Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nietypowa Elektroniczna Kostka do Gry

m_hauf 09 Cze 2009 17:13 837 0
  • #1 09 Cze 2009 17:13
    m_hauf
    Poziom 9  

No właśnie tak jak w tytule. Jestem uczniem technikum elektronicznego i ostatnio bardzo zaintrygowały mnie układy cyfrowe. Jako nowicjusz niestety nie mam zbyt wielkiego doświadczenia na tym polu więc proszę o pomoc, gdyż dostałem "zlecenie" wykonania nietypowej kostki do gry, której wynik będzie prezentowany na wyświetlaczu 7-segmentowym i na bazie pozyskanej wiedzy udało mi się częściowo wykonać schemat urządzenia. Oto on:

Nietypowa Elektroniczna Kostka do Gry

Jak widać jest to niepełny zarys tego co usiłuję wykonać. Może inni użytkownicy, bardziej doświadczeni mogli by podpowiedzieć co nieco, jeśli możliwe jest łatwiejsze rozwiązanie w jakiejś kwestii.
    Wracając do problemu.
    Chcę wykonać takowy układ sterowany generatorem fali prostokątnej, poprzez wykorzystanie przerzutnika mod 19, którego wynik w sumatorze będzie zmieniany o 1 (podane napięcie zasilania - logiczny stan wysoki - na wejście przeniesienia sumatora '83) co pozwala nam wykluczyć początkowe 0 na wyświetlaczu i uzyskać max wynik 20 (jak na zwykłej kości 20-ściennej). Problem zaczyna się nieco dalej gdyż mamy 5 wyjść adresowych.
    Moje pytania do schematu:
    - Czy napięcie zasilania (generatora i całego układu) proponowane w książce 5V jest wystarczające, czy powinno być większe?
    - Co zrobić z wyjściami Q-negacja na przerzutnikach JK (czy można po prostu podpiąć je pod mase?)?
    - Jak połączyć 5 wejść adresowych wychodzących z sumatora na dekoder UCY7447?
    - Jak podłączyć dekoder z wyświetlaczem 7-segmentowym 2-cyfrowym (z tego co pamiętam ma on wiecej - chyba 14 nóżek - i łączy się go jakoś inaczej niż pojedynczy 7-segmentowy, tak by pokazywał wynik od 1 do 20).