująca koło ( centralnie , w środku ) lub trzy małe śruby na obwodzie ?

    Dla kolegi "gonzox1" - w tych rocznikach są pompy wtryskowe na których ustawia się kąt początku wtrysku. Komputer steruje dawką ( ilością ) wtryskiwanego paliwa. Kat początku wtrysku trzeba ustawiać mechanicznie.

  • Pomocny post
    #6 09 Cze 2009 14:33
    Sztomel
    Poziom 34  

    W silniku AFN kąt wyprzedzenia tłoczenia ustawia się ruszając pompą wtryskową;
    komputer również steruje kątem wyprzedzenia tłoczenia za pomocą przestawiacza tego kąta wbudowanego w pompę wtryskową na podstawie sygnału przesyłanego z czujnika wzniosu iglicy rozpylacza trzeciego wtrysku ale dopiero po uruchomieniu silnika więc dla pełni szczęścia statyczny kąt musi być ustawiony prawidłowo, oczywiście jeśli są problemy z uruchomieniem zimnego silnika to kąt trzeba przyspieszyć.

  • #7 10 Cze 2009 04:53
    domik007
    Poziom 9  

    dzieki Panowie ... w miedzyczasie (zanim doszedlem do tego za to na Elektrodzie siedza prawdziwi znawcy) zdazylem spalic 4 swiece zarowe bo podlaczylem sie do sterowania przekaznikiem swiec i podgrzalem je z 10 lub wiecej sekund :) teraz bede mial i ten wydatek chociaz tu gdzie mieszkam (chwilowo w Kalifornii) nigdy wlasciwie nie jest zimniej niz 7 stopni zima w nocy ...
    Poodkrecam sruby od pompy i przesune ja w strone silnika (tak?). myslalem o tym wczesniej ale wydawalo mi sie ze tej pompy nie da sie przesuwac...teraz to sprawdze.

  • #8 12 Cze 2009 13:56
    domik007
    Poziom 9  

    No i udalo sie ! samochod zapala OK , nawet gasnie dobrze :). Mialem szczescie bo udalo mi sie ustawic GMP tloka srubokretem wlozonym w otwor po wtryskiwaczu (w okienku przy skrzyni dalej nie widac znaku - ale tam dostep w Sharanie jest beznadziejny nawet po wyjeciu akumulatora). Sam efekt dobrego zapalania uzyskalem jednak dzieki przestawieniu pompy (po poluzowaniu 4 srob mocujacych). Gdyby nie forum dalej bym sie bawil w przestawianie paska o zabek w ta lub inna strone tak ze wielkie dzieki Panowie !.. bo dzieki Wam mam sprawny jedyny taki samochod w USA :) (Sharana nigdy nie sprzedawali w Stanach). Jakbym sie jeszcze dowiedzial co kontroluje swiece zarowe - to znaczy jakie czujniki decyduja o ich dzialaniu ... bo na moje nie dochodzi prad nawet po rozlaczeniu czujnika temperatury cieczy (a to podobno powinno powodowac wlaczanie sie swiec przy zapalaniu bez wzgledu na temperature otoczenia). Opeocz tego widze ze pasek wielorowkowy strasznie mi wibruje na malych obrotach (czy to normalne czy napinacz do wymiany?) no i nie jestem pewien jak zablokowac kolo pasowe walu zeby je dokrecic kluczem dynamometrycznym? Samochod kupilem uszkodzony bo urwala sie sruba mocujaca kolo zebate walu i niechcialbym zeby sie to powtorzylo bo zakladanie glowicy w tym aucie to bylo spore wyzwanie dla mnie (szczegolnie kolektor wydechowy i turbo bylo ciezko zamontowac - dostep jest beznadziejny a ja kanalu tu nie mam)

  • Pomocny post
    #9 12 Cze 2009 14:09
    Sztomel
    Poziom 34  

    Jak wspomniałeś, za podawanie zasilania na świece żarowe odpowiedzialny jest sterownik silnika i robi to na podstawie wartości otrzymywanej z czujnika temperatury płynu chłodzącego G62, jeśli G62 poda wartość do ECU o temperaturze powyżej 5*C to sterownik już nie zasila świec, wypięcie wtyczki z czujnika powinno spowodować pojawienie się w sterowniku wartości zastępczej, którą jest temperatura paliwa, jeśli ta temperatura jest również wyższa niż 5*C to również sterownik nie zasili świec a winnym przypadku należy szukać przerwy w zasilaniu od wtyczki sterownika poprzez przekaźnik i zasilacz po kablu do świec.

