Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Antena samochodowa na pasmo 80MHz - skuteczniej

ppp1980 09 Cze 2009 11:21 3666 11
  • #1 09 Cze 2009 11:21
    ppp1980
    Poziom 14  

    Witam... Kożystam z radiowego systemu przekazywania informacji (centrala > samochód). Centrala wysyła zakodowana informację w postaci tekstowej (podobne do SMS) a samochód (terminal w nim zainstalowany) za pośrednictwem radiotelefonu Motorola GM350 odbiera w/w ... Zestaw radiotelefonu wyposażony jest w magnesową antenę o długości około metra (napis na antenie ALAN VHF)... Niestety, zasięg odbioru w aglomeracji miejskiej jest dość sporo ograniczony... Samochód oddalony w linii prostej od centrali (12-15km) często nie łapie sygnału... Zasięg samego radiotelefonu też jest bardzo krótki... Moc nadawcza radia = 25W w modulacji FM... Freq około 85,600 - 86,100

    chciał bym polepszyć odbiór oraz moc nadawczą (często centrala nie widzi terminalu i gdy wysyłam komunikaty ZGŁASZA MI brak łączności)...

    Myślałem o zmianie anteny na inną, ew . samego batu (antena ma cewkę)
    ale , na jaką konkretnie długość to nie mam pojęcia...

    Oraz, kolejne pytanie... Kiedyś widziałem tzw. wzmacniacze odbioru do CBradio (podłączone między antenę a radio z pokrętłem gain). Czy jest coś takiego na pasmo 87MHz?? no i w drugą stronę: czy mogę podłączyć do takiego radia dopałek?? by zwiększyć moc z 25W np. do 100W?

    0 11
  • Sklep HeluKabel
  • #2 09 Cze 2009 14:14
    mfriedrich
    Poziom 15  

    100W na MB? Szaleństwo. Jakoś nawet nie wierzę, że macie pozwolenie radiowe na 25W.
    Co do anten to ja stosuję 1/4 fali i się dobrze spisują. Coś nie podoba mi się twoja antena. Zmierz SWR a potem będziemy dalej dyskutować.

    0
  • #3 09 Cze 2009 14:43
    kondensator
    Poziom 36  

    ppp1980 napisał:
    Centrala wysyła zakodowana informację w postaci tekstowej (podobne do SMS) a samochód (terminal w nim zainstalowany) za pośrednictwem radiotelefonu Motorola GM350 odbiera w/w ... Zestaw radiotelefonu wyposażony jest w magnesową antenę o długości około metra (napis na antenie ALAN VHF)... Niestety, zasięg odbioru w aglomeracji miejskiej jest dość sporo ograniczony... Samochód oddalony w linii prostej od centrali (12-15km) często nie łapie sygnału... Zasięg samego radiotelefonu też jest bardzo krótki... Moc nadawcza radia = 25W w modulacji FM... Freq około 85,600 - 86,100 ... chciał bym polepszyć odbiór oraz moc nadawczą (często centrala nie widzi terminalu i gdy wysyłam komunikaty ZGŁASZA MI brak łączności)...
    Myślałem o zmianie anteny na inną, ew . samego batu (antena ma cewkę)
    ale , na jaką konkretnie długość to nie mam pojęcia...
    Oraz, kolejne pytanie... Kiedyś widziałem tzw. wzmacniacze odbioru do CBradio (podłączone między antenę a radio z pokrętłem gain). Czy jest coś takiego na pasmo 87MHz?? no i w drugą stronę: czy mogę podłączyć do takiego radia dopałek?? by zwiększyć moc z 25W np. do 100W?
    Częściowo sam sobie odpowiedziałeś. Potrzebna poprawna instalacja antenowa i odkłócenie samochodu - to samo dotyczy Twojego wątku o słabym zasięgu na CB - nie wiem czy to ten sam samochód, ważne wtedy wzajemne usytuowanie anten i innych wystających elementów na pojeździe oraz jego budowa (karoseria - plastiki...)
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic709502.html i w następnych linkach o bezpieczeństwie

    O możliwości odbioru decyduje oprócz dobrej instalacji antenowej także (czasem w znacznym stopniu) poziom zakłóceń w miejscu odbioru. A tu masz pełno źródeł zakłóceń: oryginalnych (fabrycznie zainstalowanych w samochodzie) i dorobionych (terminal, nawigacja, CB, GSM itp.). Nie wszystkie z tych zakłóceń "słychać w głośniku", jest wiele np. szerokopasmowych, których "na ucho" nie zauważysz.
    Co do łączności w paśmie 80MHz to ważne czy jest to simplex czy duosimplex (nadawanie i odbiór na tej samej częstotliwości czy na różnych, w paśmie 80MHz jest to zwykle różnica aż 9.8MHz (niemiecki wymysł) czyli np. TX 74MHz / RX 83.8MHz - wtedy antena zwykła prętowa" nie jest wstanie pracować dobrze tak szeroko i aby nie uszkodzić radiotelefonu jest zwykle zestrojona na częstotliwość nadawania, a dla częstotliwości odbioru odsuniętej o ok. 12% zachowuje się jak przypadkowy kawałek drutu... (Zależy to od tzw. smukłości - stosunek długości anteny do jej średnicy, w antenach prętowych na 400MHz czy 800MHz jest ona zdecydowanie mniejsza i ich pasmo pracy w % jest znacznie szersze - anteny na niskie częstotliwości aby objąć dwie odległe ponad kilka % częstotliwości muszą być albo bardzo grube albo dwu-rezonansowe - więcej znajdziesz w "Poradniku Ultrakrótkofalowca" e-book)




    Są anteny specjalne dwu-rezonansowe (droższe), nawet polskie, ale i tak wymagają one montażu w karoserii w dodatku w ściśle określonych strefach dachu. Innym rozwiązaniem są dwie anteny (oddzielne nadawcza i odbiorcza) i specjalny zestaw filtrów (duplexer - zwrotnica) lub przeróbka radiotelefonu lub sprzęgacz pierścieniowy.
    W sumie nie wiemy nawet czy masz antenę na właściwy zakres, czy był mierzony SWR (chociaż przy pseudoinstalacji "na magnes" będzie się zmieniał znacznie zależnie od ułożenia przewodu, wilgoci na dachu... a spora część sygnałów zarówno pożądanych jak i zakłócających będzie odbierana i promieniowana przez ekran przewodu (zarówno na skutek "montażu na magnes" jak i słabego ekranowania zwykle stosowanego taniego przewodu RG58).

    O antenach samochodowych na pasmo 80MHz, także dwurezonansowych było np. tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic837041.html
    Anteny dwurezonansowe http://www.oppermann-telekom.de/k5065421.html
    Więcej anten na samochodzie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1158819.html

    Co do mocy nadajnika ustawionej na 25W mam wątpliwości co do jej legalności, zaś zasięg łączności NAJMNIEJ zależy od mocy nadajnika !
    Tak jak masz "zainstalowane" teraz to i tak znaczna część tej mocy idzie na straty i na nagrzewanie Twoich organów wewnętrznych...
    Gdy natężenie pola w.cz. w samochodzie jest za duże - z powodu złej instalacji antenowej nadawczej i/lub za dużej mocy nadajnika to oprócz skutków zdrowotnych może to skończyć się źle dużo szybciej:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic886121.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1220072.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1194165.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1220072.html

    Anteny (DDRR, Inverted F) kompromisowe niskie zwł. do wysokich pojazdów https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1018767.html

    Kompromisowe wykorzystanie anteny radiotelefonu również do słuchania radiofonii jest możliwe kosztem dodatkowych strat (pieniędzy i sygnału) za pomocą specjalnych zwrotnic (ok. 50ojro, ale w przypadku zwrotnicy Dł+Sr+87...108MHz/66...86MHz jest to kwota wielokrotnie wyższa)

    Filtry pasmowe, przedwzmacniacze z dobrymi filtrami, dobre przewody koncentryczne (np. RG223, S544) i anteny (następna sprawa: odprowadzenie ładunków elektrostatycznych z anteny - zazwyczaj oryginalnie brak, a to następne zakłócenia odbioru i możliwość uszkodzenia radia czasem całkowitego, a czasem zmniejszenia czułości) - "na półce" nie leżą, jak się chce to się znajdą...

    0
  • #4 09 Cze 2009 14:57
    sp5wcx
    Poziom 33  

    Aktualnie w paśmie MB nie przydzielają mocy większych jak 5W. Jeżeli macie problemy z zasięgami (zakładam że wszystko macie zrobione zgodnie z zasadami sztuki inżynierskiej), to zamiast typowego łącza baza-samochód zróbcie sieć z użyciem jakiejś stacji retransmisyjnej (przekaźnika) usytuowanego w bardzo dobrej lokalizacji. Albo samą stację bazową przenieście do jakiejś dobrej lokalizacji i połączcie ją z terminalem w biurze na przykład dzierżawioną od lokalnego operatora telekomunikacyjnego linią kablową.

    No i pytanie podstawowe. Czy tylko są problemy z krótkim zasięgiem w stosunku do Twojego pojazdu, czy generalnie wszyscy "abonenci" narzekają że tylko na te 12 km sieć działa?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 09 Cze 2009 15:39
    kondensator
    Poziom 36  

    sp5wcx napisał:
    Aktualnie w paśmie MB nie przydzielają mocy większych jak 5W.
    No ładnie, kiedyś było chyba 10W - oficjalnie 3001-40 miał 10W a 3013 miał oficjalnie 8W (choć wtedy produkował znacznie więcej śmieci - lepiej było zestroić na ok. 4W ale prawdziwe a nie "moc łączna wszystkich prążków" - bez analizatora widma z samym reflektometrem można się naciąć...
    sp5wcx napisał:
    Jeżeli macie problemy z zasięgami (zakładam że wszystko macie zrobione zgodnie z zasadami sztuki inżynierskiej), to zamiast typowego łącza baza-samochód zróbcie sieć z użyciem jakiejś stacji retransmisyjnej (przekaźnika) usytuowanego w bardzo dobrej lokalizacji. Albo samą stację bazową przenieście do jakiejś dobrej lokalizacji i połączcie ją z terminalem w biurze na przykład dzierżawioną od lokalnego operatora telekomunikacyjnego linią kablową.
    Tylko że wtedy potrzebne nowe pozwolenia, nowy sprzęt, nowe fundusze...
    sp5wcx napisał:
    (zakładam że wszystko macie zrobione zgodnie z zasadami sztuki inżynierskiej)
    Optymista...
    sp5wcx napisał:
    Czy tylko są problemy z krótkim zasięgiem w stosunku do Twojego pojazdu, czy generalnie wszyscy "abonenci" narzekają że tylko na te 12 km sieć działa?
    Jeszcze nie widziałem poprawnej instalacji i zadowolonych z zasięgu użytkowników dużej sieci łączności radiotelefonicznej... Za to mają najważniejsze dla nich "papióry" z atestami, pieczątkami... a łączność ledwo-ledwo mimo przekroczonych wielokrotnie legalnych mocy...

    Tak czy inaczej potrzebne informacje o częstotliwościach pracy (+/-MHz, jak to "tajemnica") - czy simplex czy duosimplex, lokalizacja i wysokość anteny bazowej, jej fotografie i fotografie instalacji antenowej na samochodach (jakie ? różne ?), miejscach gdzie zasięg jest zdecydowanie lepszy i gorszy... Jak jest to duosimplex, to znów prawdopodobnie na bazie też jest antena o za wąskim paśmie pracy... o poprawnej wysokości masztu i sposobie zainstalowania anten też zazwyczaj można pomarzyć... ale poczekajmy na fotografie - może Kolega Ppp1980 zamieści (przy pisaniu na dole jest jak)

    0
  • #6 09 Cze 2009 16:37
    irekr
    Moderator

    Stosowanie pasma MB czyli 66 do 87,5 MHz w Warszawie jest pomyłką. Należy pamiętać że na tych częstotliwościach są realizowane łącza do routerów internetowych stosowanych w TV kablowej. Teoretycznie instalacja TVK powinna byś szczelna ale jest to fikcja. Wystarczy posłuchać na tych częstotliwościach co się dzieje i ręce opadają....
    Ograniczenia mocy są także powodowane potwornym poziomem zakłóceń a dokładniej możliwościami powodowania zakłóceń w sieciach kablowych.
    Parę tygodni temu miałem w rękach miliowoltomierz selektywny po włączeniu do anteny można było odbierać "kaszkę" informatyczna z poziomami często przekraczającymi 100 mikrowoltów dla anteny dipolowej.

    0
  • #7 09 Cze 2009 17:30
    SP5ANJ
    VIP Zasłużony dla elektroda

    ppp1980 napisał:
    Koż(rz)ystam z radiowego systemu przekazywania informacji (centrala > samochód). Centrala wysyła zakodowana informację w postaci tekstowej (podobne do SMS) a samochód (terminal w nim zainstalowany) za pośrednictwem radiotelefonu Motorola GM350 odbiera

    Czyli jesteś z tzw. Taxi i masz problem z łączem cyfrowym.
    Standard w korporacyjnych systemach cyfrowych. :cry:
    Cytat:
    Zestaw radiotelefonu wyposażony jest w magnesową antenę o długości około metra (napis na antenie ALAN VHF)...

    I taka ma być . Żadna inna niż około 90cm.
    Cytat:
    Niestety, zasięg odbioru w aglomeracji miejskiej jest dość sporo ograniczony... Samochód oddalony w linii prostej od centrali (12-15km) często nie łapie sygnału...

    Zgłoś to do swojego Prezesa , aby ten wziął za (4 litery) własny serwis i niech doprowadzą stację bazową do "ładu".
    To co nadają korporacje Taxi w Warszawie i jakie mają zasięgi w pasmie MB - woła o Pomstę do Nieba - .:!:
    Cytat:
    Moc nadawcza radia = 25W w modulacji FM... Freq około 85,600 - 86,100

    Nie pisz więcej , że masz 25W w nadajniku , bo nie tylko TY zostaniesz pozbawiony sprzętu ale również ten co Ci "podbijał" tę moc w MOTOROLI.
    Cytat:
    (często centrala nie widzi terminalu i gdy wysyłam komunikaty ZGŁASZA MI brak łączności)...

    Masz antenę zrobioną przez pewnego Jegomościa, który zrobił parę anten z pasma CB a jedynym kryterium jego (tego Jegomościa) jest fakt - aby kasa się zgadzała -. On nawet nie sprawdza WFS-u a o zwarciu w kablu , nawet nie słyszał. :cry:

    Cytat:
    Myślałem o zmianie anteny na inną, ew . samego batu (antena ma cewkę)

    Bo Jegomość zapomniał tej cewki wyjąć. :D :D :D
    Promiennik powinien mieć około 83 cm , a cewkę powinno się wyrzucić i w to miejsce wstawić zworkę z drutu. :!:
    Ot cała prawda. :D


    Są dwie korporacje Taxi w Warszawie , które (ze względów technicznych łącza radiowego) powinno się Zamknąć.


    I tym miłym akcentem - Pozdrawiam.
    PS. W Radomiu była identyczna sprawa z łączem na 5km od bazy Taxi (pasmo MB).
    Przyjechało dwóch Fachowców z Warszawy i łącze Baza-auto jest na 35km z ustawową mocą 5W.

    0
  • #8 09 Cze 2009 21:59
    ppp1980
    Poziom 14  

    Małe sprostowanie... Oficjalnie w MB śmiga 5 korporacji... OK< przyznam że to jedna z nich... Motka odkupiona od innego kierowcy! Kilka dni temu podłączył Ją ktoś konkretny i stwierdził że ma na wylocie 25W... Nie mam pojęcia kto tam grzebał... Jeśli chodzi o problemy z łącznością... to ma ją 50% kierowców... Postaram się pstryknąć fotkę anteny na bazie... lecz ... już sam widzę na oko, że jest Ona stanowczo za nisko....

    Dodano po 4 [minuty]:

    zresztą, staremu na temat radia to nie warto nic mówić! właśnie szuka sposobu i chwytu na podwyżkę bazowego (haracz dla szefostwa) więc, nie pobiegnę jako pierwszy z pomysłem na tacy... :-) tylko dziwi mnie fakt... Prawie wszyscy mamy takie same terminale, anteny i radia... Ten sam sprzęt (zagłuszający w środku, bo każdy ma CB, navi, radio itp.)... Dlaczego jedno auto nie ma problemu z łącznością np. nawet zza Wołomina a drugiego nie słychać już z Mokotowa...

    0
  • #9 09 Cze 2009 22:20
    lukashb
    Poziom 39  

    Jak to taxi, to napewno ma przemiennik, i sama antena centrali, może być nisko, przemiennik i tak ją odbierze czy to z poziomu 40m npm czy z poziomu wysokości samochodu. Liczy się przemiennik, to gdzie jest zainstalowany, ile anten na maszcie, no i jaka wysokość, ale napewno nie masz pojęcia gdzie mieści się przemiennik wasz więc fotka zdjęcia anteny centrali nic nie da nam. Przemiennik może stać np. na PKiN, albo na Marriocie, co bardziej prawdopodobne, bo tam mieszczą się systemy radiowe różnego rodzaju, choćby np. Mobinet itp. Pozdrawiam

    0
  • #10 09 Cze 2009 22:26
    ppp1980
    Poziom 14  

    być może masz rację, lecz... kiedyś pracowałem jako furman w Gdańsku (czyt.taksiarz)... Pracowaliśmy na 450MHz... Centrala była w Oliwie, więc dość wysoko... Nie mielismy przkaźnika. Zasięg był w miarę OK p romieniu do 10-15km od Bazy (w podskokach 20km)... Po zainstalowaniu przekaźników 1 w Gdyni Centrum a drugi w Gdańsku Wrzeszczu... zasięg terminali poprawił się i obecnie (do dziś ) jest w całym Trójmieście... Patrząc na działanie Warszawskiego systemu, myśle jednak że jest bez przemiennika... no chyba że jest, lecz w bardzo złym miejscu...

    0
  • #11 09 Cze 2009 22:57
    lukashb
    Poziom 39  

    Bardzo możliwe, że jest tak jak piszesz, ciężko powiedzieć w tym momencie jaki system macie, a dla pasma 70 cm zasięgi jakie powiedziałeś to ładne zasięgi :) choć mogły by być lepsze, ale 30km to i tak dobrze, a tu jedynym wyjściem jest przeprowadzić remont instalacji, kto wie w jakim stanie jest kabel, antena, warto by to sprawdzić MFJ-tem i by się okazało jak pracuje to. Pozdrawiam

    0
  • #12 10 Cze 2009 00:58
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto