ppp1980 wrote: Centrala wysyła zakodowana informację w postaci tekstowej (podobne do SMS) a samochód (terminal w nim zainstalowany) za pośrednictwem radiotelefonu Motorola GM350 odbiera w/w ... Zestaw radiotelefonu wyposażony jest w magnesową antenę o długości około metra (napis na antenie ALAN VHF)... Niestety, zasięg odbioru w aglomeracji miejskiej jest dość sporo ograniczony... Samochód oddalony w linii prostej od centrali (12-15km) często nie łapie sygnału... Zasięg samego radiotelefonu też jest bardzo krótki... Moc nadawcza radia = 25W w modulacji FM... Freq około 85,600 - 86,100 ... chciał bym polepszyć odbiór oraz moc nadawczą (często centrala nie widzi terminalu i gdy wysyłam komunikaty ZGŁASZA MI brak łączności)...
Myślałem o zmianie anteny na inną, ew . samego batu (antena ma cewkę)
ale , na jaką konkretnie długość to nie mam pojęcia...
Oraz, kolejne pytanie... Kiedyś widziałem tzw. wzmacniacze odbioru do CBradio (podłączone między antenę a radio z pokrętłem gain). Czy jest coś takiego na pasmo 87MHz?? no i w drugą stronę: czy mogę podłączyć do takiego radia dopałek?? by zwiększyć moc z 25W np. do 100W?
Częściowo sam sobie odpowiedziałeś. Potrzebna poprawna instalacja antenowa i odkłócenie samochodu - to samo dotyczy Twojego wątku o słabym zasięgu na CB - nie wiem czy to ten sam samochód, ważne wtedy wzajemne usytuowanie anten i innych wystających elementów na pojeździe oraz jego budowa (karoseria - plastiki...)
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic709502.html i w następnych linkach o bezpieczeństwie
O możliwości odbioru decyduje oprócz dobrej instalacji antenowej także (czasem w znacznym stopniu) poziom zakłóceń w miejscu odbioru. A tu masz pełno źródeł zakłóceń: oryginalnych (fabrycznie zainstalowanych w samochodzie) i dorobionych (terminal, nawigacja, CB, GSM itp.). Nie wszystkie z tych zakłóceń "słychać w głośniku", jest wiele np. szerokopasmowych, których "na ucho" nie zauważysz.
Co do łączności w paśmie 80MHz to ważne czy jest to simplex czy duosimplex (nadawanie i odbiór na tej samej częstotliwości czy na różnych, w paśmie 80MHz jest to zwykle różnica aż 9.8MHz (niemiecki wymysł) czyli np. TX 74MHz / RX 83.8MHz - wtedy antena zwykła prętowa" nie jest wstanie pracować dobrze tak szeroko i aby nie uszkodzić radiotelefonu jest zwykle zestrojona na częstotliwość nadawania, a dla częstotliwości odbioru odsuniętej o ok. 12% zachowuje się jak przypadkowy kawałek drutu... (Zależy to od tzw. smukłości - stosunek długości anteny do jej średnicy, w antenach prętowych na 400MHz czy 800MHz jest ona zdecydowanie mniejsza i ich pasmo pracy w % jest znacznie szersze - anteny na niskie częstotliwości aby objąć dwie odległe ponad kilka % częstotliwości muszą być albo bardzo grube albo dwu-rezonansowe - więcej znajdziesz w "Poradniku Ultrakrótkofalowca" e-book)
Są anteny specjalne dwu-rezonansowe (droższe), nawet polskie, ale i tak wymagają one montażu w karoserii w dodatku w ściśle określonych strefach dachu. Innym rozwiązaniem są dwie anteny (oddzielne nadawcza i odbiorcza) i specjalny zestaw filtrów (duplexer - zwrotnica) lub przeróbka radiotelefonu lub sprzęgacz pierścieniowy.
W sumie nie wiemy nawet czy masz antenę na właściwy zakres, czy był mierzony SWR (chociaż przy pseudoinstalacji "na magnes" będzie się zmieniał znacznie zależnie od ułożenia przewodu, wilgoci na dachu... a spora część sygnałów zarówno pożądanych jak i zakłócających będzie odbierana i promieniowana przez ekran przewodu (zarówno na skutek "montażu na magnes" jak i słabego ekranowania zwykle stosowanego taniego przewodu RG58).
O antenach samochodowych na pasmo 80MHz, także dwurezonansowych było np. tu
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic837041.html
Anteny dwurezonansowe
http://www.oppermann-telekom.de/k5065421.html
Więcej anten na samochodzie
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1158819.html
Co do mocy nadajnika ustawionej na 25W mam wątpliwości co do jej legalności, zaś zasięg łączności NAJMNIEJ zależy od mocy nadajnika !
Tak jak masz "zainstalowane" teraz to i tak znaczna część tej mocy idzie na straty i na nagrzewanie Twoich organów wewnętrznych...
Gdy natężenie pola w.cz. w samochodzie jest za duże - z powodu złej instalacji antenowej nadawczej i/lub za dużej mocy nadajnika to oprócz skutków zdrowotnych może to skończyć się źle dużo szybciej:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic886121.html
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1220072.html
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1194165.html
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1220072.html
Anteny (DDRR, Inverted F) kompromisowe niskie zwł. do wysokich pojazdów
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1018767.html
Kompromisowe wykorzystanie anteny radiotelefonu również do słuchania radiofonii jest możliwe kosztem dodatkowych strat (pieniędzy i sygnału) za pomocą specjalnych zwrotnic (ok. 50ojro, ale w przypadku zwrotnicy Dł+Sr+87...108MHz/66...86MHz jest to kwota wielokrotnie wyższa)
Filtry pasmowe, przedwzmacniacze z dobrymi filtrami, dobre przewody koncentryczne (np. RG223, S544) i anteny (następna sprawa: odprowadzenie ładunków elektrostatycznych z anteny - zazwyczaj oryginalnie brak, a to następne zakłócenia odbioru i możliwość uszkodzenia radia czasem całkowitego, a czasem zmniejszenia czułości) - "na półce" nie leżą, jak się chce to się znajdą...