  • #10 12 Cze 2009 14:16
    domik007
    Poziom 9  

    Sztomel napisał:
    Jak wspomniałeś, za podawanie zasilania na świece żarowe odpowiedzialny jest sterownik silnika i robi to na podstawie wartości otrzymywanej z czujnika temperatury płynu chłodzącego G62, jeśli G62 poda wartość do ECU o temperaturze powyżej 5*C to sterownik już nie zasila świec, wypięcie wtyczki z czujnika powinno spowodować pojawienie się w sterowniku wartości zastępczej, którą jest temperatura paliwa, jeśli ta temperatura jest również wyższa niż 5*C to również sterownik nie zasili świec a winnym przypadku należy szukać przerwy w zasilaniu od wtyczki sterownika poprzez przekaźnik i zasilacz po kablu do świec.


    chlopie jestes wybitny :) wpadaj do USA to Cie tu pokochaja klienci bo nikt tu sie nie zna na dieslach a ostatnio jezdzi ich troche ..
    Pojade w "zimie" na narty (to tylko 3 godziny od oceanu) to wrescie teperature bede mial odpowiednia do badan. a czy mozna to sprawdzic skanerem kodow silnika - tz czy sterowanie swiecami jest ok?

  • Pomocny post
    #11 12 Cze 2009 22:21
    Sztomel
    Poziom 34  

    jeśli masz program diagnostyczny wraz z interfejsem VAG-COM to wartości temperatury płunu chłodzącego i paliwa sprawdzisz w 01 Engine, grupa 007.

  • #12 18 Cze 2009 06:43
    domik007
    Poziom 9  

    mam jeszcze pytania ...
    czy to normalne ze na wolnych obrotach pasek wielorowkowy (klima, alternator itd) ma mocne wibracje? czy napinacz nalezy wymieniac co np 100 tys km?
    Kolo pasowe walu tez wydaje sie miec "bicie" .. ale zalozylem na probe inne i ma takie samo bicie .. czy to normalne?
    jak skutecznie )mocno) dokrecic srobe mocujaca kolo pasowe walu? gdzie zablokowac wal ?

  • Pomocny post
    #13 08 Lip 2009 08:59
    guru-muson
    Poziom 11  

    Witam. Bicie koła musisz zlikwidować. Możliwe że na wale jest wybite wtedy będziesz musiał frezować czop wału (jest taki specjalny frez ręczny do tej operacji). Bo jeżeli jest wyrobiony to koło będzie się obracać o jakiś kąt na wale no i ustawienie rozrządu może się samo zmieniać. Po likwidacji bicia jeżeli dalej napinacz "chlapie" to musisz wymień napinacz jego dźwignię i tulejki w podstawie bo wymiana samego napinacza daje jakiś efekt ale na krótko. No i napinacz kup oryginalny bo wież mi że na "nowym zamienniku" będzie gorzej niż na najgorzej wybitym oryginale.

  • Pomocny post
    #14 08 Lip 2009 10:03
    carrot
    Moderator Samochody

    Pasek micro-v wibruje nie dlatego, że napinacz szwankuje, wina leży w zatartym kole wolnobieżnym alternatora

  • #15 09 Lip 2009 02:47
    domik007
    Poziom 9  

    a gdzie sie to sprzegielko znajduje? na przodzie alternatora - tam gdzie kolo paska czy gdzies indziej? a czy drgania tego elementu antywibracyjnego - harmonic balancer - mnie wiem jak to sie nazywa w naszym technicznym jezyku, sa dozwolone? czy troche bicia na tym jest normalne - chyba pisalem ze zalozylem inne ale uzywane i wygladalo to tak samo (widoczne wibracje) Glowka walu korbowego wygladala normalnie ale samochod doznal uszkodzenia w wyniku urwania sie sroby mocujacej kolo pasowe walu korbowego - juz sobie przypomnialem jak sie to nazywa :) wiec moze cos jednak jest z tym nie tak Gdzie mozna kupic takie narzedzie do poprawienia tej koncowej czewsci walu korbowego gdzie jest zebatka paska rozrzadu?

    Dodano po 14 [minuty]:

    jak sie sprawdza sprawnosc tego sprzegielka i czy mozna je jakos regenerowac - domyslam sie ze to ta czesc przed kolem paska alternatora ... mysle ze to wlasnie to powoduje drgania bo ja pospray'owalem pasek silikonem tp wibracje wlasciwie ustaly albo zmniejszyly sie bardzo - chociaz male bicie na kole walu jest nadal widoczne

    Dodano po 31 [minuty]:

    sprzegielko w "moim " jezyku to "kolo wolnobiezne alternatora" w fachowym jezyku "a czesc koncowa walu" to czop walu korbowego - ktory u mnie ma ksztalt kola z wycieta czescia 0 wiedys w starych dieslach byl tam chyba klin. nawet sobie nie moge wyobrazic jak takie cos recznie frezowac !:)

  • Pomocny post
    #16 09 Lip 2009 09:00
    guru-muson
    Poziom 11  

    Witam. Tu masz taki frez na allegro aukcja nr.680811106 . Operację przeprowadza się ręcznie. A tu masz frez produkcji USA 678507317 to może znajdziesz taki sam u siebie. Kolego u mnie napinacz wibrował tak mocno że słychać było jego dudnienie i to bardzo głośne a ruch rolki był w granicach 3-4 cm. Po wymianie napinacza oraz jego dzwigni wraz z tulejkami dziś już jest ponad 80.000km i nawet nie drgnie autko pracuje cichutko a napinacza nie usłyszysz. Ten efekt uzyskasz zaraz po wymianie kpl. napinacza ale jak zostawisz bicie na wale to ci się szybko zużyją nowe elementy zestawu napinającego i znów będzie to samo.

  • Pomocny post
    #17 09 Lip 2009 10:24
    carrot
    Moderator Samochody

    Tak wygląda koło wolnobieżne vw sharan afn 1998 rok problem z zapalaniem zimnego silnika
    sprawdza się je wkładając torxa w oś wirnika, w jedną stronę ma się kręcić (przy założonym pasku)

  • #18 10 Lip 2009 04:02
    domik007
    Poziom 9  

    no i sprawdzilem to kolo wolnobiezne i wyglada ze jest uszkodzone - to znaczy w ktora strone bym torxem (oska) nie krecil to kolko sie kreci razem z paskiem - a powinno pewnie "wysprzeglac " jak sie kreci w kierunku przeciwnym do normalnego kierunku ruchu paska ... jest jakis sposob zeby to domowym sposobem zregenerowac? wymontowac ..ostukac mlotecznkiem ? czy podgrzac palniczkiem ? kiepsko tu w USA z czesciami zamiennymi do diesli

  • #19 10 Lip 2009 09:26
    guru-muson
    Poziom 11  

    Sorry ale czy w sharanie 1998 r. 1,9 TDI AFN jest koło wolno bieżne na alternatorze? Na placu mam sharana afn z 1998 r. i 2 szt. afn z 1999 r. no i w trzech przypadkach jest to zwykłe koło pasowe. Podejrzewam kolego że pasek ci się kręci jak kręcisz torixem bo to jest zwykłe koło pasowe zamontowane do wałka na sztywno. Podpowiedzcie czy przypadkiem zmiana koła na alternatorze nie została zastosowana w sharanach po 2000r. i w silnikach na PD? Czy może na rynek USA szło coś innego?

  • #20 10 Lip 2009 16:36
    domik007
    Poziom 9  

    no auto (Sharan) zostalo kupione w Niemczech zarejestrowane w Polsce i wyslane do USA - wiec pochodzi z europy - w USA tylko sprazedawano auta z silnikiem AHU (?) i nigdy Sharana tu nie sprzedawali. Nie pamietam czy pisalem ale wibracje paska ustaja na minute jak sie posmaruje pasek np silikonem w spray'u - i to mogloby wskazywac na najmniejsze kolko w calym ukladzie - czyli te arternatora. Z drugiej strony doczytalem sie ze to sprzegielko powstalo glownie dla lagodzenia efektow spadania obrotow po dodaniu gazu silnik wytraca obroty szybciej niz alternator ... wiec jakby nie dotyczy to wolnych obrotow a ja na tych mam najwueksze wibracje paska.

  • #21 11 Lip 2009 11:04
    guru-muson
    Poziom 11  

    Wszystko OK. Tylko sprawdź czy w twoim aucie na alternatorze jest wolne koło bo z moich ustaleń wynika że to jest raczej normalne koło pasowe. Powinieneś je odróżnić już w oględzinach zewnętrznych bez rozbierania alternatora. A tak swoją drogą wracając do czopa wału to fakt iż urwała ci się śruba trzymająca koło wskazuje właśnie na wyrobienie czoła wału. Gdyby koło zębate rozrządu (te na wale) nie miało luzu względem wału to raczej śruba by się nie urwała tak samoistnie.

  • #22 21 Lip 2009 02:01
    Piecias
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o rodzaj kółka alternatora,to jak najbardziej moze występować ze sprzęgiełkiem jak i bez niego!

    Wg mnie wina leży w sprzęgiełku,a skoro sprawdzane było torxem,to raczej takowe jest w tym sharanie na obcej ziemii..;]

    Najlepiej zdjąć pasek wielorowkowy i wtedy nawet wkładając srubokręt i blokując łopatki wirnika sprawdzić czy kółko sie kręci!
    Jesli nie,to do wymiany!!!!

    Tyle,ze bez ściągacza i tak niewiele mozna zrobić,bo strsznie cięzko jest je odkręcić,bez przyrządu blokującego os...Choc i taak sie czasami robiło!

    Co do dostępności,to ów sprzęgiełko było i jest stosowane w wielu autach! Chyba nawet juz w USA,wiec mozna chyba cos znaleźć!?
    W sumie jest ich chyba tylko kilka rodzaji.



    Wszystko sie tyczy przy założeniu,ze wibracje nie powstają od napinacza,rolki prowadzącej lub wyrobionego paska...a chwilowe wyciszenie po dawce amerykańskiego magic oil-smaru w sprayu może w każdej mozliwości;]

    Takie jest moje zdanie na ten temat!
    W razie czego postaram sie dalej pomóc rodakowi,bo osobiście wierze,ze dla producentów z USA takie rzeczy są raczej w fazie planowania...
    Natomiast dla US mechaników i serwisów nasze stare poczciwe TDI może sie wydac pikielną i niezrozumiałą konstrukcją rodem z filmu SC-FI.


    Pozdro.

  • #23 28 Lip 2009 23:03
    guru-muson
    Poziom 11  

    Kolego Dominik007 napisz co tam wyszło? Czy jest to zwykłe to koło czy wolne wreszcie? Bo sam jestem ciekaw.

  • #24 11 Wrz 2009 23:51
    Lary_jl
    Poziom 10  

    Witam.
    Mam sharana z 98r zsilnikiem AFN.
    W tym silniku na alteranatorze jest na 100% kolo wolnobieżne.
    Ostatnio je zmienialem bo mialem identyczne objawy drzenia paska jak kolega Dominik.
    Odkrecic je mozna bez wiekszego problemu po wyjeciu alternatora używajac pistoletu pneumatycznego, ne trzeba wtedy przytrzymywac osi alternatora, w przypadku braku pistoletu nalezy użyc klucza wielorowkowego z otworem w srodku przez ktory wklada sie klucz trox lub ampul do przytrzymywania walka alternatora.

    Co do poprzedniej usterki Dominika to statyczny kat wtrysku w silniku AFN powinien mic wyprzedzenie 0,75mm, tak podaja w dokumentacji (kąt w milimetrach :P)
    Chodzi o to aby wtrysk pompy, czyli moment kiedy zaczyna poruszac sie jej tloczysko (dostepne pod sruba umieszczona miedzy przewodami cisnieniowymi) nastepowal 0,75mm przed GMP. Wartosc tę mierzy sie wskaznikiem zegarowym wkreconym przez swiecę żarowa.
    Informacje te zdobyłem na forum golfa i wypraktykowalem na swoim silniku bo też miałem ten problem.

    Pozdrawiam

  • #25 12 Wrz 2009 14:02
    guru-muson
    Poziom 11  

    Coś kiepskie te 100 %. Bo ja widziałem już kilkanaście AFN-ów no i żaden nie miał wolnego koła na alternatorze.

  • #26 12 Wrz 2009 14:09
    trans-serwis
    Poziom 39  

    Lary-jl jeżeli nie wiesz jak ustawia się pompę statycznie na czujnik zegarowy to nie pisz wcale. Bzdury które tu wypisałeś mają niewiele wspólnego z tym jak się to ustawia.

  • #27 02 Lis 2009 05:53
    domik007
    Poziom 9  

    dzieki Wszystkim ... sorry ze sie nie odzywalem ale bylem w Polandzie z wizyta u rodziny. Kolko dalej mi wibruje i jest to to ze sprzegielkiem . Postaram sie uzyc klucza pneumatycznego i go zdjac . WLas Vegas jest firma produkujaca takie sprzegielka w porownywalnej do Polskiej cenie o przerabiaja je na normalny klucz - czyli latwiej je przykrecic i odkrecic bez specjalnego sciagacza.
    Auto zapala niezle chociaz jak jest gorace to juz odrobine gorzej - wiec te moje ustawienie kata wtrysku na oko ... chyba idealne nie jest.
    Samochod pewnie wysle do Polski bo tu nie sposob go zarejestrowac - nie przeszlo oficjalnych testow zderzeniowych a pozatem Ford dogadal sie z VW ze nie beda go w USA dawali rejestrowac.
    W polandzie dam je do jakiegos warsztatu na ustawienie wtrysku i moze poprawienie tego czopu waly korbowego ...
    Jeszcze raz dziekuje i pozdrawiam z upalnej Kalifornii (dzis bylo 28 stopni a deszcz od 7 miesiecy padal 3 razy po 20 minut) :)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME